Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży konsumenckiej już teraz powinni zapoznać się ze zmianami wprowadzonymi nową ustawą o prawach konsumenta (dalej: ustawa). Pozwoli im to na właściwe przygotowanie się i wprowadzenie koniecznych zmian w prowadzonej działalności, m.in. powinni oni zaktualizować posiadane regulaminy sprzedaży.
ENCYKLOPEDIA KSIĘGOWEGO
Sprzedaż konsumencka to sprzedaż rzeczy ruchomej – nowej bądź używanej – osobie fizycznej (konsumentowi), która nabywa ją od przedsiębiorcy (sprzedawcy) w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Pojęcie to nie obejmuje zakupu mieszkania lub innej nieruchomości.
Przepisy ustawy stosuje się również do umów na odległość (zakup towaru przez Internet, z katalogu wysyłkowego itp.) oraz umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa, na przykład za pośrednictwem akwizytora. Regulacje dotyczące sprzedaży konsumenckiej odnoszą się również do zakupów w komisie oraz umów o dzieło, dotyczących rzeczy ruchomych (na przykład zamawiania mebli w zakładzie usługowym, który wykonuje je we własnym zakresie), a także umów dostawy.
Dobra znajomość przepisów jest przedsiębiorcom niezbędna, ponieważ postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne (w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy). Przy tym konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie (art. 7 ustawy). Tym samym przedsiębiorcy nie powinni umieszczać w umowach takiego zrzeczenia się praw. Ten zapis umowny będzie nieważny.
I. Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy
Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcom przybędzie sporo obowiązków informacyjnych. Szeroki katalog informacji, których należy udzielić konsumentowi, ma na celu ułatwienie mu podjęcia świadomej decyzji o zawarciu umowy. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że nie przy każdej umowie zawartej z konsumentem konieczne jest aż tak szerokie udzielanie informacji. O tym, kiedy nie trzeba stosować ustawy, piszemy w części V tego opracowania.
I.1. Jakich informacji udzielać klientom
Przedsiębiorca powinien udzielić swojemu klientowi informacji najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego chęci zawarcia umowy. Oczywiście należy poinformować swoich klientów o:
● cechach towaru lub sposobie, w jaki wykonamy usługę,
● naszych danych (o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, i numerze, pod którym został zarejestrowany, adresie, pod którym prowadzi przedsiębiorstwo, i numerze telefonu przedsiębiorstwa).
Przedsiębiorcy mogą informować konsumentów o warunkach zawieranej umowy, np. poprzez rozszerzenie opisów zamieszczanych na paragonach (np. z drugiej strony paragonu) lub poprzez wręczanie kopii warunków umowy wraz z paragonem, dołączanie do towaru instrukcji.
Maurycy Organa
Cały artykuł przeczytasz na INFORFK: Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim – wskazówki praktyczne >>
Artykuł wskazuje, jakie obowiązki będą mieli przedsiębiorcy w związku z wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta. Podpowiada jakich informacji udzielać klientom, jakie są obowiązki stron w przypadku odstąpienia od umowy i kiedy nie można od umowy odstąpić. Materiał omawia również kwestię odpowiedzialności za wady towaru.
Zobacz także:
Posłuchaj audiokomentarza o nowych obowiązkach sprzedawców >>
„Ustawa o prawach konsumentów – przedsiębiorcy mają więcej czasu na przygotowanie się na zmiany” >>
Duże zmiany dla kupujących w internecie >>
O zmianach w prawie konsumenckim piszemy w Monitorze Księgowego. Zachęcamy do bieżącej lektury czasopisma. Kup stałą prenumeratę Monitora Księgowego >>
Interesuje Cię tylko ten temat. Kup e-booka Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim – wskazówki praktyczne >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat