REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja - kogo dotyka najbardziej

Inflacja - wrzesień 2021
Inflacja - wrzesień 2021

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja - kogo dotyka najbardziej. Emeryci i renciści mniej wydają na paliwo, a za to więcej na jedzenie i zdrowie. To dlatego trochę słabiej odczuwają dziś inflację. Słabiej niż osoby pracujące na etacie czy przedsiębiorcy – sugerują najnowsze dane GUS.

We wrześniu inflacja wyniosła 5,9%. Te dane nie były nadmiernym zaskoczeniem, bo urząd dwa tygodnie wcześniej podał już wstępne szacunki dotyczące tego jak zmieniały się ceny w sklepach punktach usługowych czy na stacjach benzynowych. Były one niemal identyczne. Tym razem w nasze ręce trafiła jednak publikacja, która dokładniej pokazuje to co działo się z cenami dóbr i usług konsumpcyjnych w dziewiątym miesiącu 2021 roku. Kryją się w nich co najmniej trzy ciekawostki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Paliwo i mieszkania największymi motorami inflacji

Okazuje się bowiem, że rosnące w ostatnim czasie ceny paliw odpowiadają w Polsce za ponad 1/4 odnotowanego wskaźnika inflacji. Gdyby nie wyższe stawki przy dystrybutorach, to inflacja we wrześniu nie wynosiłaby 5,9%, ale 4,2%. Najpewniej wskaźnik byłby jeszcze niższy, bo szybko rosnące ostatnio ceny paliw są składnikiem kosztów bardzo wielu dóbr i usług, które kupujemy. 

Drugim niemal równie ważnym motorem inflacji są mieszkania. Najmocniej w tej kategorii zdrożały przez ostatni rok stawki za wywóz śmieci (niemal o 20%). Bardzo ważne były też podwyżki cen energii, gazu i opału. Jako ciekawostkę warto dodać, że gdyby przez ostatni rok nie zmieniły się ceny paliw, ale też za utrzymanie „dachu nad głową” płacilibyśmy tyle co przed rokiem, to inflacja nie wynosiłaby 5,9%, ale skromne 2,8%.

Składniki inflacji (dane za wrzesień 2021 roku; zmiana r/r)

REKLAMA

Wyszczególnienie

Zmiana cen
(r/r; w %)

Udział w wydatkach
(w %)

Wpływ zmian na łączną inflację
(r/r, w pkt. proc.)

Transport

18,5

8,9

1,64

Użytkowanie mieszkania i nośniki energii

7,2

19,1

1,38

Żywność i napoje

4,4

27,8

1,22

Rekreacja i kultura

4,8

5,8

0,28

Restauracje i hotele

7,0

4,6

0,32

Łączność

5,3

5,0

0,27

Wyposażenie i prowadzenie domu

3,8

5,8

0,22

Zdrowie

3,1

5,4

0,17

Używki

2,1

6,9

0,15

Inne

2,6

5,5

0,14

Edukacja

4,3

1,0

0,04

Odzież i obuwie

0,5

4,2

0,02

Ogółem

5,9

100,0

5,9

Opracowanie HRE Investments na podstawie danych GUS

Inflacja odrobinę lżejsza dla emerytów

Co ciekawe, drożejące paliwa najmocniej uderzają w dwie grupy społeczno-ekonomiczne – w osoby pracujące na etatach i przedsiębiorców. Ci rodacy zostawiają statystycznie więcej pieniędzy w kasach stacji benzynowych. W efekcie w ich odczuciu inflacja jest trochę wyższa niż średnia podawana przez GUS. Dla nich przeciętna inflacja ma już nie piątkę, ale szóstkę „z przodu”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony emeryci i renciści przeważnie rzadziej jeżdżą samochodami, za to więcej wydają na jedzenie czy zdrowie. Te dwie ostatnie kategorie drożeją dziś wolniej niż średni wskaźnik inflacji. W efekcie inflację odczuwaną przez emerytów i rencistów można oszacować na około 5,5%, czyli trochę niżej niż średni wskaźnik podany przez GUS (niecałe 6%).

Inflacja - wrzesień 2021

Inflacja - wrzesień 2021

Niestety trzeba mieć świadomość, że wynik ten jest tak naprawdę niewielkim pocieszeniem, bo dla napiętych budżetów wielu emerytów i rencistów ponad 5-proc. inflacja może być nawet trudniejsza do udźwignięcia niż 6-proc. inflacja dla osób czynnych zawodowo.

Ponadto jeszcze niedawno, gdy w wyniku epidemii, wyraźnie drożały usługi związane z dbaniem o zdrowie, to emeryci i renciści byli grupami, które najmocniej doczuwały inflację. A gdyby i tego było mało, to kolejny rok może być szczególnie trudny dla tych osób. Już dziś jesteśmy świadkami zmian, które przekładają się na rosnące koszty utrzymania nieruchomości (drożejąca energia elektryczna i nośniki energii) czy żywności (rosnące koszty produkcji rolnej). Niestety w przyszłym roku ruchy te mogą być kontynuowane. Jest to tym bardziej ważne, że rachunki za mieszkanie i wydatki na żywność to elementy, które odpowiadają za ponad połowę wydatków rodzimych emerytów i rencistów.

W 2020 roku Polacy byli oszczędni i samodzielni

Ostatecznie dzięki opublikowanemu niedawno badaniu budżetów gospodarstw domowych możemy odświeżyć nasze szacunki dotyczące kosztu utrzymania, prowadzenia i wyposażenia mieszkania. Okazuje się, że na ten cel statystyczna trzyosobowa rodzina wydaje przeciętnie 975 złotych (kwota ta nie uwzględnia raty kredytu hipotecznego). To o ponad 57 złotych więcej niż przed rokiem.

Jest to jednak wynik o kilkadziesiąt złotych niższy niż ten, który wynikał z naszych szacunków bazujących na poprzednich danych. Aby wytłumaczyć skąd wzięła się ta aktualizacja musimy zajrzeć do wciąż świeżej publikacji na temat budżetów gospodarstw domowych w 2020 roku. Znajdziemy tam informację, że zgodnie z naszymi szacunkami na użytkowanie i ogrzanie mieszkań Polacy wydawali więcej niż w 2019 roku.

Co jednak zaskakujące, to na wyposażenie i prowadzenie domu w 2020 roku Polacy wydali mniej niż w 2019 roku. Jest to tym bardziej niecodzienna informacja, że przecież od miesięcy mówi się o wzmożonych remontach czy zmianach aranżacji mieszkań, co często było wymuszone przez wybuch epidemii.

Dane GUS sugerują, że praca z domu nie podniosła nadmiernie rachunków, a za to boom na remonty i zmianę aranżacji dotyczył tylko części rodaków – przede wszystkim osób pracujących na własny rachunek. Pozostali ograniczyli wydatki lub zmienili ich kierunek na tyle, że finalnie wydatki na wyposażenie i prowadzenie domu zmalały. Bardzo prawdopodobne, że udało się to zrobić dlatego, że w obliczu pracy z domu zmiany aranżacyjne mogły być przeprowadzane przez wielu rodaków samodzielnie - w znacznie większym zakresie niż miałoby to miejsce gdybyśmy w 2020 roku wszyscy normalnie chodzili do pracy. 

Jak oszacowaliśmy wydatki 3-osobowej rodziny?

Prezentowane przez nas szacunkowe koszty utrzymania opierają się o informacje na temat inflacji publikowanej w cyklu miesięcznym przez GUS. Dzięki temu wiemy jak zmieniają się ceny poszczególnych dóbr i usług związanych z utrzymaniem, wyposażeniem i prowadzeniem gospodarstwa domowego. Niezbędnym źródłem danych są jednak też informacje na temat wydatków 3-osobowych gospodarstw domowych. Te niestety publikowane są jedynie raz w roku i przez to konieczne jest dokonywanie okresowych korekt naszych szacunków.

Ponadto nasze kalkulacje dotyczą statystycznej polskiej rodziny. To w praktyce oznacza, że w bardzo niewielkim stopniu uwzględniany jest we wspomnianej kwocie czynsz za najem mieszkań. Wszystko dlatego, że większość Polaków mieszka w nieruchomościach, których są właścicielami. Tylko 4-5% osób to najemcy płacący czynsz na zasadach rynkowych. Do tego 11-12% obywateli to najemcy korzystający z mieszkań o obniżonych czynszach (np. komunalnych, zakładowych czy TBS-ów). Ponadto kwota ta nie uwzględnia rat kredytów zaciągniętych na zakup nieruchomości. Te koszty GUS pomija w swoich wyliczeniach.

W uproszczeniu można przyjąć, że nasze wyliczenia pokazują raczej koszty prowadzenia i wyposażenia domu, a nie jego zdobycia. Jeśli ktoś jest najemcą albo ma kredyt, to jego miesięczny koszt jest znacznie wyższy – co najmniej o kilkadziesiąt procent wyższy, jeśli nie kilkukrotnie wyższy.

Bartosz Turek, główny analityk HRE Investments

Źródło: HRE Investments

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA