REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu

Szymon Dąbrowski
Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu /fot.Shutterstock
Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu /fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od początku marca 2018 roku, zgodnie z nowymi przepisami, tylko pierwsza i ostatnia niedziela w miesiącu są dniami handlowymi. W związku z tą zmianą narodziło się pytanie dotyczące możliwości dokonywania sprzedaży w środkach transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia ta stała się przedmiotem interpelacji poselskiej nr 6973 z dnia 28 lutego 2018 r. Poseł Krzysztof Sitarski skierował do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej następujące pytanie: Czy sprzedaż będzie mogła być prowadzona w środkach transportu, w pojazdach handlowo-gastronomicznych, przez kurierów realizujących zamówienia dostaw do domu?

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Stanisław Szwed, w odpowiedzi na to pytanie, stwierdził, że ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz.U. z 2018 roku, poz. 305) została uchwalona z przedłożenia obywatelskiego projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele (druk nr 870). W związku z powyższym w sprawach podniesionych w wystąpieniu może wyrazić jedynie następujący pogląd.

Stosownie do art. 5 powołanej wyżej ustawy, w niedziele i święta w placówkach handlowych zakazany jest handel oraz wykonywanie czynności związanych z handlem, a także powierzanie pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz czynności związanych z handlem.

REKLAMA

Jednocześnie ustawa zawiera szereg wyjątków od wspomnianego zakazu. I tak, np. zakaz, o którym mowa wyżej, nie obowiązuje m.in. w środkach transportu (art. 6 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy). Przy czym wspomniane wyłączenie nie powinno obejmować środków transportu, które nie służą przewozowi osób; dotyczy to np. sprzedaży prowadzonej z samochodu, w przypadku której samochód stanowi placówkę handlową a nie placówkę handlową umieszczoną w środku transportu. Należy bowiem podkreślić, że intencją wyłączenia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 17 jest umożliwienie dokonywania w niedziele zakupu w placówce handlowej zlokalizowanej w środku transportu (np. w sklepie znajdującym się na pokładzie statku wycieczkowego, itp.). Chodzi tu zatem tylko o sytuacje, w których sprzedaż jest realizowana na rzecz kupującego będącego pasażerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż prowadzona ze środka transportu (np. samochodu), który nie służy do przewozu osób (pasażerów) mogłaby być natomiast rozpatrywana w świetle wyłączenia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 27, tj. odnoszącego się do handlu prowadzonego przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Ponadto zakaz, o którym mowa w art. 5 ustawy, nie obejmuje środków transportu będących placówkami handlowymi, w których prowadzona jest sprzedaż, jeżeli np. przeważającą działalnością prowadzoną w danej placówce jest działalność gastronomiczna (art. 6 ust. 1 pkt 29 ustawy).

Przeważająca działalność, stosownie do art. 6 ust. 2 ww. ustawy, oznacza rodzaj działalności przeważającej wskazany we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60).

Należy również podkreślić, że przewidziany w art. 5 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. zakaz handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz czynności z nim związanych nie obowiązuje m.in. w sklepach internetowych i na platformach internetowych (art. 6 ust. 1 pkt 20 tej ustawy). Wyłączenie, o którym mowa wyżej, obejmuje zatem także doręczenia przez kurierów będących pracownikami sklepów internetowych lub osobami w nich zatrudnionymi w rozumieniu ww. ustawy, towarów zakupionych w takich sklepach /na takich platformach.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Spod przewidzianego w art. 5 ustawy zakazu nie jest natomiast wyłączona realizacja doręczeń towarów zakupionych w tzw. sklepach (placówkach handlowych) stacjonarnych, przez kurierów będących pracownikami danej placówki handlowej lub osobami w niej zatrudnionymi w rozumieniu ustawy, choćby zakup był np. dokonany przed objętą ustawowym zakazem niedzielą lub świętem. W takim przypadku faktyczne wydanie towaru (czynność niezbędną do realizacji umowy sprzedaży) przez pracownika placówki handlowej lub osobę zatrudnioną następujące w terminie późniejszym niż data zakupu, należałoby bowiem uznać za czynność bezpośrednio związaną z handlem w rozumieniu omawianej ustawy. Powyższe nie dotyczy usług doręczenia realizowanych przez kurierów/doręczycieli nie będących pracownikami danej placówki handlowej lub osobami w niej zatrudnionymi.

Zobacz także: Moja firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA