REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System rekompensat KDPW – jaka ochrona dla inwestora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
System rekompensat KDPW – jaka ochrona dla inwestora
System rekompensat KDPW – jaka ochrona dla inwestora
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki zezwoleniom KNF i poprzez podleganie systemowi rekompensat, polscy inwestorzy lokujący swoje środki w rodzimych aplikacjach do inwestowania takich jak WealthSeed mogą czuć się bezpieczniej, niż w przypadku instytucji zagranicznych, gdzie w razie upadłości może zajść konieczność ubiegania się o swoje środki poprzez organy znajdujące się w innych krajach. Dlaczego system rekompensat Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. (KDPW) jest tak ważny dla bezpieczeństwa naszych środków oraz jak funkcjonuje – wyjaśnia Filip Lachowski, CEO WealthSeed.

Inwestycje finansowe – sprawdź firmę inwestycyjną

Powierzając swoje środki firmie inwestycyjnej, a nierzadko są to oszczędności naszego życia, chcemy mieć gwarancję, że są one bezpieczne. Instytucje finansowe powinny być podmiotami największego zaufania społecznego, jednak liczne afery, w których klienci stracili całe majątki powodują, że podchodzimy do nich ze wzmożoną ostrożnością – i słusznie! Jest ogromna grupa inwestorów, którzy stracili swoje środki współpracując z firmami bez licencji, bądź z licencją zagraniczną. O tej grupie wiemy niewiele, gdyż ci ludzie nawet nie mają podstaw, by do kogoś w tej sprawie zwrócić się o pomoc.

REKLAMA

Autopromocja

Nadzór KNF

Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje nadzór nad sektorem bankowym, rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym, instytucjami płatniczymi i biurami usług płatniczych, instytucjami pieniądza elektronicznego oraz sektorem kas spółdzielczych. Do jej kompetencji należy kontrola kapitału założycielskiego, sposobu przechowywania i zabezpieczania aktywów, a także procedur obowiązujących we wszystkich obszarach działalności. Sprawdzana jest nawet zgodność przekazów marketingowych ze stanem faktycznym.

Czy firma inwestycyjna ma zezwolenia na działalność w Polsce? Licencja KNF

Przed rozpoczęciem inwestowania należy sprawdzić, czy dany podmiot posiada wymagane w Polsce zezwolenia, a następnie reagować na ewentualne ostrzeżenia KNF – w przypadku większych firm o takich przestrogach zazwyczaj jest głośno w mediach. Licencja KNF oznacza, że firma jest nie tylko wnikliwie sprawdzana, ale również – w razie niewypłacalności – podlega systemowi rekompensat Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW).

System rekompensat KDPW – ochrona przed upadłością firmy inwestycyjnej

KDPW chroni środki pieniężne oraz aktywa powierzone przez inwestorów wyłącznie podmiotom uczestniczącym w systemie rekompensat, a więc licencjonowanym – posiadającym zezwolenie KNF na prowadzenie działalności maklerskiej. System ten nie chroni inwestorów przed ryzykiem inwestycyjnym i nie obejmuje szkód wynikających z wadliwego doradztwa inwestycyjnego.

Wysokość rekompensaty zależy od wartości środków pieniężnych zapisanych na rachunku inwestora i należnych mu z tytułu świadczonych usług maklerskich oraz utraconych maklerskich instrumentów finansowych, a także od poziomu górnej granicy środków objętych ochroną systemu rekompensat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszczęcie procedury wypłaty rekompensat jest uzależnione od zaistnienia jednego z trzech zdarzeń: ogłoszenia upadłości domu maklerskiego, prawomocnego oddalenia przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości domu maklerskiego, że względu na to, że jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub stwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego stanu niewypłacalności domu maklerskiego.

Podstawę do ustalenia wysokości przysługującej rekompensaty stanowi suma należności inwestora, pomniejszona o prowizję domu maklerskiego z tytułu świadczonych usług. Wysokość aktywów inwestora podlegających ochronie systemu rekompensat ustalana jest na podstawie ksiąg domu maklerskiego.

Inwestorzy domu maklerskiego z dniem ogłoszenia upadłości mają roszczenie o wypłatę należnych im środków z masy upadłości oraz wydanie zapisanych na ich rachunku maklerskich instrumentów finansowych. W przypadku utraty tych instrumentów przez dom maklerski, wartość utraconych instrumentów maklerskich według ich ceny z dnia ogłoszenia upadłości zwiększa należność inwestora. Jeżeli masa upadłości nie posiada wystarczających środków na wypłatę inwestorom należnych im kwot, pokrywane są one, do wskazanych w ustawie wysokości, z systemu rekompensat. W części niepokrytej rekompensatą inwestor zachowuje prawo dochodzenia roszczenia od masy upadłości.

Fragmenty tekstu powstały na podstawie materiałów edukacyjnych Komisji Nadzoru Finansowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA