REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy przenieść się do urzędu skarbowego właściwego do obsługi dużych podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z przekroczeniem progu obrotu przechodzimy pod właściwości tzw. urzędu skarbowego do obsługi dużych podatników. Prosiłbym o podanie, jakich formalności i w jakich terminach musimy dokonać w związku ze zmianą?

RADA

REKLAMA

Obowiązek rozliczania się w urzędzie skarbowym właściwym wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników powstanie dla Państwa 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu. Jeżeli Państwa spółka przekroczyłaby ten próg w 2007 r., to będzie rozliczać się w urzędzie skarbowym do obsługi dużych podatników dopiero od 1 stycznia 2009 r. Szczegóły zamieszczamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Kategorie podatników, którzy mają obowiązek rozliczania się w wyznaczonych urzędach skarbowych, tzw. dużych, określono w ustawie z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (dalej: ustawa). Obowiązek rozliczania się w takim urzędzie mają określone podmioty, takie jak:

• podatkowe grupy kapitałowe,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banki,

• zakłady ubezpieczeń,

• jednostki działające na podstawie przepisów o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstwa zagranicznego.

W „dużym” urzędzie skarbowym będą się także rozliczać podatnicy będący osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, którzy:

• w ostatnim roku podatkowym osiągnęli przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro, gdzie wartość tę przelicza się według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego,

• jako rezydenci (podmioty polskie) brali udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadali udział w ich kapitale,

• są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta lub gdy nierezydent posiada co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu,

• jako rezydenci jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio brali udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i zagranicznym lub w jego kontroli albo posiadali jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.

Państwa spółka przekroczyła zapewne przychód roczny netto co najmniej 5 000 000 euro. Spełnienie tego warunku należy stwierdzić na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy (art. 5a ust. 2 ustawy). Przychodem netto, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, jest generalnie kwota netto ze sprzedaży materiałów, towarów i produktów gotowych (wyrobów i usług), a więc po pomniejszeniu o rabaty, upusty, skonta oraz o należny podatek od towarów i usług.

Fakt przekroczenia tej kwoty oznacza, że Państwa spółka powinna być rozliczana w urzędzie skarbowym wyznaczonym rozporządzeniem Ministra Finansów. Zmiana właściwości Państwa dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego na nowego właściwego wyłącznie w zakresie określonych kategorii podatników następuje w tym przypadku 1 stycznia drugiego roku następującego po roku, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty 5 000 000 euro przychodu (art. 5a ust. 1 pkt 2 ustawy).

Spółka powinna zgłosić zmianę właściwości do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

WAŻNE!

Zmianę właściwości urzędu skarbowego należy zgłosić do dotychczas właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok, od którego nastąpi ta zmiana.

Zawiadomienie o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego należy złożyć na specjalnym formularzu. Jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego (Dz.U. z 2003 r. Nr 175, poz. 1698).

PRZYKŁAD

„X” Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (gmina Bemowo) osiągnął w 2006 r. przychód podatkowy przekraczający 5 mln euro. W związku z tym faktem od 1 stycznia 2008 r. będzie rozliczał się w Pierwszym Mazowieckim Urzędzie Skarbowym. O fakcie tym spółka zawiadomiła przed 15 października 2007 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo, w którym się dotychczas rozliczała.

Naczelnik urzędu skarbowego może też stwierdzić z urzędu w trakcie czynności sprawdzających, kontroli podatkowej albo postępowania podatkowego spełnienie warunków uzasadniających przejście do urzędu skarbowego obsługującego dużych podatników. Informuje wówczas o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie przewidują sankcji za naruszenie obowiązku zawiadomienia o zmianie właściwości urzędu skarbowego. Odpowiedzialność z tego tytułu może podatnik ponieść na podstawie Kodeksu karnego skarbowego (art. 80 k.k.s.).

Terytorialny zasięg działania urzędów skarbowych wyznaczonych do obsługi tzw. dużych podatników określono w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych. Aktualny wykaz urzędów skarbowych do obsługi niektórych kategorii podatników wraz z danymi teleadresowymi znajdą Państwo na stronie: http://www.mf.gov.pl/dokument.php?const=4&dzial=146&id=29717

• art. 5 ustawy z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703

• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 września 2003 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zmianie właściwości naczelnika urzędu skarbowego - Dz.U. Nr 175, poz. 1698

• załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych - Dz.U. Nr 209, poz. 2027; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 8, poz. 48

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA