REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa generacja kart wielowalutowych powinna zwrócić uwagę pracodawców wysyłających swoich pracowników w zagraniczne delegacje. Wygoda dla użytkownika, oszczędności dla właściciela, przejrzystość rozliczeń dla księgowego – czy z takimi cechami produkty te staną się podstawowym narzędziem do płatności w firmach działających na międzynarodową skalę?

Zwykle do zapłaty za towar, biznesowy lunch, paliwo czy bilety lotnicze w zagranicznych delegacjach służbowych służyły firmowe karty kredytowe lub debetowe. Pracownicy mogli też korzystać z własnych środków, aby następnie rozliczyć wydatki z pracodawcą. Oba rozwiązania miały jednak swoje wady. 

Przy kartach kredytowych w grę wchodziła opcja przekroczenia budżetu, nieprzemyślanych wydatków czy też nadużycia zaufania przełożonych. Za granicą, z uwagi na ew. niekorzystne przewalutowanie i bankowe prowizje, płacenie kartami rozliczanymi np. w złotych było po prostu nieopłacalne. Oczekiwanie, by przedstawiciel spółki pokrywał służbowe wydatki z własnej kieszeni, mogło z kolei przekraczać jego możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Przedpłacone karty wielowalutowe

Kilka lat temu na rynku pojawiły się przedpłacone karty wielowalutowe, korzystne do rozliczania transakcji w obcych walutach. W grudniu 2022 r. globalny fintech z Polski Cinkciarz.pl zaoferował nową generację takich kart. Nowość polega na tym, że z jednego profilu można je udostępniać innym osobom – rodzinie, przyjaciołom, ale też np. wyjeżdżającym w zagraniczną delegację współpracownikom. Dzięki temu w prosty sposób kontroluje się ich wydatki czy ustawia limity.

Takie karty nie są wprost powiązane z żadnym rachunkiem bankowym, ale z wirtualnym portfelem. Dodatkowo jego właściciel decyduje o zasileniu dedykowanego rachunku karty. Nie ma więc możliwości przekroczenia ściśle określonej puli środków. Każda transakcja przekraczająca limit po prostu nie dojdzie do skutku. Z perspektywy pracodawcy ułatwia to trzymanie się założonego budżetu i pozwala unikać niepotrzebnych wydatków.

Jak działa karta wielowalutowa? Sekret tkwi w subkontach

Wydawcy kart wielowalutowych oferują wraz z nimi subkonta w różnych walutach. Można na nie przelać środki przed wyjazdem za granicę. Następnie karta niejako sam rozpoznaje, z jaką walutą ma do czynienia i z takiego subkonta pobiera pieniądze, nie narażając właściciela na kosztowny udział pośredników transakcji czy przewalutowanie w narzuconym przez bank i niekorzystnym dla właściciela karty kursie. 

REKLAMA

W pewnym uproszczeniu kartę wielowalutową można porównać do portfela (w tym przypadku cyfrowego) z wieloma przegródkami, w których są różne waluty. W zależności od kraju, w którym znajduje się osoba posługująca się kartą wielowalutowym, płacąc, sięga ona po środki z właściwej kieszonki. Jeśli w jednej z przegródek zapas środków się wyczerpie, nastąpi automatyczne przewalutowanie – bez żadnych prowizji, opłat czy wysokich spreadów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z używania kart wielowalutowych

Z symulacji, które każdy może przeprowadzić, porównując płacenie za granicą kartą złotową, gotówką (wcześniej wymienioną w kantorze stacjonarnym) oraz przedpłaconą kartą wielowalutową, wynika, że ta ostatnia forma okazuje się najtańsza. Najwyraźniej przewagę kart wielowalutowych nad zwykłymi można odczuć przy wypłacie gotówki z bankomatu za granicą. Zdarza się bowiem, że banki narzucają przy tym bardzo niekorzystne spready, dodając prowizje za (czasami podwójne) przewalutowanie, a czasami też dochodzą do tego opłaty surcharge naliczane przez operatorów bankomatów. Tymczasem bankomaty traktują karty wielowalutowe jak karty prowadzone w lokalnej walucie.

Co istotne, gdyby w następstwie nieprzewidzianych okoliczności pobyt delegowanego za granicą znacznie się przedłużył, albo też wyjazd i załatwienie spraw wiązałyby się z większymi wydatkami, niż pierwotnie się zapowiadało, pracodawca może bezzwłocznie doładować kartę dodatkowymi środkami, aby nie zostawiać swojego pracownika w kłopotliwym położeniu.

Wygoda dla księgowych wygoda dla korzystającego

Kartą wielowalutową można opłacić każdy rodzaj wydatków – od poważnych rozliczeń między firmami po drobne wydatki, jak choćby przejazd taksówką. Wyposażenie pracownika w kartę, której stałą kontrolę nad subkontami i możliwościami natychmiastowego doładowywania zachowuje pracodawca, pozwala klientom korporacyjnym zarządzać wydatkami, usprawniając proces rozliczeń

Nie zapominajmy o wygodzie samego posiadacza karty – oprócz tradycyjnego plastiku może alternatywnie skorzystać z karty wirtualnej, która dodana do smartfona będzie dodatkowo chroniona hasłem dostępu do urządzenia. Kartą zarządza się wówczas w intuicyjnej aplikacji, a w razie potrzeby można ją natychmiast zablokować i zapobiec nieautoryzowanym płatnościom.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA