REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na obecną chwilę zostały podpisane umowy o dofinansowanie z Unii Europejskiej inwestycji o łącznej wartości 35,7 mld zł. Z pozyskiwaniem pieniędzy z UE najlepiej radzą sobie duże firmy, samorządy i administracja państwowa. Natomiast mikrofirmy o unijne pieniądze prawie się nie starają. Dotychczas udało się im uzyskać mniej niż 1% unijnego dofinansowania.

W Polsce mamy ok. 2 mln aktywnych mikrofirm. Wydawałoby się, że taka potężna rzesza podmiotów będzie bardzo licznie reprezentowana wśród podmiotów, którym udało się uzyskać unijne dotacje. Ale, niestety, prowadzący działalność gospodarczą najwyraźniej nie wiedzą, jak ubiegać się o dotacje.

REKLAMA

Autopromocja

Co siódmą umowę podpisuje mikroprzedsiębiorca

Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju wynika, że do końca lipca tego roku zostało podpisanych 10 332 umowy o unijne wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Ponieważ resort informuje również, jaka jest forma prawna beneficjentów, można wyliczyć, że w grupie szczęśliwców, którzy pozyskali unijne dotacje, jest 1466 jednoosobowych działalności gospodarczych. To znaczy, że umowy na dofinansowanie zdobyte przez mikroprzedsiębiorców stanowią ponad 14% ogółu.

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle że wynik na poziomie 14% pod względem liczby podpisanych umów jest dość niski. W Polsce mamy ponad 2 mln aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. To zapewne co najmniej tyle, ile wszystkich pozostałych podmiotów ubiegających się o dotacje unijne (samorządów, jednostek administracji państwowej, innych firm oraz organizacji społecznych) razem wziętych. Wydawałoby się więc, że liczba umów podpisanych przez przedsiębiorców indywidualnych powinna być co najmniej równa pozostałym.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Zagrożenie dla modernizacji najmniejszych firm

Jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeśli wziąć pod uwagę kwotę dofinansowania, jaką uzyskali beneficjenci na mocy podpisanych już umów. Zgodnie z danymi Ministerstwa Rozwoju, na koniec lipca wartość dofinansowania UE, wynikająca z już podpisanych umów, to 35,72 mld zł. Tymczasem wartość dofinansowania uzyskanego wyłącznie przez przedsiębiorców indywidualnych to 314,5 mln zł. To oznacza, że do tej pory przedsiębiorcy indywidualni pozyskali mniej niż jeden procent kwoty dotacji unijnych.


To bardzo zły wynik. Zwłaszcza, jeśli pamięta się, że mikrofirmy wytwarzają prawie co trzecią złotówkę z polskiego PKB. W obecnej perspektywie finansowej dotacje mają służyć przede wszystkim unowocześnieniu produkcji. Fakt, że mniej niż co setne euro wsparcia unijnego trafia do najmniejszych firm, oznacza, że ta ogromna grupa firm nie uzyska nowych technologii, co w przyszłości utrudni im konkurowanie.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Mali potrzebują wsparcia

Jednym z powodów, dla którego małe firmy tak źle sobie radzą z pozyskiwaniem dotacji unijnych, jest brak wiedzy o takich możliwościach. Poza tym najmniejsi przedsiębiorcy nie mają wsparcia ze strony doradców, co sprawia, że albo boją się spróbować, albo ich wnioski są odrzucane. Poza tym małym firmom często brakuje pieniędzy na wkład własny, wymagany przy tego typu inwestycjach.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA