Kategorie

Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Serwisy B2B w Chinach – przewodnik
Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

W naszym poradniku Przedstawiamy odpowiedzi na kilka najczęściej zadawanych pytań odnośnie chińskich serwisów B2B. Według naszego doświadczenia osoby, które po raz pierwszy korzystają z chińskich źródeł zaopatrzenia, popełniają często te same błędy, które są wynikiem złego rozeznania w sytuacji: są naiwne i traktują wszystkie informacje podane na stronie dosłownie.

1. Czym jest serwis B2B? Jakie są największe serwisy B2B w Chinach?

Reklama

B2B oznacza „business to business”. Jest to system sprzedaży towarów pomiędzy firmami, która odbywa się za pośrednictwem Internetu. Firma, która prowadzi taki serwis, zarabia na pobieraniu składek członkowskich oraz innych, dodatkowych opłatach (na które warto zwrócić uwagę). I oczywiście może obciążyć kosztami każdą zrealizowaną transakcję, według własnych zasad.

W Chinach istnieje kilka serwisów B2B, najbardziej znanym jest Alibaba. Swoje usługi oferuje także Makepolo, China Sourcing, Made-in-China, oraz, bardziej wiarygodny, Global Sources. Każdy z nich działa na podobnej zasadzie: sprzedawca tworzy profil swojej firmy, wystawia produkty na sprzedaż i czeka na potencjalnych kupców. Serwisy mogą oferować także dodatkowe usługi: centrum wiadomości, komunikator, a także pewnego rodzaju usługi weryfikujące dostawcę.

2.  Jakiego rodzaju firmy są obecne na chińskich serwisach B2B?

Ktoś kiedyś powiedział, że „70% tych firm to oszuści”. To stwierdzenie jest mocno przesadzone, ale musimy być świadomi, iż wiele z tych firm może działać nieuczciwie, w końcu założenie konta na platformie B2B nie stanowi żadnego problemu.

Reklama

Po pierwsze, powinniśmy pamiętać, że wiele z tych firm to pośrednicy, nie producenci, którzy kupują produkty w fabrykach i następnie sprzedają je zagranicznym klientom, oczywiście naliczając przy tym marżę. Tym samym cena towaru u pośrednika jest wyższa niż u producenta. Jeśli nasze zamówienie nie jest duże, a wybrane towary są zróżnicowane i pochodzą od jednego dostawcy, korzystanie z usług dystrybutora nie stanowi problemu.

Po drugie, wiele firm podszywa się pod prawdziwe, zarejestrowane przedsiębiorstwa: skopiowanie zdjęć wszystkich produktów danej firmy i umieszczenie ich na własnej stronie jest bardzo proste (dlatego powinniśmy sprawdzać, czy fotografie posiadają znak wodny). W momencie, gdy na koncie przedsiębiorstwa zostaje zarejestrowana nasza przedpłata, firma znika całkowicie, wraz z naszymi pieniędzmi.

3. Co oznacza certyfikat „Golden Supplier”? Czy posiadająca go firma jest godna zaufania?

„Golden Supplier” w Alibabie jest płatnym członkostwem klasy Premium, oferowanym dostawcom przez portal. Istnieje także na innych platformach B2B, np. Makepolo (pod nazwą „Diamond Member”). Istotną informacją jest to, że za posiadanie takiego certyfikatu sprzedawca płaci ogromną sumę, oraz jak już pisaliśmy, że jest to jeden ze sposobów w jaki zarabiają serwisy B2B. „Golden Supplier” posiada dodatkowe funkcje na swoim profilu, a jego produkty są pozycjonowane jako pierwsze w wyszukiwarce danego serwisu: nie oznacza to jednak, że dany dostawca jest wiarygodny! Status „Golden Supplier” informuje nas tylko o jednej rzeczy – że daną firmę było stać na opłacenie składki członkowskiej (która kosztuje 3 000 USD rocznie na portalu Alibaba).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

4. Ile firm jest obecnych na platformach B2B? Czy będę w stanie znaleźć odpowiedniego kontrahenta?

Serwis Alibaba szczyci się, że obsługuje „miliony kupujących i sprzedających”. Makepolo ma 12000 aktywnych, komercyjnych użytkowników. Pomimo tego, musimy pamiętać, że wiele chińskich firm nie używa Internetu jako głównego narzędzia  komunikacji – tradycyjnie w Chinach kontakty biznesowe nawiązywane i utrzymywane są osobiście i/lub przez telefon bądź komunikatory. Strony internetowe chińskich firm często są niezaktualizowane, technicznie przestarzałe i trudne w obsłudze. Co więcej, oszuści mogą skorzystać z okazji i przygotować idealną stronę internetową, która zwabi zagranicznych klientów do współpracy.

Z drugiej strony ograniczona obecność w Internecie, lub jej całkowity brak, również są pewnego rodzaju ostrzeżeniem. Firma, która nie posiada własnej strony internetowej, może równie dobrze sprzedawać swoje towary tylko na rynku wewnętrznym (brak licencji eksportowej).  

Powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że w Chinach najlepsze interesy prowadzone są w tradycyjny sposób – w oparciu o bezpośrednie kontakty z chińskim kontrahentem.

5. Co mam zrobić, jeśli już popadnę w tarapaty? W jaki sposób mogę rozwiązać swój problem? 

Alibaba oferuje usługę zwaną „Centrum Sporów” (ang. „Dispute Center”), poprzez którą można złożyć skargę na nieuczciwego dostawcę. Jeśli jednak trafimy na oszusta, mamy marne szanse na odnalezienie go, nie wspominając już o odzyskaniu pieniędzy. Możemy oczywiście podać taką firmę do sądu, jednakże w przypadku, gdy nasze zamówienie nie jest wystarczająco duże, możemy stracić sporo pieniędzy na obsługę prawną, a cały wysiłek może okazać się bezowocny. Tak więc jedynym sposobem, by uniknąć kłopotów, jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności chińskiej firmy, zanim podejmiemy z nią jakąkolwiek współpracę.

6. Czy, znając istniejące ryzyko, powinienem mimo wszystko korzystać z serwisów B2B?


Internet pełen jest skarg i zażaleń początkujących przedsiębiorców, którzy składając zamówienie zostali złapani w pułapkę przez chińskich oszustów. Wiele osób może zadawać sobie pytanie: czy powinienem w takim razie korzystać z serwisów B2B? Tak, ale z rozwagą. I powinny one służyć raczej do wstępnego zapoznania się z interesującymi nas produktami, ale składanie zamówienia i sam proces zakupu powinny odbywać się oddzielnie, pod okiem specjalisty. Kolejna ważna wskazówka: unikaj wszelkich markowych produktów dostępnych na portalach B2B. Oryginalny, wysokiej klasy sprzęt elektroniczny nie będzie tańszy w Chinach, niż w innych krajach, więc jeśli trafisz na produkty „Samsunga” lub „Apple'a” w rozsądnej cenie, możesz być pewien, że 99% tych produktów to podróbki i stracisz sporo pieniędzy. 

7. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę składając zamówienie za pośrednictwem serwisów B2B?

Poza wspomnianymi już kwestiami, powinniśmy również pamiętać, że wraz ze wzrostem stopnia skomplikowania i zaawansowania technologicznego produktów, wzrasta również ryzyko związane z ich zakupem. Konieczne jest sprawdzenie jakości towaru i w tym wypadku zamówienie próbnego egzemplarza nie wystarczy – jeśli, np. zamawiamy baterię do telefonu o pojemności 2300mAh, najprawdopodobniej dostaniemy próbkę, która spełni nasze oczekiwania, ale końcowa partia zamówienia będzie zawierała baterie o pojemności 1100mAh...

Podsumowując, jeżeli chcemy dokonać dobrej transakcji i zamówić większą partię towarów, prawdopodobnie nie uda się nam uniknąć dokładnego sprawdzenia naszego dostawcy. Oszczędzanie pieniędzy na starannie przygotowanym raporcie lub miejscowej weryfikacji firmy z pewnością spowoduje wiele trudnych do rozwiązania problemów. Dlatego zawsze zalecana jest weryfikacja chińskiej firmy.

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    23 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zwrot VAT zapłaconego w Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 r.

    Zwrot VAT. Wielka Brytania będzie nadal przyznawać zwroty podatku VAT przedsiębiorcom z UE. Taką informację potwierdziła brytyjska administracja podatkowa - poinformowało 23 czerwca 2021 r. polskie Ministerstwo Finansów.

    Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Podatkach dla uczniów szkół ponadpodstawowych

    Krajowa Izba Doradców Podatkowych i Ministerstwo Finansów zapraszają do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy o Podatkach. Dwuetapowy konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych, a ze względu na pandemię w tym roku zostanie przeprowadzony w formule online.

    Praktyka w stosowaniu przepisów o MDR

    Regulacje dotyczące schematów podatkowych (MDR) obowiązują w polskim porządku prawnym od 1 stycznia 2019 roku, a więc już ponad dwa lata. Co więcej, biorąc pod uwagę retrospektywny obowiązek zgłaszania schematów podatkowych, można powiedzieć, że zaraportowane do tej pory schematy podatkowe dotyczą uzgodnień, w zakresie których to pierwsza czynność miała miejsce nawet trzy lata temu (schematy transgraniczne).

    Korepetycje, kursy i inne usługi prywatnego nauczania - zwolnienie z VAT

    Prywatne nauczanie a VAT. Usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli są zwolnione z VAT. Konieczne jest jednak posiadanie przez nauczyciela kierunkowego wykształcenia, a także świadczenie usług nauczania na podstawie umowy zawartej z uczniem (lub opiekunem prawnym ucznia). Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania do usług świadczonych przez nauczycieli w ramach zajęć organizowanych przez podmiot trzeci.

    Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI - od kiedy?

    Zwolnienie podatkowe na inwestycję w PSI. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 marca 2021 r. (sygn. I SA/Op 22/21) potwierdził, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI) istnieje od momentu poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych. Takie rozstrzygnięcie kwestionuje dotychczas powszechne wśród organów skarbowych.

    Wzór deklaracji uproszczonej AKC-US od 1 lipca 2021 r.

    Akcyza od samochodów osobowych. Ustawodawca określił nowy wzór deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od samochodów osobowych (AKC-US). Rozporządzenie w tej sprawie wchodzi w życie 1 lipca 2021 r.

    Globalne podatki i minimalna stawka CIT [Raport PIE]

    Globalne podatki. Transfer zysków do rajów podatkowych powoduje, że globalne wpływy z podatku CIT są corocznie zmniejszane o ok 240 mld USD. Najbogatsi ludzie świata przelewają 7,6 bln USD na zagraniczne konta, by uniknąć organów podatkowych. Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Global taxes in the post-COVID-19 era” wskazuje, że wprowadzenie globalnego podatku majątkowego zapewniłoby 289 mld USD rocznie, globalnego podatku klimatycznego – 279 mld USD rocznie, a globalnej minimalnej stawki CIT – 127 mld USD rocznie. Zebrane w ten sposób środki wystarczyłyby na zaszczepienie przeciw COVID-19 każdej dorosłej osoby na świecie 4 razy w ciągu roku.

    VAT e-commerce. Procedura szczególna dla przesyłek do 150 euro

    VAT e-commerce. Resort finansów objaśnia uproszczoną procedurę w zakresie deklarowania i odroczenia płatności podatku z tytułu importu towarów w przesyłkach o wartości nieprzekraczającej 150 euro (tzw. „USZ”). Zmiany już od 1 lipca 2021 r.

    Fundusze inwestycyjne - zmiana przepisów

    Fundusze inwestycyjne. 22 czerwca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Projekt ten dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, dotyczących funduszy inwestycyjnych oraz zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. Zgodnie z projektem większość zmian ma wejść w życie 2 sierpnia 2021 r.

    Należyta staranność w cenach transferowych w świetle objaśnień Ministerstwa Finansów

    Należyta staranność w cenach transferowych. Pojęcie należytej staranności nie jest sprecyzowane w przepisach. Ustawodawca nie wskazuje konkretnych działań, które powinny zostać powzięte, ani informacji, które należy weryfikować. Pewne wskazówki w zakresie domniemania oraz należytej staranności, o których mowa w art. 11o ust. 1b ustawy o CIT wynikają z objaśnień podatkowych MF.

    Pakiet Slim VAT 2 z poprawkami

    Slim VAT 2. Sejmowa komisja finansów publicznych przyjęła w dniu 22 czerwca, wraz z poprawkami, nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług – tzw. pakiet Slim VAT 2.

    Refakturowanie podatku od nieruchomości na dzierżawcę lub najemcę

    Refakturowanie podatku od nieruchomości. Podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega odrębnemu „refakturowaniu”. Jednak jeżeli strony umowy dzierżawy lub najmu postanowią, że wynajmujący „przerzuca” koszt podatku od nieruchomości na dzierżawcę (najemcę), wówczas koszt ten stanowi element ceny usługi dzierżawy (najmu). Innymi słowy wartość podatku od nieruchomości stanowi część zapłaty (czynszu) za usługę dzierżawy lub najmu. Dlatego też w takiej sytuacji wydzierżawiający (lub najemce) powinien wystawić fakturę, w której podstawa opodatkowania, to łączna cena (wartość) usługi dzierżawy obejmująca m.in. wartość podatku od nieruchomości, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Koszty podatku od nieruchomości nie mogą bowiem stanowić samodzielnego świadczenia, lecz są elementem podstawowej czynności, jaką jest dzierżawa nieruchomości, zatem co do zasady nie powinny być wykazywane na fakturze w odrębnej pozycji.

    Transparentność wynagrodzeń w UE - jak się przygotować?

    Transparentność wynagrodzeń w UE. Projekt przygotowany przez Komisję Europejską zakłada rewolucyjne zmiany w zakresie transparentności wynagrodzeń. Jakie rozwiązania zakłada i jakie konsekwencje może za sobą nieść? Jak przygotować organizację do ujawnienia płac?

    Jaki wzrost PKB w 2021 roku?

    PKB w 2021 roku. Wzrost gospodarczy (tj. wzrost Produktu Krajowego Brutto - PKB) Polski w 2021 r. może zbliżyć się do 5 proc., ale resort finansów pozostaje konserwatywny w swoich prognozach - powiedział 22 czerwca PAP Biznes minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Podkreślił, że w budżecie są zabezpieczone środki na wypadek kolejnej fali pandemii. Dodał, że wykonanie budżetu po czerwcu może być zbliżone do tego po maju, kiedy to w odnotowano nadwyżkę w wysokości 9,4 mld zł.

    Elektroniczny TAX FREE od początku 2022 roku

    Ustawa o VAT daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Procedura TAX FREE pozwala turystom odwiedzającym Polskę na uniknięcie podwójnego opodatkowania. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa szykują zmiany dla przedsiębiorców działających w systemie zwrotu VAT podróżnym od początku 2022 roku, polegającą na odejściu od papierowej wersji procedury i zastąpienie jej elektronicznym systemem ewidencji.

    Przedsiębiorca jako honorowych dawca krwi - co przysługuje?

    Honorowy dawca krwi, który jest pracownikiem, po oddaniu krwi może otrzymać dwa dni wolnego. Co jednak w sytuacji gdy honorowym dawcą krwi jest przedsiębiorca? Czy z tego tytułu przysługują mu jakieś preferencje?

    Zmęczenie cyfrowe w czasie pandemii

    Zmęczenie cyfrowe. 41% ankietowanych niepokoi się wpływem Internetu na dobre samopoczucie bardziej niż przed pandemią – wynika z badania EY. Jak postrzegamy obecnie korzystanie z kanałów cyfrowych?

    E-faktury - zagrożenia i ryzyka

    E-faktury. Już w październiku 2021 r. w Polsce zostaną wprowadzone e-faktury – zapowiada polski rząd. Na razie będą dobrowolną formą rozliczenia, jednak za dwa lata (od 2023 roku) system podatkowy zostanie całkowicie zdigitalizowany. Eksperci wskazują, że oprócz oczywistych korzyści, takich jak uszczelnienie systemu podatkowego czy uproszczenie rozliczeń między kontrahentami, e-faktury wiążą się też z pewnymi ryzykami. To przede wszystkim obawa przed inwigilacją i działaniami hakerów.

    Pakiet VAT e-commerce, czyli podwyżki w e-handlu

    Pakiet VAT e-commerce. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza tzw. unijny pakiet e-commerce. Zmiana ma wejść we wszystkich krajach Unii. Celem jest wyrównanie szans firm z UE w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich.

    Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) – jakie korzyści?

    Podatkowa Grupa Kapitałowa (PGK) jest narzędziem do zmniejszenia zobowiązania podatkowego w ramach grupy kapitałowej umożliwiającym zwiększenie swobody dokonywania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi wchodzącymi w skład PGK oraz zmniejszenie obowiązków administracyjnych związanych z rozliczeniem CIT. Jednak funkcjonowanie w ramach takiej grupy wiąże się również z ryzykiem, które wynika z konieczności przestrzegania bardzo rygorystycznych warunków PGK. Jest to więc rozwiązanie korzystne, a zarazem ryzykowne dla podatników.

    Czy podatek może zapłacić za podatnika inny podmiot?

    Zapłata podatku. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł w wyroku z 14 kwietnia 2021 r. (sygn. II FSK 3305/18) , że zobowiązanie podatkowe płatnika wygasa również w przypadku, kiedy kiedy wpłata podatku realizowana jest przez podmiot trzeci. Konieczne jest jednak aby podatek został opłacony ze środków podatnika, by podmiot uiszczający podatek miał do wykonania tej czynności umocowanie oraz aby wiedzę o tym fakcie miał organ podatkowy, na rzecz którego dokonywana jest konkretna wpłata należności.

    Kościński: jesteśmy za sprawiedliwymi podatkami

    Raje podatkowe, podatek minimalny. Działania resortu finansów ukierunkowane są na wprowadzenie sprawiedliwych podatków w UE i poza nią, dlatego istotne jest zwalczanie rajów podatkowych - poinformował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.

    Tarcza PFR 1.0 - ponad 42 mld zł umorzonych subwencji

    Subwencje z Tarczy PFR. Z 61 mld zł udzielonych subwencji z Tarczy PFR 1.0 umorzymy firmom w sumie 42-45 mld zł, czyli o 4-6 mld zł więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk.

    Opłata reprograficzna - czy przepisy są zgodne z prawem UE?

    Opłata reprograficzna - nowe regulacje. Przepisy dotyczące opłaty reprograficznej mogą być niezgodne z polskim i unijnym prawem. Projekt ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego budzi wątpliwości prawników. Które przepisy budzą wątpliwości?

    VAT e-commerce - projekt objaśnień podatkowych MF

    VAT e-commerce. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt objaśnień podatkowych do pakietu zmian w VAT zwanego potocznie VAT e-commerce. W objaśnieniach tych zawarto 59 praktycznych przykładów jak działa pakiet. Objaśnienia te mają chronić przedsiębiorców z mocą wiążącą dla administracji skarbowej. Ministerstwo Finansów zaprasza podatników do zgłaszania uwag do tego projektu w ramach prekonsultacji do 30 czerwca.