REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wsparcie eksportu. Są bezpłatne narzędzia, które mogą wspierać przedsiębiorców w zagranicznej ekspansji

Czynniki utrudniające eksport. Eksperci zdiagnozowali ponad 1300 barier
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze jest upowszechnienie wśród przedsiębiorców wiedzy, że istnieją instrumenty, ułatwiające rozpoczęcie działalności gospodarczej poza granicami Polski i Unii Europejskiej jak portale: Access2Markets, ePing, trade.gov.pl czy Enterprise Europe Network – przekonywali eksperci podczas dyskusji „Ekspansja zagraniczna pod lupą – współpraca z partnerami z krajów trzecich (spoza UE)”, która odbyła się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu.

Piąte spotkanie z cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), dotyczyło ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorców do krajów spoza Unii Europejskiej. Eksperci przybliżyli bariery w handlu i inwestycjach na rynkach zagranicznych napotykane przez polskich eksporterów.

REKLAMA

Autopromocja

Czynniki utrudniające eksport. Ponad 1300 barier

Czynników utrudniających eksport może być wiele. Eksperci MRiT zauważyli i opisali ponad 1300 takich barier w handlu, mających znaczenie dla polskiego eksportu. Przykładowo USA wprowadziły dodatkowe cła na stal i aluminium, Chiny stosują restrykcyjne przepisy dotyczące kosmetyków, Indie stawiają warunki co do posiadania dodatkowych świadectw produktów spożywczych, a Indonezja wobec produktów spożywczych, kosmetycznych, chemicznych i skórzanych wymaga spełnienia zasad Halal.

„Polskie instytucje we współpracy z Komisją Europejską i delegaturami unijnymi, rozwiązują wiele z takich i podobnych problemów. Spośród wielu success story można przytoczyć chociażby fakt, możliwy stał się eksport do Kolumbii polskiej wódki, a jabłka zostały wykreślone z grupy towarów luksusowych w Egipcie, obłożonych dodatkowym 10-cio procentowym cłem” - przekonywał Grzegorz Sinacki, główny specjalista z Departamentu Handlu i Współpracy Międzynarodowej, MRiT.

Polscy przedsiębiorcy napotykają bariery nie tylko stworzone przez inne państwa. „Istnieją na przykład bariery edukacyjne. Nie można oczekiwać, żeby przedsiębiorcy znali uwarunkowania i przepisy obowiązujące na innych rynkach” – przekonywał Patryk Patoleta z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości, PARP.

Wsparcie eksportu. Darmowe instrumenty wsparcia na rynkach zagranicznych

REKLAMA

Aby zapewnić polskim firmom dostęp do wiedzy o eksporcie i rynkach zagranicznych, organizacje państwowe, wspierające przedsiębiorców, podejmują szereg działań. MRiT działa na poziomie UE i WTO (World Trade Organization - Światowa Organizacja Handlu) w zakresie eliminacji barier w handlu i inwestycjach na rynkach zagranicznych. W tym celu między innymi udostępnia wiele darmowych narzędzi, które mogą wspierać przedsiębiorców w ekspansji zagranicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Darmowe portale wsparcia na rynkach zagranicznych Access2Markets i ePing to interaktywne kompendia wiedzy dla mniejszych firm, które chcą wejść na nowe rynki, korzystając z możliwości, jakie dają umowy i porozumienia zawarte przez Unię Europejską” – mówił Sinacki.

Access2Markets to baza wiedzy, portal dostępu do informacji w zakresie handlu UE z krajami trzecimi. W jednym miejscu przedsiębiorca zainteresowany eksportem ma dostępne wszystkie najważniejsze informacje. Po wpisaniu numeru produktu używanego przez służby celne do klasyfikacji i kraju, do którego planujemy go wysłać, otrzymuje informacje o warunkach eksportu, o obowiązujących w danym kraju regulacjach.

Z kolei ePing to platforma na poziomie WTO wskazująca obowiązujące otoczenie regulacyjne na różnych rynkach. Na stronie trade.gov.pl przedsiębiorcy mogą umieścić swoje wizytówki kontaktowe, jest ona pomocna w wyszukiwaniu partnerów handlowych z zagranicy.

„Enterprise Europe Network to platforma umożliwiająca poszukiwanie partnerów biznesowych, ale także poszerzanie wiedzy poprzez udział w szkoleniach, webinarach” – wyliczał Patryk Patoleta. „Dostępne są też finansowane przez PARP udziały w misjach gospodarczych czy międzynarodowych targach” – dodał.

Luiza Bednarowska-Kopyść, dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów, KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych), zwróciła uwagę, że najważniejsze jest bezpieczeństwo działań eksportowych. Dlatego tak ważne są finansowe instrumenty wsparcia eksportu np. ubezpieczenia. Rozwiązania te są dopasowane do indywidulanych potrzeb przedsiębiorcy.

„Wejście na zagraniczny rynek zawsze łączy się z ryzykiem, ale przedsiębiorca korzystający ze wsparcia doświadczonej instytucji, może je znacznie zminimalizować” - podsumowała Luiza Bednarowska-Kopyść.

Cykl wideokonferencji #idearozwojubiznesu

Cykl wideokonferencji #idearozwojubiznesu jest współorganizowany przez PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Podczas spotkań, które odbywają się w listopadzie i grudniu, poruszane są najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Polsce. Udział w wydarzeniach jest bezpłatny.

Wszystkie wydarzenia z cyklu #idearozwojubiznesu można obejrzeć tu: https://www.parp.gov.pl/component/site/site/idearozwojubiznesu

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA