REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przenieść się do urzędu skarbowego właściwego do obsługi dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przekroczeniem progu obrotu przechodzimy pod właściwości tzw. urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników. Prosiłbym o podanie, jakich formalności i w jakich terminach musimy dokonać w związku ze zmianą?

RADA

REKLAMA

Obowiązek rozliczania się w urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników powstanie dla Państwa 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu. Jeżeli Państwa spółka przekroczyłaby ten próg w 2007 r., to będzie rozliczać się w urzędzie skarbowym do obsługi dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2009 r. Szczegóły zamieszczamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kategorie podatników, którzy mają obowiązek rozliczania się w wyznaczonych urzędach skarbowych, tzw. dużych, określono w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (dalej: ustawa). Obowiązek rozliczania się w takim urzędzie mają określone podmioty, takie jak:

• podatkowe grupy kapitałowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banki,

• zakłady ubezpieczeń,

• jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstwa zagranicznego.

W „dużym” urzędzie skarbowym będą się także rozliczać podatnicy będący osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którzy:

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęli przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro, gdzie wartość tę przelicza się według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego,

• jako rezydenci (podmioty polskie) brali udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadali udział w ich kapitale,

• są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta lub gdy nierezydent posiada co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu,

• jako rezydenci jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio brali udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadali jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Państwa spółka przekroczyła zapewne przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro. Spełnienie tego warunku należy stwierdzić na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy (art. 5a ust. 2 ustawy). Przychodem netto, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o należny podatek od towarów i usług.

Fakt przekroczenia tej kwoty oznacza, że Państwa spółka powinna być rozliczana w urzędzie skarbowym wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Finansów. Zmiana właściwości Państwa dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego na nowego właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje w tym przypadku 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu (art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy).

Spółka powinna zgłosić zmianę właściwości do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

WAŻNE!

Zmianę właściwości urzędu skarbowego należy zgłosić do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

Zawiadomienie o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego należy złożyć na specjalnym formularzu. Jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2003 r. Nr 175, poz. 1698).

PRZYKŁAD

„X” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (gmina Bemowo) osiągnął w 2006 r. przychód podatkowy przekraczający 5 mln euro. W związku z tym faktem od 1 stycznia 2008 r. będzie rozliczał się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym. O fakcie tym spółka zawiadomiła przed 15 października 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo, w którym się dotychczas rozliczała.

Naczelnik urzędu skarbowego może też stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunków uzasadniających przejście do urzędu skarbowego obsługującego dużych podatników. Informuje wówczas o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie przewidują sankcji za naruszenie obowiązku zawiadomienia o zmianie właściwości urzędu skarbowego. Odpowiedzialność z tego tytułu może podatnik ponieść na podstawie Kodeksu karnego skarbowego (art. 80 k.k.s.).

Terytorialny zasięg działania urzędów skarbowych wyznaczonych do obsługi tzw. dużych podatników określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych. Aktualny wykaz urzędów skarbowych do obsługi niektórych kategorii podatników wraz z danymi teleadresowymi znajdą Państwo na stronie: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=146&id=29717

• art. 5 ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703

• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 września 2003 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego - Dz.U. Nr 175, poz. 1698

• załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych - Dz.U. Nr 209, poz. 2027; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 48

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

REKLAMA

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA