REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
Serwisy B2B w Chinach – przewodnik
Serwisy B2B w Chinach – przewodnik

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie interesów z chińskimi firmami za pośrednictwem Internetu może wydawać się wielką szansą. W normalnym wypadku e-biznes jest bezpieczny, opłacalny i łatwy: możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Po więc trudzić się, gdy zamawiamy proste, masowo produkowane towary? Oczywiście istnieje pewne ryzyko, ale ktoś mógłby powiedzieć, że jeśli nasz potencjalny kontrahent posiada certyfikat „Golden Supplier”, to co może pójść nie tak? Cóż, wiele rzeczy: to nie takie proste, jak zakup książki na Amazon.com.

W naszym poradniku Przedstawiamy odpowiedzi na kilka najczęściej zadawanych pytań odnośnie chińskich serwisów B2B. Według naszego doświadczenia osoby, które po raz pierwszy korzystają z chińskich źródeł zaopatrzenia, popełniają często te same błędy, które są wynikiem złego rozeznania w sytuacji: są naiwne i traktują wszystkie informacje podane na stronie dosłownie.

REKLAMA

Autopromocja

1. Czym jest serwis B2B? Jakie są największe serwisy B2B w Chinach?

B2B oznacza „business to business”. Jest to system sprzedaży towarów pomiędzy firmami, która odbywa się za pośrednictwem Internetu. Firma, która prowadzi taki serwis, zarabia na pobieraniu składek członkowskich oraz innych, dodatkowych opłatach (na które warto zwrócić uwagę). I oczywiście może obciążyć kosztami każdą zrealizowaną transakcję, według własnych zasad.

W Chinach istnieje kilka serwisów B2B, najbardziej znanym jest Alibaba. Swoje usługi oferuje także Makepolo, China Sourcing, Made-in-China, oraz, bardziej wiarygodny, Global Sources. Każdy z nich działa na podobnej zasadzie: sprzedawca tworzy profil swojej firmy, wystawia produkty na sprzedaż i czeka na potencjalnych kupców. Serwisy mogą oferować także dodatkowe usługi: centrum wiadomości, komunikator, a także pewnego rodzaju usługi weryfikujące dostawcę.

2.  Jakiego rodzaju firmy są obecne na chińskich serwisach B2B?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ktoś kiedyś powiedział, że „70% tych firm to oszuści”. To stwierdzenie jest mocno przesadzone, ale musimy być świadomi, iż wiele z tych firm może działać nieuczciwie, w końcu założenie konta na platformie B2B nie stanowi żadnego problemu.

Po pierwsze, powinniśmy pamiętać, że wiele z tych firm to pośrednicy, nie producenci, którzy kupują produkty w fabrykach i następnie sprzedają je zagranicznym klientom, oczywiście naliczając przy tym marżę. Tym samym cena towaru u pośrednika jest wyższa niż u producenta. Jeśli nasze zamówienie nie jest duże, a wybrane towary są zróżnicowane i pochodzą od jednego dostawcy, korzystanie z usług dystrybutora nie stanowi problemu.

Po drugie, wiele firm podszywa się pod prawdziwe, zarejestrowane przedsiębiorstwa: skopiowanie zdjęć wszystkich produktów danej firmy i umieszczenie ich na własnej stronie jest bardzo proste (dlatego powinniśmy sprawdzać, czy fotografie posiadają znak wodny). W momencie, gdy na koncie przedsiębiorstwa zostaje zarejestrowana nasza przedpłata, firma znika całkowicie, wraz z naszymi pieniędzmi.

3. Co oznacza certyfikat „Golden Supplier”? Czy posiadająca go firma jest godna zaufania?

„Golden Supplier” w Alibabie jest płatnym członkostwem klasy Premium, oferowanym dostawcom przez portal. Istnieje także na innych platformach B2B, np. Makepolo (pod nazwą „Diamond Member”). Istotną informacją jest to, że za posiadanie takiego certyfikatu sprzedawca płaci ogromną sumę, oraz jak już pisaliśmy, że jest to jeden ze sposobów w jaki zarabiają serwisy B2B. „Golden Supplier” posiada dodatkowe funkcje na swoim profilu, a jego produkty są pozycjonowane jako pierwsze w wyszukiwarce danego serwisu: nie oznacza to jednak, że dany dostawca jest wiarygodny! Status „Golden Supplier” informuje nas tylko o jednej rzeczy – że daną firmę było stać na opłacenie składki członkowskiej (która kosztuje 3 000 USD rocznie na portalu Alibaba).

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

4. Ile firm jest obecnych na platformach B2B? Czy będę w stanie znaleźć odpowiedniego kontrahenta?

Serwis Alibaba szczyci się, że obsługuje „miliony kupujących i sprzedających”. Makepolo ma 12000 aktywnych, komercyjnych użytkowników. Pomimo tego, musimy pamiętać, że wiele chińskich firm nie używa Internetu jako głównego narzędzia  komunikacji – tradycyjnie w Chinach kontakty biznesowe nawiązywane i utrzymywane są osobiście i/lub przez telefon bądź komunikatory. Strony internetowe chińskich firm często są niezaktualizowane, technicznie przestarzałe i trudne w obsłudze. Co więcej, oszuści mogą skorzystać z okazji i przygotować idealną stronę internetową, która zwabi zagranicznych klientów do współpracy.

Z drugiej strony ograniczona obecność w Internecie, lub jej całkowity brak, również są pewnego rodzaju ostrzeżeniem. Firma, która nie posiada własnej strony internetowej, może równie dobrze sprzedawać swoje towary tylko na rynku wewnętrznym (brak licencji eksportowej).  

Powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że w Chinach najlepsze interesy prowadzone są w tradycyjny sposób – w oparciu o bezpośrednie kontakty z chińskim kontrahentem.

5. Co mam zrobić, jeśli już popadnę w tarapaty? W jaki sposób mogę rozwiązać swój problem? 

Alibaba oferuje usługę zwaną „Centrum Sporów” (ang. „Dispute Center”), poprzez którą można złożyć skargę na nieuczciwego dostawcę. Jeśli jednak trafimy na oszusta, mamy marne szanse na odnalezienie go, nie wspominając już o odzyskaniu pieniędzy. Możemy oczywiście podać taką firmę do sądu, jednakże w przypadku, gdy nasze zamówienie nie jest wystarczająco duże, możemy stracić sporo pieniędzy na obsługę prawną, a cały wysiłek może okazać się bezowocny. Tak więc jedynym sposobem, by uniknąć kłopotów, jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności chińskiej firmy, zanim podejmiemy z nią jakąkolwiek współpracę.

6. Czy, znając istniejące ryzyko, powinienem mimo wszystko korzystać z serwisów B2B?


Internet pełen jest skarg i zażaleń początkujących przedsiębiorców, którzy składając zamówienie zostali złapani w pułapkę przez chińskich oszustów. Wiele osób może zadawać sobie pytanie: czy powinienem w takim razie korzystać z serwisów B2B? Tak, ale z rozwagą. I powinny one służyć raczej do wstępnego zapoznania się z interesującymi nas produktami, ale składanie zamówienia i sam proces zakupu powinny odbywać się oddzielnie, pod okiem specjalisty. Kolejna ważna wskazówka: unikaj wszelkich markowych produktów dostępnych na portalach B2B. Oryginalny, wysokiej klasy sprzęt elektroniczny nie będzie tańszy w Chinach, niż w innych krajach, więc jeśli trafisz na produkty „Samsunga” lub „Apple'a” w rozsądnej cenie, możesz być pewien, że 99% tych produktów to podróbki i stracisz sporo pieniędzy. 

7. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę składając zamówienie za pośrednictwem serwisów B2B?

Poza wspomnianymi już kwestiami, powinniśmy również pamiętać, że wraz ze wzrostem stopnia skomplikowania i zaawansowania technologicznego produktów, wzrasta również ryzyko związane z ich zakupem. Konieczne jest sprawdzenie jakości towaru i w tym wypadku zamówienie próbnego egzemplarza nie wystarczy – jeśli, np. zamawiamy baterię do telefonu o pojemności 2300mAh, najprawdopodobniej dostaniemy próbkę, która spełni nasze oczekiwania, ale końcowa partia zamówienia będzie zawierała baterie o pojemności 1100mAh...

Podsumowując, jeżeli chcemy dokonać dobrej transakcji i zamówić większą partię towarów, prawdopodobnie nie uda się nam uniknąć dokładnego sprawdzenia naszego dostawcy. Oszczędzanie pieniędzy na starannie przygotowanym raporcie lub miejscowej weryfikacji firmy z pewnością spowoduje wiele trudnych do rozwiązania problemów. Dlatego zawsze zalecana jest weryfikacja chińskiej firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA