REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa generacja kart wielowalutowych powinna zwrócić uwagę pracodawców wysyłających swoich pracowników w zagraniczne delegacje. Wygoda dla użytkownika, oszczędności dla właściciela, przejrzystość rozliczeń dla księgowego – czy z takimi cechami produkty te staną się podstawowym narzędziem do płatności w firmach działających na międzynarodową skalę?

Zwykle do zapłaty za towar, biznesowy lunch, paliwo czy bilety lotnicze w zagranicznych delegacjach służbowych służyły firmowe karty kredytowe lub debetowe. Pracownicy mogli też korzystać z własnych środków, aby następnie rozliczyć wydatki z pracodawcą. Oba rozwiązania miały jednak swoje wady. 

Przy kartach kredytowych w grę wchodziła opcja przekroczenia budżetu, nieprzemyślanych wydatków czy też nadużycia zaufania przełożonych. Za granicą, z uwagi na ew. niekorzystne przewalutowanie i bankowe prowizje, płacenie kartami rozliczanymi np. w złotych było po prostu nieopłacalne. Oczekiwanie, by przedstawiciel spółki pokrywał służbowe wydatki z własnej kieszeni, mogło z kolei przekraczać jego możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedpłacone karty wielowalutowe

Kilka lat temu na rynku pojawiły się przedpłacone karty wielowalutowe, korzystne do rozliczania transakcji w obcych walutach. W grudniu 2022 r. globalny fintech z Polski Cinkciarz.pl zaoferował nową generację takich kart. Nowość polega na tym, że z jednego profilu można je udostępniać innym osobom – rodzinie, przyjaciołom, ale też np. wyjeżdżającym w zagraniczną delegację współpracownikom. Dzięki temu w prosty sposób kontroluje się ich wydatki czy ustawia limity.

Takie karty nie są wprost powiązane z żadnym rachunkiem bankowym, ale z wirtualnym portfelem. Dodatkowo jego właściciel decyduje o zasileniu dedykowanego rachunku karty. Nie ma więc możliwości przekroczenia ściśle określonej puli środków. Każda transakcja przekraczająca limit po prostu nie dojdzie do skutku. Z perspektywy pracodawcy ułatwia to trzymanie się założonego budżetu i pozwala unikać niepotrzebnych wydatków.

Jak działa karta wielowalutowa? Sekret tkwi w subkontach

Wydawcy kart wielowalutowych oferują wraz z nimi subkonta w różnych walutach. Można na nie przelać środki przed wyjazdem za granicę. Następnie karta niejako sam rozpoznaje, z jaką walutą ma do czynienia i z takiego subkonta pobiera pieniądze, nie narażając właściciela na kosztowny udział pośredników transakcji czy przewalutowanie w narzuconym przez bank i niekorzystnym dla właściciela karty kursie. 

REKLAMA

W pewnym uproszczeniu kartę wielowalutową można porównać do portfela (w tym przypadku cyfrowego) z wieloma przegródkami, w których są różne waluty. W zależności od kraju, w którym znajduje się osoba posługująca się kartą wielowalutowym, płacąc, sięga ona po środki z właściwej kieszonki. Jeśli w jednej z przegródek zapas środków się wyczerpie, nastąpi automatyczne przewalutowanie – bez żadnych prowizji, opłat czy wysokich spreadów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z używania kart wielowalutowych

Z symulacji, które każdy może przeprowadzić, porównując płacenie za granicą kartą złotową, gotówką (wcześniej wymienioną w kantorze stacjonarnym) oraz przedpłaconą kartą wielowalutową, wynika, że ta ostatnia forma okazuje się najtańsza. Najwyraźniej przewagę kart wielowalutowych nad zwykłymi można odczuć przy wypłacie gotówki z bankomatu za granicą. Zdarza się bowiem, że banki narzucają przy tym bardzo niekorzystne spready, dodając prowizje za (czasami podwójne) przewalutowanie, a czasami też dochodzą do tego opłaty surcharge naliczane przez operatorów bankomatów. Tymczasem bankomaty traktują karty wielowalutowe jak karty prowadzone w lokalnej walucie.

Co istotne, gdyby w następstwie nieprzewidzianych okoliczności pobyt delegowanego za granicą znacznie się przedłużył, albo też wyjazd i załatwienie spraw wiązałyby się z większymi wydatkami, niż pierwotnie się zapowiadało, pracodawca może bezzwłocznie doładować kartę dodatkowymi środkami, aby nie zostawiać swojego pracownika w kłopotliwym położeniu.

Wygoda dla księgowych wygoda dla korzystającego

Kartą wielowalutową można opłacić każdy rodzaj wydatków – od poważnych rozliczeń między firmami po drobne wydatki, jak choćby przejazd taksówką. Wyposażenie pracownika w kartę, której stałą kontrolę nad subkontami i możliwościami natychmiastowego doładowywania zachowuje pracodawca, pozwala klientom korporacyjnym zarządzać wydatkami, usprawniając proces rozliczeń

Nie zapominajmy o wygodzie samego posiadacza karty – oprócz tradycyjnego plastiku może alternatywnie skorzystać z karty wirtualnej, która dodana do smartfona będzie dodatkowo chroniona hasłem dostępu do urządzenia. Kartą zarządza się wówczas w intuicyjnej aplikacji, a w razie potrzeby można ją natychmiast zablokować i zapobiec nieautoryzowanym płatnościom.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA