REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Drogi transport z Chin. Od ponad roku widzimy bezprecedensowy wzrost cen frachtu. Pomimo że sytuacja pandemiczna już się stabilizuje, to wciąż pojawia się wiele utrudnień w transporcie towarów, a stawki frachtu są wysokie i stale rosną. Czym jest to spowodowane?

Wzrost cen transportu międzynarodowego związany z pandemią

REKLAMA

Chiny słyną z eksportu towarów na cały świat, ale pandemia prowadząca do niestabilnej sytuacji międzynarodowej znacznie przeszkodziła w międzykrajowym przepływie ładunków. Wraz z zawieszeniem działalności fabryk oraz brakiem pracowników, wysyłki w wielu miejscach zostały zawieszone bądź w znacznej mierze ograniczone. Do tego pojawiły się kolejne trudności dla importerów.

REKLAMA

Najpopularniejszą do tej pory, a zarazem najtańszą formą transportu z Chin do Polski był transport drogą morską. Jednakże pandemia COVID-19 sprawiła, że od jej początku do 2021 roku ceny kontenerów wzrosły dziesięciokrotnie. Zwiększony popyt na towar skutkuje zwiększonym wykorzystaniem kontenerów, których w pewnym momencie zaczęło brakować, w konsekwencji czego były duże opóźnienia w wysyłce produktów. Oprócz tego wystąpiły różnego rodzaju nieprzewidziane wydarzenia jak zakłócenia pracy w portach w Ningbo i Yantian, czy też zablokowanie kanału Sueskiego przez kontenerowiec.

Również transport lotniczy bardzo ucierpiał, ponieważ ze względu na lockdown i obostrzenia, wiele lotów zostało odwołanych, więc i w tym przypadku wystąpiły opóźnienia. W konsekwencji tego ceny frachtu lotniczego urosły, a jak wiadomo ze wszystkich rodzajów transportu, jest on i tak najdroższy.

REKLAMA

Najlepiej radził sobie transport kolejowy, jednakże i w tej sytuacji nie obyło się bez problemów. Przez zmniejszoną ilość lotów oraz brak kontenerów, duża część eksportowanych z Chin towarów została przekierowana na Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak, co go zdecydowanie obciążyło. Wystąpiły też utrudnienia w porcie przeładunkowym w Małaszewiczach, który zwyczajnie nie dawał sobie rady z przeładunkiem towaru. 

Opisane problemy spowodowały, że rozwinęła się nowa alternatywa transportu z Chin - fracht drogowy. Projekty pilotażowe dowiodły, że przejazd ciężarówki z Chin do Polski zajmuje niecałe dwa tygodnie, czyli o wiele mniej niż w przypadku transportu morskiego i w podobnym czasie do transportu kolejowego. Coraz więcej firm przewozowych zaczęło otwierać się na tę alternatywę, gdyż okazała się bardzo opłacalna i atrakcyjna pod wieloma względami. Importerzy również dostrzegli potencjał transportu drogowego, szczególnie że koszt jak na tak krótki czas dostawy jest o wiele tańszy niż jaki oferują linie lotnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny transportu a Chiński Nowy Rok (Festiwal Wiosny)

Chiński Nowy Rok to najważniejsze święto dla wszystkich Chińczyków. Przygotowania do niego zaczynają się już kilkanaście dni przed samymi obchodami.  Jest to czas, w którym wszyscy obywatele wracają do swoich domów rodzinnych, aby wraz z całą rodziną rozpocząć celebrację. Z racji tego, że wiele osób musi pokonać bardzo długą drogę, potrzebują dużo czasu, żeby móc tam dotrzeć. Z tego powodu większość sklepów, firm i fabryk zamyka się, aby każdy miał szansę zdążyć na rodzinne obchody.
Oznacza to, że przed Chińskim Nowym Rokiem importerzy składają więcej zamówień, by zrobić zapas potrzebnych produktów. Presja spowodowana o wiele większą ilością towaru do wyprodukowania oraz wysłania, prowadzi do przeciążenia firm transportowych, w konsekwencji czego w okresie poprzedzającym Chiński Nowy Rok ceny ich usług znacznie rosną, ale wraz z zakończeniem świętowania z powrotem maleją. Tymczasem przez wybuch pandemii, możliwości obciążonych podczas Festiwalu Wiosny sieci transportowych dodatkowo znacznie zmalały, przez co ceny jeszcze bardziej wzrosły. Do tej pory sytuacja nie zdążyła się poprawić na tyle, żeby można było mówić o ustabilizowaniu się cen. W tym wypadku trzeba być przygotowanym, że również w okresie nadchodzącego Chińskiego Nowego Roku w lutym 2022, stawki dalej będą się podnosić i przez długi czas nie wracać do normy.

Jak radzić sobie z drogim transportem z Chin?

Oferty firm spedycyjnych są nierzadko krótkoterminowe, a znalezienie odpowiedniej potrafi być czasochłonne. Dodatkowym problemem są dynamiczne zmiany stawek oraz przeciążenie sieci transportowych, dlatego bardzo ważne jest sprawdzanie i porównywanie ofert na bieżąco. Jeżeli interesuje Cię znalezienie właściwego spedytora, ale nie wiesz jak się zabrać za jego szukanie, pomocna może okazać się dla Ciebie platforma ShipHub. Serwis przedstawi Ci różne oferty na różne rodzaje transportu, dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb, zawierające ceny, a także czas dostawy. Warto również porównywać oferty na różnych warunkach Incoterms.

Na ten moment nie jest jeszcze wiadomo do kiedy dokładnie utrzymają się wzrosty cen, ponieważ pojawia się wiele nieprzewidzianych okoliczności, które negatywnie wpływają, bądź w znacznym stopniu utrudniają import towarów. Każda taka sytuacja sprawia, że stawki rosną, co zakłóca ustabilizowanie się cen.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA