REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w crowdfundingu od listopada 2021 r.
Zmiany w crowdfundingu od listopada 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Crowdfunding - zmiany od listopada 2021 r. Nowe przepisy w ustawie o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych obowiązują od początku listopada 2021 roku. Nowelizacja uwzględnia między innymi obowiązek posiadania licencji przez platformy zajmujące się crowdfundingiem, a także ich regularny nadzór ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Znajdziemy w niej także zwiększenie limitu kwoty uzyskiwanej w wyniku tej formy finansowania z 1 miliona do 5 milionów euro.

Alternatywny sposób finansowania. Czym jest crowdfunding i jak działa?

Nowelizacja ustawy dotyczy rynku finansowania społecznościowego, nazywanego crowdfundingiem. Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/1503 z dnia 7 października 2020 rok w sprawie europejskich dostawców usług finansowania dla przedsięwzięć gospodarczych, crowdfunding określa się jako „sposób alternatywnego finansowania dla małych średnich przedsiębiorstw oraz firm typu start-up”.

REKLAMA

Autopromocja

Rosnąca popularność crowdfundingu jest wynikiem m.in. istnienia platform internetowych pośredniczących w realizacji tego modelu finansowania. Wiele firm korzysta z niego głównie w celu realizacji mniejszych inwestycji, np. w formie nabycia zbywalnych papierów wartościowych czy pod postacią pożyczek.

Wspomniane już pośrednictwo ze strony platform jest podstawą crowdfundingu. W tym układzie mamy, więc nie tylko potencjalnego pożyczkodawcę oraz inwestora z przedsięwzięciem gospodarczym, które wymaga finansowania. Oprócz tego istnieje jeszcze trzecia strona, czyli dostawca usług crowdfundingowych obsługujący cyfrową, ogólnodostępną platformę. Jednocześnie nie przyjmuje on na siebie żadnego ryzyka – jego rolą jest tylko „łączenie” pożyczkodawcy z inwestorem.

Zgodnie z artykułem 2 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia, usługa finansowania społecznościowego ma na celu kojarzenie inwestora (który chce finansować dane przedsięwzięcie) z właścicielem projektu. Na samych platformach dochodzi więc do uproszczenia udzielania pożyczek bądź subemisji bez gwarancji przejęcia emisji (A pkt 7 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE) w kontekście zbywalnych papierów wartościowych i instrumentów dopuszczonych na potrzeby finansowania społecznościowego, które są wystawiane przez właścicieli projektów lub spółkę celową, oraz przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń klientów, o czym mówi pkt 1 tej sekcji, w kontekście zbywalnych papierów wartościowych oraz instrumentów dopuszczonych na potrzeby finansowania społecznościowego.

Zmiany w crowdfundingu według ustawy UE

REKLAMA

Jeśli chodzi o polskie przepisy prawne, nie uwzględniają one regulacji związanych z rynkiem crowdfundingowym podobnie resztą jak z crowdsourcingiowym. Wszystkie platformy działające w tym zakresie funkcjonują w zakresie zasad wynikających z ustawy o ofercie publicznej. Dlatego dotychczas – a dokładniej do listopada 2021 roku – nie było jasne, co jest dozwolone, a co nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Europejska już w 2017 roku zwróciła uwagę na fakt, iż brak regulacji w tej sprawie utrudnia rozwój fintechów w wyniku inwestycji. W efekcie podjęła decyzję o stworzeniu unijnego rozporządzenia, które określi jednoznaczne zasady postępowania. Celem tych przepisów jest również zwiększenie bezpieczeństwa platform crowdfundingowych oraz samych inwestorów.

Wynikiem ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych jest właśnie dostosowanie do unijnego rozporządzenia 2020/1503. Projekt funkcjonuje od 10 listopada 2021 roku, a główne zmiany, które wprowadza, to:

  1. Nadzór Komisji Nadzoru Finansowego i limit kampanii

Każdy operator platformy crowdfundingowej musi zgłosić się do KNF (Komisji Nadzoru Finansowego) o zezwolenie na prowadzenie takiej formy działalności. Pozyskanie licencji pozwoli na działanie na terenie całej Unii Europejskiej. Jednocześnie sposób funkcjonowania platform będzie podlegać bieżącym kontrolom oraz nadzorowi ze strony KNF. Ponadto zwiększeniu uległy limit kampanii z 1 do 5 milionów euro. Według projektu okres na dotarcie do tego progu wyniesie dwa lata, w związku z czym najpierw będzie to kwota 2,5 miliona euro, a po 9 listopada 2023 roku będzie wynosić już 5 milionów euro.

  1. Skuteczniejsza ochrona interesów inwestora

Nowelizacja zobowiązuje platformy do wdrożenia nowych rozwiązań, które zwiększą ochronę inwestorów. Wśród proponowanych metod wymienia się np. wstępny test wiedzy inwestora, badanie adekwatności oferty dla danego podmiotu, weryfikację kompletności danych znajdujących się w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, a także okres namysłu przed realizacją danej transakcji. Zgodnie z nowymi przepisami, inwestorzy mają zostać podzieleni na posiadających i nieposiadających doświadczenia. Jedną z opcji jest też memorandum informacyjne oraz arkusz informacji dla inwestorów.

  1. Wymogi informacyjne dla emitentów papierów wartościowych

Ta zmiana dotyczy stworzenia okazji do uproszczenia konkretnych wymogów informacyjnych dla emitentów papierów wartościowych. Ma to ułatwić i usprawnić przygotowywanie oferty publicznej. Dzięki nowelizacji, emitent w ofertach publicznych prowadzonych poza platformami inwestowania społecznościowego, ale za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, może sporządzić arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych zamiast memorandum inwestycyjnego.

Nowelizacja w zakresie crowdfundingu: wnioski

Wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych dała możliwość wprowadzenia pozytywnych zmian. Przede wszystkim pozwala na zwiększenie ochrony inwestorów w zakresie crowdfundingu, a także bezpieczeństwa samych platform. Wśród przepisów nowelizacji znajdziemy też poruszenie innych, ważnych kwestii, np. dotyczących tajemnicy zawodowej, warunków przechowywania dokumentacji, a także sposobu wdrażania aktualnych regulacji.

Za to na minus można ocenić brak uwzględnienia zagadnień związanych z kwestiami podatkowymi oraz zakaz prowadzenia kampanii finansowania społecznościowego przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Marcin Staniszewski, Radca Prawny, Kancelaria Prawna RPMS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA