REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce

2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce
2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

75 proc. polskich przedsiębiorców z branży e-commerce sprzedaje swoje towary nie tylko w Polsce, ale także za granicą, a znaczna większość z nich (72 proc.) oczekuje zwiększenia przychodów w 2024 r. w porównaniu z rokiem 2023 – wynika z raportu fintechu Cinkciarz.pl. 

Oczekiwania sprzedawców wpisują się w prognozy ekonomiczne analityków. Najbliższe miesiące mogą przynieść odbicie konsumpcji, która ponownie stanie się jedną z sił napędowych rozwoju gospodarczego. Potwierdzają to już zresztą krajowe dane o sprzedaży detalicznej z II poł. 2023 r. 
Polska nie jest jednak jedyną gospodarką, której kondycja w najbliższym czasie zdecydowanie się poprawi. Czechy, Litwa, Łotwa, Węgry czy Bułgaria to państwa, w których dynamika PKB w 2024 r. powinna przyspieszyć do ok. 2,5 proc. Jeszcze szybciej rozwijać będzie się Rumunia. Z kolei w strefie euro tempo wzrostu, które w 2023 r. wyniesie ok. 0,5 proc., w roku kolejnym nie przekroczy 1 proc.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy wybór: Niemcy, ale warto zwrócić uwagę na rynki wschodzące

Spośród polskich przedsiębiorców, którzy udostępniają swoje towary za granicą, 53 proc. otwiera się na rynek niemiecki. Z kolei 44 proc. umożliwia zakupy klientom z Wielkiej Brytanii, a 35 proc. stara się zaistnieć w Holandii. Dalsze pozycje na liście najpopularniejszych kierunków zagranicznej ekspansji polskich przedstawicieli branży e-commerce zajmują: Francja – 30 proc., USA – 29 proc. i Szwecja 27 proc. Takie informacje przynosi najnowszy raport „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” przygotowany przez globalny fintech wielowalutowy Cinkciarz.pl. 

Z danych zgromadzonych w naszym raporcie wynika, że planując ekspansję zagraniczną, sklepy internetowe najczęściej wybierają bardziej dojrzałe rynki e-commerce i rozwinięte gospodarki. Tymczasem interesującą alternatywą mogą się okazać nieco mniej oczywiste kierunki, czyli np. Czechy, Rumunia, Węgry czy Bałkany. Rynki te są mniej nasycone sklepami internetowymi i towarami, co sprawia, że rywalizacja o klienta jest nieco łatwiejsza, a koszty marketingu niższe.

Różne upodobania klientów w różnych krajach

Dla klientów sklepów internetowych liczą się nie tylko ceny, wybór i jakość produktów dostępnych w sieci. Ważną rolę odgrywają także metody płatności udostępniane przez sprzedawców. Z raportu Cinkciarz.pl dowiadujemy się, że o ile w Polsce bezsprzecznie wygrywa BLIK, wybierany w 84 proc. transakcji, o tyle za granicą w sumie konsumenci najczęściej finalizują transakcje poprzez PayPal – 44 proc. i karty płatnicze – 38 proc. Udostępnianie przystosowanych do specyfiki danego rynku metod płatności to element, który przy planowaniu ekspansji zagranicznej odgrywa bardzo ważną rolę.

REKLAMA

Upodobania internautów znacznie różnią się w poszczególnych krajach. Wspomniana wyżej metoda PayPal dominuje na Zachodzie Europy, m.in.: w Niemczech – 72 proc., we Francji – 62 proc., w Austrii i we Włoszech – po 61 proc. W Holandii prym wiedzie jednak metoda iDeal, wybierana przy opłacaniu przez 58 proc. respondentów. W USA podobnym powodzeniem jak w Polsce BLIK cieszą się płatności kartami, wybierane przy finalizacji ponad 83 proc. transakcji. Co ciekawe, jeszcze większą popularnością karty cieszą się na zakupach online w Rumunii – 92 proc., a nieco mniejszą w Bułgarii – 78 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymizm w oczekiwaniach 

Raport „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” zawiera też ważny rozdział dotyczący perspektyw i oczekiwań przedsiębiorców na 2024 r. Dominuje w nich optymizm. Aż 72 proc. badanych oczekuje zwiększenia przychodów w porównaniu z mijającym rokiem 2023. Tylko 1,5 proc. badanych spodziewa się spadku przychodów, podczas gdy rok temu taki scenariusz deklarowało 7,1 proc. respondentów. 

W raporcie fintechu znajdujemy również dane o tym, jakimi sposobami polscy przedsiębiorcy chcą umacniać swoją pozycję na zagranicznych rynkach. 53 proc. ankietowanych deklaruje wydatki na działania marketingowe, a 19 proc. na logistykę. Na podium, wskazane przez 11 proc. respondentów, są też metody płatności, z uwzględnieniem tych w obcych walutach. W dalszej kolejności: 9 proc. handlowców deklaruje inwestycje w rozwój produktu, a 8 proc. w dodatkowe wersje językowe sklepu internetowego.

Ważna bramka do przyjmowania płatności w różnych walutach

Badanie „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” zostało przeprowadzone z udziałem właścicieli sklepów internetowych korzystających z Cinkciarz Pay, czyli bramki płatności, który umożliwia płatności za zakupy on-line w złotych i 26 innych walutach. Oferta Cinkciarz.pl dla biznesu jest szczególnie doceniana przez sprzedawców, dbających o efektywność kosztową czy prowadzących ekspansję zagraniczną, których klienci z różnych krajów wolą płacić swoją lokalną walutą na korzystnych warunkach. Dzięki Cinkciarz Pay sklep może elastycznie przyjmować płatności w wybranej przez siebie walucie (np. w euro), jednocześnie dając kupującym możliwość płacenia w walucie ich karty lub konta bankowego, np. w dolarach.

Metody płatności dostępne obecnie w Cinkciarz Pay to m.in.: szybkie przelewy bankowe online, BLIK, karty (Visa, Mastercard, Diners Club i inne), PayPal, Apple Pay, Google Pay, Trustly, Skrill, Vipps, Rapid Transfer czy iDEAL. Ekrany dla płacących poprzez Cinkciarz Pay są dostępne w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, czeskim, rumuńskim, norweskim i holenderskim.

Badanie zostało przeprowadzone przez Cinkciarz.pl metodą CATI we wrześniu 2023 r. na próbie 489 przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność e-commerce/korzystają z bramki płatniczej Cinkciarz Pay. Raport został w całości wykonany przez fintech Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA