REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

Subskrybuj nas na Youtube
Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?
Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

REKLAMA

REKLAMA

Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

Benzyna drożeje i cały czas nie widać szans na odwrócenie trendu [Opinia]

"Poniedziałkowa gwałtowna przecena na rynku naftowym miała duży wpływ na sytuację na hurtowym rynku paliw w Polsce, bo w pierwszej połowie tygodnia w cennikach rafinerii zanotowaliśmy wyraźne obniżki cen, w efekcie których koszty zakupu paliw są dzisiaj niższe niż w ubiegły piątek. Benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza o 88,40 zł i kosztuje aktualnie średnio 4450,60 zł/metr sześcienny. Olej napędowy na przestrzeni tygodnia potaniał o 75,80 zł i metr sześcienny tego paliwa w ofercie rafinerii jest dzisiaj średnio wyceniany na 4235,40 zł" - napisali w raporcie analitycy portalu e-petrol.

REKLAMA

REKLAMA

"W mijającym tygodniu jedynym paliwem, którego cena na stacjach nie wzrosła, był olej napędowy i litr diesla od początku lipca w notowaniu e-petrol.pl kosztuje 5,42 zł. Marsz w górę kontynuowały ceny benzyny i 95-oktanowa odmiana tego paliwa podrożała aż o 10 groszy do poziomu 5,69 zł/l. Problemy z dostawami LPG do Polski nadal przekładają się na ceny autogazu, które wzrosły o 8 groszy i tankowanie LPG w tym tygodniu to średnio wydatek rzędu 2,49 zł/l" - dodali.

Ich zdaniem, zniżka cen paliw jest chwilowa i powinniśmy się spodziewać dalszych wzrostów.

"Spadek cen na rynku hurtowym będzie mieć raczej krótkotrwały charakter i jego skala jest zbyt mała, aby na stacjach pojawiły się obniżki, dlatego prognoza e-petrol.pl na ostatni tydzień lipca zakłada następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 5,63-5,74 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 5,37-5,48 zł/l oraz 2,50-2,60 zł/l dla autogazu" - podano w komentarzu.

REKLAMA

"W ostatni weekend udało się przełamać impas związany z kształtem porozumienia w sprawie polityki wydobycia w ramach OPEC+. Chodziło tutaj o nieugięte stanowisko Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które nie chciały przedłużenia porozumienia w jego obecnym kształcie - z uwagi na wysokość poziomów bazowych, co do których odnosi się wielkość ograniczeń przez poszczególne państwa. Po ostatecznej korekcie tychże dla Rosji, Iraku, Arabii Saudyjskiej i właśnie ZEA udało się dojść do konsensusu. Dla ZEA podniesiono poziom bazowy z 3,168 do 3,65 mln baryłek dziennie. Mimo zwiększenia podaży przez organizację analitycy Goldman Sachs zasugerowali, że tegoroczne ceny mogą nadal rosnąć – jak podał bank o 2 USD za baryłkę w stosunku do 80 USD za baryłkę w odniesieniu do letniej prognozy ceny Brent. To także o 5 dolarów więcej wobec prognozy na poziomie 75 USD za baryłkę na przyszły rok" - dodano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem autorów raportu, czynnikiem mogącym negatywnie korygować prognozy jest przyrost zachorowań na COVID-19 w kolejnych miesiącach. Wariant Delta jest już obecny w Europie Zachodniej i generuje obawy o kolejne lockdowny i ograniczenia w przemieszczaniu się, które z kolei przekładałyby się na spadek popytu na paliwa.

Poiżej aktualne, średnie ceny paliw w Polsce oraz prognoza cen paliw w sprzedaży detalicznej:

Średnie ceny detaliczne paliw w Polsce Prognoza cen paliw w sprzedaży detalicznej
Aktualizacja 2021-07-21 W okresie 26 lipca - 1 sierpnia 2021
Pb 98 5,95 Pb98 5,90-6,02
Pb 95 5,69 Pb95 5,63-5,74
ON 5,42 ON 5,37-5,48
LPG 2,49 LPG 2,50-2,60
Aktualne średnie ceny paliw w polskich rafineriach
Aktualizacja 2021-07-21
Pb 98 4663,60
Pb 95 4450,60
ON 4235,40

(PAP Biznes)

dwe/ asa/

Problemy z LPG

Według Biura Maklerskiego Reflex, spadek w hurcie pozwala z lekkim optymizmem spojrzeć w przyszłość. Przynajmniej w perspektywie najbliższych dwóch tygodni nie powinniśmy obserwować podwyżek cen paliw, a na części stacji obserwujemy już pierwsze obniżki - wskazuje biuro.

Analitycy wskazują, że problemy z importem autogazu skutkują bardzo silnym wzrostem ce tego paliwa. Według szacunków BM Reflex litr autogazu podrożał w tydzień średnio o 17 groszy.

Jak przypomina Reflex, ograniczenie podaży LPG wiąże się z nałożeniem przez UE, wraz z końcem czerwca, kolejnych sankcji wobec Białorusi uderzających w import do UE produktów ropopochodnych. Tymczasem blisko 90 proc. zużywanego w Polsce gazu płynnego LPG pochodzi z importu, a Białoruś jest źródłem ok. jednej czwartej całego importu tego paliwa. Dodatkowo jest ważnym krajem tranzytowym dla importu rosyjskiego LPG.

(PAP)
wkr/ mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA