REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm

Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm /Fot. Fotolia
Zmiany prawno-podatkowe największym wyzwaniem dla firm /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. Jednocześnie większość z nich nie czuje się w pełni bezpiecznie wprowadzając zmiany prawno-podatkowe w swoich przedsiębiorstwach.

Jak wynika z badań przeprowadzonych dla Sage Polska1, zmiany legislacyjne i zbyt wiele biurokracji zostały przez małych i średnich przedsiębiorców uznane za największe wyzwanie, któremu muszą sprostać w 2017 roku – uważa tak więcej niż co trzeci ankietowany (35%).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

54% małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. 42% odczuwa zaś te zmiany jako czynnik, który oddziałuje pozytywnie na prowadzone przez nich firmy.

Przedsiębiorcy lubią stabilność prawną, a tymczasem 2017 rok przyniósł wiele zmian - mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez jednolity plik kontrolny (JPK) zostały objęte małe i średnie przedsiębiorstwa. A to tylko jedna z nowości – dodaje.

Znowelizowana ustawa o VAT wprowadziła m.in. obowiązek składania deklaracji VAT w formie elektronicznej od stycznia 2017 r. pod groźbą sankcji administracyjnych. Niedochowanie formy elektronicznej grozi karą jak za wykroczenie skarbowe. Kolejną nowością jest powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej, która zacznie działać 1 marca 2017 r. i będzie pilnować, by dochody podatkowe, należności celne i inne opłaty były realizowane prawidłowo. Proces digitalizacji i cyfryzacji kontaktów między administracją państwową a przedsiębiorstwami ma być kontynuowany poprzez planowane na koniec przyszłego roku uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur. Trwają także prace nad wprowadzeniem e-paragonów.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczeństwo prawno-podatkowe firmy jest związane ze stosowaniem rozwiązań IT

Niemal 60 proc. przedsiębiorców wskazuje, że wdrażając w firmie różnego rodzaju zmiany o charakterze prawno-podatkowym (chodzi głównie o dostosowywanie przedsiębiorstw do zmieniających się przepisów prawa np. podatkowego czy rachunkowego) nie ma po takich operacjach poczucia pełnego bezpieczeństwa i komfortu wynikającego z pewności, że sposób, w jaki zmiany zostały wprowadzone w firmie jest właściwy i zgodny z przepisami. Co piąty ankietowany przedsiębiorca nigdy nie czuje się bezpiecznie, wprowadzając zmiany w firmie.

56% ankietowanych przedsiębiorców uważa, że stosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych do obsługi obszaru finansów pomaga firmie uzyskać wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wprowadzane zmiany są dużym wyzwaniem dla małych i średnich przedsiębiorców - mówi Ciski.  Niepokojące jest to, że tylko 42% z nich odczuwa pełny komfort przy wdrażaniu w swoich firmach zmian o charakterze prawno-podatkowym. Obserwujemy jednak jak stale rośnie wśród przedsiębiorców świadomość tego, że odpowiednie rozwiązania IT pomagają w zapewnieniu sobie tego komfortu. Rośnie także rola dostawców rozwiązań informatycznych jako doradców w prowadzeniu biznesu, to już nie jest tylko dostarczanie produktów – dodaje.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

___________________

1 Badanie Skaner MŚP, 4Q2016, przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 600 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, respondentami były osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zarządzanie firmą. Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2016 r. Dodatkowo Grupa Sage przeprowadziła badanie nastrojów wśród 6 tys. przedsiębiorców z sektora MŚP w 13 krajach. Badaniem objętych było ponad 100 polskich przedsiębiorców.


Niepewna sytuacja gospodarcza nie ułatwia przedsiębiorcom życia

Polscy mali i średni przedsiębiorcy weszli w nowy rok pełni obaw dotyczących sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie – 53% z nich uważa, że polska gospodarka będzie mniej stabilna aniżeli 6 miesięcy temu, a 60% myśli tak o sytuacji gospodarczej na świecie.

53% ankietowanych przedsiębiorców twierdzi, że nie zmieniła swoich planów biznesowych z powodu obecnej sytuacji politycznej, uczyniło tak 17%. 30% przedstawicieli MŚP wstrzymuje się z decyzjami, ale rozważa zmianę planów.

Ogrom wydarzeń politycznych, gospodarczych i legislacyjnych jest naturalnym czynnikiem, który sprawia, że przedsiębiorcy nie czują się do końca pewnie i z uwagą obserwują wprowadzane zmiany – mówi Piotr Ciski. Ważne jest, aby przygotować swoją firmę na różne warianty wydarzeń i zyskać dzięki temu możliwie największe poczucie bezpieczeństwa, które pozwoli komfortowo prowadzić biznes – uzupełnia.

41% przedsiębiorców uważa, że sektor MŚP nie jest w wystarczającym stopniu brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych w Polsce. W jaki sposób rząd może ułatwić działalność firmom? Dla ponad połowy przedsiębiorców (57%) kluczowe jest udoskonalenie systemu podatkowego. Stabilne regulacje prawne są istotne dla 41% ankietowanych.

Badanie Skaner MŚP, 4Q2016, przeprowadzone przez Keralla Research na zlecenie Sage Polska. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, ogólnopolskiej grupie 600 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, respondentami były osoby odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za zarządzanie firmą. Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2016 r.

Dodatkowo Grupa Sage przeprowadziła badanie nastrojów wśród 6 tys. przedsiębiorców z sektora MŚP w 13 krajach. Badaniem objętych było ponad 100 polskich przedsiębiorców.

Źródło: Sage

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA