REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna wymiana informacji o podatnikach - ustalenia Rady ECOFIN

Subskrybuj nas na Youtube
Automatyczna wymiana informacji o podatnikach - ustalenia Rady ECOFIN
Automatyczna wymiana informacji o podatnikach - ustalenia Rady ECOFIN

REKLAMA

REKLAMA

Rozszerzenie zakresu automatycznej wymiany informacji w odniesieniu do pewnych kategorii dochodów podatników, które są ulokowane w innym państwie niż państwo pochodzenia – to jedno z postanowień spotkania Rady ECOFIN w Luksemburgu, w którym uczestniczył 14 października 2014 r. minister finansów Mateusz Szczurek. Zmiany te wzmocnią działania w zakresie zwalczania oszustw podatkowych i unikania opodatkowania, zwiększą również wydajność i skuteczność poboru podatków oraz zapewnią oszczędności dla administracji podatkowych i podmiotów gospodarczych.

Państwa członkowskie powinny wprowadzić nowe rozwiązania do końca 2015 r. Termin pierwszego przesyłania danych to wrzesień 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

Ministrowie rozmawiali również na temat wsparcia tych inwestycji w Europie, które mają kluczowe znaczenie dla promowania wzrostu i konkurencyjności. Z zadowoleniem przyjęli utworzenie specjalnej grupy roboczej mającej przygotować listę projektów inwestycyjnych zwiększających wzrost gospodarczy w UE, analizę barier dla ich dotychczasowego wdrożenia oraz przedstawienie możliwości rozwiązań. Wyniki prac grupy będą stanowić podstawę do decyzji ws. dalszych działań na rzecz promocji inwestycji pobudzających wzrost gospodarczy w Europie, która ma zostać podjęta w grudniu 2014 r.

Członkowie ECOFIN zapoznali się także z komunikatem Komisji Europejskiej ws. badań naukowych i innowacji, w którym podkreślono ich w nim znaczenie dla pobudzenia wzrostu gospodarczego. Komisja wskazała ponadto na reformy poprawiające jakość, efektywność i rezultaty wydatków publicznych na badania naukowe i innowacje, co jest szczególnie istotne z uwagi na realizowaną w państwach członkowskich konsolidację budżetową i ograniczone środki budżetowe.

Automatyczna wymiana informacji podatkowych między Polską a USA – standard FACTA

REKLAMA

W trakcie posiedzenia Rady ministrowie przedyskutowali ponadto propozycje dotyczące zmian w opodatkowaniu produktów energetycznych i elektryczności, które mają prowadzić do dostosowania tego opodatkowania do unijnych celów energetycznych i klimatycznych. Jak wynika z dyskusji, obecnie nie ma możliwości uzgodnienia nowych zasad opodatkowania energii z uwagi na rozbieżność stanowisk między państwami członkowskimi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polska konsekwentnie sprzeciwia się włączeniu do opodatkowania produktów energetycznych i energii elementu CO2, podniesieniu stawek na paliwa opałowe, w szczególności węgiel i gaz ziemny, a także powiązaniu opodatkowania energii z Europejskim Systemem Handlu Emisjami (Emission Trading Scheme, ETS). W opinii Polski nowe zasady zaburzą konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE oraz osłabią proces tworzenia wspólnego rynku energii w UE.

W związku z posiedzeniem Rady ECOFIN odbyło się spotkanie z państwami EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) nt. aktualnej sytuacji gospodarczej, nadzoru finansowego oraz zrównoważonego wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

Podpisano także wspólne oświadczenie państw członkowskich UE i Szwajcarii. Odwołuje się ono do standardów OECD i kryteriów UE dot. zwalczania i przeciwdziałania stosowaniu szkodliwych środków i praktyk podatkowych oraz ma służyć promowaniu zasad uczciwej konkurencji i równych szans w obszarze opodatkowania przedsiębiorstw.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Rada do spraw ekonomicznych i finansowych (ang. Economic and Financial Affairs, ECOFIN)

Rada ECOFIN jest jedną z 10 formacji Rady UE, jednocześnie jedną z 3 najstarszych konfiguracji (obok Rady do spraw rolnictwa i Rady do spraw ogólnych). Członkami Rady ECOFIN są przedstawiciele państw członkowskich UE w randze ministrów konstytucyjnych do spraw finansowych lub gospodarczych. W Polsce ministrem właściwym do udziału i prezentowania wiążącego stanowiska na posiedzeniach tej formacji Rady jest minister finansów.

W zakresie właściwości Rady ECOFIN są kwestie związane z koordynacją polityk gospodarczych państw członkowskich UE. Rada ECOFIN zajmuje się także monitorowaniem polityk budżetowych i finansów publicznych tych państw, w tym podejmuje decyzje w ramach procedury nadmiernego deficytu. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie unii gospodarczej i walutowej oraz przyjmuje stosowne środki w odniesieniu do wspólnej waluty jaką jest euro. W tym ostatnim zakresie prawo głosu przysługuje jedynie państwom strefy euro. Rada ECOFIN posiada także kompetencje w zakresie usług finansowych i podatków oraz budżetu UE.

Rada ECOFIN podejmuje decyzje głównie większością kwalifikowaną, po konsultacji lub w ramach współdecydowania z Parlamentem Europejskim. Wyjątek stanowią kwestie dotyczące podatków, gdzie decyzje Rady ECOFIN zapadają jednomyślnie.

Posiedzenia Rady ECOFIN odbywają się raz w miesiącu w Brukseli, z wyjątkiem kwietnia, czerwca, września i października. W czerwcu i październiku, zgodnie z protokołem 6 stanowiącym załącznik do Traktatów, ministrowie obradują w Luksemburgu. Natomiast, zwykle w kwietniu i wrześniu posiedzenia Rady ECOFIN mają charakter nieformalny i są organizowane przez i w państwie sprawującym przewodnictwo w Radzie UE w danym półroczu. W przeddzień posiedzenia Rady ECOFIN odbywają się spotkania ministrów finansów w ramach Eurogrupy - forum dyskusji państw strefy euro.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA