REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu

Szymon Dąbrowski
Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu /fot.Shutterstock
Ograniczenie handlu w niedziele i święta - sprzedaż w środkach transportu /fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od początku marca 2018 roku, zgodnie z nowymi przepisami, tylko pierwsza i ostatnia niedziela w miesiącu są dniami handlowymi. W związku z tą zmianą narodziło się pytanie dotyczące możliwości dokonywania sprzedaży w środkach transportu.

REKLAMA

Autopromocja

Kwestia ta stała się przedmiotem interpelacji poselskiej nr 6973 z dnia 28 lutego 2018 r. Poseł Krzysztof Sitarski skierował do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej następujące pytanie: Czy sprzedaż będzie mogła być prowadzona w środkach transportu, w pojazdach handlowo-gastronomicznych, przez kurierów realizujących zamówienia dostaw do domu?

Sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Stanisław Szwed, w odpowiedzi na to pytanie, stwierdził, że ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz.U. z 2018 roku, poz. 305) została uchwalona z przedłożenia obywatelskiego projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele (druk nr 870). W związku z powyższym w sprawach podniesionych w wystąpieniu może wyrazić jedynie następujący pogląd.

Stosownie do art. 5 powołanej wyżej ustawy, w niedziele i święta w placówkach handlowych zakazany jest handel oraz wykonywanie czynności związanych z handlem, a także powierzanie pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz czynności związanych z handlem.

Jednocześnie ustawa zawiera szereg wyjątków od wspomnianego zakazu. I tak, np. zakaz, o którym mowa wyżej, nie obowiązuje m.in. w środkach transportu (art. 6 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy). Przy czym wspomniane wyłączenie nie powinno obejmować środków transportu, które nie służą przewozowi osób; dotyczy to np. sprzedaży prowadzonej z samochodu, w przypadku której samochód stanowi placówkę handlową a nie placówkę handlową umieszczoną w środku transportu. Należy bowiem podkreślić, że intencją wyłączenia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 17 jest umożliwienie dokonywania w niedziele zakupu w placówce handlowej zlokalizowanej w środku transportu (np. w sklepie znajdującym się na pokładzie statku wycieczkowego, itp.). Chodzi tu zatem tylko o sytuacje, w których sprzedaż jest realizowana na rzecz kupującego będącego pasażerem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sprzedaż prowadzona ze środka transportu (np. samochodu), który nie służy do przewozu osób (pasażerów) mogłaby być natomiast rozpatrywana w świetle wyłączenia przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 27, tj. odnoszącego się do handlu prowadzonego przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, wyłącznie osobiście, we własnym imieniu i na własny rachunek.

Ponadto zakaz, o którym mowa w art. 5 ustawy, nie obejmuje środków transportu będących placówkami handlowymi, w których prowadzona jest sprzedaż, jeżeli np. przeważającą działalnością prowadzoną w danej placówce jest działalność gastronomiczna (art. 6 ust. 1 pkt 29 ustawy).

Przeważająca działalność, stosownie do art. 6 ust. 2 ww. ustawy, oznacza rodzaj działalności przeważającej wskazany we wniosku o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60).

Należy również podkreślić, że przewidziany w art. 5 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. zakaz handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem, a także powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania pracy w handlu oraz czynności z nim związanych nie obowiązuje m.in. w sklepach internetowych i na platformach internetowych (art. 6 ust. 1 pkt 20 tej ustawy). Wyłączenie, o którym mowa wyżej, obejmuje zatem także doręczenia przez kurierów będących pracownikami sklepów internetowych lub osobami w nich zatrudnionymi w rozumieniu ww. ustawy, towarów zakupionych w takich sklepach /na takich platformach.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Spod przewidzianego w art. 5 ustawy zakazu nie jest natomiast wyłączona realizacja doręczeń towarów zakupionych w tzw. sklepach (placówkach handlowych) stacjonarnych, przez kurierów będących pracownikami danej placówki handlowej lub osobami w niej zatrudnionymi w rozumieniu ustawy, choćby zakup był np. dokonany przed objętą ustawowym zakazem niedzielą lub świętem. W takim przypadku faktyczne wydanie towaru (czynność niezbędną do realizacji umowy sprzedaży) przez pracownika placówki handlowej lub osobę zatrudnioną następujące w terminie późniejszym niż data zakupu, należałoby bowiem uznać za czynność bezpośrednio związaną z handlem w rozumieniu omawianej ustawy. Powyższe nie dotyczy usług doręczenia realizowanych przez kurierów/doręczycieli nie będących pracownikami danej placówki handlowej lub osobami w niej zatrudnionymi.

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA