REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

Kancelaria Prawna Świeca i Wspólnicy
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?
Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Nowe uprawnienia Prezesa UOKiK

W pierwszej kolejności wskazać należy, ze nowelizacja rozszerza uprawnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w razie stwierdzenia praktyk ograniczających konkurencję m.in. nadużywania pozycji dominującej lub zawierania zakazanych porozumień. Prezes UOKiK może nakazać przedsiębiorcy zaniechanie takich działań, ewentualnie usunięcie ich skutków. Ustawa wprowadza środki, które może do tego celu wykorzystać, którymi są: nakazanie przedsiębiorcy udzielenia licencji praw własności intelektualnej, udostępnienia dostępu do własnych zasobów, zapewnienia dostaw produktów lub usług na uczciwych warunkach lub zmiana umowy. Gdyby okazały się one nieskuteczne lub nadmiernie uciążliwe Prezes Urzędu może nakazać powierzenie prowadzenia określonej działalności gospodarczej innemu podmiotowi w ramach tej samej grupy kapitałowej lub odrębnej jednostce w ramach tego samego przedsiębiorcy. Prezes wydaje decyzję nakazującą zaniechanie nieuczciwych praktyk tylko w sytuacji, gdy na dzień jej wydania przedsiębiorca nadal dopuszcza się naruszeń ustawy. Ciężar udowodnienia, że zaniechał on stosowania nieuczciwych praktyk spoczywa na przedsiębiorcy. Powyższa nowelizacja pozwala Prezesowi UOKiK na szeroką ingerencję w struktury przedsiębiorcy ograniczoną jedynie ogólnym stwierdzeniem, że wybór środka, po który sięgnie, ma być dostosowany do powagi, rodzaju i skutków naruszenia wskazanych przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizowana ustawa rozszerzy także krąg podmiotów zwolnionych ze zgłaszania zamiaru koncentracji w przypadku łączenia się przedsiębiorców lub utworzenia przez nich kolejnego podmiotu. Zwolnienie dotyczy tych podmiotów, których obrót na terenie Polski nie przekroczył 10 mln euro w ciągu 2 lat poprzedzających koncentrację. To samo dotyczy transakcji w jednej grupie kapitałowej. Kolejną zmianą jest doprecyzowanie zasad obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby powyższej ustawy.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów

Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego

REKLAMA

Dobrowolne poddanie się karze

Wprowadzono także nieznaną dotąd w prawie konkurencji możliwość dobrowolnego poddania się karze pieniężnej przez przedsiębiorcę naruszającego przepisy antymonopolowe. Przed zakończeniem postępowania Prezes UOKiK może wystąpić z propozycją przyjęcia takiego rozwiązania jeżeli przyczyni się to do przyspieszenia postępowania. W przypadku zgody stron, kara pieniężna zostanie obniżona o 10 % w stosunku do kary nakładanej w trybie normalnej procedury. Zarówno strona jaki i organ mogą odstąpić od tej procedury w każdym momencie, w takim przypadku wszelkie oświadczenia strony nie mogą stanowić dowodu w postępowaniu toczącym się według normalnego trybu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

Inne zmiany

Według nowej ustawy postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji będzie musiało zostać zakończone w ciągu miesiąca od dnia jego wszczęcia. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w sprawach wymagających badania rynku lub w takich, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji, termin ten został rozszerzony do czterech miesięcy. W takim samym czasie powinno być zakończone postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W sprawach skomplikowanych może potrwać do pięciu miesięcy.

W ustawie zmieniono także zasady dotyczące zakazu porozumień wpływających negatywnie na konkurencję między przedsiębiorcami. Niezmienny pozostał procentowy udział w rynku właściwym przedsiębiorców przystępujących do porozumienia - 5% dla przedsiębiorców, którzy są konkurentami i 10 % dla tych,  którzy konkurentami nie są. Dodano natomiast uregulowanie, że nie są objęci zakazem porozumienia przedsiębiorcy, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie konkurencji, jeżeli w ciągu kolejnych dwóch lat kalendarzowych od zawarcia porozumienia ich udział w rynku właściwym nie przekroczył poziomu kolejnych dwóch punktów procentowych. Istotną zmianą wprowadzoną przez ustawę są nowe zasady dotyczące nakładania kar na przedsiębiorców i osoby nimi zarządzające, ale to zagadnienie wymaga odrębnego omówienia. Wszystkie zmiany wejdą w życie 18 stycznia 2015 r.


Anna Nieśpiał

Associate

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.


Zapraszamy do dyskusji na forum

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA