Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL - co trzeba zrobić?
Przejście z viaTOLL do e-TOLL. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jakich formalności powinien dopełnić użytkownik systemu viaTOLL aby przejść do e-TOLL.

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Zastępuje dotychczasowy system viaTOLL.
System e-TOLL oparty jest na technologii wyznaczania pozycji pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego. System dla użytkowników pojazdów lekkich dostępny będzie na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i na odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica.

Jakie urządzenia geolokalizacyjne są dostępne w systemie e-TOLL?

Kierowca pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, który wnosi opłatę za przejazd autostradą w systemie e-TOLL może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu: za pomocą darmowej aplikacji instalowanej na swoim urządzeniu mobilnym, lokalizatorów zamontowanych w pojazdach (ZSL) lub urządzeń pokładowych (OBU) umieszczanych w pojeździe. 
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest na modelu dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL),a zatem ich nabycie odbywa się na zasadach wolnorynkowych. Lista dostawców którzy pozytywnie przeszli testy i zostali dopuszczeni do systemu e-TOLL:

Urządzenia OBU/ZSL można zatem nabyć w sieci dystrybucji tych dostawców.

W ramach e-TOLL możliwe jest również korzystanie z usługi EETS (Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej).

Manualny pobór opłat

Do 30 listopada 2021 r. opłatę za przejazd autostradą na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków i odcinku autostrady A4 Wrocław – Sośnica można wnosić także w systemie manualnym na podstawie biletu autostradowego. Opłata dokonywana jest w miejscach poboru opłat.

W manualnym systemie poboru opłat, do wniesienia opłaty za przejazd autostradą A2 na odcinku Konin – Stryków oraz autostradą A4 na odcinku Wrocław – Sośnica konieczne jest pobranie biletu autostradowego na wjeździe na autostradę i dokonanie na jego podstawie opłaty w miejscu poboru opłat w chwili opuszczania tego odcinka autostrady. Wysokość opłaty za przejazd jest uzależniona od kategorii pojazdu oraz liczby przejechanych kilometrów.

Zobacz stawki opłat za odcinki objęte opłatą za przejazd.

Jakie pojazdy podlegają opłacie?

Kierowcy pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (dalej: pojazdy lekkie), są zobowiązani do uiszczania opłaty za przejazd autostradą na odcinkach państwowych autostrad płatnych A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica, zgodnie z Ustawą z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą dobrowolnie wnosić opłatę za przejazd odcinkiem autostrady A4 Wrocław – Sośnica oraz autostrady A2 Konin-Stryków, zarządzanymi przez GDDKiA, w systemie manualnym w przeznaczonych do tego miejscach poboru opłat lub czy w sposób elektroniczny.

Wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL nie oznacza rezygnacji z możliwości uiszczenia opłaty za przejazd autostradą w systemie manualnym.

Do dnia 30 listopada 2021 r. wnoszenie opłaty za przejazd autostradą w systemie e-TOLL jest dobrowolne dla kierowców pojazdów:

Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≤ 3,5 t

Motocykle

  • Jednoślady (Motocykle, Skutery)
  • Trójkołowce

Samochód osobowy

Samochód osobowy z przyczepą

  • Samochody osobowe
  • Samochody osobowe z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Samochód dostawczy

  • Samochody dostawcze
  • Samochody dostawcze z przyczepą (zestaw ≤ 3,5 t)

Mikrobus

  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą)
  • Mikrobus z liczbą miejsc siedzących 9 lub mniej (łącznie z kierowcą) z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej samochodu i przyczepy ≤ 3,5 t.

Korzystanie z systemu e-TOLL jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony (dalej: pojazdy ciężkie), a także autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej, które poruszają się po drogach płatnych. Za przejazd pojazdów ciężkich po drogach krajowych objętych systemem e-TOLL, przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych nakładają obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej. Opłata elektroniczna nie może być uiszczona w manualnym systemie poboru opłat.

Wzory dokumentów

Wzory istotnych dokumentów wykorzystywanych w systemie e-TOLL

Formularz reklamacyjny e-TOLL

Formularz zmiany danych

Formularz wyrejestrowania Użytkownika

Formularz pełnomocnictwa

Przejście z viaTOLL do e-TOLL - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Co trzeba zrobić przed wygaszeniem systemu viaTOLL?

Użytkownik powinien:

  • dokonać zwrotu OBU, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym rozliczenie środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL, tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Jak można wyrejestrować się z systemu viaTOLL odzyskać środki z systemu viaTOLL w okresie przejściowym?

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres info@viatoll.pl
  • wysyłając podpisany w/w formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań

Użytkownik zarejestrowany w e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta viaTOLL, wypełniając stosowny formularz
  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl
  • wysyłając podpisany formularz na adres Skrytka pocztowa 528, Poznań 9, 60-967 Poznań
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu

Jak wyrejestrować się z systemu viaTOLL i odzyskać środki po jego wygaszeniu?

Użytkownik powinien:

  • przesłać na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl zdjęcie OBU obrazujące jego numer identyfikacyjny, aby uzyskać zwrot kaucji za urządzenie
  • zarejestrować się w e-TOLL i wyrejestrować się z viaTOLL
  • rozliczyć środki znajdujące się na jego koncie, przy czym takie rozliczenie tych środków jest możliwe w ciągu 12 miesięcy od wygaszenia systemu viaTOLL tj. do 30 września 2022 r. Po tym terminie środki znajdujące się na koncie użytkownika w viaTOLL zostaną przekazane do Krajowego Funduszu Drogowego

Użytkownik niezarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik nieposiadający konta w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

Użytkownik zarejestrowany w systemie e-TOLL

Użytkownik posiadający konto w e-TOLL może dokonać wyrejestrowania z viaTOLL:

  • bezpośrednio w Miejscu Obsługi Klienta e-TOLL składając dyspozycję zwrotu środków, dołączając podpisany formularz
  • składając dyspozycję w Internetowym Koncie Klienta po uprzednim uwierzytelnieniu
  • wysyłając podpisany formularz na adres info@viatoll.pl lub kontakt@etoll.gov.pl

Do kiedy można zwrócić urządzenie viaBOX?

Urządzenia można zwrócić do 30 września 2021 r. w MOK, od 1 października 2021 r. Szef KAS nie przyjmuje urządzeń pokładowych viaBOX, zwroty kaucji będą realizowane na podstawie formularza reklamacyjnego oraz zdjęcia w/w urządzenia.

Jaki jest czas na ubieganie się o zwrot kaucji i salda z systemu viaTOLL?

Użytkownik na złożenie wniosku o zwrot kaucji/salda z systemu viaTOLL, ma 12 miesięcy od momentu wygaszenia sytemu viaTOLL, tj. ostateczny termin złożenia wniosku przypada na 30 września 2022 r.

Ważne
Adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl będzie dostępny od 24 maja 2021 r.

Źródło: etoll.gov.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Komplet PREMIUM - Klasyfikacja budżetowa 2022 z programem online na 12 m-cy
Komplet PREMIUM - Klasyfikacja budżetowa 2022 z programem online na 12 m-cy
Tylko teraz
199,00 zł
328,00
Przejdź do sklepu
Źródło: Ministerstwo Finansów
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(3)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • wale was pisowcy
    2021-09-28 19:30:11
    hu celowo tak to robią żeby mi zycie uprzykrzyć
    1
  • Toudi
    2021-10-03 12:25:42
    Ktoś zgarną grube pieniądze, za stworzenie systemu i integracje tego wszystkiego, żeby utrudniać życie przedsiębiorcą którzy z podatków opłacają te wszystkie modernizacje, a efekt będzie takie że posypie się pełno kar z powodu "baraku opłaty za przejazd". Ja się pytam dlaczego, nie ma nikogo logicznie myślącego przy tworzeniu takich systemów, dlaczego nie konsultują tych zmian z aktywnymi użytkownikami systemów i dróg????
    2
  • Toudi
    2021-10-03 12:16:36
    Miesiąc temu infolinia nie potrafiła wskazać punktu gdzie mogę kupić urządzenie. odp. była " w tym i w tym punkcie ale na pewno jeszcze nie maja urządzeń i nie wiem gdzie można kupić" dziś dzwonie na infolinie i słyszę "jesteś 68 w kolejce". porażka jakaś tym bardziej że aplikacja odpada ponieważ kierowców jest 6 do 3 aut i nie mogę gwarantować że swoje telefony będą mieli sprawne, zasilone i naładowane zawsze jak jadą. Od jutra świadczę usługi tylko "w koło komina". Witamy w Polsce:) po co ułatwiać jak można kamienie rzucać pod nogi. Viatoll był na pewno pewniejszym rozwiązaniem.
    2
QR Code
Księgowość
1 sty 2000
28 paź 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile zarabia członek zarządu spółki giełdowej w Polsce?
Zarobki członka zarządu spółki giełdowej w Polsce. Mediana wynagrodzeń członków zarządów spółek giełdowych ze wszystkich indeksów w 2020 r. wyniosła 842 tys. zł, co oznacza spadek o ok. 20% w porównaniu do poprzedniego roku, kiedy kształtowała się ona na poziomie 1,048 tys. zł. Największy spadek odnotowały firmy z branży FMCG (-31%), na przeciwległym biegunie znalazły się spółki handlowe ze wzrostem na poziomie 40%. W poprzednim roku po raz pierwszy średnie całkowite wynagrodzenie kobiet zasiadających w zarządach było wyższe niż wynagrodzenie mężczyzn - wynika z najnowszej edycji raportu “Wynagrodzenia członków zarządów i rad nadzorczych spółek giełdowych za 2020 r.” przygotowanego przez firmę doradczą PwC.
Praca postpandemiczna: jak nie wylać dziecka z kąpielą, czyli głos za pracą hybrydową
O tym, w jaki sposób praca zdalna może negatywnie wpływać na najmłodszych pracowników i jak nie przegapić takich sytuacji opowiada Aleksandra Chudaś, dyrektor zarządzająca Fundacji Zwolnieni z Teorii, która zarządza zespołem łączącym pokolenia Millenialsów, Zet i X.
Umorzone kwoty dot. kredytów hipotecznych bez PIT
Umorzone kwoty dot. kredytów hipotecznych bez PIT. Do końca 2021 roku obowiązuje rozporządzenie dotyczące zaniechania poboru PIT od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem mieszkaniowym. To rozwiązanie korzystne dla kredytobiorców (w tym dla tzw. „frankowiczów”). W Ministerstwie Finansów trwają prace nad tym, aby obowiązywało ono również w kolejnych latach.
Rozliczenie straty w PGK - interpretacja ogólna
Rozliczenie straty w PGK - interpretacja ogólna. Ministerstwo Finansów poinformowało o wydaniu 19 października 2021 r. interpretacji ogólnej dotyczącej obliczania bezpośrednio kolejno następujących po sobie 5 lat podatkowych dla celów rozliczenia przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej (PGK) strat powstałych i nierozliczonych w latach poprzedzających pierwszy rok podatkowy PGK.
Ulga dla klasy średniej - kto będzie mógł skorzystać?
Ulga dla klasy średniej ma w zamierzeniu ustawodawcy niwelować negatywne skutki nowych zasad rozliczania składki zdrowotnej. Tymczasem okazuje się, że stosowanie ulgi może w niektórych przypadkach spowodować powstanie niedopłaty podatku dochodowego. W konsekwencji może się okazać, że podczas rozliczenia rocznego podatnicy będą musieli oddać fiskusowi pieniądze.
Nowy ład a zmiany w usługach finansowych w VAT
Jedną ze zmian proponowanych w ramach Polskiego Ładu jest wprowadzenie opcji opodatkowania transakcji finansowych. Zgodnie z planowanymi zmianami, od 1 stycznia 2022 r. podatnicy będą mogli wybrać opodatkowanie usług finansowych świadczonych na rzecz podatników VAT, ale tylko w transakcjach B2B. Świadczenie usług finansowych, do których zastosowanie mają dotychczasowe przepisy o zwolnieniach z VAT (wskazane w art. 43 ust. 1 ustawy VAT) na rzecz konsumentów (B2C), dalej będą objęte „obowiązkowym” zwolnieniem.
Sprzedaż ewidencjonowana na kasie fiskalnej a JPK_V7M
Sprzedaż zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej musi być uwzględniona w ewidencji VAT na podstawie dobowego lub miesięcznego raportu fiskalnego. Raport taki oznaczany jest w rejestrze sprzedaży jako dokument „RO”. Ujmowanie raportu fiskalnego „RO” jest obligatoryjne bez względu na to, czy podatnik ewidencjonuje sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej, działając w ramach obowiązku wynikającego z przepisów, czy jest to efektem decyzji podatnika. W obu przypadkach rozliczenie sprzedaży ujętej w kasie rejestrującej dokonywane jest na podstawie raportu kasowego. Faktury wystawione na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych dotyczące sprzedaży ujętej na kasie rejestrującej należy ujmować w ewidencji za okres, w którym zostały wystawione. Faktury (z oznaczeniem „FP”), wystawione na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i rolnika ryczałtowego, są objęte zakresem art. 109 ust. 3d ustawy. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 października 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.668.2021.1.JM).
Jak kwalifikować przychody z najmu?
Kwalifikacja transakcji najmu, podnajmu, dzierżawy nieruchomości do odpowiedniej kategorii przychodów była problematyczna i wiązała się z koniecznością analizy wielu przepisów, a finalna interpretacja organów podatkowych była nieznana. Z pomocą przychodzi ostatnie stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego będące pewnym przełomem w sprawie kwalifikacji tego typu transakcji.
Cel mieszkaniowy a zwolnienie z VAT najmu - interpretacja ogólna Ministra Finansów
Cel mieszkaniowy a zwolnienie z VAT najmu. Zdarza się, że firmy wynajmują mieszkania swoim pracownikom. Jakie konsekwencje podatkowe niesie za sobą takie działanie? Czy czynność taką należy opodatkować VAT? Czy firma ma prawo skorzystać ze zwolnienia?
Rozliczanie subwencji dla MŚP z Tarczy Finansowej PFR 2.0 od 18 listopada 2021 r.
Rozliczanie subwencji dla MŚP z Tarczy Finansowej PFR 2.0. 18 listopada 2021 r. rusza proces rozliczania subwencji dla mikro, małych i średnich firm z Tarczy Finansowej PFR 2.0, które otrzymały w sumie 7,1 mld zł - poinformował 25 października Polski Fundusz Rozwoju.
Pełne odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych a przesłanka wykorzystania pojazdu do celów działalności gospodarczej
Odliczenie VAT od zakupu samochodów osobowych. Jednym z warunków do odliczenia 100% podatku VAT od zakupu pojazdu samochodowego, jest wymóg, aby wykorzystywać pojazd wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Jest to przesłanka bardzo wąsko intepretowana przez organy skarbowe, a podatnicy często mają trudność sprostać rygorystycznym wymaganiom. W artykule postaramy się wyjaśnić w jakich przypadkach fiskus potwierdza możliwość pełnego odliczenia podatku VAT.
Dostawy dla sił zbrojnych NATO zwolnione z VAT
Zwolnienie z VAT. Ustawodawca przygotował nowelizację ustawy o VAT, której celem jest wpisanie do przepisów zwolnień dotyczących dostaw na rzecz sił zbrojnych państw członkowskich NATO. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 lipca 2022 r.
Jak nauczyciel może rozliczyć przychody z udzielania korepetycji?
Korepetycje bywają koniecznością nie tylko dla uczniów, którzy mają problemy z nauką, ale również dla tych, którzy chcą poszerzyć wiedzę czy dostać się na wymarzoną uczelnię. Rynek prywatnych lekcji jest dodatkowym, całkiem intratnym źródłem dochodów dla specjalistów, nauczycieli i studentów. W ślad za tym pojawiają się wątpliwości dotyczące sposobu rozliczania zarobionych dzięki nim pieniędzy. Czy prowadzenie korepetycji zawsze wiąże się z koniecznością założenia działalności gospodarczej?
Wieloletni budżet UE a Fundusz Odbudowy
Budżet UE a Fundusz Odbudowy. Jak inaczej nazywamy wieloletni budżet UE? Ile Polska otrzyma w ramach polityki spójności na lata 2021-2027? Który fundusz ma największą alokację w ramach instrumentu odbudowy? Wyjaśniamy pięć zagadnień związanych z budżetem UE i Funduszem Odbudowy (Next Generation UE).
Ewidencja i wycena produkcji w księgach rachunkowych (część III) – kalkulacja rzeczywistych kosztów produkcji
Ewidencja i wycena produkcji w księgach rachunkowych. W I części omówiliśmy co wchodzi w zakres pojęcia produkcji oraz kosztów jej wytworzenia. Pisaliśmy, że koszty bezpośrednie wytworzenia ujmujemy na koncie 50 – Produkcja podstawowa, natomiast koszty pośrednie na koncie 52 – Koszty wydziałowe. W części II przedstawione zostały zasady bieżącej ewidencji i wyceny produktów, na razie nie jako w oderwaniu od kalkulacji czyli ustalenia rzeczywistych kosztów ich wytworzenia. Wynika to z tego, że kalkulacja taka możliwa jest dopiero na koniec danego okresu sprawozdawczego, kiedy zgromadzone zostały dane niezbędne do tej kalkulacji. Bieżąca ewidencja odbywa się więc z reguły wg tzw. cen ewidencyjnych ustalonych na poziomie planowanych kosztów wytworzenia (normatywnych, standardowych) wyprowadzonych na podstawie kalkulacji wstępnej albo na poziomie cen sprzedaży bez VAT. Jednocześnie w części II przedstawiliśmy wstęp do kalkulacji, o której szerzej powiemy w niniejszym artykule.
Podatek minimalny dla korporacji od 2023 r.
Globalny podatek minimalny. Reforma międzynarodowego systemu podatkowego przewiduje, że globalne przedsiębiorstwa będą podlegać minimalnej stawce podatkowej w wysokości 15 proc. od 2023 r. - tłumaczy wiceminister finansów Jan Sarnowski, odnosząc się do międzynarodowych ustaleń dotyczących walki z unikaniem opodatkowania.
Odsetki ustawowe i odsetki za opóźnienie
Odsetki ustawowe i odsetki za opóźnienie. Obecnie wysokość odsetek ustawowych wynosi 4% w stosunku rocznym, natomiast odsetek ustawowych za opóźnienie - 6% w stosunku rocznym. Nowe wysokości odsetek obowiązują od 7 października 2021 r.
Składy podatkowe - kontynuacja działalności przez inny podmiot
Składy podatkowe. Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym. Umożliwia ona kontynuację działalności w składzie podatkowym po rezygnacji z działalności dotychczasowego podmiotu prowadzącego skład.
Informacja o cenach transferowych TPR - pytania i odpowiedzi
Ceny transferowe. Resort finansów opublikował zaktualizowane zestawienie odpowiedzi na pytania w zakresie obowiązków dotyczących raportowania cen transferowych (informacja o cenach transferowych TPR).
Rezerwy na odprawy emerytalne, pośmiertne, nagrody jubileuszowe itp. rezerwy pracownicze (przepisy prawne, obowiązek tworzenia, wycena i metoda aktuarialna, ujawnienia)
Wycena aktuarialna rezerwy na świadczenia pracownicze – podstawowe akty prawne dotyczące zasad, obowiązku, metodologii, ujawnień i uprawnień przy wycenie rezerw na odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe itp. rezerwy pracownicze.
Jak działa księgowość w chmurze?
Księgowość w chmurze jeszcze niedawno była domeną małych firm. Dziś prowadzenie księgowości w chmurze zyskuje coraz większą liczbę zwolenników - zarówno wśród średnich, jak i dużych przedsiębiorstw. Jakie są jej zalety księgowości w chmurze i czy jest w pełni bezpieczna?
Porozumienie w sprawie podatku cyfrowego
Podatek cyfrowy. USA osiągnęły porozumienie z Francją, Włochami, Hiszpanią i Wielką Brytanią w sprawie podatku cyfrowego i wycofają karne cła na dobra importowane z tych krajów, wprowadzone w związku z opodatkowaniem gigantów internetu - poinformował amerykański resort finansów.
Polski Ład - kontrola podatnika na wniosek
Kontrola podatnika na wniosek. Polski Ład przewiduje autokontrolę podatnika w związku z nieprawidłowościami wykrytymi u kontrahenta. Rozwiązanie to niesie za sobą szereg niewiadomych, w szczególności kto, przez kogo i kiedy miałby być kontrolowany. W projekcie przepisów rolę sygnalisty pełnić będzie Szef KAS, który ma ostrzegać przed ryzykiem znikającego podatnika, co powinno zwiększyć czujność jego kontrahentów i umożliwić im działania w celu zachowania należytej staranności we współpracy z podejrzanym podatnikiem.
Aplikacja e-Deklaracje Desktop tylko do końca 2021 roku. Jak zapisać złożone PIT-y?
e-Deklaracje. Ministerstwo Finansów przypomniało w komunikacie z 21 października 2021 r., że 31 grudnia 2021 roku przestani udostępniać aplikację e-Deklaracje Desktop. Użytkownicy, którzy chcą zachować deklaracje wysłane przez aplikację, mogą je zapisać jako pliki PDF. Po 1 stycznia nadal będzie można wysyłać przez bramkę e-Deklaracje formularze interaktywne z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).
Rejestracja na kasie fiskalnej po otrzymaniu zapłaty na rachunek bankowy - termin
Rejestracja na kasie fiskalnej a zapłata na rachunek bankowy - termin. W związku ze zgłaszanymi przez przedsiębiorców wątpliwościami, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wystąpił do Ministra Finansów o wydanie objaśnień podatkowych dotyczących momentu, w którym przedsiębiorca powinien dokonać ewidencji na kasie fiskalnej. Chodziło o sytuacje gdy: klient przedsiębiorcy dokonał wpłaty za zakup towaru na rachunek bankowy przedsiębiorcy, po zakończeniu przez niego pracy (ewidencji) w danym dniu oraz w przypadku gdy wpłata taka nastąpi w dniu wolnym od pracy.