REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie
Tokeny NFT w biznesie - jakie mają zastosowanie

REKLAMA

REKLAMA

Niesamowity entuzjazm na rynku niewymienialnych tokenów (NFT) doprowadził do ogromnego rozwoju tej branży w 2021 roku. Obroty na tym rynku sięgnęły 17,7 mld dol., a w I kwartale br. wartość obrotu NFT wyniosła blisko 7,9 mld dol. – wynika z danych Nonfungible.com. Technologia, która szturmem podbiła rynek sztuki, w tej chwili znajduje też coraz więcej zastosowań biznesowych m.in. wśród marek produkujących dobra luksusowe. Poszczególne państwa przymierzają się też do wprowadzenia regulacji, które mają zwiększyć bezpieczeństwo handlu kryptoaktywami. – W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie – mówi Piotr Jaśkiewicz, adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Token NFT - co to jest?

– Tokeny NFT to zapisy w sieci blockchain, które w metadanych mają swoje indywidualne identyfikatory. W odróżnieniu od normalnych plików w internecie, które możemy skopiować, wysłać komuś mailem i trzymać w dowolnej liczbie, NFT możemy przesyłać tylko i wyłącznie między portfelami użytkowników i nie możemy ich dowolnie kopiować – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Jaśkiewicz.

NFT (ang. non-fungible tokens) to rodzaj kryptograficznego tokena, który pełni rolę certyfikatu potwierdzającego, że dany plik to oryginał istniejący tylko w jednym egzemplarzu. I choć sam plik, który jest przedmiotem sprzedaży, można dowolnie powielać, to oryginał z certyfikatem NFT jest tylko jeden. Za przykład może posłużyć słynna cyfrowa grafika „Everydays: The First 5000 Days” Mike’a Winkelmanna, sprzedana w 2021 roku przez dom aukcyjny Christie’s. Każdy może znaleźć ją w wyszukiwarce Google’a, obejrzeć, a nawet pobrać obraz i ustawić sobie jako tapetę. Jednak oryginał jest tylko jeden i należy do hinduskiego inwestora Vignesha Sundaresana, który za rekordową kwotę 69 mln dol. kupił token NFT potwierdzający autentyczność dzieła i prawo do jego własności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Handel tokenami NFT za pośrednictwem sieci blockchain

Podobnie jak w przypadku kryptowalut handel tokenami NFT odbywa się za pośrednictwem sieci blockchain. Wszystkie transakcje z ich udziałem i informacje dotyczące np. kwoty transakcji, nabywcy, sprzedawcy i znacznika czasu są publiczne i można je sprawdzić. Jednak token NFT, który znajduje się w cyfrowym portfelu, nie może zostać skopiowany ani przeniesiony bez zgody właściciela, co czyni z niego idealne narzędzie do przechowywania informacji o prawach własności i autentyczności cyfrowej sztuki. To właśnie w tym obszarze rynek tokenów NFT do tej pory rozwijał się najszybciej, a prace artystów opatrzone certyfikatami NFT są już oferowane przez najbardziej prestiżowe domy aukcyjne, jak Sotheby’s czy Christie’s. W ubiegłym roku dołączył do nich też polski dom aukcyjny DESA Unicum. To powoduje, że rynek ten stopniowo dojrzewa i normalizuje, na co wskazuje fakt, że widzimy coraz mniej szokująco wysokich cen wirtualnych dzieł sztuki.

Kupując token NFT, trzeba najpierw zwrócić uwagę na to, czym on tak naprawdę jest, ponieważ tokeny są już w tej chwili wykorzystywane w wielu sytuacjach. Porównując to do kartki papieru, możemy mieć na niej obraz będący dziełem sztuki, bilety na koncert, akcje czy umowę, która przyznaje nam jakieś uprawnienia – wymienia adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Zastosowania biznesowe tokenów NFT

Choć NFT szturmem podbija rynek sztuki, dla tej technologii pojawia się coraz więcej zastosowań. Tokeny służą m.in. do potwierdzania autentyczności rzadkich przedmiotów kolekcjonerskich czy dóbr luksusowych. W ubiegłym roku Gucci, Prada i Cartier stworzyły specjalną platformę Aura, na której nabywcy mogą sprawdzić certyfikat NFT przypisany np. do drogiej, ekskluzywnej torebki bądź innego elementu garderoby. W NFT można również zaszyć automatyczną prowizję dla oryginalnego wystawcy, tak aby – przy przenoszeniu tokena – zawsze wracał do niego jakiś procent transakcji. Dlatego ta technologia może znaleźć zastosowanie np. przy sprzedaży biletów na koncerty i inne wydarzenia z limitowaną publicznością.

REKLAMA

Zdaniem eksperta kancelarii Baker McKenzie rynek w dalszym ciągu będzie podążał w kierunku rosnącej roli rozwiązań biznesowych, zwiększając nacisk na użyteczność, a nie tylko funkcje estetyczne aktywów elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mimo stałej profesjonalizacji rynku NFT transakcjom wciąż towarzyszy szereg czynników ryzyka.

 Dodatkowe ryzyko wynika z faktu, że często nie znamy tożsamości sprzedającego. Możemy więc kupić token od przestępcy albo osoby objętej sankcjami międzynarodowymi. To ryzyko bezpośrednio dla nas, kupujących, ponieważ dokonując takich transakcji, to my łamiemy przepisy. Tymczasem w tej chwili trudno jest na własną rękę zweryfikować, kto jest właścicielem danego portfela. To ryzyko można jednak zminimalizować, jeżeli korzystamy z giełd czy platform, które wprowadziły standardy identyfikacji osób zakładających konta – mówi Piotr Jaśkiewicz.

Bezpieczeństwo transakcji i przepisy dot. obrotu kryptoaktywami (m.in. NFT)

Bezpieczeństwo transakcji mają także zwiększać odpowiednie regulacje, które np. wprowadzą wymóg licencjonowania pośredników, weryfikacji transakcji pod kątem prania pieniędzy, finansowania terroryzmu czy omijania sankcji gospodarczych. Takich przepisów – jak wskazuje ekspert – na razie brakuje. Większość państw nie ma jeszcze regulacji obejmujących takie kryptoaktywa, więc zastosowanie na tym rynku mają regulacje ogólne, które jednak nie uwzględniają wszystkich możliwości technologicznych, jakie niosą blockchain i NFT.

– To się jednak będzie zmieniać. W tym roku mamy festiwal regulacyjny, poszczególne państwa po kolei wprowadzają przepisy w tym zakresie. Stany Zjednoczone już oficjalnie rozpoczęły przegląd swoich regulacji i amerykańskie agencje mają przedstawić odpowiednie propozycje. Nowe przepisy wprowadza też Wielka Brytania, a Unia Europejska jest na końcowym etapie. Mowa tu o rozporządzeniu MiCA, które powinno być gotowe do końca tego roku i prawdopodobnie zacznie obowiązywać w kolejnym – mówi adwokat z kancelarii Baker McKenzie.

Tzw. rozporządzenie MiCA w sprawie kryptoaktywów zmieniające dyrektywę 2019/1937 stanowi pierwszą próbę kompleksowego uregulowania funkcjonowania tego rynku UE. Nie wiadomo jeszcze jednak, czy i w jakim stopniu będzie ono obejmować niewymienialne tokeny. Projekt przepisów został opublikowany przez Komisję Europejską we wrześniu 2020 roku jako część pakietu dotyczącego finansów cyfrowych (Digital Finance Package). Rozporządzenie wprowadza większą ochronę konsumentów i inwestorów (prawo do wycofania się z nabycia kryptoaktywów w terminie 14 dni od zawarcia umowy) oraz przewiduje szereg obowiązków dla podmiotów uczestniczących w emisji kryptoaktywów.

– MiCA wprowadzi m.in. dodatkowe wymogi dla pośredników, którzy prowadzą obrót kryptoaktywami. One będą dotyczyły głównie przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy. Co więcej, wielu pośredników stanie się podmiotami regulowanymi, czyli będą musieli otrzymać licencję, która – tu akurat dobra wiadomość – będzie jednak obowiązywać w całej Unii Europejskiej – mówi Piotr Jaśkiewicz.

Rynek NFT rośnie skokowo

Według Nonfungible.com w 2021 roku wartość obrotu NFT sięgnęła prawie 17,7 mld dol. (notując skokowy wzrost w porównaniu z 82 mln dol. rok wcześniej), przy blisko 2,6 mln aktywnych portfeli. Z kolei w I kwartale br. wartość obrotu wyniosła blisko 7,9 mld dol., a liczba aktywnych portfeli w ujęciu kwartalnym zmniejszyła się o ponad 25 proc., do 1,45 mln. Eksperci wskazują jednak, że spada rentowność NFT, przez co zarabianie na takich transakcjach może nie być już tak łatwe jak dotychczas. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA