REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości

Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości
Abonament RTV 2020/2021 - wysokość, terminy, umorzenie zaległości
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 roku opłata za abonament RTV za 1 miesiąc za odbiornik radiofoniczny wynosi 7,00 zł, a za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiofoniczny wynosi 22,70 zł. Przy czym jeżeli użytkownik zapłacił za cały rok do 25 stycznia, to miał 10% zniżki. Proporcjonalnie mniejsze niż 10% zniżki mają abonenci, którzy płacą z góry za okres dłuższy niż miesiąc a krótszy niż rok. W 2021 roku opłaty te wzrosną (7,50 zł za miesiąc za radioodbiornik i 24,50 zł za miesiąc za telewizor i radio łącznie lub za sam telewizor) i utrzymany zostanie system zniżek dla płacących za dłuższe okresy. Poczta Polska przypomina, że umorzenia zaległości abonamentowych może dokonać tylko KRRiT, Poczta nie ma takich uprawnień. Abonament RTV ma obowiązek płacić każdy posiadacz sprawnego radioodbiornika i telewizora, zarówno osoby fizyczne (do 75 roku życia), jak też firmy czy instytucje.

Ile wynoszą opłaty za abonament RTV w 2020 roku?

  • Opłata za 1 miesiąc za odbiornik radiofoniczny wynosi 7,00 zł (jeżeli abonent każdego miesiąca uiszcza opłatę, wówczas opłata za okres 12 miesięcy wyniesie 84,00 zł).
  • Opłata za 1 miesiąc za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiofoniczny wynosi 22,70 zł (jeżeli abonent każdego miesiąca uiszcza opłatę, wówczas opłata za okres 12 miesięcy wyniesie 272,40 zł).

Użytkownicy odbiorników, którzy do 25 stycznia 2020 r. uiścili opłatę abonamentową za cały rok, otrzymują 10-procentową zniżkę.

REKLAMA

Autopromocja

Przez cały rok można również skorzystać z pozostałych zniżek z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc, które dostępne są poniżej.

Użytkownik odbiorników może skorzystać ze zniżki o ile wnosi opłatę z wyprzedzeniem , tj. w terminie do dnia 25-go dnia pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego.

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiornika radiofonicznego z uwzględnieniem zniżki z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc

Liczba miesięcy Wyliczenie Wysokość opłaty abonamentowej (zł)
2 m-ce 13,60 zł
3 m-ce 20,15 zł
4 m-ce 3 + 1 27,15 zł
5 m-cy 3 + 2 33,75 zł
6 m-cy 39,90 zł
7 m-cy 6 + 1 46,90 zł
8 m-cy 6 + 2 53,50 zł
9 m-cy 6 + 3 60,05 zł
10 m-cy 6 + 3 + 1 67,05 zł
11 m-cy 6 + 3 + 2 73,65 zł
12 m-cy(rok) 75,60 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego z uwzględnieniem zniżki z tytułu wnoszenia opłat za okres dłuższy niż 1 miesiąc

Liczba miesięcy Wyliczenie Wysokość opłaty abonamentowej (zł)
2 m-ce 44,05 zł
3 m-ce 65,35 zł
4 m-ce 3 + 1 88,05 zł
5 m-cy 3 + 2 109,40 zł
6 m-cy 129,40 zł
7 m-cy 6 + 1 152,10 zł
8 m-cy 6 + 2 173,45 zł
9 m-cy 6 + 3 194,75 zł
10 m-cy 6 + 3 + 1 217,45 zł
11 m-cy 6 + 3 + 2 238,80 zł
12 m-cy(rok) 245,15 zł

Ile wyniosą opłaty za abonament RTV w 2021 roku?

23 lipca 2020 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2021 roku. Rozporządzenie obniża wysokość opłat abonamentowych w stosunku do wytycznych zawartych w ustawie o opłatach abonamentowych.

Stawki abonamentu rtv na 2021 r. wynoszą:
- za używanie odbiornika radiofonicznego – 7,50 zł za miesiąc;
- za używanie odbiornika telewizyjnego albo radiofonicznego i telewizyjnego – 24,50 zł za miesiąc;

Utrzymane zostają zniżki dla tych abonentów, którzy zdecydują się na uiszczenie opłaty z góry, za okres dłuższy niż jeden miesiąc. Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2021 r., po uwzględnieniu zniżek wynosi:

Za używanie odbiornika radiofonicznego:
a.       14,60 zł za dwa miesiące,
b.       21,60 zł za trzy miesiące,
c.       42,80 zł za sześć miesięcy,
d.       81,00 zł za rok kalendarzowy;Za używanie odbiornika telewizyjnego albo radiofonicznego i telewizyjnego:


a.        47,50 zł za dwa miesiące,
b.       70,60 zł za trzy miesiące,
c.        139,70 zł za sześć miesięcy,
d.       264,60 zł za rok kalendarzowy.

Opłaty wnoszone na poczet 2021 roku mogą być przyjmowane jeszcze w 2020 r. według stawek obowiązujących od dnia 1 stycznia 2021 r.

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie  art.  3 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1801 i z 2020 r. poz. 383 i 875).

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia  23 lipca 2020 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2021 r.

Wysokość opłat abonamentowych za używanie odbiorników RTV w 2021 roku

2021 rok

 
radiofonicznego telewizyjnego lub
telewizyjnego i radiofonicznego
za jeden miesiąc
7,50 zł 24,50 zł
za dwa miesiące
 
14,60 zł 47,50 zł
za trzy miesiące
 
21,60 zł 70,60 zł
za sześć miesięcy
 
42,80 zł 139,70 zł
za rok
 
81,00 zł 264,60 zł

Poczta Polska nie ma uprawnień do umorzenia zaległości opłat abonamentu RTV

REKLAMA

Poczta Polska przypomniała 1 października 2020 r., że istnieje możliwość cyfrowej rejestracji odbiornika i opłacania abonamentu ustalanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Ponadto Poczta Polska informuje że umorzenia zaległości abonamentowych może dokonać tylko KRRiT, Poczta nie ma takich uprawnień.

Jak wyjaśniła PAP rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej Justyna Siwek, bez wychodzenia z domu można zarejestrować swoje radioodbiorniki i telewizory wchodząc na stronę https://rtv.poczta-polska.pl/.

"Zasady rejestracji odbiorników oraz opłacania i kontroli abonamentu nie zmieniły się. Poczta Polska wykonuje tę usługę na rzecz KRRiTV i wywiązuje się ze swoich obowiązków w tym zakresie. Dodatkowo wprowadzamy udogodnienia dla abonentów i cieszy nas, że coraz więcej osób korzysta z rejestracji odbiornika online" – wskazała.

Jak podkreśliła, spółka wszystkich abonentów traktuje tak samo, bo wszyscy jesteśmy równi wobec prawa. "Nie możemy spełnić oczekiwań abonentów w kwestii umarzania opłat, bo Poczta Polska nie ma takich uprawnień. Zgodnie z prawem tylko KRRiT, na wniosek abonenta, może umorzyć lub rozłożyć na raty spłatę zaległości abonamentowych, ale jedynie w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy społeczne lub przypadki losowe" - powiedziała Siwek.

Dodała, że w ostatnim czasie pojawiło się w mediach wiele informacji dot. abonamentu i działalności Poczty z nim związanej, które nie mają poparcia w faktach. "Nie zmieniły się ani przepisy, ani sposób działania pocztowców w tym zakresie" - zaznaczyła.

Poczta przypomniała, że abonament musi płacić każdy właściciel radioodbiornika i telewizora, zarówno osoba fizyczna, jak też podmiot gospodarczy, instytucja.

Osoby, które skończyły 75 lat zwolnione są z opłat. Nie trzeba przy tym wykonywać żadnych formalności. Poczta Polska na podstawie danych z bazy PESEL ustala, kiedy abonent zostaje zwolniony z konieczności opłacania abonamentu. W przypadku pozostałych osób uprawnionych należy w wybranej placówce pocztowej przedstawić odpowiednie dokumenty oraz wypełnić oświadczenie. Wówczas zostaje się zwolnionym z opłat.

Wysokość opłat jest ustalana przez KRRiT. Opłaty za 2021 rok zostały wprowadzone Rozporządzeniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2021 r.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródła: Poczta Polska, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA