REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakazane i nieważne umowy między przedsiębiorcami - porozumienia antykonkurencyjne

Zakazane i nieważne umowy pomiędzy przedsiębiorcami - porozumienia antykonkurencyjne
Zakazane i nieważne umowy pomiędzy przedsiębiorcami - porozumienia antykonkurencyjne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Umowy pomiędzy przedsiębiorcami mogą zostać uznane za zakazane i nieważne w przypadku, gdy ich bezpośrednim lub pośrednim celem jest m.in. ustalenie warunków inwestycji z podmiotami trzecimi w sposób, który prowadzi do uprzywilejowania jednych podmiotów względem innych co może skutkować stosowaniem wyższych cen czy niższą jakością usług.

Zakaz i nieważność porozumień (umów) antykonkurencyjnych

Zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające np. na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów, ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji czy ograniczaniu dostępu do rynku lub eliminowaniu z rynku przedsiębiorców nieobjętych porozumieniem. Porozumienia takie są w całości lub w odpowiedniej części nieważne. Stanowi o tym art. 6 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Katalog porozumień antykonkurencyjnych wskazany w art. 6 ust. 1 ww. ustawy ma charakter otwarty, obejmuje pewne najbardziej typowe przykłady zakazanych zachowań.

REKLAMA

Autopromocja

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Ograniczające konkurencję porozumienia mogą przybrać formę:
- porozumień horyzontalnych
(poziome, kartele) – zawartych pomiędzy konkurentami, czyli przedsiębiorcami działającymi na tym samym szczeblu obrotu, np. producent – producent, albo
- porozumień wertykalnych
– zawartych pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent – sprzedawca (niekonkurującymi ze sobą).

Za konkurentów uznaje się przedsiębiorców, którzy wprowadzają lub mogą wprowadzać albo nabywają lub mogą nabywać, w tym samym czasie, towary na rynku właściwym.

Porozumienia horyzontalne, czyli kartele, uznawane są za najpoważniejsze naruszenia prawa ochrony konkurencji, w związku z faktem, iż mogą ograniczać konkurencję na większą skalę są również oceniane w sposób bardziej restrykcyjny.

Wyjątki od zakazu porozumień antykonkurencyjnych - wyłączenia ustawowe (podmiotowe, indywidualne, grupowe)

Ustawodawca dopuścił jednak pewne wyłączenia spod zakazu o którym mowa powyżej (zob. art. 7-8 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów), które podzielić można na trzy grupy: wyłączenia podmiotowe, wyłączenia indywidualne oraz wyłączenia grupowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyłączone spod zakazu są porozumienia zawierane między konkurentami - jeżeli ich łączny udział w rynku właściwym, którego dotyczy porozumienie, nie przekracza 5% oraz przedsiębiorcami, którzy nie są konkurentami - jeżeli udział żadnego z nich w rynku właściwym, którego dotyczy porozumienie, nie przekracza 10%. Zakazu nie stosuje się również, w przypadku gdy udziały w rynku właściwym określone nie zostały przekroczone o więcej niż dwa punkty procentowe w okresie dwóch kolejnych lat kalendarzowych w czasie trwania porozumienia.

Powyższe wyłączenia określa się jako tzw. porozumienia bagatelne. Zaznaczyć należy jednak, że za porozumienia bagatelne nie mogą zostać uznane porozumienia zawierane nawet przez przedsiębiorców spełniających przesłankę niskiego udziału w rynku polegające na ustalaniu, bezpośrednio lub pośrednio, cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów, ograniczaniu lub kontrolowaniu produkcji lub zbytu oraz postępu technicznego lub inwestycji, podziale rynków zbytu lub zakupu, uzgadnianiu przez przedsiębiorców przystępujących do przetargu lub przez tych przedsiębiorców i przedsiębiorcę będącego organizatorem przetargu warunków składanych ofert, w szczególności zakresu prac lub ceny.

Jeżeli chodzi o wyłączenia indywidualne, to zakazu zawierania antykonkurencyjnych porozumień nie stosuje się do porozumień, które jednocześnie:

  1. przyczyniają się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego;
  2. zapewniają nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści;
  3. nie nakładają na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów;
  4. nie stwarzają tym przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

Ważne!
Ciężar udowodnienia ww. przesłanek spoczywa na przedsiębiorcy.

REKLAMA

Regulacja dot. wyłączeń grupowych zawarta została w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Jednym z nich jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2011 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.

W przypadku spełnienia przesłanek określonych w rozporządzeniu dozwolone są niektóre rodzaje porozumień wertykalnych np. porozumienia wertykalne mające na celu ograniczenie terytorium lub kręgu klientów, na którym lub którym nabywca może sprzedawać towary objęte porozumieniem wertykalnym. Pozostałe rozporządzenia szczegółowo regulujące kwestię wyłączeń grupowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.

Przepisy unijne

Ponadto wskazać należy, iż jeżeli zakazane porozumienie może mieć wpływ na handel między Państwami Członkowskimi, a jego celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji wewnątrz rynku unijnego, zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy unijne, tj. art. 101 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz akty wykonawcze.

Jak sprawdzić, czy porozumienie jest antykonkurencyjne?

W pierwszej kolejności należałoby ustalić czy zawarto porozumienie tj. w szczególności czy mamy do czynienia z umową zawartą między przedsiębiorcami lub uzgodnieniem dokonanym w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców lub ich związki albo uchwałą lub innym aktem związków przedsiębiorców lub ich organów statutowych.

Następnie należy przeanalizować czy cel lub skutek takiego porozumienia jest antykonkurencyjny, tj. czy dochodzi lub dojść może do wyeliminowania, ograniczenia lub naruszenia w inny sposób konkurencji na rynku właściwym. Jeżeli nie to przepisy ustawy nie znajdą zastosowania. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie należałoby sprawdzić czy porozumienie ma charakter bagatelny lub podlega pod inne wyłączenia od zakazu określonego gdyż wtedy porozumienie będzie zgodne z prawem.

Zakładając, że mamy do czynienia z porozumieniem miedzy konkurentami tj. horyzontalnym, jeżeli po przeprowadzeniu analizy zawartych uzgodnień pomiędzy przedsiębiorcami okaże się, że porozumienie to jest antykonkurencyjne i nie podlega wyłączeniu – porozumienie takie jest całkowicie wykluczone.

Daniel Terbosh, radca prawny
Chmura i Partnerzy Radcowie Prawni sp. p.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA