REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?
Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze zaplanować i prowadzić kampanie marketingu internetowego, by zwiększyć sprzedaż? Dlaczego warto traktować marketing nie jako koło ratunkowe lecz jako długoterminową inwestycję?

Jak zwiększyć sprzedaż?

Zwiększenie sprzedaży to prawdopodobnie najpowszechniejsze wyzwanie, przed jakim stają zarządy i właściciele firm. Zmieniająca się koniunktura na rynku czy przyrost konkurencji, to tylko niektóre zjawiska, które mogą wstrząsnąć ilością napływających do firmy zapytań o jej towary bądź usługi. Wdrożenie rozwiązania, które generuje stały, przewidywalny strumień takich zapytań, z reguły rozwiązuje szereg problemów. Co ciekawe, wbrew powszechnemu mitowi, takim rozwiązaniem nie są rekomendacje. Zdobywanie klientów dzięki rekomendacjom, mimo że bardzo skuteczne, jest… kompletnie nieprzewidywalne. Nigdy nie wiemy, ile w danym miesiącu zdobędziemy rekomendacji i czy w ogóle się one pojawią. Dlatego rekomendacje powinny być traktowane jako dodatek do przewidywalnych działań marketingowych, a nie jako ich podstawa. 

REKLAMA

Autopromocja

Dobrze zaplanowane i prowadzone kampanie marketingu internetowego charakteryzują się dużą przewidywalnością. Zwykle dosyć szybko jesteśmy w stanie osiągnąć skalowalność i dużą pewność wyników - “jeżeli wydamy X to dostaniemy Y zapytań, a jeżeli wydamy 2x to dostaniemy 1,5Y zapytań”... Posiadanie tak przewidywalnego narzędzia znacząco podnosi komfort zarządzania i pozwala na elastyczne dostosowywanie popytu do capacity.

Marketing internetowy to narzędzie z prawdopodobnie najlepszym stosunkiem jakości do ceny

Co ważne, na kampanie E-marketingowe mogą sobie pozwolić nawet małe firmy, ze względu na niski próg wejścia. Podczas gdy np. kampanie outdoorowe o zasięgu ogólnokrajowym, reklamę w telewizji o sensownej godzinie na kanale o wysokiej oglądalności czy spoty radiowe w najpopularniejszych stacjach należy wydać dziesiątki czy nawet setki tysięcy złotych, reklama w digitalu może kosztować nieporównywalnie mniej.

W przeciwieństwie do tradycyjnych mediów, efekty kampanii online są doskonale mierzalne. Dzięki narzędziom marketingowym służącym do analizy danych pochodzących z kampanii możemy monitorować w czasie rzeczywistym wartości takie jak:
- ile dokładnie osób zobaczyło naszą kreację reklamową,
- ile z nich kliknęło w reklamę i przeszło na stronę,
- i finalnie – ile osób dokonało konwersji np. klikając „kup teraz” bądź wysyłając zapytanie do firmy.

Ważne, żeby prowadzić działania marketingowe na całej długości lejka marketingowego

Często trudno oprzeć się pokusie ominięcia kampanii wizerunkowych, budujących rozpoznawalność firmy i jej oferty i przejść od razu do kampanii sprzedażowej. Jednak, paradoksalnie, im mniejszy biznes, tym ważniejsze są te działania, nawet przy ograniczonym budżecie. Tajemnicza firma o której nic nie wiadomo, która nie ma zbudowanej społeczności wokół marki, nie prowadzi profilu firmowego w social mediach oraz nie udostępnia opinii zadowolonych klientów, nie wzbudza w użytkownikach zaufania. Nieufnego klienta trudniej przekonać do zakupu. Dlatego firmy, które dopiero zaczynają działania marketingowe w internecie powinny skupić się na przedstawieniu, zbudowaniu wiarygodności - i dopiero w następnym kroku powoli przejść do sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie pominięcie ostatniego etapu lejka marketingowego (czyli modelu procesu marketingowego - od nieznajomości marki do zostania stałym klientem) – dotyczącego działań posprzedażowych - może okazać się strzałem w kolano. Czy klient dostanie podziękowanie po zakupie? Czy puścimy do niego kampanię remarketingową wyświetlającą mu inne produkty, które mogą mu się spodobać? Zaoferujemy kod rabatowy na następne usługi? Takie działania pomogą nam zmienić jednorazowego klienta w klienta powracającego. A jak mamy szczęście i zrobiliśmy na nim bardzo dobre wrażenie - nawet w aktywnego ambasadora marki polecającego nasze produkty lub usługi gronu znajomych.

Bez strategii podbijemy świat tylko wtedy gdy będziemy mieć szczęście

Dużym problemem na naszym rynku jest prowadzenie działań marketingowych np. w obszarze SEO, social media czy Google Ads bez przyjęcia odpowiednich założeń strategicznych.

Popularne jest tzw. SEO dla samego SEO. Działania te, jeśli nie poprzedza ich ustalenie buyer persony klienta czy product-market-fit mają ograniczoną skuteczność.

Dopiero mając przygotowaną strategię i zdefiniowane cele możemy na spokojnie zastanowić się, jakie rozwiązania marketingowe najlepiej przysłużą się osiągnięciu przez daną firmę pożądanego sukcesu.

Bez określenia grupy docelowej, zrozumienia potrzeb i obaw konsumentów, bez dostrzeżenia ich typowych zachowań w Internecie i sposobu w jaki podejmują decyzje zakupowe, agencja działa po omacku. Jeśli najważniejszymi klientami firmy są przedstawiciele silver generation komunikacja marketingowa powinna być zupełnie inna niż gdybyśmy starali się pozyskać “zetki”.

Pozostając w temacie SEO. Bez rozpisanej strategii agencja może obiektywnie poprawić widoczność strony internetowej firmy, którą się opiekuje. Ale jeśli specjaliści SEO wypozycjonują stronę na nieodpowiednie słowa kluczowe, nie przyciągną właściwych użytkowników, tych którzy dokonają zakupu.

Dobór działań marketingowych nie powinien zaczynać się od wyznaczenia budżetu, tylko określenia potrzeb

Następnym krokiem jest analiza, jak te potrzeby marketingowe można zaspokoić i dopiero na końcu pojawia się miejsce na dyskusję, jaki budżet będzie wymagany do zrealizowania stawianych celów. Postępowanie w inny sposób to prosta droga do przepalenia budżetu i frustracji. Czasem cele należy zrewidować, innym razem zwiększyć zakładany budżet. Innego budżetu będzie wymagała kampania lokalna, innego ogólnopolska. Firma z branży o dużej konkurencji, by się przebić, będzie musiała grać agresywniej. Jeśli firma chce zwiększyć sprzedaż natychmiast jej budżet marketingowy będzie musiał być większy, niż gdyby chciała zwiększać rozpoznawalność swojego brandu stopniowo.

Przy ustalaniu budżetu na kampanię dobrze też być elastycznym. Jeśli kampania marketingowa spotkała się z ponadprzeciętnym entuzjazmem u odbiorców, ogromnym marnotrawstwem byłoby nie zwiększenie budżetu na dalsze jej rozpowszechnianie. Jeśli kampania nie spotkała się z tak dużym zainteresowaniem użytkowników jak przewidywano, należy z niej zrezygnować. Lepiej przetestować inny zestaw reklam, hasło, czy nawet kanał marketingowy niż przepalać budżet.

Działania marketingowe wymagają współpracy obu stron - klienta i agencji

Wymagają również odpowiedniej dozy zaufania i cierpliwości. Im dłużej prowadzone są działania marketingowe, tym lepsze efekty przynoszą. 

Zdarza się, że marketing w firmach traktowany jest wyłącznie jako dorywcze wsparcie sprzedaży. Produkt sprzedaje się słabiej niż oczekiwano, na usługę nie ma chętnych, więc pora na płatną kampanię w Google Ads lub na Facebooku.

W tym podejściu nie ma nic złego. Natomiast warto być świadomym, że to rozwiązanie krótkotrwałe, wymagające ciągłego powtarzania i nie wykorzystujące prawdziwego potencjału, jaki kryje się w marketingu.

Warto spojrzeć na marketing również w perspektywie długofalowej. Pracować nad wzrostem sprzedaży poprzez budowanie świadomości marki oraz pozytywne emocjonalne skojarzenia u potencjalnych klientów. Wykorzystywać w komunikacji nie tylko kampanie sprzedażowe, ale przede wszystkim wizerunkowe. Dobrze jest traktować marketing nie jako koło ratunkowe lecz jako długoterminową inwestycję, uwzględnioną w strategii firmy. Odpowiednio prowadzony marketing wymaga od klienta cierpliwości i otwartości, a od agencji wiedzy i dużego nakładu pracy. Takie podejście odpłaci się jednak większą rozpoznawalnością firmy, napływem nowych i powracających klientów oraz stałym zwiększaniem poziomu sprzedaży. 

 

Łukasz Iwanek: Od ponad 20 lat zajmuje się branżą marketingu internetowego. Właściciel agencji Internetica.pl. Wykładowca akademicki Collegium Civitas w obszarach Search Engine Marketing oraz Web Analyticx & UX. Absolwent studiów Executive MBA na University of Quebec at Montreal, były wieloletni członek i Prezes Grupy Roboczej SEM działającej w strukturach Interactive Advertising Bureau Polska.

 

Zobacz także: Świadomość marki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA