REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostępność towarów i usług dla niepełnosprawnych - nowe wymogi prawne (projekt ustawy)

Dostępność towarów i usług dla niepełnosprawnych - nowe wymogi prawne (projekt ustawy)
Dostępność towarów i usług dla niepełnosprawnych - nowe wymogi prawne (projekt ustawy)

REKLAMA

REKLAMA

Wymogi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami dla szeregu produktów i usług, głównie elektronicznych, znalazły się w projekcie ustawy o dostępności niektórych produktów i usług skierowanej do konsultacji przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ustawa ta ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca 2022 roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku.

Nowe wymogi dostępności towarów i usług dla niepełnosprawnych

Projekt ustawy formułuje wymogi dostępności dla systemów sprzętu komputerowego i ich systemów operacyjnych, samoobsługowych terminali płatniczych, bankomatów, automatów biletowych, urządzeń do odprawy samoobsługowej, interaktywnych terminali informacyjnych, smartfonów i czytników książek elektronicznych.
Określa też wymogi dostępności dla usług telekomunikacyjnych, dostępu do audiowizualnych usług medialnych, transportu pasażerskiego w zakresie stron internetowych, usług opartych na urządzeniach mobilnych, w tym aplikacji mobilnych, biletów elektronicznych i usług elektronicznych systemów sprzedaży, dostarczania informacji o podróży w czasie rzeczywistym, bankowości detalicznej, książek elektronicznych, handlu elektronicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z regulacji mają być wyłączone usługi świadczone przez mikroprzedsiębiorców.

Wymogi dostępności dla niepełnosprawnych terminali samoobsługowych, czytników e-booków, smartfonów

Projekt przewiduje między innymi, że terminal samoobsługowy - poza spełnianiem wymogów dostępności, o których mowa w innych artykułach - ma być wyposażony w technologię syntezy mowy oraz umożliwiać podłączenie przewodowego zestawu słuchawkowego, a także korzystanie z właściwości zapewniających spełnianie wymogów dostępności bez konieczności ich aktywowania.

Z kolei czytnik książek elektronicznych, poza spełnianiem wymogów dostępności z innych artykułów, ma być wyposażony w technologię syntezy mowy.

REKLAMA

Projekt zakłada, że smartfon - definiowany jako konsumenckie urządzenie końcowe z interaktywnymi zdolnościami obliczeniowymi wykorzystywane w ramach świadczenia usług telekomunikacyjnych, które poza komunikacją głosową oferuje komunikację tekstową, umożliwia komunikację tekstową w czasie rzeczywistym i obsługuje dźwięk jakości hi–fi, głosową i tekstową lub w połączeniu z tymi sposobami komunikacji oferuje możliwość transmisji wideo - ma umożliwiać korzystanie z udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w postaci dostępu użytkownika, wyboru, sterowania i personalizacji oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi elektroniczne

Przewiduje się, że w ramach oferowania i świadczenia usług zapewnia się m.in. udzielanie informacji o świadczonych usługach za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego, w sposób zrozumiały, w formatach tekstowych umożliwiających tworzenie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kształcie, z alternatywną prezentacją treści nietekstowych .

W ramach usług telekomunikacyjnych - zgodnie z projektem - zapewnia się przekazywanie komunikacji głosowej wraz z komunikacją tekstową w czasie rzeczywistym, a w przypadku gdy dostępna jest transmisja obrazu – pełną konwersację.

Natomiast w ramach usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych zapewnia się udostępnianie postrzegalnych, funkcjonalnych, zrozumiałych i kompatybilnych elektronicznych przewodników po programach oraz informacji o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne.

Z kolei w ramach usług rozpowszechniania książek elektronicznych zapewnia się - w przypadku gdy książka elektroniczna zawiera oprócz tekstu także dźwięk – synchronizację tekstu i dźwięku, interoperacyjność pliku książki elektronicznej z narzędziami wspomagającymi zapewniającą kompatybilność i funkcjonalność narzędzi wspomagających z plikiem książki elektronicznej, dostęp do treści i struktury pliku książki, możliwość nawigacji w sposób elastyczny po treści i układzie graficznym pliku książki elektronicznej, również w dynamicznym układzie graficznym, możliwość wyboru alternatywnego sposobu przedstawienia treści pliku książki elektronicznej zapewniającego jej postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność.

Bankowość

W ramach usług bankowości detalicznej zapewnia się postrzegalne, funkcjonalne, zrozumiałe i kompatybilne metody identyfikacji, składania podpisów elektronicznych, zabezpieczeń i usług płatniczych, przekazywanie informacji w języku polskim lub – za zgodą konsumenta – w innym języku.

Termin wejścia w życie nowych przepisów

Jak wskazano w uzasadnieniu projektowanej ustawy, jej celem jest transpozycja do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług. Tzw. Europejski akt o dostępności (ang. European Accessibility Act, EAA) wszedł w życie w dniu 27 czerwca 2019 r.

Termin na wdrożenie unijnej dyrektywy upływa 28 czerwca 2022 roku, a przepisy ustawy wdrożeniowej mają zacząć obowiązywać (wejść w życie i być stosowane) od 28 czerwca 2025 roku.

Projekt został skierowany do konsultacji publicznych - poinformowało 31 marca 2022 r. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. (PAP)

wkr/ mk/

Projekt ustawy o dostępności niektórych produktów i usług

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA