REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom

EMPIRIUM Jaroń Klęczar spółka cywilna
DORADCY PODATKOWI I RADCOWIE PRAWNI
Adam Klęczar, radca prawny
Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom
Można odzyskać myto nadpłacone na niemieckich autostradach – najnowszy wyrok TSUE daje zielone światło polskim przewoźnikom

REKLAMA

REKLAMA

Wyrokiem z 28 października 2020 r. (C-321/19) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że niemieckie przepisy dotyczące opłat drogowych (niem. die Maut) od pojazdów ciężarowych są niezgodne z przepisami wspólnotowymi. Dzięki temu również polscy przewoźnicy mogą ubiegać się o zwrot należności uiszczonych w wyższej i jak wskazał TSUE – sprzecznej z prawem unijnym – wysokości. Wielu przedsiębiorców podjęło już kroki w tym kierunku korzystając ze wsparcia polskich kancelarii prawnych z doświadczeniem w prowadzeniu spraw na terenie Niemiec.

Polski przedsiębiorca w sporze o niemieckie przepisy dotyczące opłat drogowych

W sprawie opłaty drogowej polska firma spedycyjna walczyła z niemiecką administracją przed Wyższym Sądem Administracyjnym Nadrenii Północnej-Westfalii w Munster argumentując, że obowiązujące metody kalkulacji myta naruszają przepisy UE skutkując zawyżeniem uiszczonej daniny. W toku postępowania przedsiębiorca ubiegał się o zwrot wpłaconych od 1 stycznia 2010 r. do 18 lipca 2011 r. należności za użytkowanie autostrad, które łącznie wyniosły prawie 12,5 tys. euro.

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoznający sprawę sąd zdecydował się zwrócić do TSUE z pytaniem prejudycjalnym w przedmiocie zgodności z prawem wspólnotowym niemieckich przepisów dotyczących opłat drogowych (w tym sposobu kalkulacji ich wysokości uwzględniającego także koszty policji drogowej). Długo oczekiwane, nie tylko przez polskie firmy przewozowe, orzeczenie zapadło pod koniec października 2020 r.

TSUE: zawyżone myto narusza prawo unijne

Po rozpoznaniu sprawy i uwzględnieniu opinii rzecznika generalnego Trybunał uznał, że niemieckie regulacje w zakresie kalkulacji myta od pojazdów ciężarowych naruszają przepisy unijne. TSUE zwrócił przede wszystkim uwagę, że wspólnotowa dyrektywa dotycząca opłat za użytkowanie infrastruktury przez pojazdy ciężarowe przejeżdżające w obrębie transeuropejskiej sieci drogowej nakłada na państwa członkowskie obowiązek określania wysokości tych opłat z uwzględnieniem wyłącznie kosztów infrastruktury, rozumianej ściśle jako wydatki obejmujące koszty eksploatacji danej sieci infrastruktury. Tymczasem niemieckie przepisy regulujące ustalanie wysokości myta uwzględniały w jego podstawie także koszty związane z policją drogową, które w ocenie Trybunału nie mieszczą się w zakresie kosztów infrastruktury, a tym samym należało uznać, że ich wysokość została określona w nadmiernej wysokości z naruszeniem unijnej dyrektywy.

Biorąc pod uwagę sprzeczność niemieckich przepisów z prawem UE, przedsiębiorcy ubiegający się o odzyskanie nadpłaconych opłat drogowych mogą się bowiem powoływać na przepisy unijne. Należy się zatem spodziewać, że zarówno w sprawie, w której niemiecki sąd zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału, jak również w kolejnych analogicznych postępowaniach, rozstrzygnięcia wydane na rzecz przedsiębiorców będą pomyślne, gdyż wyrok TSUE ma charakter wiążący.

REKLAMA

Co zrobić, aby odzyskać nienależnie pobrane opłaty?

Wyrok Trybunału to szansa również dla polskich firm spedycyjnych na odzyskanie części opłat drogowych uiszczonych w nadmiernej wysokości. Zwrot nadpłaconych należności nie odbędzie się jednak automatycznie. Każdy przedsiębiorca musi indywidualnie zainicjować postępowanie przed niemieckimi organami administracji oraz sądami, a orzeczenie TSUE to niewątpliwie solidny argument w walce o odzyskanie nienależnie pobranego myta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z podjęciem działań przed niemieckimi organami nie należy jednak zwlekać, gdyż roszczenia w tym zakresie przedawniają się po 3 latach, co oznacza, że realna szansa na odzyskanie należności obejmuje aktualnie lata 2017-2020. Szansa na pozytywne rozstrzygnięcie jest niewątpliwie większa, niż kilka lat temu, gdyż dotychczas TSUE nie wypowiadał się w temacie opłat drogowych na gruncie prawa niemieckiego, a tym samym lokalne sądy, zapewne z obawy przed skutkami takich rozstrzygnięć dla budżetu i gospodarki Niemiec, nie zajmowały w tej sprawie jasnego stanowiska. Mając jednak na względzie wiążący charakter rozstrzygnięcia Trybunału dla krajowych sądów, przedsiębiorcy nie powinni mieć obecnie trudności z odzyskaniem części uiszczonych opłat drogowych (nawet do 6 %).

Dokumenty, które trzeba złożyć w celu rozpoczęcia postępowania muszą zostać przedłożone w języku niemieckim, zatem warto zasięgnąć wsparcia pełnomocników z doświadczeniem w relacjach z zagranicznymi instytucjami. Biorąc pod uwagę realną możliwość odzyskania wpłaconych środków nie należy obawiać się bariery językowej i nieznajomości niemieckich procedur, lecz skorzystać z pomocy obeznanych w temacie ekspertów.

Radca prawny Adam Klęczar
Kancelaria Empirium

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA