REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?
Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Nowe obligacje detaliczne to propozycja rządu na przynajmniej częściową ochronę oszczędności Polaków przed inflacją. Czym dokładnie są obligacje antyinflacyjne, na czym będą polegać i w jaki sposób mogą wpłynąć na ofertę polskiego sektora bankowego?

Czym w ogóle są obligacje skarbowe?

Obligacje skarbowe to papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa i sprzedawane na polecenie Ministra Finansów. Osoba nabywająca obligacje pożycza więc pieniądze Ministrowi Finansów, a ten obliguje się je zwrócić w określonym czasie wraz z należnymi odsetkami. Skarb Państwa odpowiada za te zobowiązania całym swoim majątkiem. Z tego względu obligacje rządowe są zaliczane do najbezpieczniejszych form oszczędzania.
Obligacje skarbowe są sprzedawane m.in. przez agenta emisji, czyli bank PKO BP. Można je również nabyć na Giełdzie Papierów Wartościowych poprzez biura maklerskie. Inwestorzy indywidualni mają możliwość nabycia obligacji 3-miesięcznych, 2-letnich, 3-letnich, 4-letnich oraz 10-letnich. Osoby korzystające z programu 500+ mogą ponadto skorzystać ze specjalnych obligacji rodzinnych: 6-letnich i 12-letnich.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rządowe obligacje detaliczne ("antyinflacyjne") – na czym polegają?

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że już w czerwcu Ministerstwo Finansów zaoferuje nowy typ obligacji detalicznych, skierowanych do osób, które w obliczu wysokiej inflacji szukają bezpiecznego sposobu na ulokowanie swoich oszczędności.
Ich wyróżnikiem ma być oparcie na stopie referencyjnej NBP. Według obecnego stanu oprocentowanie wyniesie zatem 5,25 proc. w skali roku w przypadku obligacji 1-rocznych. Dostępne będą też obligacje 2-letnie z dodatkową marżą, której wysokość nie jest obecnie znana.

Nowe obligacje antyinflacyjne mają być łatwo dostępne dla każdego zainteresowanego. Oferować będzie je mógł każdy zainteresowany bank, np. przez internet lub telefon.

Czy nowe obligacje uchronią przed inflacją?

Nowe obligacje detaliczne nazywane są antyinflacyjnymi. Czy jednak rzeczywiście pozwolą na zabezpieczenie posiadanego kapitału przed skutkami inflacji? Oprocentowanie korespondujące ze stopą referencyjną NBP brzmi atrakcyjnie, ale przy obecnym poziomie wskaźnika cen konsumenckich, który w kwietniu wyniósł 12,4 proc., już tak idealne nie jest.

REKLAMA

Zakładając, że w najbliższych 12 miesiącach inflacja w Polsce utrzymywałaby się na poziomie około 11 proc., to posiadacz nowych obligacji rządowych z oprocentowaniem 5,25 proc. realnie straci 5,75 proc. brutto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba inwestująca w obligacje po roku otrzymałaby oczywiście sumę powiększoną o odsetki, ale realna siła nabywcza tych pieniędzy byłaby zdecydowanie niższa.

Aby więc można było rzeczywiście mówić o obligacjach chroniących przed inflacją, ich oprocentowanie musiałoby być znacznie bliższe wskaźnikowi cen konsumenckich. Obecnie mowa więc o wartościach dwucyfrowych.

Rządowe obligacje alternatywą dla ofert banków?

W sektorze finansowym panuje obecnie nadpłynność finansowa. Banki mają sporo pieniędzy i nie zależy im na pozyskaniu dodatkowych środków. Z tego względu oprocentowanie depozytów nie rośnie analogicznie do zwiększających się stóp procentowych.

W obliczu tego zjawiska nowe obligacje rządowe mogą okazać się ciekawą alternatywą dla ofert z sektora bankowego. Odpływ pieniędzy z lokat i kont oszczędnościowych w kierunku obligacji może natomiast zmotywować banki do przedstawienia bardziej atrakcyjnych ofert i zwiększenia oprocentowania depozytów.

Efektem nowej rządowej oferty może więc być nie tylko popularyzacja obligacji skarbowych ze względu na bardziej atrakcyjne warunki, ale przede wszystkim poprawa ofert bankowych w postaci podniesienia oprocentowania lokat.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF zmieni wszystko. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA