REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?

Kancelaria Prawna
Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.
Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?
Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – ochrona konsumentów, czy przedsiębiorców?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

18 stycznia 2015 r. wejdzie w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu rządowego, ma ona na celu wdrożenie rozwiązań wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie procedur, zwłaszcza w zakresie kontroli koncentracji przedsiębiorców. Przede wszystkim jednak ustawa wprowadzi możliwość dobrowolnego poddania się karze przedsiębiorcy naruszającego przepisy ustawy.

Nowe uprawnienia Prezesa UOKiK

W pierwszej kolejności wskazać należy, ze nowelizacja rozszerza uprawnienia Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w razie stwierdzenia praktyk ograniczających konkurencję m.in. nadużywania pozycji dominującej lub zawierania zakazanych porozumień. Prezes UOKiK może nakazać przedsiębiorcy zaniechanie takich działań, ewentualnie usunięcie ich skutków. Ustawa wprowadza środki, które może do tego celu wykorzystać, którymi są: nakazanie przedsiębiorcy udzielenia licencji praw własności intelektualnej, udostępnienia dostępu do własnych zasobów, zapewnienia dostaw produktów lub usług na uczciwych warunkach lub zmiana umowy. Gdyby okazały się one nieskuteczne lub nadmiernie uciążliwe Prezes Urzędu może nakazać powierzenie prowadzenia określonej działalności gospodarczej innemu podmiotowi w ramach tej samej grupy kapitałowej lub odrębnej jednostce w ramach tego samego przedsiębiorcy. Prezes wydaje decyzję nakazującą zaniechanie nieuczciwych praktyk tylko w sytuacji, gdy na dzień jej wydania przedsiębiorca nadal dopuszcza się naruszeń ustawy. Ciężar udowodnienia, że zaniechał on stosowania nieuczciwych praktyk spoczywa na przedsiębiorcy. Powyższa nowelizacja pozwala Prezesowi UOKiK na szeroką ingerencję w struktury przedsiębiorcy ograniczoną jedynie ogólnym stwierdzeniem, że wybór środka, po który sięgnie, ma być dostosowany do powagi, rodzaju i skutków naruszenia wskazanych przepisów.

Autopromocja

Nowelizowana ustawa rozszerzy także krąg podmiotów zwolnionych ze zgłaszania zamiaru koncentracji w przypadku łączenia się przedsiębiorców lub utworzenia przez nich kolejnego podmiotu. Zwolnienie dotyczy tych podmiotów, których obrót na terenie Polski nie przekroczył 10 mln euro w ciągu 2 lat poprzedzających koncentrację. To samo dotyczy transakcji w jednej grupie kapitałowej. Kolejną zmianą jest doprecyzowanie zasad obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby powyższej ustawy.

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów

Ustawa z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy – Kodeks postępowania cywilnego

Dobrowolne poddanie się karze

Wprowadzono także nieznaną dotąd w prawie konkurencji możliwość dobrowolnego poddania się karze pieniężnej przez przedsiębiorcę naruszającego przepisy antymonopolowe. Przed zakończeniem postępowania Prezes UOKiK może wystąpić z propozycją przyjęcia takiego rozwiązania jeżeli przyczyni się to do przyspieszenia postępowania. W przypadku zgody stron, kara pieniężna zostanie obniżona o 10 % w stosunku do kary nakładanej w trybie normalnej procedury. Zarówno strona jaki i organ mogą odstąpić od tej procedury w każdym momencie, w takim przypadku wszelkie oświadczenia strony nie mogą stanowić dowodu w postępowaniu toczącym się według normalnego trybu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

Inne zmiany

Według nowej ustawy postępowanie antymonopolowe w sprawach koncentracji będzie musiało zostać zakończone w ciągu miesiąca od dnia jego wszczęcia. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w sprawach wymagających badania rynku lub w takich, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji, termin ten został rozszerzony do czterech miesięcy. W takim samym czasie powinno być zakończone postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W sprawach skomplikowanych może potrwać do pięciu miesięcy.

W ustawie zmieniono także zasady dotyczące zakazu porozumień wpływających negatywnie na konkurencję między przedsiębiorcami. Niezmienny pozostał procentowy udział w rynku właściwym przedsiębiorców przystępujących do porozumienia - 5% dla przedsiębiorców, którzy są konkurentami i 10 % dla tych,  którzy konkurentami nie są. Dodano natomiast uregulowanie, że nie są objęci zakazem porozumienia przedsiębiorcy, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie konkurencji, jeżeli w ciągu kolejnych dwóch lat kalendarzowych od zawarcia porozumienia ich udział w rynku właściwym nie przekroczył poziomu kolejnych dwóch punktów procentowych. Istotną zmianą wprowadzoną przez ustawę są nowe zasady dotyczące nakładania kar na przedsiębiorców i osoby nimi zarządzające, ale to zagadnienie wymaga odrębnego omówienia. Wszystkie zmiany wejdą w życie 18 stycznia 2015 r.


Anna Nieśpiał

Associate

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k.


Zapraszamy do dyskusji na forum

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

REKLAMA