REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego
Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W większości przypadków brak wykonania zobowiązania wynika ze zwłoki dłużnika. Zdarzyć się jednak może, że to po stronie wierzyciela leżą przyczyny uniemożliwiające dłużnikowi wywiązanie się z umowy. Co w takiej sytuacji robić?

Chociaż to wierzycielowi, czyli osobie, na której rzecz ma być spełnione świadczenie, powinno zależeć na tym, aby dłużnik wykonał swoje zobowiązanie, zdarzają się sytuacje, kiedy z różnych przyczyn wierzyciel nie może lub nie chce przyjąć świadczenia. Wówczas dłużnik, aby zabezpieczyć się przed przykrymi konsekwencjami opóźnienia w wykonaniu zobowiązania, np. koniecznością zapłacenia odsetek, może złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Nie każdy przedmiot świadczenia nadaje się do złożenia do depozytu sądowego. Wśród świadczeń możliwych do złożenia przepisy wymieniają: pieniądze, kosztowności, książeczki oszczędnościowe, dokumenty i inne ruchomości. Jednak w przypadku ruchomości, które mogą ulec szybkiemu zepsuciu lub, których koszty przechowywania były niewspółmierne do ich wartości lub których przechowywanie powodowałoby obniżenie wartości, na wniosek dłużnika sąd zarządzi sprzedaż rzeczy i do depozytu zostanie złożona uzyskana cena sprzedaży.

W jakich sytuacjach można złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego? Przede wszystkim muszą być to sytuacje, gdy brak możliwości spełnienia świadczenia nie wynika z winy dłużnika. Wśród tych sytuacji przepisy wymieniają między innymi sytuację gdy dłużnik z przyczyn od niego niezależnych nie wie, kto jest wierzycielem lub nie zna miejsca zamieszkania lub siedziby wierzyciela, gdy wierzyciel nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych ani przedstawiciela uprawnionego do przyjęcia świadczenia, gdy powstał spór, kto jest wierzycielem, gdy wierzyciel odmawia pokwitowania spełnienia świadczenia lub zwrotu dokumentu stwierdzającego istnienie zobowiązania (np. weksla) oraz gdy z powodu innych okoliczności dotyczących osoby wierzyciela świadczenie nie może być spełnione. Są to również sytuacje, gdy wierzyciel bez uzasadnionego powodu odmawia przyjęcia świadczenia bądź odmawia dokonania czynności, bez której świadczenie nie może być spełnione.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

REKLAMA

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przykładowo przytoczyć można sytuację dłużnika, który ustalił z wierzycielem, iż dokona zapłaty na wskazany numer rachunku bankowego. Chcąc dokonać przelewu dowiaduje się jednak, że rachunek ten został zamknięty. Wierzyciel nie powiadomił go o nowym numerze rachunku, więc dłużnik próbuje ustalić ten numer bądź inny sposób dokonania zapłaty. Jednak okazuje się, że dłużnik wyprowadził się za granicę, nie pozostawił nowego adresu i zamknął wszystkie rachunki bankowe. W takiej sytuacji złożenie kwoty pieniędzy do depozytu sądowego będzie uzasadnione.

Aby złożyć przedmiot świadczenia do depozytu należy złożyć wniosek do sądu, w którego okręgu miało nastąpić spełnienie świadczenia. Jeżeli nie można ustalić tego miejsca, właściwy jest sąd miejsca zamieszkania (lub siedziby) wierzyciela, a gdy miejsce zamieszkania wierzyciela lub sam wierzyciel nie jest znany wniosek należy złożyć do sądu właściwego dla miejsca zamieszkania dłużnika.

We wniosku należy określić zobowiązanie, którego przedmiot składamy do depozytu sądowego, przytoczyć okoliczności uzasadniające złożenie depozytu, dokładnie oznaczyć przedmiot, który ma być złożony oraz wskazać osobę, której przedmiot ma być wydany oraz warunki, pod którymi ma nastąpić wydanie przedmiotu. Natomiast gdy nie jest nam znany wierzyciel lub jego miejsce zamieszkania czy siedziby, należy wskazać we wniosku dowody potwierdzające te okoliczności. Wniosek podlega opłacie w wysokości 100 złotych, jednak dłużnik może żądać zwrotu tych kosztów przez wierzyciela.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu może być dokonane po uzyskaniu zezwolenia sądu. Jednak gdy przedmiotem świadczenia są pieniądze polskie, dłużnik może złożyć je do depozytu również przed uzyskaniem zezwolenia. Wówczas należy złożyć wniosek o zezwolenie na złożenie do depozytu równocześnie ze złożeniem pieniędzy. Uwzględnienie wniosku przez sądu powoduje, że złożenie do depozytu uważa się za dokonane od chwili, w której rzeczywiście zostało dokonane.

O złożeniu przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego dłużnik powinien niezwłocznie zawiadomić wierzyciela na piśmie, chyba że zawiadomienie napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, np. dłużnik nie może ustalić aktualnego adresu wierzyciela.

Samo złożenie przedmiotu do depozytu nie powoduje jeszcze wygaśnięcia świadczenia. Do czasu podjęcia depozytu przez wierzyciela, dłużnik może go odebrać. Koszt odbioru również wynosi 100 zł. Jednak gdy wierzyciel odbierze przedmiot świadczenia z depozytu bądź jeżeli w odrębnym postępowaniu zostanie ustalone, że złożenie do depozytu było ważne i skuteczne, to złożenie do depozytu ma takie same skutki jak spełnienie świadczenia.

Magdalena Aksamit – Królewicz,

Joanna Buszkiewicz,

Kancelaria Prawna ARKANA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA