REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm

Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm /Fot. Fotolia
Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. Jednocześnie większość z nich nie czuje się w pełni bezpiecznie wprowadzając zmiany prawno-podatkowe w swoich przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badań przeprowadzonych dla Sage Polska1, zmiany legislacyjne i zbyt wiele biurokracji zostały przez małych i średnich przedsiębiorców uznane za największe wyzwanie, któremu muszą sprostać w 2017 roku – uważa tak więcej niż co trzeci ankietowany (35%).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

54% małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. 42% odczuwa zaś te zmiany jako czynnik, który oddziałuje pozytywnie na prowadzone przez nich firmy.

Przedsiębiorcy lubią stabilność prawną, a tymczasem 2017 rok przyniósł wiele zmian - mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez jednolity plik kontrolny (JPK) zostały objęte małe i średnie przedsiębiorstwa. A to tylko jedna z nowości – dodaje.

Znowelizowana ustawa o VAT wprowadziła m.in. obowiązek składania deklaracji VAT w formie elektronicznej od stycznia 2017 r. pod groźbą sankcji administracyjnych. Niedochowanie formy elektronicznej grozi karą jak za wykroczenie skarbowe. Kolejną nowością jest powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej, która zacznie działać 1 marca 2017 r. i będzie pilnować, by dochody podatkowe, należności celne i inne opłaty były realizowane prawidłowo. Proces digitalizacji i cyfryzacji kontaktów między administracją państwową a przedsiębiorstwami ma być kontynuowany poprzez planowane na koniec przyszłego roku uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur. Trwają także prace nad wprowadzeniem e-paragonów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo prawno-podatkowe firmy jest związane ze stosowaniem rozwiązań IT

Niemal 60 proc. przedsiębiorców wskazuje, że wdrażając w firmie różnego rodzaju zmiany o charakterze prawno-podatkowym (chodzi głównie o dostosowywanie przedsiębiorstw do zmieniających się przepisów prawa np. podatkowego czy rachunkowego) nie ma po takich operacjach poczucia pełnego bezpieczeństwa i komfortu wynikającego z pewności, że sposób, w jaki zmiany zostały wprowadzone w firmie jest właściwy i zgodny z przepisami. Co piąty ankietowany przedsiębiorca nigdy nie czuje się bezpiecznie, wprowadzając zmiany w firmie.

56% ankietowanych przedsiębiorców uważa, że stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych do obsługi obszaru finansów pomaga firmie uzyskać wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wprowadzane zmiany są dużym wyzwaniem dla małych i średnich przedsiębiorców - mówi Ciski.  Niepokojące jest to, że tylko 42% z nich odczuwa pełny komfort przy wdrażaniu w swoich firmach zmian o charakterze prawno-podatkowym. Obserwujemy jednak jak stale rośnie wśród przedsiębiorców świadomość tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie tego komfortu. Rośnie także rola dostawców rozwiązań informatycznych jako doradców w prowadzeniu biznesu, to już nie jest tylko dostarczanie produktów – dodaje.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

___________________

1 Badanie Skaner MŚP, 4Q2016, przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 600 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, respondentami były osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zarządzanie firmą. Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2016 r. Dodatkowo Grupa Sage przeprowadziła badanie nastrojów wśród 6 tys. przedsiębiorców z sektora MŚP w 13 krajach. Badaniem objętych było ponad 100 polskich przedsiębiorców.


Niepewna sytuacja gospodarcza nie ułatwia przedsiębiorcom życia

Polscy mali i średni przedsiębiorcy weszli w nowy rok pełni obaw dotyczących sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie – 53% z nich uważa, że polska gospodarka będzie mniej stabilna aniżeli 6 miesięcy temu, a 60% myśli tak o sytuacji gospodarczej na świecie.

53% ankietowanych przedsiębiorców twierdzi, że nie zmieniła swoich planów biznesowych z powodu obecnej sytuacji politycznej, uczyniło tak 17%. 30% przedstawicieli MŚP wstrzymuje się z decyzjami, ale rozważa zmianę planów.

Ogrom wydarzeń politycznych, gospodarczych i legislacyjnych jest naturalnym czynnikiem, który sprawia, że przedsiębiorcy nie czują się do końca pewnie i z uwagą obserwują wprowadzane zmiany – mówi Piotr Ciski. Ważne jest, aby przygotować swoją firmę na różne warianty wydarzeń i zyskać dzięki temu możliwie największe poczucie bezpieczeństwa, które pozwoli komfortowo prowadzić biznes – uzupełnia.

41% przedsiębiorców uważa, że sektor MŚP nie jest w wystarczającym stopniu brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych w Polsce. W jaki sposób rząd może ułatwić działalność firmom? Dla ponad połowy przedsiębiorców (57%) kluczowe jest udoskonalenie systemu podatkowego. Stabilne regulacje prawne są istotne dla 41% ankietowanych.

Badanie Skaner MŚP, 4Q2016, przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 600 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, respondentami były osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zarządzanie firmą. Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2016 r.

Dodatkowo Grupa Sage przeprowadziła badanie nastrojów wśród 6 tys. przedsiębiorców z sektora MŚP w 13 krajach. Badaniem objętych było ponad 100 polskich przedsiębiorców.

Źródło: Sage

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA