REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT

Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT
Będą limity dla OPP na reklamy finansowane z 1 proc. PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie limitów środków, które organizacje pożytku publicznego mogą przeznaczać na reklamę oraz zakaz przekazywania środków z 1 proc. innym OPP, których nie ma w wykazie MPiPS - to najnowsze pomysły zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie.

W czwartek 9 października 2014 r. szczegóły projektowanych rozwiązań przedstawiono na posiedzeniu sejmowej podkomisji stałej ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Podkomisja chce, aby zmiany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, do końca roku trafiły do dalszych prac w Sejmie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak podkreślają autorzy, projekt przyczyni się do wzrostu transparentności i wiarygodności organizacji pożytku publicznego (OPP). Przewodniczący podkomisji Tadeusz Tomaszewski (SLD) podkreślił, że pomysły zmian zostały wypracowane w porozumieniu z przedstawicielami Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz MPiPS.

"Wspieramy ten kierunek zmian" - zapewnił wiceminister pracy i polityki społecznej Jarosław Duda, który jest współprzewodniczącym Rady.

Jak tłumaczył zastępca dyrektora departament pożytku publicznego MPiPS Piotr Kontkiewicz, najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu środków, jakie OPP mogą wydać na reklamy w mediach. "Dostrzegając występujący problem przeznaczania znacznych wysokości środków z 1 proc. podatku wprowadzono do ustawy nowe pojęcie +reklamy+ wraz z jednoczesnym wskazaniem limitów środków z 1 proc. podatku, które mogą być na tę działalność wydatkowane" - zaznaczono w uzasadnieniu projektu.

Projekt przewiduje, że organizacje, które w danym roku uzyskały z 1 proc. do 200 tys. zł, będą mogły przeznaczyć na reklamę nie więcej niż 5 proc. tych środków. Jeśli kwota przekroczy 200 tys. zł, wówczas na reklamę będzie można przeznaczyć maksymalnie 2 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Ponadto każda reklama powinna w sposób widoczny, czytelny i trwały zawierać informację na temat źródła jej finansowania, aby podatnik wiedział, czy dana reklama została sfinansowana ze środków z 1 proc. podatku, czy też z innych" - proponują autorzy projektu.

Projekt nie ogranicza finansowania reklam z innych źródeł, np. pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn.

Kolejna propozycja zakłada, że OPP będzie miała zakaz przekazywania środków (zebranych w ramach 1 proc.) organizacjom niebędącym w wykazie MPiPS. Obecnie zdarza się, że organizacje uprawnione do zbierania 1 proc. de facto zbierają pieniądze dla innych organizacji, niekiedy pobierając za to opłaty, np. pod pretekstem zbierania składek członkowskich. "Zdecydowano się w sposób wyraźny zakazać przekazywania tych środków organizacjom, które nie zostały uwzględnione w wykazie" - podkreślono w uzasadnieniu.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projektowane przepisy zakładają, że OPP będą miały czas do 30 listopada na złożenie sprawozdania z działalności (dziś termin ten upływa 15 lipca), a MPiPS do 15 grudnia będzie miało czas na przygotowanie kolejnego wykazu.

Projekt rozszerza definicję organizacji pozarządowej o "instytuty badawcze, banki i spółki prawa handlowego będące państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi utworzonymi na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych".

1% PIT to już ponad 500 milionów zł wsparcia dla organizacji charytatywnych


Z danych resortu finansów za 2013 r. wynika, że ponad 12 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego; w sumie otrzymały one ponad 506 mln zł. To o ponad 20 mln zł więcej niż w zeszłym roku.

REKLAMA

MPiPS od dłuższego czasu rozważa zmiany w funkcjonowaniu mechanizmu przekazywania 1 proc. na rzecz OPP. Zastanawia się m.in. nad jego regionalizacją, by pieniądze pozostawały na terenie lokalnym. Duda, który w MPiPS odpowiada za współpracę z organizacjami pozarządowymi, uważa, że potrzebna jest debata na ten temat, m.in. przekazywania pieniędzy na tzw. subkonta, czyli na rzecz konkretnych podopiecznych danej organizacji. "Nie jestem w stanie arbitralnie podjąć decyzji o zlikwidowaniu tej możliwości" - mówił PAP.

Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej OPP, wystarczy w odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym wpisać jej nazwę i numer KRS. Pieniądze zostaną przelane przez urząd skarbowy. 1 proc. można przekazać organizacjom figurującym w wykazie MPiPS dostępnym na stronie www.pozytek.gov.pl. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA