REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się Chiński Nowy Rok 2024. Importerzy muszą liczyć się z dłuższym czasem dostaw

AC Porath
Agencja celna
Zbliża się Chiński Nowy Rok 2024. Importerzy muszą liczyć się z dłuższym czasem dostaw
Zbliża się Chiński Nowy Rok 2024. Importerzy muszą liczyć się z dłuższym czasem dostaw
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chiński Nowy rok w 2024 r. zaczyna się 10 lutego, ale już teraz trwa gorący okres ostatnich zamówień przed prawie czterotygodniowym zastojem. Importerzy muszą się liczyć nie tylko z przeładowaniem terminali i wzrostem stawek za fracht, ale też z dłuższym czasem dostaw. 
  • Obchody Chińskiego Nowego Roku trwają ok. 2 tygodni, ale przestój w zakładach produkcyjnych może przedłużyć się do 4 tygodni;
  • Importerzy muszą liczyć się z przeładowaniem terminali i wzrostem stawek za fracht;
  • Sytuacja geopolityczna sprawiła, że armatorzy rezygnują z przepraw przez Kanał Sueski, a to powoduje wydłużenie czasu dostaw.

Chiński Nowy Rok 2024

Chiński Nowy Rok to jedno z najważniejszych świąt w Państwie Środka. Ustawowo wolny od pracy jest tydzień (9-15 lutego 2024), ale tradycyjne ceremonie i obrzędy trwają aż do 24 lutego, kiedy to przypada Święto Latarni. W związku z tym importerzy muszą liczyć z wieloma utrudnieniami, związanymi nie tylko z produkcją w fabrykach i zakładach produkcyjnych, ale też transportem czy odprawą towaru w portach. 

Do tego dochodzi niepewna sytuacja geopolityczna: po duńskiej firmie transportowej Maersk, niemieckiej Hapag-Lloyd, francuskiej CMA CGM, ostatnio również grupa żeglugowa Mediterranean Shipping Company ogłosiła, że kieruje swoje statki z dala od Morza Czerwonego. Powodem takich decyzji były ataki jemeńskich rebeliantów na statki płynące do Izraela. W konsekwencji wydłuży się czas dostaw do Europy.

REKLAMA

Autopromocja

Przeładowane terminale i polityka „cut and run”

Przestój w chińskich fabrykach trwa zwykle trzy, a nawet cztery tygodnie, ze względu na urlopy pracowników i czas, jaki potrzeba na wznowienie procesu produkcyjnego. Ostatni fracht z Chin wypływa zwykle na początku lutego.

Koniec grudnia to ostateczny termin dla polskich importerów na złożenie zamówień, jeśli realizują transporty z Chin. Towar musi wyjść z magazynu i zostać załadowany na statek z odpowiednim czasowym wyprzedzeniem, w przeciwnym razie trzeba się liczyć ze znacznymi opóźnieniami lub ładunki w ogóle nie opuszczą portu aż do zakończenia okresu świątecznego – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Chiny nadal uważane są za „fabrykę świata”, dlatego okres przed Chińskim Nowym Rokiem zawsze jest intensywny. Ze względu na wzmożoną ilość zamówień nie tylko rosną ceny frachtu, ale dochodzi też do przeładowania terminali. Może zdarzyć się, że nie będą one nadążały z obsługą ładunków, które czekają na wyjście z portu.

Dodatkowo statki mogą stosować politykę „cut and run”, czyli wyładowują tylko towar importowy i nie zabierają tego przeznaczonego do eksportu bądź biorą tylko wysokopłatne ładunki. Do tego może mieć miejsce transshipment, czyli przeładunek w porcie pośrednim i kontener stoi na terminalu czekając na następny statek – dodaje Joanna Porath.

Zwróć uwagę na dokumentację towaru

Przed Chińskim Nowym Rokiem należy zwrócić szczególną uwagę na kwestie dokumentacji towaru. Ponieważ chińskie fabryki realizują zwiększoną ilość wysyłek, mają zdecydowanie mniej czasu i sił przerobowych na pilnowanie kwestii związanej ze specyfikacją techniczną towaru i kontrolą jakości.

– Dokumentację towaru najlepiej przygotować dużo wcześniej, zarówno w przypadku odprawy eksportowej z Chin, jak i importowej, gdy towar dotrze już do polskich portów. Zaleca się też wzmożone przeprowadzanie kontroli jakości na miejscu. By mieć na to wszystko czas najlepiej planować łańcuchy dostaw z wyprzedzeniem, uwzględniając ograniczenia chińskich dostawców, które wynikają ze specyfiki ich okresu świątecznego – dodaje Joanna Porath.

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA