REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?

Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?
Jak zwiększyć sprzedaż przy pomocy marketingu internetowego?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak dobrze zaplanować i prowadzić kampanie marketingu internetowego, by zwiększyć sprzedaż? Dlaczego warto traktować marketing nie jako koło ratunkowe lecz jako długoterminową inwestycję?

Jak zwiększyć sprzedaż?

Zwiększenie sprzedaży to prawdopodobnie najpowszechniejsze wyzwanie, przed jakim stają zarządy i właściciele firm. Zmieniająca się koniunktura na rynku czy przyrost konkurencji, to tylko niektóre zjawiska, które mogą wstrząsnąć ilością napływających do firmy zapytań o jej towary bądź usługi. Wdrożenie rozwiązania, które generuje stały, przewidywalny strumień takich zapytań, z reguły rozwiązuje szereg problemów. Co ciekawe, wbrew powszechnemu mitowi, takim rozwiązaniem nie są rekomendacje. Zdobywanie klientów dzięki rekomendacjom, mimo że bardzo skuteczne, jest… kompletnie nieprzewidywalne. Nigdy nie wiemy, ile w danym miesiącu zdobędziemy rekomendacji i czy w ogóle się one pojawią. Dlatego rekomendacje powinny być traktowane jako dodatek do przewidywalnych działań marketingowych, a nie jako ich podstawa. 

REKLAMA

REKLAMA

Dobrze zaplanowane i prowadzone kampanie marketingu internetowego charakteryzują się dużą przewidywalnością. Zwykle dosyć szybko jesteśmy w stanie osiągnąć skalowalność i dużą pewność wyników - “jeżeli wydamy X to dostaniemy Y zapytań, a jeżeli wydamy 2x to dostaniemy 1,5Y zapytań”... Posiadanie tak przewidywalnego narzędzia znacząco podnosi komfort zarządzania i pozwala na elastyczne dostosowywanie popytu do capacity.

Marketing internetowy to narzędzie z prawdopodobnie najlepszym stosunkiem jakości do ceny

Co ważne, na kampanie E-marketingowe mogą sobie pozwolić nawet małe firmy, ze względu na niski próg wejścia. Podczas gdy np. kampanie outdoorowe o zasięgu ogólnokrajowym, reklamę w telewizji o sensownej godzinie na kanale o wysokiej oglądalności czy spoty radiowe w najpopularniejszych stacjach należy wydać dziesiątki czy nawet setki tysięcy złotych, reklama w digitalu może kosztować nieporównywalnie mniej.

W przeciwieństwie do tradycyjnych mediów, efekty kampanii online są doskonale mierzalne. Dzięki narzędziom marketingowym służącym do analizy danych pochodzących z kampanii możemy monitorować w czasie rzeczywistym wartości takie jak:
- ile dokładnie osób zobaczyło naszą kreację reklamową,
- ile z nich kliknęło w reklamę i przeszło na stronę,
- i finalnie – ile osób dokonało konwersji np. klikając „kup teraz” bądź wysyłając zapytanie do firmy.

REKLAMA

Ważne, żeby prowadzić działania marketingowe na całej długości lejka marketingowego

Często trudno oprzeć się pokusie ominięcia kampanii wizerunkowych, budujących rozpoznawalność firmy i jej oferty i przejść od razu do kampanii sprzedażowej. Jednak, paradoksalnie, im mniejszy biznes, tym ważniejsze są te działania, nawet przy ograniczonym budżecie. Tajemnicza firma o której nic nie wiadomo, która nie ma zbudowanej społeczności wokół marki, nie prowadzi profilu firmowego w social mediach oraz nie udostępnia opinii zadowolonych klientów, nie wzbudza w użytkownikach zaufania. Nieufnego klienta trudniej przekonać do zakupu. Dlatego firmy, które dopiero zaczynają działania marketingowe w internecie powinny skupić się na przedstawieniu, zbudowaniu wiarygodności - i dopiero w następnym kroku powoli przejść do sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie pominięcie ostatniego etapu lejka marketingowego (czyli modelu procesu marketingowego - od nieznajomości marki do zostania stałym klientem) – dotyczącego działań posprzedażowych - może okazać się strzałem w kolano. Czy klient dostanie podziękowanie po zakupie? Czy puścimy do niego kampanię remarketingową wyświetlającą mu inne produkty, które mogą mu się spodobać? Zaoferujemy kod rabatowy na następne usługi? Takie działania pomogą nam zmienić jednorazowego klienta w klienta powracającego. A jak mamy szczęście i zrobiliśmy na nim bardzo dobre wrażenie - nawet w aktywnego ambasadora marki polecającego nasze produkty lub usługi gronu znajomych.

Bez strategii podbijemy świat tylko wtedy gdy będziemy mieć szczęście

Dużym problemem na naszym rynku jest prowadzenie działań marketingowych np. w obszarze SEO, social media czy Google Ads bez przyjęcia odpowiednich założeń strategicznych.

Popularne jest tzw. SEO dla samego SEO. Działania te, jeśli nie poprzedza ich ustalenie buyer persony klienta czy product-market-fit mają ograniczoną skuteczność.

Dopiero mając przygotowaną strategię i zdefiniowane cele możemy na spokojnie zastanowić się, jakie rozwiązania marketingowe najlepiej przysłużą się osiągnięciu przez daną firmę pożądanego sukcesu.

Bez określenia grupy docelowej, zrozumienia potrzeb i obaw konsumentów, bez dostrzeżenia ich typowych zachowań w Internecie i sposobu w jaki podejmują decyzje zakupowe, agencja działa po omacku. Jeśli najważniejszymi klientami firmy są przedstawiciele silver generation komunikacja marketingowa powinna być zupełnie inna niż gdybyśmy starali się pozyskać “zetki”.

Pozostając w temacie SEO. Bez rozpisanej strategii agencja może obiektywnie poprawić widoczność strony internetowej firmy, którą się opiekuje. Ale jeśli specjaliści SEO wypozycjonują stronę na nieodpowiednie słowa kluczowe, nie przyciągną właściwych użytkowników, tych którzy dokonają zakupu.

Dobór działań marketingowych nie powinien zaczynać się od wyznaczenia budżetu, tylko określenia potrzeb

Następnym krokiem jest analiza, jak te potrzeby marketingowe można zaspokoić i dopiero na końcu pojawia się miejsce na dyskusję, jaki budżet będzie wymagany do zrealizowania stawianych celów. Postępowanie w inny sposób to prosta droga do przepalenia budżetu i frustracji. Czasem cele należy zrewidować, innym razem zwiększyć zakładany budżet. Innego budżetu będzie wymagała kampania lokalna, innego ogólnopolska. Firma z branży o dużej konkurencji, by się przebić, będzie musiała grać agresywniej. Jeśli firma chce zwiększyć sprzedaż natychmiast jej budżet marketingowy będzie musiał być większy, niż gdyby chciała zwiększać rozpoznawalność swojego brandu stopniowo.

Przy ustalaniu budżetu na kampanię dobrze też być elastycznym. Jeśli kampania marketingowa spotkała się z ponadprzeciętnym entuzjazmem u odbiorców, ogromnym marnotrawstwem byłoby nie zwiększenie budżetu na dalsze jej rozpowszechnianie. Jeśli kampania nie spotkała się z tak dużym zainteresowaniem użytkowników jak przewidywano, należy z niej zrezygnować. Lepiej przetestować inny zestaw reklam, hasło, czy nawet kanał marketingowy niż przepalać budżet.

Działania marketingowe wymagają współpracy obu stron - klienta i agencji

Wymagają również odpowiedniej dozy zaufania i cierpliwości. Im dłużej prowadzone są działania marketingowe, tym lepsze efekty przynoszą. 

Zdarza się, że marketing w firmach traktowany jest wyłącznie jako dorywcze wsparcie sprzedaży. Produkt sprzedaje się słabiej niż oczekiwano, na usługę nie ma chętnych, więc pora na płatną kampanię w Google Ads lub na Facebooku.

W tym podejściu nie ma nic złego. Natomiast warto być świadomym, że to rozwiązanie krótkotrwałe, wymagające ciągłego powtarzania i nie wykorzystujące prawdziwego potencjału, jaki kryje się w marketingu.

Warto spojrzeć na marketing również w perspektywie długofalowej. Pracować nad wzrostem sprzedaży poprzez budowanie świadomości marki oraz pozytywne emocjonalne skojarzenia u potencjalnych klientów. Wykorzystywać w komunikacji nie tylko kampanie sprzedażowe, ale przede wszystkim wizerunkowe. Dobrze jest traktować marketing nie jako koło ratunkowe lecz jako długoterminową inwestycję, uwzględnioną w strategii firmy. Odpowiednio prowadzony marketing wymaga od klienta cierpliwości i otwartości, a od agencji wiedzy i dużego nakładu pracy. Takie podejście odpłaci się jednak większą rozpoznawalnością firmy, napływem nowych i powracających klientów oraz stałym zwiększaniem poziomu sprzedaży. 

 

Łukasz Iwanek: Od ponad 20 lat zajmuje się branżą marketingu internetowego. Właściciel agencji Internetica.pl. Wykładowca akademicki Collegium Civitas w obszarach Search Engine Marketing oraz Web Analyticx & UX. Absolwent studiów Executive MBA na University of Quebec at Montreal, były wieloletni członek i Prezes Grupy Roboczej SEM działającej w strukturach Interactive Advertising Bureau Polska.

 

Zobacz także: Świadomość marki

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA