REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Drogi transport z Chin. Od ponad roku widzimy bezprecedensowy wzrost cen frachtu. Pomimo że sytuacja pandemiczna już się stabilizuje, to wciąż pojawia się wiele utrudnień w transporcie towarów, a stawki frachtu są wysokie i stale rosną. Czym jest to spowodowane?

Wzrost cen transportu międzynarodowego związany z pandemią

Chiny słyną z eksportu towarów na cały świat, ale pandemia prowadząca do niestabilnej sytuacji międzynarodowej znacznie przeszkodziła w międzykrajowym przepływie ładunków. Wraz z zawieszeniem działalności fabryk oraz brakiem pracowników, wysyłki w wielu miejscach zostały zawieszone bądź w znacznej mierze ograniczone. Do tego pojawiły się kolejne trudności dla importerów.

REKLAMA

REKLAMA

Najpopularniejszą do tej pory, a zarazem najtańszą formą transportu z Chin do Polski był transport drogą morską. Jednakże pandemia COVID-19 sprawiła, że od jej początku do 2021 roku ceny kontenerów wzrosły dziesięciokrotnie. Zwiększony popyt na towar skutkuje zwiększonym wykorzystaniem kontenerów, których w pewnym momencie zaczęło brakować, w konsekwencji czego były duże opóźnienia w wysyłce produktów. Oprócz tego wystąpiły różnego rodzaju nieprzewidziane wydarzenia jak zakłócenia pracy w portach w Ningbo i Yantian, czy też zablokowanie kanału Sueskiego przez kontenerowiec.

Również transport lotniczy bardzo ucierpiał, ponieważ ze względu na lockdown i obostrzenia, wiele lotów zostało odwołanych, więc i w tym przypadku wystąpiły opóźnienia. W konsekwencji tego ceny frachtu lotniczego urosły, a jak wiadomo ze wszystkich rodzajów transportu, jest on i tak najdroższy.

Najlepiej radził sobie transport kolejowy, jednakże i w tej sytuacji nie obyło się bez problemów. Przez zmniejszoną ilość lotów oraz brak kontenerów, duża część eksportowanych z Chin towarów została przekierowana na Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak, co go zdecydowanie obciążyło. Wystąpiły też utrudnienia w porcie przeładunkowym w Małaszewiczach, który zwyczajnie nie dawał sobie rady z przeładunkiem towaru. 

REKLAMA

Opisane problemy spowodowały, że rozwinęła się nowa alternatywa transportu z Chin - fracht drogowy. Projekty pilotażowe dowiodły, że przejazd ciężarówki z Chin do Polski zajmuje niecałe dwa tygodnie, czyli o wiele mniej niż w przypadku transportu morskiego i w podobnym czasie do transportu kolejowego. Coraz więcej firm przewozowych zaczęło otwierać się na tę alternatywę, gdyż okazała się bardzo opłacalna i atrakcyjna pod wieloma względami. Importerzy również dostrzegli potencjał transportu drogowego, szczególnie że koszt jak na tak krótki czas dostawy jest o wiele tańszy niż jaki oferują linie lotnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny transportu a Chiński Nowy Rok (Festiwal Wiosny)

Chiński Nowy Rok to najważniejsze święto dla wszystkich Chińczyków. Przygotowania do niego zaczynają się już kilkanaście dni przed samymi obchodami.  Jest to czas, w którym wszyscy obywatele wracają do swoich domów rodzinnych, aby wraz z całą rodziną rozpocząć celebrację. Z racji tego, że wiele osób musi pokonać bardzo długą drogę, potrzebują dużo czasu, żeby móc tam dotrzeć. Z tego powodu większość sklepów, firm i fabryk zamyka się, aby każdy miał szansę zdążyć na rodzinne obchody.
Oznacza to, że przed Chińskim Nowym Rokiem importerzy składają więcej zamówień, by zrobić zapas potrzebnych produktów. Presja spowodowana o wiele większą ilością towaru do wyprodukowania oraz wysłania, prowadzi do przeciążenia firm transportowych, w konsekwencji czego w okresie poprzedzającym Chiński Nowy Rok ceny ich usług znacznie rosną, ale wraz z zakończeniem świętowania z powrotem maleją. Tymczasem przez wybuch pandemii, możliwości obciążonych podczas Festiwalu Wiosny sieci transportowych dodatkowo znacznie zmalały, przez co ceny jeszcze bardziej wzrosły. Do tej pory sytuacja nie zdążyła się poprawić na tyle, żeby można było mówić o ustabilizowaniu się cen. W tym wypadku trzeba być przygotowanym, że również w okresie nadchodzącego Chińskiego Nowego Roku w lutym 2022, stawki dalej będą się podnosić i przez długi czas nie wracać do normy.

Jak radzić sobie z drogim transportem z Chin?

Oferty firm spedycyjnych są nierzadko krótkoterminowe, a znalezienie odpowiedniej potrafi być czasochłonne. Dodatkowym problemem są dynamiczne zmiany stawek oraz przeciążenie sieci transportowych, dlatego bardzo ważne jest sprawdzanie i porównywanie ofert na bieżąco. Jeżeli interesuje Cię znalezienie właściwego spedytora, ale nie wiesz jak się zabrać za jego szukanie, pomocna może okazać się dla Ciebie platforma ShipHub. Serwis przedstawi Ci różne oferty na różne rodzaje transportu, dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb, zawierające ceny, a także czas dostawy. Warto również porównywać oferty na różnych warunkach Incoterms.

Na ten moment nie jest jeszcze wiadomo do kiedy dokładnie utrzymają się wzrosty cen, ponieważ pojawia się wiele nieprzewidzianych okoliczności, które negatywnie wpływają, bądź w znacznym stopniu utrudniają import towarów. Każda taka sytuacja sprawia, że stawki rosną, co zakłóca ustabilizowanie się cen.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA