REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić dane osobowe przedsiębiorstwa przed cyberatakami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Jak chronić dane przedsiębiorstwa przed cyberatakami? /shutterstock.com
Jak chronić dane przedsiębiorstwa przed cyberatakami? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Jednymi z najważniejszych danych, jakie gromadzi każda firma, są informacje osobowe jej pracowników. Ich ochrona konieczna jest nie tylko ze względu na przepisy prawa, ale również dlatego, że mogą stać się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców, a tego typu ataki są coraz częstsze. Dotykają one nie tyle duże koncerny, co przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, gdzie procedury przeciwdziałania tego typu zagrożeniom są niedopracowane lub wręcz nie istnieją. Nie powinniśmy zatem pytać „czy” ktoś zaatakuje naszą firmę, ale bardziej - „kiedy” to zrobi.

Ataki ukierunkowane i masowe

Niezwykle niebezpieczne są ataki ukierunkowane, ponieważ ich celem jest konkretna instytucja i dane, które posiada. Wymagają one jednak czasu, odpowiedniego przygotowania i konkretnego planu.

REKLAMA

REKLAMA

Znacznie powszechniejsze są natomiast ataki masowe, przeprowadzane np. za pośrednictwem zainfekowanych wiadomości e-mail, zawierających pliki, które do złudzenia przypominają m.in. dokumenty księgowe, faktury czy też listy przewozowe przewoźników. Ich głównym celem jest zaszyfrowanie dysku zainfekowanego komputera i nie ma wtedy znaczenia do jakiej organizacji czy firmy należy sprzęt – zamiarem przestępców jest po prostu wyłudzenie okupu.

Jak chronić dane kadrowe?

Utrata tak ważnych danych, gromadzonych w organizacji przez lata, może być więc niezwykle prosta. Aby jej zapobiec, należy przede wszystkim zadbać o właściwą profilaktykę. Kluczowe będzie regularne tworzenie kopii zapasowych oraz posiadanie aktualnego oprogramowania antywirusowego. Nie zaszkodzi też sprawdzić czy filtry antyspamowe na serwerze poczty e-mail działają prawidłowo i wyłapują szkodliwe wiadomości. Przydatne okażą się również stosowne szkolenia dla pracowników w zakresie nowych rodzajów zagrożeń i sposobów im przeciwdziałania.

REKLAMA

Aby zabezpieczyć się przed utratą danych, musimy przede wszystkim pamiętać o regularnym tworzeniu backupu danych, koniecznie w innej lokalizacji niż ta, na której mamy zainstalowany program. Na rynku istnieje wiele rozwiązań informatycznych (np. archiwizacja w chmurze), które będą robiły to automatycznie. Innego rodzaju wyzwaniem jest ochrona przed atakami i próbami kradzieży informacji. Wtedy najważniejsze są oczywiście programy antywirusowe, zapory internetowe i inne oprogramowanie chroniące infrastrukturę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, np. w przypadku biur rachunkowych, gdzie odpowiedzialność, ze względu na przechowywanie danych klientów, jest podwójna. Wyobraźmy sobie sytuację, w której firma traci dostęp do dysku, na którym znajdują się dane dotyczące kadr i płac. Informacje te są niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa, więc jeżeli firma nie posiada żadnej kopii zapasowej, to rozwiązanie jest tylko jedno. Trzeba je odtworzyć z posiadanej dokumentacji, która przechowywana jest w papierowej formie. A co w sytuacji, kiedy pracodawca nie drukował list płac? Wtedy odtworzenie wynagrodzeń będzie niestety niemożliwe.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Jedynym efektywnym sposobem na zabezpieczenie danych, jest ich kompleksowa ochrona. Rozpoczyna się ona od odpowiedniego przetwarzania informacji, zgodnie z założonymi procedurami, które pozwalają zniwelować błędy pracowników. Kolejnym elementem powinien być backup, czyli tworzenie kopii zapasowych. Ostatnim etapem jest natomiast stosowanie narzędzi, które ochronią infrastrukturę przed zewnętrznymi, celowymi atakami cyberprzestępców. Tak skonstruowany system zapewnia największe szanse na to, że niezależnie od zagrożenia czy celu ataku, przedsiębiorstwo pozostanie bezpieczne.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA