Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?
REKLAMA
REKLAMA
Benzyna drożeje i cały czas nie widać szans na odwrócenie trendu [Opinia]
"Poniedziałkowa gwałtowna przecena na rynku naftowym miała duży wpływ na sytuację na hurtowym rynku paliw w Polsce, bo w pierwszej połowie tygodnia w cennikach rafinerii zanotowaliśmy wyraźne obniżki cen, w efekcie których koszty zakupu paliw są dzisiaj niższe niż w ubiegły piątek. Benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza o 88,40 zł i kosztuje aktualnie średnio 4450,60 zł/metr sześcienny. Olej napędowy na przestrzeni tygodnia potaniał o 75,80 zł i metr sześcienny tego paliwa w ofercie rafinerii jest dzisiaj średnio wyceniany na 4235,40 zł" - napisali w raporcie analitycy portalu e-petrol.
REKLAMA
"W mijającym tygodniu jedynym paliwem, którego cena na stacjach nie wzrosła, był olej napędowy i litr diesla od początku lipca w notowaniu e-petrol.pl kosztuje 5,42 zł. Marsz w górę kontynuowały ceny benzyny i 95-oktanowa odmiana tego paliwa podrożała aż o 10 groszy do poziomu 5,69 zł/l. Problemy z dostawami LPG do Polski nadal przekładają się na ceny autogazu, które wzrosły o 8 groszy i tankowanie LPG w tym tygodniu to średnio wydatek rzędu 2,49 zł/l" - dodali.
Ich zdaniem, zniżka cen paliw jest chwilowa i powinniśmy się spodziewać dalszych wzrostów.
"Spadek cen na rynku hurtowym będzie mieć raczej krótkotrwały charakter i jego skala jest zbyt mała, aby na stacjach pojawiły się obniżki, dlatego prognoza e-petrol.pl na ostatni tydzień lipca zakłada następujące przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw: 5,63-5,74 zł/l dla 95-oktanowej benzyny, dla diesla 5,37-5,48 zł/l oraz 2,50-2,60 zł/l dla autogazu" - podano w komentarzu.
"W ostatni weekend udało się przełamać impas związany z kształtem porozumienia w sprawie polityki wydobycia w ramach OPEC+. Chodziło tutaj o nieugięte stanowisko Zjednoczonych Emiratów Arabskich, które nie chciały przedłużenia porozumienia w jego obecnym kształcie - z uwagi na wysokość poziomów bazowych, co do których odnosi się wielkość ograniczeń przez poszczególne państwa. Po ostatecznej korekcie tychże dla Rosji, Iraku, Arabii Saudyjskiej i właśnie ZEA udało się dojść do konsensusu. Dla ZEA podniesiono poziom bazowy z 3,168 do 3,65 mln baryłek dziennie. Mimo zwiększenia podaży przez organizację analitycy Goldman Sachs zasugerowali, że tegoroczne ceny mogą nadal rosnąć – jak podał bank o 2 USD za baryłkę w stosunku do 80 USD za baryłkę w odniesieniu do letniej prognozy ceny Brent. To także o 5 dolarów więcej wobec prognozy na poziomie 75 USD za baryłkę na przyszły rok" - dodano.
Zdaniem autorów raportu, czynnikiem mogącym negatywnie korygować prognozy jest przyrost zachorowań na COVID-19 w kolejnych miesiącach. Wariant Delta jest już obecny w Europie Zachodniej i generuje obawy o kolejne lockdowny i ograniczenia w przemieszczaniu się, które z kolei przekładałyby się na spadek popytu na paliwa.
Poiżej aktualne, średnie ceny paliw w Polsce oraz prognoza cen paliw w sprzedaży detalicznej:
Średnie ceny detaliczne paliw w Polsce | Prognoza cen paliw w sprzedaży detalicznej | ||
Aktualizacja | 2021-07-21 | W okresie | 26 lipca - 1 sierpnia 2021 |
Pb 98 | 5,95 | Pb98 | 5,90-6,02 |
Pb 95 | 5,69 | Pb95 | 5,63-5,74 |
ON | 5,42 | ON | 5,37-5,48 |
LPG | 2,49 | LPG | 2,50-2,60 |
Aktualne średnie ceny paliw w polskich rafineriach | |
Aktualizacja | 2021-07-21 |
Pb 98 | 4663,60 |
Pb 95 | 4450,60 |
ON | 4235,40 |
(PAP Biznes)
dwe/ asa/
Problemy z LPG
Według Biura Maklerskiego Reflex, spadek w hurcie pozwala z lekkim optymizmem spojrzeć w przyszłość. Przynajmniej w perspektywie najbliższych dwóch tygodni nie powinniśmy obserwować podwyżek cen paliw, a na części stacji obserwujemy już pierwsze obniżki - wskazuje biuro.
Analitycy wskazują, że problemy z importem autogazu skutkują bardzo silnym wzrostem ce tego paliwa. Według szacunków BM Reflex litr autogazu podrożał w tydzień średnio o 17 groszy.
Jak przypomina Reflex, ograniczenie podaży LPG wiąże się z nałożeniem przez UE, wraz z końcem czerwca, kolejnych sankcji wobec Białorusi uderzających w import do UE produktów ropopochodnych. Tymczasem blisko 90 proc. zużywanego w Polsce gazu płynnego LPG pochodzi z importu, a Białoruś jest źródłem ok. jednej czwartej całego importu tego paliwa. Dodatkowo jest ważnym krajem tranzytowym dla importu rosyjskiego LPG.
(PAP)
wkr/ mmu/
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat