REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO od maja 2018 r. – nowe obowiązki przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
RODO od maja 2018 r. – nowe obowiązki przedsiębiorców
RODO od maja 2018 r. – nowe obowiązki przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Generalne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – w skrócie RODO – wchodzi w życie już 25 maja 2018 roku. Oznacza to szereg obligatoryjnych zmian, które będą dotyczyć wszystkich przedsiębiorców – od wielkich korporacji po najmniejsze rodzinne firmy. To już najwyższy czas, by przygotować się na nowe regulacje.

Rozporządzenie, przyjęte w kwietniu 2016 roku przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej, w jednolitej formie obowiązywać będzie we wszystkich krajach członkowskich UE, a stosować będą się do niego musieli także kontrahenci spoza Unii.

REKLAMA

Wyzwanie dla przedsiębiorców - Bądź mądry przed szkodą

Próżno jednak szukać w treści rozporządzenia szczegółowych wytycznych, których wdrożenie w firmie wystarczyłoby, aby dane osobowe były właściwie przechowywane. Ustawodawca – biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój technologii, a także różnorodność przedsiębiorstw, uniemożliwiającą stworzenie wyczerpującego zbioru zasad – postawił na ogólne wskazania, które w ciągu lat nie będą tracić aktualności, a więc i wymuszać wprowadzania coraz nowszych poprawek.

Dla przedsiębiorców oznacza to jednak niemały ból głowy – interpretacja przepisów będzie indywidualną kwestią każdej firmy i to właściciele będą musieli zadecydować, jakie działania wdrożyć, aby w niczym nie uchybić prawu.

Dane według RODO

Kluczowym pojęciem w rozporządzeniu są oczywiście „dane osobowe”, definiowane jako „informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej”. Możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować na podstawie:

•           imienia i nazwiska,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

•           numeru identyfikacyjnego,

•           danych o lokalizacji,

•           identyfikatora internetowego

•           jednego bądź kilku szczególnych czynników określających: fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.

W praktyce oznacza to, że każdy przedsiębiorca, który gromadzi lub w jakikolwiek inny sposób przetwarza powyższe dane – nawet w tak ograniczonym stopniu, jak np. prowadząc stronę internetową, która za pomocą plików cookies rejestruje numery IP odwiedzających ją gości – będzie musiał wykonać szereg czynności związanych z implementacją RODO.

Lepiej zapobiegać…

Czyli… właściwie co?

Przede wszystkim, każdy przedsiębiorca musi przeprowadzić w swojej firmie audyt, który zweryfikuje aktualną sytuację w zakresie przetwarzania danych osobowych – tłumaczy Monika Puszkarska, prawnik firmy Comarch SA. – Należy zbadać, jakie konkretnie dane przetwarzamy, w jakim celu to robimy i czy zakres, w którym je zbieramy, jest faktycznie niezbędny dla deklarowanego celu. Tam, gdzie audyt wykaże naruszenia, należy oczywiście jak najszybciej wdrożyć działania korygujące.

Wszyscy przedsiębiorcy będą musieli się także zatroszczyć o zabezpieczenie danych – przed ewentualnym ich wyciekiem w wyniku np. hakerskiego ataku. – Jeśli dojdzie do takiego incydentu – dodaje Puszkarska – będziemy musieli sami go zgłosić do GIODO w ciągu 72 godzin od wystąpienia.

… niż płacić

Wśród nowości, które przyniesie ze sobą RODO, warto wspomnieć jeszcze o „prawie do bycia zapomnianym”, na mocy którego każda osoba, której dotyczą przetwarzane dane, będzie mogła zażądać natychmiastowego ich usunięcia, a administrator danych zobowiązany będzie takie żądanie spełnić.

Pamiętajmy także o prowadzeniu tzw. „rejestru czynności przetwarzania”, do którego prawnie zobligowane będą wszystkie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników, ale także te mniejsze, w których przetwarzanie danych nie ma sporadycznego charakteru.

- Z RODO lepiej nie igrać i lepiej sumiennie rozsądzić, które czynności powinniśmy wykonywać – uzupełnia Monika Puszkarska. – W przypadku naruszenia prawa, przewidziano poważne kary, których wysokość sięgać może nawet 20 milionów euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa. Systemy IT będą kluczowe w dostosowaniu przedsiębiorstwa do wymogów RODO, w kwestiach takich jak np. odpowiednie przechowywanie danych czy wyegzekwowanie prawa do bycia zapomnianym. Przewagą systemów Comarch zawsze było bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Pracujemy nad uzupełnieniem naszych systemów o elementy, które pomogą klientom w pełni zrealizować wymogi RODO.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata        

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

O Comarch ERP

Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 25 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, business intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i Przemysłu 4.0.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej mocno rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch ERP są m.in.: Gerda, Muszynianka, Ustronianka, OSHEE Polska, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.

http://www.comarch.pl/erp/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA