REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa generacja kart wielowalutowych powinna zwrócić uwagę pracodawców wysyłających swoich pracowników w zagraniczne delegacje. Wygoda dla użytkownika, oszczędności dla właściciela, przejrzystość rozliczeń dla księgowego – czy z takimi cechami produkty te staną się podstawowym narzędziem do płatności w firmach działających na międzynarodową skalę?

Zwykle do zapłaty za towar, biznesowy lunch, paliwo czy bilety lotnicze w zagranicznych delegacjach służbowych służyły firmowe karty kredytowe lub debetowe. Pracownicy mogli też korzystać z własnych środków, aby następnie rozliczyć wydatki z pracodawcą. Oba rozwiązania miały jednak swoje wady. 

Przy kartach kredytowych w grę wchodziła opcja przekroczenia budżetu, nieprzemyślanych wydatków czy też nadużycia zaufania przełożonych. Za granicą, z uwagi na ew. niekorzystne przewalutowanie i bankowe prowizje, płacenie kartami rozliczanymi np. w złotych było po prostu nieopłacalne. Oczekiwanie, by przedstawiciel spółki pokrywał służbowe wydatki z własnej kieszeni, mogło z kolei przekraczać jego możliwości.

REKLAMA

Przedpłacone karty wielowalutowe

REKLAMA

Kilka lat temu na rynku pojawiły się przedpłacone karty wielowalutowe, korzystne do rozliczania transakcji w obcych walutach. W grudniu 2022 r. globalny fintech z Polski Cinkciarz.pl zaoferował nową generację takich kart. Nowość polega na tym, że z jednego profilu można je udostępniać innym osobom – rodzinie, przyjaciołom, ale też np. wyjeżdżającym w zagraniczną delegację współpracownikom. Dzięki temu w prosty sposób kontroluje się ich wydatki czy ustawia limity.

Takie karty nie są wprost powiązane z żadnym rachunkiem bankowym, ale z wirtualnym portfelem. Dodatkowo jego właściciel decyduje o zasileniu dedykowanego rachunku karty. Nie ma więc możliwości przekroczenia ściśle określonej puli środków. Każda transakcja przekraczająca limit po prostu nie dojdzie do skutku. Z perspektywy pracodawcy ułatwia to trzymanie się założonego budżetu i pozwala unikać niepotrzebnych wydatków.

Jak działa karta wielowalutowa? Sekret tkwi w subkontach

Wydawcy kart wielowalutowych oferują wraz z nimi subkonta w różnych walutach. Można na nie przelać środki przed wyjazdem za granicę. Następnie karta niejako sam rozpoznaje, z jaką walutą ma do czynienia i z takiego subkonta pobiera pieniądze, nie narażając właściciela na kosztowny udział pośredników transakcji czy przewalutowanie w narzuconym przez bank i niekorzystnym dla właściciela karty kursie. 

W pewnym uproszczeniu kartę wielowalutową można porównać do portfela (w tym przypadku cyfrowego) z wieloma przegródkami, w których są różne waluty. W zależności od kraju, w którym znajduje się osoba posługująca się kartą wielowalutowym, płacąc, sięga ona po środki z właściwej kieszonki. Jeśli w jednej z przegródek zapas środków się wyczerpie, nastąpi automatyczne przewalutowanie – bez żadnych prowizji, opłat czy wysokich spreadów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z używania kart wielowalutowych

REKLAMA

Z symulacji, które każdy może przeprowadzić, porównując płacenie za granicą kartą złotową, gotówką (wcześniej wymienioną w kantorze stacjonarnym) oraz przedpłaconą kartą wielowalutową, wynika, że ta ostatnia forma okazuje się najtańsza. Najwyraźniej przewagę kart wielowalutowych nad zwykłymi można odczuć przy wypłacie gotówki z bankomatu za granicą. Zdarza się bowiem, że banki narzucają przy tym bardzo niekorzystne spready, dodając prowizje za (czasami podwójne) przewalutowanie, a czasami też dochodzą do tego opłaty surcharge naliczane przez operatorów bankomatów. Tymczasem bankomaty traktują karty wielowalutowe jak karty prowadzone w lokalnej walucie.

Co istotne, gdyby w następstwie nieprzewidzianych okoliczności pobyt delegowanego za granicą znacznie się przedłużył, albo też wyjazd i załatwienie spraw wiązałyby się z większymi wydatkami, niż pierwotnie się zapowiadało, pracodawca może bezzwłocznie doładować kartę dodatkowymi środkami, aby nie zostawiać swojego pracownika w kłopotliwym położeniu.

Wygoda dla księgowych wygoda dla korzystającego

Kartą wielowalutową można opłacić każdy rodzaj wydatków – od poważnych rozliczeń między firmami po drobne wydatki, jak choćby przejazd taksówką. Wyposażenie pracownika w kartę, której stałą kontrolę nad subkontami i możliwościami natychmiastowego doładowywania zachowuje pracodawca, pozwala klientom korporacyjnym zarządzać wydatkami, usprawniając proces rozliczeń

Nie zapominajmy o wygodzie samego posiadacza karty – oprócz tradycyjnego plastiku może alternatywnie skorzystać z karty wirtualnej, która dodana do smartfona będzie dodatkowo chroniona hasłem dostępu do urządzenia. Kartą zarządza się wówczas w intuicyjnej aplikacji, a w razie potrzeby można ją natychmiast zablokować i zapobiec nieautoryzowanym płatnościom.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA