REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w crowdfundingu od listopada 2021 r.
Zmiany w crowdfundingu od listopada 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Crowdfunding - zmiany od listopada 2021 r. Nowe przepisy w ustawie o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych obowiązują od początku listopada 2021 roku. Nowelizacja uwzględnia między innymi obowiązek posiadania licencji przez platformy zajmujące się crowdfundingiem, a także ich regularny nadzór ze strony Komisji Nadzoru Finansowego. Znajdziemy w niej także zwiększenie limitu kwoty uzyskiwanej w wyniku tej formy finansowania z 1 miliona do 5 milionów euro.

Alternatywny sposób finansowania. Czym jest crowdfunding i jak działa?

Nowelizacja ustawy dotyczy rynku finansowania społecznościowego, nazywanego crowdfundingiem. Według Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2020/1503 z dnia 7 października 2020 rok w sprawie europejskich dostawców usług finansowania dla przedsięwzięć gospodarczych, crowdfunding określa się jako „sposób alternatywnego finansowania dla małych średnich przedsiębiorstw oraz firm typu start-up”.

REKLAMA

REKLAMA

Rosnąca popularność crowdfundingu jest wynikiem m.in. istnienia platform internetowych pośredniczących w realizacji tego modelu finansowania. Wiele firm korzysta z niego głównie w celu realizacji mniejszych inwestycji, np. w formie nabycia zbywalnych papierów wartościowych czy pod postacią pożyczek.

Wspomniane już pośrednictwo ze strony platform jest podstawą crowdfundingu. W tym układzie mamy, więc nie tylko potencjalnego pożyczkodawcę oraz inwestora z przedsięwzięciem gospodarczym, które wymaga finansowania. Oprócz tego istnieje jeszcze trzecia strona, czyli dostawca usług crowdfundingowych obsługujący cyfrową, ogólnodostępną platformę. Jednocześnie nie przyjmuje on na siebie żadnego ryzyka – jego rolą jest tylko „łączenie” pożyczkodawcy z inwestorem.

Zgodnie z artykułem 2 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia, usługa finansowania społecznościowego ma na celu kojarzenie inwestora (który chce finansować dane przedsięwzięcie) z właścicielem projektu. Na samych platformach dochodzi więc do uproszczenia udzielania pożyczek bądź subemisji bez gwarancji przejęcia emisji (A pkt 7 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE) w kontekście zbywalnych papierów wartościowych i instrumentów dopuszczonych na potrzeby finansowania społecznościowego, które są wystawiane przez właścicieli projektów lub spółkę celową, oraz przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń klientów, o czym mówi pkt 1 tej sekcji, w kontekście zbywalnych papierów wartościowych oraz instrumentów dopuszczonych na potrzeby finansowania społecznościowego.

REKLAMA

Zmiany w crowdfundingu według ustawy UE

Jeśli chodzi o polskie przepisy prawne, nie uwzględniają one regulacji związanych z rynkiem crowdfundingowym podobnie resztą jak z crowdsourcingiowym. Wszystkie platformy działające w tym zakresie funkcjonują w zakresie zasad wynikających z ustawy o ofercie publicznej. Dlatego dotychczas – a dokładniej do listopada 2021 roku – nie było jasne, co jest dozwolone, a co nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja Europejska już w 2017 roku zwróciła uwagę na fakt, iż brak regulacji w tej sprawie utrudnia rozwój fintechów w wyniku inwestycji. W efekcie podjęła decyzję o stworzeniu unijnego rozporządzenia, które określi jednoznaczne zasady postępowania. Celem tych przepisów jest również zwiększenie bezpieczeństwa platform crowdfundingowych oraz samych inwestorów.

Wynikiem ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych jest właśnie dostosowanie do unijnego rozporządzenia 2020/1503. Projekt funkcjonuje od 10 listopada 2021 roku, a główne zmiany, które wprowadza, to:

  1. Nadzór Komisji Nadzoru Finansowego i limit kampanii

Każdy operator platformy crowdfundingowej musi zgłosić się do KNF (Komisji Nadzoru Finansowego) o zezwolenie na prowadzenie takiej formy działalności. Pozyskanie licencji pozwoli na działanie na terenie całej Unii Europejskiej. Jednocześnie sposób funkcjonowania platform będzie podlegać bieżącym kontrolom oraz nadzorowi ze strony KNF. Ponadto zwiększeniu uległy limit kampanii z 1 do 5 milionów euro. Według projektu okres na dotarcie do tego progu wyniesie dwa lata, w związku z czym najpierw będzie to kwota 2,5 miliona euro, a po 9 listopada 2023 roku będzie wynosić już 5 milionów euro.

  1. Skuteczniejsza ochrona interesów inwestora

Nowelizacja zobowiązuje platformy do wdrożenia nowych rozwiązań, które zwiększą ochronę inwestorów. Wśród proponowanych metod wymienia się np. wstępny test wiedzy inwestora, badanie adekwatności oferty dla danego podmiotu, weryfikację kompletności danych znajdujących się w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych, a także okres namysłu przed realizacją danej transakcji. Zgodnie z nowymi przepisami, inwestorzy mają zostać podzieleni na posiadających i nieposiadających doświadczenia. Jedną z opcji jest też memorandum informacyjne oraz arkusz informacji dla inwestorów.

  1. Wymogi informacyjne dla emitentów papierów wartościowych

Ta zmiana dotyczy stworzenia okazji do uproszczenia konkretnych wymogów informacyjnych dla emitentów papierów wartościowych. Ma to ułatwić i usprawnić przygotowywanie oferty publicznej. Dzięki nowelizacji, emitent w ofertach publicznych prowadzonych poza platformami inwestowania społecznościowego, ale za pośrednictwem firmy inwestycyjnej, może sporządzić arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych zamiast memorandum inwestycyjnego.

Nowelizacja w zakresie crowdfundingu: wnioski

Wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych dała możliwość wprowadzenia pozytywnych zmian. Przede wszystkim pozwala na zwiększenie ochrony inwestorów w zakresie crowdfundingu, a także bezpieczeństwa samych platform. Wśród przepisów nowelizacji znajdziemy też poruszenie innych, ważnych kwestii, np. dotyczących tajemnicy zawodowej, warunków przechowywania dokumentacji, a także sposobu wdrażania aktualnych regulacji.

Za to na minus można ocenić brak uwzględnienia zagadnień związanych z kwestiami podatkowymi oraz zakaz prowadzenia kampanii finansowania społecznościowego przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Marcin Staniszewski, Radca Prawny, Kancelaria Prawna RPMS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA