REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej

Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
Jak mikrofirmy korzystają z dotacji z Unii Europejskiej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Na obecną chwilę zostały podpisane umowy o dofinansowanie z Unii Europejskiej inwestycji o łącznej wartości 35,7 mld zł. Z pozyskiwaniem pieniędzy z UE najlepiej radzą sobie duże firmy, samorządy i administracja państwowa. Natomiast mikrofirmy o unijne pieniądze prawie się nie starają. Dotychczas udało się im uzyskać mniej niż 1% unijnego dofinansowania.

W Polsce mamy ok. 2 mln aktywnych mikrofirm. Wydawałoby się, że taka potężna rzesza podmiotów będzie bardzo licznie reprezentowana wśród podmiotów, którym udało się uzyskać unijne dotacje. Ale, niestety, prowadzący działalność gospodarczą najwyraźniej nie wiedzą, jak ubiegać się o dotacje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co siódmą umowę podpisuje mikroprzedsiębiorca

Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju wynika, że do końca lipca tego roku zostało podpisanych 10 332 umowy o unijne wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. Ponieważ resort informuje również, jaka jest forma prawna beneficjentów, można wyliczyć, że w grupie szczęśliwców, którzy pozyskali unijne dotacje, jest 1466 jednoosobowych działalności gospodarczych. To znaczy, że umowy na dofinansowanie zdobyte przez mikroprzedsiębiorców stanowią ponad 14% ogółu.

Wynagrodzenia finansowane z dotacji opodatkowane PIT od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tyle że wynik na poziomie 14% pod względem liczby podpisanych umów jest dość niski. W Polsce mamy ponad 2 mln aktywnych jednoosobowych działalności gospodarczych. To zapewne co najmniej tyle, ile wszystkich pozostałych podmiotów ubiegających się o dotacje unijne (samorządów, jednostek administracji państwowej, innych firm oraz organizacji społecznych) razem wziętych. Wydawałoby się więc, że liczba umów podpisanych przez przedsiębiorców indywidualnych powinna być co najmniej równa pozostałym.

Polecamy: Jak wygrać przetarg - poradnik dla małych i średnich firm (książka)

Zagrożenie dla modernizacji najmniejszych firm

Jeszcze gorzej sytuacja wygląda, jeśli wziąć pod uwagę kwotę dofinansowania, jaką uzyskali beneficjenci na mocy podpisanych już umów. Zgodnie z danymi Ministerstwa Rozwoju, na koniec lipca wartość dofinansowania UE, wynikająca z już podpisanych umów, to 35,72 mld zł. Tymczasem wartość dofinansowania uzyskanego wyłącznie przez przedsiębiorców indywidualnych to 314,5 mln zł. To oznacza, że do tej pory przedsiębiorcy indywidualni pozyskali mniej niż jeden procent kwoty dotacji unijnych.


To bardzo zły wynik. Zwłaszcza, jeśli pamięta się, że mikrofirmy wytwarzają prawie co trzecią złotówkę z polskiego PKB. W obecnej perspektywie finansowej dotacje mają służyć przede wszystkim unowocześnieniu produkcji. Fakt, że mniej niż co setne euro wsparcia unijnego trafia do najmniejszych firm, oznacza, że ta ogromna grupa firm nie uzyska nowych technologii, co w przyszłości utrudni im konkurowanie.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Mali potrzebują wsparcia

Jednym z powodów, dla którego małe firmy tak źle sobie radzą z pozyskiwaniem dotacji unijnych, jest brak wiedzy o takich możliwościach. Poza tym najmniejsi przedsiębiorcy nie mają wsparcia ze strony doradców, co sprawia, że albo boją się spróbować, albo ich wnioski są odrzucane. Poza tym małym firmom często brakuje pieniędzy na wkład własny, wymagany przy tego typu inwestycjach.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

REKLAMA

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA