REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Adam Klęczar, radca prawny
Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom
Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom

REKLAMA

REKLAMA

Wyrokiem z 28 października 2020 r. (C-321/19) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że niemieckie przepisy dotyczące opłat drogowych (niem. die Maut) od pojazdów ciężarowych są niezgodne z przepisami wspólnotowymi. Dzięki temu również polscy przewoźnicy mogą ubiegać się o zwrot należności uiszczonych w wyższej i jak wskazał TSUE – sprzecznej z prawem unijnym – wysokości. Wielu przedsiębiorców podjęło już kroki w tym kierunku korzystając ze wsparcia polskich kancelarii prawnych z doświadczeniem w prowadzeniu spraw na terenie Niemiec.

Polski przedsiębiorca w sporze o niemieckie przepisy dotyczące opłat drogowych

W sprawie opłaty drogowej polska firma spedycyjna walczyła z niemiecką administracją przed Wyższym Sądem Administracyjnym Nadrenii Północnej-Westfalii w Munster argumentując, że obowiązujące metody kalkulacji myta naruszają przepisy UE skutkując zawyżeniem uiszczonej daniny. W toku postępowania przedsiębiorca ubiegał się o zwrot wpłaconych od 1 stycznia 2010 r. do 18 lipca 2011 r. należności za użytkowanie autostrad, które łącznie wyniosły prawie 12,5 tys. euro.

REKLAMA

Autopromocja

Rozpoznający sprawę sąd zdecydował się zwrócić do TSUE z pytaniem prejudycjalnym w przedmiocie zgodności z prawem wspólnotowym niemieckich przepisów dotyczących opłat drogowych (w tym sposobu kalkulacji ich wysokości uwzględniającego także koszty policji drogowej). Długo oczekiwane, nie tylko przez polskie firmy przewozowe, orzeczenie zapadło pod koniec października 2020 r.

TSUE: zawyżone myto narusza prawo unijne

Po rozpoznaniu sprawy i uwzględnieniu opinii rzecznika generalnego Trybunał uznał, że niemieckie regulacje w zakresie kalkulacji myta od pojazdów ciężarowych naruszają przepisy unijne. TSUE zwrócił przede wszystkim uwagę, że wspólnotowa dyrektywa dotycząca opłat za użytkowanie infrastruktury przez pojazdy ciężarowe przejeżdżające w obrębie transeuropejskiej sieci drogowej nakłada na państwa członkowskie obowiązek określania wysokości tych opłat z uwzględnieniem wyłącznie kosztów infrastruktury, rozumianej ściśle jako wydatki obejmujące koszty eksploatacji danej sieci infrastruktury. Tymczasem niemieckie przepisy regulujące ustalanie wysokości myta uwzględniały w jego podstawie także koszty związane z policją drogową, które w ocenie Trybunału nie mieszczą się w zakresie kosztów infrastruktury, a tym samym należało uznać, że ich wysokość została określona w nadmiernej wysokości z naruszeniem unijnej dyrektywy.

Biorąc pod uwagę sprzeczność niemieckich przepisów z prawem UE, przedsiębiorcy ubiegający się o odzyskanie nadpłaconych opłat drogowych mogą się bowiem powoływać na przepisy unijne. Należy się zatem spodziewać, że zarówno w sprawie, w której niemiecki sąd zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału, jak również w kolejnych analogicznych postępowaniach, rozstrzygnięcia wydane na rzecz przedsiębiorców będą pomyślne, gdyż wyrok TSUE ma charakter wiążący.

Co zrobić, aby odzyskać nienależnie pobrane opłaty?

REKLAMA

Wyrok Trybunału to szansa również dla polskich firm spedycyjnych na odzyskanie części opłat drogowych uiszczonych w nadmiernej wysokości. Zwrot nadpłaconych należności nie odbędzie się jednak automatycznie. Każdy przedsiębiorca musi indywidualnie zainicjować postępowanie przed niemieckimi organami administracji oraz sądami, a orzeczenie TSUE to niewątpliwie solidny argument w walce o odzyskanie nienależnie pobranego myta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z podjęciem działań przed niemieckimi organami nie należy jednak zwlekać, gdyż roszczenia w tym zakresie przedawniają się po 3 latach, co oznacza, że realna szansa na odzyskanie należności obejmuje aktualnie lata 2017-2020. Szansa na pozytywne rozstrzygnięcie jest niewątpliwie większa, niż kilka lat temu, gdyż dotychczas TSUE nie wypowiadał się w temacie opłat drogowych na gruncie prawa niemieckiego, a tym samym lokalne sądy, zapewne z obawy przed skutkami takich rozstrzygnięć dla budżetu i gospodarki Niemiec, nie zajmowały w tej sprawie jasnego stanowiska. Mając jednak na względzie wiążący charakter rozstrzygnięcia Trybunału dla krajowych sądów, przedsiębiorcy nie powinni mieć obecnie trudności z odzyskaniem części uiszczonych opłat drogowych (nawet do 6 %).

Dokumenty, które trzeba złożyć w celu rozpoczęcia postępowania muszą zostać przedłożone w języku niemieckim, zatem warto zasięgnąć wsparcia pełnomocników z doświadczeniem w relacjach z zagranicznymi instytucjami. Biorąc pod uwagę realną możliwość odzyskania wpłaconych środków nie należy obawiać się bariery językowej i nieznajomości niemieckich procedur, lecz skorzystać z pomocy obeznanych w temacie ekspertów.

Radca prawny Adam Klęczar
Kancelaria Empirium

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

REKLAMA