REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego
Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W większości przypadków brak wykonania zobowiązania wynika ze zwłoki dłużnika. Zdarzyć się jednak może, że to po stronie wierzyciela leżą przyczyny uniemożliwiające dłużnikowi wywiązanie się z umowy. Co w takiej sytuacji robić?

Chociaż to wierzycielowi, czyli osobie, na której rzecz ma być spełnione świadczenie, powinno zależeć na tym, aby dłużnik wykonał swoje zobowiązanie, zdarzają się sytuacje, kiedy z różnych przyczyn wierzyciel nie może lub nie chce przyjąć świadczenia. Wówczas dłużnik, aby zabezpieczyć się przed przykrymi konsekwencjami opóźnienia w wykonaniu zobowiązania, np. koniecznością zapłacenia odsetek, może złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie każdy przedmiot świadczenia nadaje się do złożenia do depozytu sądowego. Wśród świadczeń możliwych do złożenia przepisy wymieniają: pieniądze, kosztowności, książeczki oszczędnościowe, dokumenty i inne ruchomości. Jednak w przypadku ruchomości, które mogą ulec szybkiemu zepsuciu lub, których koszty przechowywania były niewspółmierne do ich wartości lub których przechowywanie powodowałoby obniżenie wartości, na wniosek dłużnika sąd zarządzi sprzedaż rzeczy i do depozytu zostanie złożona uzyskana cena sprzedaży.

W jakich sytuacjach można złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego? Przede wszystkim muszą być to sytuacje, gdy brak możliwości spełnienia świadczenia nie wynika z winy dłużnika. Wśród tych sytuacji przepisy wymieniają między innymi sytuację gdy dłużnik z przyczyn od niego niezależnych nie wie, kto jest wierzycielem lub nie zna miejsca zamieszkania lub siedziby wierzyciela, gdy wierzyciel nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych ani przedstawiciela uprawnionego do przyjęcia świadczenia, gdy powstał spór, kto jest wierzycielem, gdy wierzyciel odmawia pokwitowania spełnienia świadczenia lub zwrotu dokumentu stwierdzającego istnienie zobowiązania (np. weksla) oraz gdy z powodu innych okoliczności dotyczących osoby wierzyciela świadczenie nie może być spełnione. Są to również sytuacje, gdy wierzyciel bez uzasadnionego powodu odmawia przyjęcia świadczenia bądź odmawia dokonania czynności, bez której świadczenie nie może być spełnione.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

REKLAMA

Kalkulatory

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przykładowo przytoczyć można sytuację dłużnika, który ustalił z wierzycielem, iż dokona zapłaty na wskazany numer rachunku bankowego. Chcąc dokonać przelewu dowiaduje się jednak, że rachunek ten został zamknięty. Wierzyciel nie powiadomił go o nowym numerze rachunku, więc dłużnik próbuje ustalić ten numer bądź inny sposób dokonania zapłaty. Jednak okazuje się, że dłużnik wyprowadził się za granicę, nie pozostawił nowego adresu i zamknął wszystkie rachunki bankowe. W takiej sytuacji złożenie kwoty pieniędzy do depozytu sądowego będzie uzasadnione.

Aby złożyć przedmiot świadczenia do depozytu należy złożyć wniosek do sądu, w którego okręgu miało nastąpić spełnienie świadczenia. Jeżeli nie można ustalić tego miejsca, właściwy jest sąd miejsca zamieszkania (lub siedziby) wierzyciela, a gdy miejsce zamieszkania wierzyciela lub sam wierzyciel nie jest znany wniosek należy złożyć do sądu właściwego dla miejsca zamieszkania dłużnika.

We wniosku należy określić zobowiązanie, którego przedmiot składamy do depozytu sądowego, przytoczyć okoliczności uzasadniające złożenie depozytu, dokładnie oznaczyć przedmiot, który ma być złożony oraz wskazać osobę, której przedmiot ma być wydany oraz warunki, pod którymi ma nastąpić wydanie przedmiotu. Natomiast gdy nie jest nam znany wierzyciel lub jego miejsce zamieszkania czy siedziby, należy wskazać we wniosku dowody potwierdzające te okoliczności. Wniosek podlega opłacie w wysokości 100 złotych, jednak dłużnik może żądać zwrotu tych kosztów przez wierzyciela.

Złożenie przedmiotu świadczenia do depozytu może być dokonane po uzyskaniu zezwolenia sądu. Jednak gdy przedmiotem świadczenia są pieniądze polskie, dłużnik może złożyć je do depozytu również przed uzyskaniem zezwolenia. Wówczas należy złożyć wniosek o zezwolenie na złożenie do depozytu równocześnie ze złożeniem pieniędzy. Uwzględnienie wniosku przez sądu powoduje, że złożenie do depozytu uważa się za dokonane od chwili, w której rzeczywiście zostało dokonane.

O złożeniu przedmiotu świadczenia do depozytu sądowego dłużnik powinien niezwłocznie zawiadomić wierzyciela na piśmie, chyba że zawiadomienie napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, np. dłużnik nie może ustalić aktualnego adresu wierzyciela.

Samo złożenie przedmiotu do depozytu nie powoduje jeszcze wygaśnięcia świadczenia. Do czasu podjęcia depozytu przez wierzyciela, dłużnik może go odebrać. Koszt odbioru również wynosi 100 zł. Jednak gdy wierzyciel odbierze przedmiot świadczenia z depozytu bądź jeżeli w odrębnym postępowaniu zostanie ustalone, że złożenie do depozytu było ważne i skuteczne, to złożenie do depozytu ma takie same skutki jak spełnienie świadczenia.

Magdalena Aksamit – Królewicz,

Joanna Buszkiewicz,

Kancelaria Prawna ARKANA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA