REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na obecną chwilę zostały podpisane umowy o dofinansowanie z Unii Europejskiej inwestycji o łącznej wartości 35,7 mld zł. Z pozyskiwaniem pieniędzy z UE najlepiej radzą sobie duże firmy, samorządy i administracja państwowa. Natomiast mikrofirmy o unijne pieniądze prawie się nie starają. Dotychczas udało się im uzyskać mniej niż 1% unijnego dofinansowania.

W Polsce mamy ok. 2 mln aktywnych mikrofirm. Wydawałoby się, że taka potężna rzesza podmiotów będzie bardzo licznie reprezentowana wśród podmiotów, którym udało się uzyskać unijne dotacje. Ale, niestety, prowadzący działalność gospodarczą najwyraźniej nie wiedzą, jak ubiegać się o dotacje.

REKLAMA

REKLAMA

Co siódmą umowę podpisuje mikroprzedsiębiorca

Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju wynika, że do końca lipca tego roku zostało podpisanych 10 332 umowy o unijne wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Ponieważ resort informuje również, jaka jest forma prawna beneficjentów, można wyliczyć, że w grupie szczęśliwców, którzy pozyskali unijne dotacje, jest 1466 jednoosobowych działalności gospodarczych. To znaczy, że umowy na dofinansowanie zdobyte przez mikroprzedsiębiorców stanowią ponad 14% ogółu.

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle że wynik na poziomie 14% pod względem liczby podpisanych umów jest dość niski. W Polsce mamy ponad 2 mln aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. To zapewne co najmniej tyle, ile wszystkich pozostałych podmiotów ubiegających się o dotacje unijne (samorządów, jednostek administracji państwowej, innych firm oraz organizacji społecznych) razem wziętych. Wydawałoby się więc, że liczba umów podpisanych przez przedsiębiorców indywidualnych powinna być co najmniej równa pozostałym.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Zagrożenie dla modernizacji najmniejszych firm

Jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeśli wziąć pod uwagę kwotę dofinansowania, jaką uzyskali beneficjenci na mocy podpisanych już umów. Zgodnie z danymi Ministerstwa Rozwoju, na koniec lipca wartość dofinansowania UE, wynikająca z już podpisanych umów, to 35,72 mld zł. Tymczasem wartość dofinansowania uzyskanego wyłącznie przez przedsiębiorców indywidualnych to 314,5 mln zł. To oznacza, że do tej pory przedsiębiorcy indywidualni pozyskali mniej niż jeden procent kwoty dotacji unijnych.


To bardzo zły wynik. Zwłaszcza, jeśli pamięta się, że mikrofirmy wytwarzają prawie co trzecią złotówkę z polskiego PKB. W obecnej perspektywie finansowej dotacje mają służyć przede wszystkim unowocześnieniu produkcji. Fakt, że mniej niż co setne euro wsparcia unijnego trafia do najmniejszych firm, oznacza, że ta ogromna grupa firm nie uzyska nowych technologii, co w przyszłości utrudni im konkurowanie.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Mali potrzebują wsparcia

Jednym z powodów, dla którego małe firmy tak źle sobie radzą z pozyskiwaniem dotacji unijnych, jest brak wiedzy o takich możliwościach. Poza tym najmniejsi przedsiębiorcy nie mają wsparcia ze strony doradców, co sprawia, że albo boją się spróbować, albo ich wnioski są odrzucane. Poza tym małym firmom często brakuje pieniędzy na wkład własny, wymagany przy tego typu inwestycjach.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA