REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?
Obligacje skarbowe 2022. Nowe detaliczne obligacje rządowe. Czym są obligacje antyinflacyjne?

REKLAMA

REKLAMA

Nowe obligacje detaliczne to propozycja rządu na przynajmniej częściową ochronę oszczędności Polaków przed inflacją. Czym dokładnie są obligacje antyinflacyjne, na czym będą polegać i w jaki sposób mogą wpłynąć na ofertę polskiego sektora bankowego?

Czym w ogóle są obligacje skarbowe?

Obligacje skarbowe to papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa i sprzedawane na polecenie Ministra Finansów. Osoba nabywająca obligacje pożycza więc pieniądze Ministrowi Finansów, a ten obliguje się je zwrócić w określonym czasie wraz z należnymi odsetkami. Skarb Państwa odpowiada za te zobowiązania całym swoim majątkiem. Z tego względu obligacje rządowe są zaliczane do najbezpieczniejszych form oszczędzania.
Obligacje skarbowe są sprzedawane m.in. przez agenta emisji, czyli bank PKO BP. Można je również nabyć na Giełdzie Papierów Wartościowych poprzez biura maklerskie. Inwestorzy indywidualni mają możliwość nabycia obligacji 3-miesięcznych, 2-letnich, 3-letnich, 4-letnich oraz 10-letnich. Osoby korzystające z programu 500+ mogą ponadto skorzystać ze specjalnych obligacji rodzinnych: 6-letnich i 12-letnich.

REKLAMA

Nowe rządowe obligacje detaliczne ("antyinflacyjne") – na czym polegają?

Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że już w czerwcu Ministerstwo Finansów zaoferuje nowy typ obligacji detalicznych, skierowanych do osób, które w obliczu wysokiej inflacji szukają bezpiecznego sposobu na ulokowanie swoich oszczędności.
Ich wyróżnikiem ma być oparcie na stopie referencyjnej NBP. Według obecnego stanu oprocentowanie wyniesie zatem 5,25 proc. w skali roku w przypadku obligacji 1-rocznych. Dostępne będą też obligacje 2-letnie z dodatkową marżą, której wysokość nie jest obecnie znana.

Nowe obligacje antyinflacyjne mają być łatwo dostępne dla każdego zainteresowanego. Oferować będzie je mógł każdy zainteresowany bank, np. przez internet lub telefon.

Czy nowe obligacje uchronią przed inflacją?

REKLAMA

Nowe obligacje detaliczne nazywane są antyinflacyjnymi. Czy jednak rzeczywiście pozwolą na zabezpieczenie posiadanego kapitału przed skutkami inflacji? Oprocentowanie korespondujące ze stopą referencyjną NBP brzmi atrakcyjnie, ale przy obecnym poziomie wskaźnika cen konsumenckich, który w kwietniu wyniósł 12,4 proc., już tak idealne nie jest.

Zakładając, że w najbliższych 12 miesiącach inflacja w Polsce utrzymywałaby się na poziomie około 11 proc., to posiadacz nowych obligacji rządowych z oprocentowaniem 5,25 proc. realnie straci 5,75 proc. brutto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba inwestująca w obligacje po roku otrzymałaby oczywiście sumę powiększoną o odsetki, ale realna siła nabywcza tych pieniędzy byłaby zdecydowanie niższa.

Aby więc można było rzeczywiście mówić o obligacjach chroniących przed inflacją, ich oprocentowanie musiałoby być znacznie bliższe wskaźnikowi cen konsumenckich. Obecnie mowa więc o wartościach dwucyfrowych.

Rządowe obligacje alternatywą dla ofert banków?

REKLAMA

W sektorze finansowym panuje obecnie nadpłynność finansowa. Banki mają sporo pieniędzy i nie zależy im na pozyskaniu dodatkowych środków. Z tego względu oprocentowanie depozytów nie rośnie analogicznie do zwiększających się stóp procentowych.

W obliczu tego zjawiska nowe obligacje rządowe mogą okazać się ciekawą alternatywą dla ofert z sektora bankowego. Odpływ pieniędzy z lokat i kont oszczędnościowych w kierunku obligacji może natomiast zmotywować banki do przedstawienia bardziej atrakcyjnych ofert i zwiększenia oprocentowania depozytów.

Efektem nowej rządowej oferty może więc być nie tylko popularyzacja obligacji skarbowych ze względu na bardziej atrakcyjne warunki, ale przede wszystkim poprawa ofert bankowych w postaci podniesienia oprocentowania lokat.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA