REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Incoterms 2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Incoterms 2020
Incoterms 2020
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Stworzone przez Międzynarodową Izbę Handlu Incoterms lub inaczej Międzynarodowe Reguły Handlu to reguły, których stosowanie zostało przyjęte na całym świecie. Ich dobra znajomość przyda się każdemu, kto zajmuje się eksportem czy importem, bowiem wyznaczają zasady dostawy towaru od sprzedawcy do odbiorcy w przypadku handlu międzynarodowego i decydują o podziale obowiązków, odpowiedzialności i kosztów obydwu stron w odniesieniu do transportu, ubezpieczenia oraz cła. Ich głównym zadaniem jest usprawnienie procesu zawierania umów handlowych.

Trzeba jednak pamiętać, że przy ich zawieraniu należy szczególną uwagę zwrócić na podanie odpowiedniej wersji (Incoterms 2000/Incoterms 2010/Incoterms 2020), ponieważ znacznie się od siebie różnią. Chociaż dopuszczalne jest stosowanie się do każdej z nich, to Międzynarodowa Izba Handlowa zaleca korzystanie z najnowszej wersji - Incoterms 2020.

REKLAMA

Autopromocja

Historia Incoterms i zmiany 2020

Historia reguł Incoterms sięga roku 1923, kiedy to Międzynarodowa Izba Handlowa wydała pierwszą opinię dotyczącą handlu międzynarodowego, obowiązującą w 13 krajach. Na przestrzeni lat przeprowadzano kolejne reformy i badania, a reguły zaczęły obowiązywać dla kolejnych krajów. Aktualnie Incoterms stosuje się na całym świecie.

1 stycznia 2020 r. weszła w życie ich najnowsza wersja. Nowelizacje z roku 2020 mają jeszcze bardziej uprosić i polepszyć handel międzynarodowy, co więcej stały się bardziej przejrzyste i precyzyjne zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. To właśnie w najnowszym zbiorze Incoterms warunki DAT zostały zastąpione DPU (Delivery At Place Unloaded), co ma na celu doprecyzowanie treści reguły - miejscem dostarczenia ładunku może być lotnisko, magazyn, droga lub plac kontenerowy, a nie tylko mylnie rozumiany terminal. Zmianie uległa także reguła CIF (nowy poziom ochrony ubezpieczeniowej), a także nastąpiła modyfikacja FCA - od teraz obowiązkiem sprzedawcy jest przekazanie towarów przewoźnikowi kupującego w ustalonej lokalizacji, a sprzedawca musi także przygotować towary do eksportu.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział ze względu na odpowiedzialność i ryzyko

Reguły Incoterms zostały podzielone na 4 grupy:

· E (EXW) - sprzedawca nie ponosi ryzyka i kosztów załadunku

· F (FCA, FAS, FOB) - sprzedawca nie pokrywa kosztów transportu i ubezpieczenia

· C (CFR, CIF, CPT, CIF) - sprzedawca odpowiada za odprawę celną eksportową, wszystkie koszty po załadunku ponosi kupujący

· D (DAP, DPU, DDP) - sprzedawca dostarcza towar pod ustalony adres

Najczęściej stosowane reguły Incoterms

  1. FOB (Free On Board - dostarczony na statek)

Sprzedawca: pokrywa wszystkie koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego, odprawy celnej oraz koszty portowe.

Kupujący: przejmuje całą odpowiedzialność, gdy towary znajdą się na statku, pokrywa koszty transportu.

  1. CIF (Cost, Insurance And Freight - koszt, ubezpieczenie i fracht)

Sprzedawca: płaci za wszystkie koszty aż do portu docelowego (koszty ubezpieczenia, koszty transportu, koszty dowozu ładunku do portu wyjściowego, odprawy celnej oraz koszty portowe).

Kupujący: przejmuje całą odpowiedzialność, gdy towary znajdą się na statku.

  1. EXW (Ex Works - z zakładu)

Sprzedawca: zapewnia dostęp do towarów, nie ponosi żadnych kosztów odprawy celnej eksportowej lub transportu.

Kupujący: ponosi koszty związane z organizacją transportu i ubezpieczenia.

  1. DAP (Delivered At Place - dostarczone do miejsca)

Sprzedawca: pokrywa wszystkie koszty transportu "od drzwi do drzwi", czyli miejsca wyjazdu towaru po dostarczenie go do punktu wskazanego przez importera.

Kupujący: pokrywa koszty odprawy celnej i cła.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA