REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT
Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie limitów środków, które organizacje pożytku publicznego mogą przeznaczać na reklamę oraz zakaz przekazywania środków z 1 proc. innym OPP, których nie ma w wykazie MPiPS - to najnowsze pomysły zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie.

W czwartek 9 października 2014 r. szczegóły projektowanych rozwiązań przedstawiono na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Podkomisja chce, aby zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do końca roku trafiły do dalszych prac w Sejmie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak podkreślają autorzy, projekt przyczyni się do wzrostu transparentności i wiarygodności organizacji pożytku publicznego (OPP). Przewodniczący podkomisji Tadeusz Tomaszewski (SLD) podkreślił, że pomysły zmian zostały wypracowane w porozumieniu z przedstawicielami Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz MPiPS.

"Wspieramy ten kierunek zmian" - zapewnił wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda, który jest współprzewodniczącym Rady.

Jak tłumaczył zastępca dyrektora departament pożytku publicznego MPiPS Piotr Kontkiewicz, najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu środków, jakie OPP mogą wydać na reklamy w mediach. "Dostrzegając występujący problem przeznaczania znacznych wysokości środków z 1 proc. podatku wprowadzono do ustawy nowe pojęcie +reklamy+ wraz z jednoczesnym wskazaniem limitów środków z 1 proc. podatku, które mogą być na tę działalność wydatkowane" - zaznaczono w uzasadnieniu projektu.

REKLAMA

Projekt przewiduje, że organizacje, które w danym roku uzyskały z 1 proc. do 200 tys. zł, będą mogły przeznaczyć na reklamę nie więcej niż 5 proc. tych środków. Jeśli kwota przekroczy 200 tys. zł, wówczas na reklamę będzie można przeznaczyć maksymalnie 2 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ponadto każda reklama powinna w sposób widoczny, czytelny i trwały zawierać informację na temat źródła jej finansowania, aby podatnik wiedział, czy dana reklama została sfinansowana ze środków z 1 proc. podatku, czy też z innych" - proponują autorzy projektu.

Projekt nie ogranicza finansowania reklam z innych źródeł, np. pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn.

Kolejna propozycja zakłada, że OPP będzie miała zakaz przekazywania środków (zebranych w ramach 1 proc.) organizacjom niebędącym w wykazie MPiPS. Obecnie zdarza się, że organizacje uprawnione do zbierania 1 proc. de facto zbierają pieniądze dla innych organizacji, niekiedy pobierając za to opłaty, np. pod pretekstem zbierania składek członkowskich. "Zdecydowano się w sposób wyraźny zakazać przekazywania tych środków organizacjom, które nie zostały uwzględnione w wykazie" - podkreślono w uzasadnieniu.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projektowane przepisy zakładają, że OPP będą miały czas do 30 listopada na złożenie sprawozdania z działalności (dziś termin ten upływa 15 lipca), a MPiPS do 15 grudnia będzie miało czas na przygotowanie kolejnego wykazu.

Projekt rozszerza definicję organizacji pozarządowej o "instytuty badawcze, banki i spółki prawa handlowego będące państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi utworzonymi na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych".

1% PIT to już ponad 500 milionów zł wsparcia dla organizacji charytatywnych


Z danych resortu finansów za 2013 r. wynika, że ponad 12 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego; w sumie otrzymały one ponad 506 mln zł. To o ponad 20 mln zł więcej niż w zeszłym roku.

MPiPS od dłuższego czasu rozważa zmiany w funkcjonowaniu mechanizmu przekazywania 1 proc. na rzecz OPP. Zastanawia się m.in. nad jego regionalizacją, by pieniądze pozostawały na terenie lokalnym. Duda, który w MPiPS odpowiada za współpracę z organizacjami pozarządowymi, uważa, że potrzebna jest debata na ten temat, m.in. przekazywania pieniędzy na tzw. subkonta, czyli na rzecz konkretnych podopiecznych danej organizacji. "Nie jestem w stanie arbitralnie podjąć decyzji o zlikwidowaniu tej możliwości" - mówił PAP.

Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej OPP, wystarczy w odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym wpisać jej nazwę i numer KRS. Pieniądze zostaną przelane przez urząd skarbowy. 1 proc. można przekazać organizacjom figurującym w wykazie MPiPS dostępnym na stronie www.pozytek.gov.pl. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA