REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?

Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?
Kontrole kadr i ewidencji kierowców w firmie transportowej. Na co zwracają uwagę ITD, PIP, ZUS i inni kontolerzy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe rozliczenie kierowców z dobrze prowadzonymi kadrami zapewniają nie tylko optymalizację kosztów, ale przede wszystkim bezpieczeństwo firmy transportowej. Tutaj nie ma równania z jedną niewiadomą. A kontrole ITD i PIP potwierdzają, że pomiędzy kadrami i rozliczeniami kierowców musi istnieć sprzężenie zwrotne.

Rozliczanie kierowców w branży transportowej

Prawidłowe rozliczenia kierowców są niezmiernie ważne dla prowadzenia firmy transportowej, gdyż ich rzetelność i zgodność z przepisami, pozwalają uniknąć konsekwencji ze strony instytucji kontrolujących ITD, PIP, ZUS itp. Dotyczy to zarówno prawidłowego ewidencjonowania czasu pracy kierowców, jak i prawidłowego ustalenia wysokości wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń z nią związanych. 

- Rozliczając płacowo kierowców musimy kompleksowo wziąć pod uwagę ewidencje czasu pracy kierowców, zestawienia należności zagranicznych, kwestie wystąpienia absencji urlopowych, chorobowych, potrąceń komorniczych itp., możliwość zastosowania przepisów o delegowaniu (obniżenia podstawy opodatkowania, bądź „ozusowania” o odpowiednie wartości tzw. "wirtualnych diet").- mówi Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group, na co dzień zajmującej się wsparciem polskich firm transportowych.

REKLAMA

Autopromocja

Co warto wiedzieć o kontrolach

Przedsiębiorcy transportowi zazwyczaj kojarzą kontrolę kadr z PIP, co jest oczywiste. Natomiast ten zakres leży także w gestii takich organów kontroli, jak ZUS i ITD. 

- Zdarza się nawet obecnie, że nie ma wykonanej ewidencji u przewoźnika, albo jest ona nieprawidłowa. Te dwa ostatnie, wymienione, organy kontrolujące nie sprawdzają całej ewidencji, ale zazwyczaj kierują prośbę do PIP w celu przeprowadzenia kontroli. Kontrole w branży transportowej bardzo często są podejmowane z zawiadomienia przez pracownika – kierowcę o potencjalnych nieprawidłowościach. Inspektorzy kontroli wszczynają postępowanie w firmie, bardzo często kontrolują tego konkretnego pracownika, ale także kilku innych po to, aby sprawdzić, czy zawiadomienie miało charakter zasadny, czy też było kłamstwem i złośliwością byłego już pracownika. – tłumaczy Wojciech Romaniuk.

Ciekawą składową, który „podarował” branży pakiet mobilności, są wirtualne diety. Nalicza się je pracownikowi, który jest oddelegowany do pracy poza granicami Polski.  Wysokość tych diet pozwala określić poziom ulgi na ZUS, którą możemy zastosować przy wyliczeniu wynagrodzenia dla pracownika. Ale pamiętać należy, że można ich użyć dopiero po przekroczeniu średniej krajowej.

Kontrole wynagrodzeń sektorowych

ZUS i PIP kontrolują coraz częściej wynagrodzenia tzw. sektorowe, czyli wynagrodzenia, które należą się kierowcom za pracę poza granicami Polski. Poza tym świadomość i wiedza kierowców są większe. 

- Kierowcy wiedzą, że mogą żądać takich wynagrodzeń i często zawiadamiają organy kontroli. Jak mówi stare przysłowie, nieznajomość prawa szkodzi. Kontroli nie da się uniknąć, ale przedsiębiorcy transportowi mogą się chronić i nie powinni oszczędzać na wykonaniu prawidłowej ewidencji czasu pracy kierowców. Wyobraźmy sobie sytuację, że w pewnym momencie w wyliczeniu wynagrodzenia pojawia się błąd, a mamy naliczenia płac netto w jednym miejscu, a kwotę brutto w innym. Wyliczenia są nieprawidłowe, a jak do tego przyłożymy ilość kierowców, czyli skalę błędu, to pojawiają się bardzo duże różnice w kwotach. Nie dość ze mamy kłopot z dopłatą, to zaczynamy szukać winnego w swojej firmie - dodaje ekspert.

Prowadzenie kadr i ewidencji kluczowe dla firmy

Na rynku widoczny jest trend, polegający na tym, aby oszczędzać na dobrym wykonaniu ewidencji kierowców. To źle rozumiana optymalizacja kosztów, ponieważ konsekwencje błędów mogą kosztować przewoźnika naprawdę sporo. 

- Bagatelizowanie tej bardzo ważnej części prowadzenia firmy transportowej jaką jest właśnie ewidencja i kadry, może przynieść i najczęściej niestety przynosi więcej strat niż oszczędności. Poza tym, częsty jest brak potwierdzeń wypłat wynagrodzeń lub ich wysokość jest rozbieżna z tym, co wynika z umowy o pracę i ewidencji czasu pracy. Firmy transportowe niejednokrotnie prowadzą swoje rozliczenia z kierowcą i nie biorą pod uwagę tego, co wynika wprost z ustaw i przepisów transportowych. To jest trudne, ale możliwe do prawidłowej realizacji. Ważne, aby zajmowały się tym osoby, które posiadają solidną wiedzę na temat rozliczeń w transporcie - podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group.

Warto raz na jakiś czas w swojej firmie przygotować audyt bądź symulacje, które uwypuklą nieprawidłowości związane z naliczaniem wynagrodzenia i rozliczeniem czasu pracy kierowców. Pokazuje to wówczas, jak zastosowanie tych elementów w prawidłowy sposób przekłada się na oszczędności w firmie, np. w zobowiązania składkowo - podatkowe przy prawidłowym stosowaniu przepisów płacowych dla kierowców międzynarodowych. A przede wszystkim zapewni bezpieczeństwo i spokój podczas postępowania kontrolnego. 

Wojciech Romaniuk, konsultant w branży transportowej. Ekspert ds. rynku transportowego. Właściciel i prezes spółki MaWo Group zajmującej się kompleksową obsługą firm transportowych i logistycznych. Pomysłodawca powołania Stowarzyszenia „Ambasador Polskiego Transportu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już opublikowane

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA