REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przenieść się do urzędu skarbowego właściwego do obsługi dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przekroczeniem progu obrotu przechodzimy pod właściwości tzw. urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników. Prosiłbym o podanie, jakich formalności i w jakich terminach musimy dokonać w związku ze zmianą?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek rozliczania się w urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników powstanie dla Państwa 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu. Jeżeli Państwa spółka przekroczyłaby ten próg w 2007 r., to będzie rozliczać się w urzędzie skarbowym do obsługi dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2009 r. Szczegóły zamieszczamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kategorie podatników, którzy mają obowiązek rozliczania się w wyznaczonych urzędach skarbowych, tzw. dużych, określono w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (dalej: ustawa). Obowiązek rozliczania się w takim urzędzie mają określone podmioty, takie jak:

REKLAMA

• podatkowe grupy kapitałowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banki,

• zakłady ubezpieczeń,

• jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstwa zagranicznego.

W „dużym” urzędzie skarbowym będą się także rozliczać podatnicy będący osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którzy:

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęli przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro, gdzie wartość tę przelicza się według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego,

• jako rezydenci (podmioty polskie) brali udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadali udział w ich kapitale,

• są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta lub gdy nierezydent posiada co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu,

• jako rezydenci jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio brali udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadali jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Państwa spółka przekroczyła zapewne przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro. Spełnienie tego warunku należy stwierdzić na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy (art. 5a ust. 2 ustawy). Przychodem netto, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o należny podatek od towarów i usług.

Fakt przekroczenia tej kwoty oznacza, że Państwa spółka powinna być rozliczana w urzędzie skarbowym wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Finansów. Zmiana właściwości Państwa dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego na nowego właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje w tym przypadku 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu (art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy).

Spółka powinna zgłosić zmianę właściwości do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

WAŻNE!

Zmianę właściwości urzędu skarbowego należy zgłosić do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

Zawiadomienie o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego należy złożyć na specjalnym formularzu. Jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2003 r. Nr 175, poz. 1698).

PRZYKŁAD

„X” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (gmina Bemowo) osiągnął w 2006 r. przychód podatkowy przekraczający 5 mln euro. W związku z tym faktem od 1 stycznia 2008 r. będzie rozliczał się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym. O fakcie tym spółka zawiadomiła przed 15 października 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo, w którym się dotychczas rozliczała.

Naczelnik urzędu skarbowego może też stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunków uzasadniających przejście do urzędu skarbowego obsługującego dużych podatników. Informuje wówczas o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie przewidują sankcji za naruszenie obowiązku zawiadomienia o zmianie właściwości urzędu skarbowego. Odpowiedzialność z tego tytułu może podatnik ponieść na podstawie Kodeksu karnego skarbowego (art. 80 k.k.s.).

Terytorialny zasięg działania urzędów skarbowych wyznaczonych do obsługi tzw. dużych podatników określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych. Aktualny wykaz urzędów skarbowych do obsługi niektórych kategorii podatników wraz z danymi teleadresowymi znajdą Państwo na stronie: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=146&id=29717

• art. 5 ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703

• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 września 2003 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego - Dz.U. Nr 175, poz. 1698

• załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych - Dz.U. Nr 209, poz. 2027; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 48

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA