REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Regulamin sklepu online – treść, konieczne zapisy i postanowienia. Uwaga na szablony i niedozwolone klauzule

Regulamin sklepu online – treść, konieczne zapisy i postanowienia. Uwaga na szablony i niedozwolone klauzule
Regulamin sklepu online – treść, konieczne zapisy i postanowienia. Uwaga na szablony i niedozwolone klauzule

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin sklepu to jeden z kluczowych dokumentów, kiedy startujemy z biznesem online. Klient musi mieć możliwość zapoznania się z nim przeglądając stronę, jeszcze przed decyzją o zakupie czy skorzystaniu z naszych usług. Regulamin służy jednak nie tylko kupującym, ale także sprzedającym - źle sformułowany może być źródłem poważnych kłopotów w relacjach z klientami. O czym należy pamiętać tworząc regulamin i dlaczego tak istotne jest indywidualne podejście do tematu? O tym mowa poniżej.

Regulamin sklepu internetowego. Jaki musi być?

Można wymienić kilka cech, które musi spełniać każdy regulamin. Mogą wydawać się oczywiste, ale praktyka pokazuje, że często przedsiębiorcy o tym zapominają, popełniając błędy.
Regulamin musi być zgodny z prawem - kluczowe są tu Kodeks cywilny, Ustawa o prawach konsumenta i
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, choć to nie zamyka katalogu i określone produkty mogą wymagać sięgnięcia także do innych przepisów prawa krajowego lub przepisów unijnych. Może wydawać się to dosyć łatwe, ale niekoniecznie, ponieważ zasady dotyczące zapisów regulaminu rozrzucone są po różnych aktach i bez wiedzy prawniczej, łatwo ominąć istotne kwestie.

Regulamin musi być także dostosowany do klienta docelowego, co jest szczególnie istotne w przypadku sklepów działających na szeroką skalę, także poza granicami naszego kraju. Powinien być zrozumiały dla zagranicznych klientów, a więc mieć umocowanie w przepisach prawa państwa, z którego pochodzi dany klient. Dlatego błędem jest po prostu dosłowne tłumaczenie polskiej wersji na inne języki.

Należy zadbać, aby regulamin nie zawierał niedozwolonych klauzul, czyli takich, które działają na niekorzyść klienta, ograniczając jego prawa lub nakładając na niego dodatkowe obowiązki, a także takich, które rozszerzają uprawnienia sprzedających lub wypaczają ich odpowiedzialność. Zazwyczaj klauzule te dotyczą zwrotów czy reklamacji.

Autopromocja

Gotowe szablony regulaminu - dlaczego to zły pomysł?

Wielu przedsiębiorców zaczynających biznes online popełnia największy błąd, czyli wykorzystuje gotowe szablony regulaminów. Niektórzy pytają, dlaczego korzystanie z szablonu jest błędem, skoro regulamin ma zawierać określone elementy. Owszem, można wskazać informacje, które koniecznie klient powinien w nim znaleźć, ale trzeba mieć na uwadze, że dostępność wzoru nie daje pewności, że jest on prawidłowy i nie zawiera błędów. Co więcej, kopiowanie regulaminu z innego sklepu może być potraktowane jako naruszenie praw autorskich.

Regulamin sklepu online - jaka treść

Każdy regulamin musi zawierać m.in. dane firmy, prawa i obowiązki sprzedawcy oraz klienta, w tym politykę zwrotów i reklamacji, a także warunki sprzedaży, takie jak chociażby czas i koszt dostawy, a także zapisy RODO, jednak nie zmienia to faktu, że nawet te elementy muszą być dostosowane do konkretnego sklepu i zasad jego działania.

Regulamin konkretny i dostosowany do sprzedawanego towaru

Regulamin musi by konkretny, czyli dostosowany do tego, co i w jaki sposób sprzedajemy. Powinniśmy zatem pisać konkretnie o zasadach panujących w naszym sklepie, a przede wszystkim odnosić się do konkretnego asortymentu.

W tym miejscu istotne jest uwzględnienie, czy przypadkiem wybrany asortyment nie tworzy dodatkowych obowiązków prawnych po stronie sprzedawcy bądź nie daje kupującemu dodatkowych praw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym krokiem jest zweryfikowanie, czy w ogóle towar, na jaki stawiamy można sprzedawać online. Dla przykładu nie możemy sprzedawać leków na receptę, wyrobów tytoniowych czy alkoholu (jego sprzedaż przez internet jest niedoregulowana, ale dominuje stanowisko, że jest niedozwolona). Rodzaje asortymentu można by mnożyć, dlatego dla pokazania znaczenia indywidualnego podejścia posłużymy się kilkoma przykładami.

Online często kupujemy sprzęt elektroniczny - w jego przypadku w regulaminie i na stronie powinna znaleźć się informacja o zasadach postępowania i odbioru zużytego sprzętu zgodnie z art. 37 ust. 4 i 39 ust. 2 ustawy o zużytym sprzęcie.

Inną często wybieraną kategorią są produkty cyfrowe i elektroniczne np. coraz popularniejsze ebooki, czy usługi i treści cyfrowe, jak np. VOD i kursy elektroniczne. W ich przypadku kupujący musi być informowany o sposobach dostarczenia treści cyfrowych, czasie trwania usługi cyfrowej (czyli np. modelu subskrypcyjnym i zasadach automatycznego odnawiania), interoperacyjności treści cyfrowych ze sprzętem (należy podać wymagania techniczne i systemowe) czy środkach ochrony (np. zabezpieczenia antypirackie). Poza tym wiele z treści cyfrowych to utwory, aby zatem pozostawać w zgodzie z prawem autorskim w regulaminie powinny znaleźć się zapisy licencyjne.

14 dni na odstąpienie od zakupu przez internet - czy zawsze?

Sprzedaż online, czyli umowa zawierana na odległość poza siedzibą, przyzwyczaiła kupujących do możliwości 14-dniowego odstąpienia od umowy. Większość klientów, dbających o swoje interesy o tym pamięta, ale warto, aby sprzedawcy z kolei mieli świadomość, że nie zawsze takie prawo muszą realizować. Przykładowo, nie stosuje się go w przypadku produktów leczniczych czy wyrobów medycznych. Ich zwrot możliwy będzie tylko w przypadku wady jakościowej, niewłaściwego ich wydania lub sfałszowania.

Podobnie jest w przypadku zakupu online świadczenia usług, przy czym konsument powinien być poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po jego spełnieniu nie będzie miał prawa odstąpienia od umowy i powinien wyrazić na to swoją zgodę oznaczając np. odpowiedni checkbox. Natomiast, jeśli mamy do czynienia z dobrem produkowanym według indywidualnych potrzeb, czyli według specyfikacji klienta, w żaden sposób nie ma możliwości odstąpienia od umowy i nie wymaga to nawet wyrażenia na to zgody, ale informacja o tym, jak i o zasadach zwrotów i reklamacji, powinna znaleźć się w regulaminie.

Trzeba zadbać o odpowiedni opis produktu

Należy także pamiętać, że poza samym regulaminem, aby działać zgodnie z prawem, należy odpowiednio opisywać produkty. Na przykład w przypadku odzieży i obuwia klient jeszcze przez zakupem musi być dokładnie poinformowany o składzie surowcowym i zabronione jest stosowanie nazw innych, niż podane w rozporządzeniu.

Podsumowując, niezwykle istotne jest, aby do tematu regulaminu sklepu online podejść w sposób indywidualny i poważnie potraktować zadanie jego przygotowania. Chcąc w pełni zabezpieczyć swoje interesy sprzedawcy, nie tylko w odniesieniu do urzędów, ale także klientów, warto powierzyć jego przygotowanie specjaliście, który dostosuje zapisy do specyfiki i zasad naszego biznesu. Kluczowe jest w tym przypadku transparentne przedstawienie prawnikowi zasad działania sklepu, jakie przyjęliśmy, tak aby mógł on odzwierciedlić je w regulaminie, zabezpieczając nasze interesy.

Aleksandra Zaliwska, Radca Prawny, Partner Zarządzający KZ Legal (Krzemień Zaliwska Adwokaci i Radcowie Prawni S.K.A.) oraz autorka bloga Tozalezy.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

    Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

    REKLAMA