REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ShipHub
Patforma dla frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
Drogi transport z Chin – do kiedy utrzymają się wysokie ceny?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Drogi transport z Chin. Od ponad roku widzimy bezprecedensowy wzrost cen frachtu. Pomimo że sytuacja pandemiczna już się stabilizuje, to wciąż pojawia się wiele utrudnień w transporcie towarów, a stawki frachtu są wysokie i stale rosną. Czym jest to spowodowane?

Wzrost cen transportu międzynarodowego związany z pandemią

Chiny słyną z eksportu towarów na cały świat, ale pandemia prowadząca do niestabilnej sytuacji międzynarodowej znacznie przeszkodziła w międzykrajowym przepływie ładunków. Wraz z zawieszeniem działalności fabryk oraz brakiem pracowników, wysyłki w wielu miejscach zostały zawieszone bądź w znacznej mierze ograniczone. Do tego pojawiły się kolejne trudności dla importerów.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Najpopularniejszą do tej pory, a zarazem najtańszą formą transportu z Chin do Polski był transport drogą morską. Jednakże pandemia COVID-19 sprawiła, że od jej początku do 2021 roku ceny kontenerów wzrosły dziesięciokrotnie. Zwiększony popyt na towar skutkuje zwiększonym wykorzystaniem kontenerów, których w pewnym momencie zaczęło brakować, w konsekwencji czego były duże opóźnienia w wysyłce produktów. Oprócz tego wystąpiły różnego rodzaju nieprzewidziane wydarzenia jak zakłócenia pracy w portach w Ningbo i Yantian, czy też zablokowanie kanału Sueskiego przez kontenerowiec.

Również transport lotniczy bardzo ucierpiał, ponieważ ze względu na lockdown i obostrzenia, wiele lotów zostało odwołanych, więc i w tym przypadku wystąpiły opóźnienia. W konsekwencji tego ceny frachtu lotniczego urosły, a jak wiadomo ze wszystkich rodzajów transportu, jest on i tak najdroższy.

Najlepiej radził sobie transport kolejowy, jednakże i w tej sytuacji nie obyło się bez problemów. Przez zmniejszoną ilość lotów oraz brak kontenerów, duża część eksportowanych z Chin towarów została przekierowana na Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak, co go zdecydowanie obciążyło. Wystąpiły też utrudnienia w porcie przeładunkowym w Małaszewiczach, który zwyczajnie nie dawał sobie rady z przeładunkiem towaru. 

Opisane problemy spowodowały, że rozwinęła się nowa alternatywa transportu z Chin - fracht drogowy. Projekty pilotażowe dowiodły, że przejazd ciężarówki z Chin do Polski zajmuje niecałe dwa tygodnie, czyli o wiele mniej niż w przypadku transportu morskiego i w podobnym czasie do transportu kolejowego. Coraz więcej firm przewozowych zaczęło otwierać się na tę alternatywę, gdyż okazała się bardzo opłacalna i atrakcyjna pod wieloma względami. Importerzy również dostrzegli potencjał transportu drogowego, szczególnie że koszt jak na tak krótki czas dostawy jest o wiele tańszy niż jaki oferują linie lotnicze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceny transportu a Chiński Nowy Rok (Festiwal Wiosny)

Chiński Nowy Rok to najważniejsze święto dla wszystkich Chińczyków. Przygotowania do niego zaczynają się już kilkanaście dni przed samymi obchodami.  Jest to czas, w którym wszyscy obywatele wracają do swoich domów rodzinnych, aby wraz z całą rodziną rozpocząć celebrację. Z racji tego, że wiele osób musi pokonać bardzo długą drogę, potrzebują dużo czasu, żeby móc tam dotrzeć. Z tego powodu większość sklepów, firm i fabryk zamyka się, aby każdy miał szansę zdążyć na rodzinne obchody.
Oznacza to, że przed Chińskim Nowym Rokiem importerzy składają więcej zamówień, by zrobić zapas potrzebnych produktów. Presja spowodowana o wiele większą ilością towaru do wyprodukowania oraz wysłania, prowadzi do przeciążenia firm transportowych, w konsekwencji czego w okresie poprzedzającym Chiński Nowy Rok ceny ich usług znacznie rosną, ale wraz z zakończeniem świętowania z powrotem maleją. Tymczasem przez wybuch pandemii, możliwości obciążonych podczas Festiwalu Wiosny sieci transportowych dodatkowo znacznie zmalały, przez co ceny jeszcze bardziej wzrosły. Do tej pory sytuacja nie zdążyła się poprawić na tyle, żeby można było mówić o ustabilizowaniu się cen. W tym wypadku trzeba być przygotowanym, że również w okresie nadchodzącego Chińskiego Nowego Roku w lutym 2022, stawki dalej będą się podnosić i przez długi czas nie wracać do normy.

Jak radzić sobie z drogim transportem z Chin?

REKLAMA

Oferty firm spedycyjnych są nierzadko krótkoterminowe, a znalezienie odpowiedniej potrafi być czasochłonne. Dodatkowym problemem są dynamiczne zmiany stawek oraz przeciążenie sieci transportowych, dlatego bardzo ważne jest sprawdzanie i porównywanie ofert na bieżąco. Jeżeli interesuje Cię znalezienie właściwego spedytora, ale nie wiesz jak się zabrać za jego szukanie, pomocna może okazać się dla Ciebie platforma ShipHub. Serwis przedstawi Ci różne oferty na różne rodzaje transportu, dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb, zawierające ceny, a także czas dostawy. Warto również porównywać oferty na różnych warunkach Incoterms.

Na ten moment nie jest jeszcze wiadomo do kiedy dokładnie utrzymają się wzrosty cen, ponieważ pojawia się wiele nieprzewidzianych okoliczności, które negatywnie wpływają, bądź w znacznym stopniu utrudniają import towarów. Każda taka sytuacja sprawia, że stawki rosną, co zakłóca ustabilizowanie się cen.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA