REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce
2024 rokiem globalnego e-handlu – dobre prognozy dla branży e-commerce
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

75 proc. polskich przedsiębiorców z branży e-commerce sprzedaje swoje towary nie tylko w Polsce, ale także za granicą, a znaczna większość z nich (72 proc.) oczekuje zwiększenia przychodów w 2024 r. w porównaniu z rokiem 2023 – wynika z raportu fintechu Cinkciarz.pl. 

Oczekiwania sprzedawców wpisują się w prognozy ekonomiczne analityków. Najbliższe miesiące mogą przynieść odbicie konsumpcji, która ponownie stanie się jedną z sił napędowych rozwoju gospodarczego. Potwierdzają to już zresztą krajowe dane o sprzedaży detalicznej z II poł. 2023 r. 
Polska nie jest jednak jedyną gospodarką, której kondycja w najbliższym czasie zdecydowanie się poprawi. Czechy, Litwa, Łotwa, Węgry czy Bułgaria to państwa, w których dynamika PKB w 2024 r. powinna przyspieszyć do ok. 2,5 proc. Jeszcze szybciej rozwijać będzie się Rumunia. Z kolei w strefie euro tempo wzrostu, które w 2023 r. wyniesie ok. 0,5 proc., w roku kolejnym nie przekroczy 1 proc.

REKLAMA

Pierwszy wybór: Niemcy, ale warto zwrócić uwagę na rynki wschodzące

REKLAMA

Spośród polskich przedsiębiorców, którzy udostępniają swoje towary za granicą, 53 proc. otwiera się na rynek niemiecki. Z kolei 44 proc. umożliwia zakupy klientom z Wielkiej Brytanii, a 35 proc. stara się zaistnieć w Holandii. Dalsze pozycje na liście najpopularniejszych kierunków zagranicznej ekspansji polskich przedstawicieli branży e-commerce zajmują: Francja – 30 proc., USA – 29 proc. i Szwecja 27 proc. Takie informacje przynosi najnowszy raport „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” przygotowany przez globalny fintech wielowalutowy Cinkciarz.pl. 

Z danych zgromadzonych w naszym raporcie wynika, że planując ekspansję zagraniczną, sklepy internetowe najczęściej wybierają bardziej dojrzałe rynki e-commerce i rozwinięte gospodarki. Tymczasem interesującą alternatywą mogą się okazać nieco mniej oczywiste kierunki, czyli np. Czechy, Rumunia, Węgry czy Bałkany. Rynki te są mniej nasycone sklepami internetowymi i towarami, co sprawia, że rywalizacja o klienta jest nieco łatwiejsza, a koszty marketingu niższe.

Różne upodobania klientów w różnych krajach

REKLAMA

Dla klientów sklepów internetowych liczą się nie tylko ceny, wybór i jakość produktów dostępnych w sieci. Ważną rolę odgrywają także metody płatności udostępniane przez sprzedawców. Z raportu Cinkciarz.pl dowiadujemy się, że o ile w Polsce bezsprzecznie wygrywa BLIK, wybierany w 84 proc. transakcji, o tyle za granicą w sumie konsumenci najczęściej finalizują transakcje poprzez PayPal – 44 proc. i karty płatnicze – 38 proc. Udostępnianie przystosowanych do specyfiki danego rynku metod płatności to element, który przy planowaniu ekspansji zagranicznej odgrywa bardzo ważną rolę.

Upodobania internautów znacznie różnią się w poszczególnych krajach. Wspomniana wyżej metoda PayPal dominuje na Zachodzie Europy, m.in.: w Niemczech – 72 proc., we Francji – 62 proc., w Austrii i we Włoszech – po 61 proc. W Holandii prym wiedzie jednak metoda iDeal, wybierana przy opłacaniu przez 58 proc. respondentów. W USA podobnym powodzeniem jak w Polsce BLIK cieszą się płatności kartami, wybierane przy finalizacji ponad 83 proc. transakcji. Co ciekawe, jeszcze większą popularnością karty cieszą się na zakupach online w Rumunii – 92 proc., a nieco mniejszą w Bułgarii – 78 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Optymizm w oczekiwaniach 

Raport „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” zawiera też ważny rozdział dotyczący perspektyw i oczekiwań przedsiębiorców na 2024 r. Dominuje w nich optymizm. Aż 72 proc. badanych oczekuje zwiększenia przychodów w porównaniu z mijającym rokiem 2023. Tylko 1,5 proc. badanych spodziewa się spadku przychodów, podczas gdy rok temu taki scenariusz deklarowało 7,1 proc. respondentów. 

W raporcie fintechu znajdujemy również dane o tym, jakimi sposobami polscy przedsiębiorcy chcą umacniać swoją pozycję na zagranicznych rynkach. 53 proc. ankietowanych deklaruje wydatki na działania marketingowe, a 19 proc. na logistykę. Na podium, wskazane przez 11 proc. respondentów, są też metody płatności, z uwzględnieniem tych w obcych walutach. W dalszej kolejności: 9 proc. handlowców deklaruje inwestycje w rozwój produktu, a 8 proc. w dodatkowe wersje językowe sklepu internetowego.

Ważna bramka do przyjmowania płatności w różnych walutach

Badanie „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?” zostało przeprowadzone z udziałem właścicieli sklepów internetowych korzystających z Cinkciarz Pay, czyli bramki płatności, który umożliwia płatności za zakupy on-line w złotych i 26 innych walutach. Oferta Cinkciarz.pl dla biznesu jest szczególnie doceniana przez sprzedawców, dbających o efektywność kosztową czy prowadzących ekspansję zagraniczną, których klienci z różnych krajów wolą płacić swoją lokalną walutą na korzystnych warunkach. Dzięki Cinkciarz Pay sklep może elastycznie przyjmować płatności w wybranej przez siebie walucie (np. w euro), jednocześnie dając kupującym możliwość płacenia w walucie ich karty lub konta bankowego, np. w dolarach.

Metody płatności dostępne obecnie w Cinkciarz Pay to m.in.: szybkie przelewy bankowe online, BLIK, karty (Visa, Mastercard, Diners Club i inne), PayPal, Apple Pay, Google Pay, Trustly, Skrill, Vipps, Rapid Transfer czy iDEAL. Ekrany dla płacących poprzez Cinkciarz Pay są dostępne w językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim, czeskim, rumuńskim, norweskim i holenderskim.

Badanie zostało przeprowadzone przez Cinkciarz.pl metodą CATI we wrześniu 2023 r. na próbie 489 przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność e-commerce/korzystają z bramki płatniczej Cinkciarz Pay. Raport został w całości wykonany przez fintech Cinkciarz.pl.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA