REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa generacja kart wielowalutowych powinna zwrócić uwagę pracodawców wysyłających swoich pracowników w zagraniczne delegacje. Wygoda dla użytkownika, oszczędności dla właściciela, przejrzystość rozliczeń dla księgowego – czy z takimi cechami produkty te staną się podstawowym narzędziem do płatności w firmach działających na międzynarodową skalę?

Zwykle do zapłaty za towar, biznesowy lunch, paliwo czy bilety lotnicze w zagranicznych delegacjach służbowych służyły firmowe karty kredytowe lub debetowe. Pracownicy mogli też korzystać z własnych środków, aby następnie rozliczyć wydatki z pracodawcą. Oba rozwiązania miały jednak swoje wady. 

Przy kartach kredytowych w grę wchodziła opcja przekroczenia budżetu, nieprzemyślanych wydatków czy też nadużycia zaufania przełożonych. Za granicą, z uwagi na ew. niekorzystne przewalutowanie i bankowe prowizje, płacenie kartami rozliczanymi np. w złotych było po prostu nieopłacalne. Oczekiwanie, by przedstawiciel spółki pokrywał służbowe wydatki z własnej kieszeni, mogło z kolei przekraczać jego możliwości.

REKLAMA

Przedpłacone karty wielowalutowe

REKLAMA

Kilka lat temu na rynku pojawiły się przedpłacone karty wielowalutowe, korzystne do rozliczania transakcji w obcych walutach. W grudniu 2022 r. globalny fintech z Polski Cinkciarz.pl zaoferował nową generację takich kart. Nowość polega na tym, że z jednego profilu można je udostępniać innym osobom – rodzinie, przyjaciołom, ale też np. wyjeżdżającym w zagraniczną delegację współpracownikom. Dzięki temu w prosty sposób kontroluje się ich wydatki czy ustawia limity.

Takie karty nie są wprost powiązane z żadnym rachunkiem bankowym, ale z wirtualnym portfelem. Dodatkowo jego właściciel decyduje o zasileniu dedykowanego rachunku karty. Nie ma więc możliwości przekroczenia ściśle określonej puli środków. Każda transakcja przekraczająca limit po prostu nie dojdzie do skutku. Z perspektywy pracodawcy ułatwia to trzymanie się założonego budżetu i pozwala unikać niepotrzebnych wydatków.

Jak działa karta wielowalutowa? Sekret tkwi w subkontach

Wydawcy kart wielowalutowych oferują wraz z nimi subkonta w różnych walutach. Można na nie przelać środki przed wyjazdem za granicę. Następnie karta niejako sam rozpoznaje, z jaką walutą ma do czynienia i z takiego subkonta pobiera pieniądze, nie narażając właściciela na kosztowny udział pośredników transakcji czy przewalutowanie w narzuconym przez bank i niekorzystnym dla właściciela karty kursie. 

W pewnym uproszczeniu kartę wielowalutową można porównać do portfela (w tym przypadku cyfrowego) z wieloma przegródkami, w których są różne waluty. W zależności od kraju, w którym znajduje się osoba posługująca się kartą wielowalutowym, płacąc, sięga ona po środki z właściwej kieszonki. Jeśli w jednej z przegródek zapas środków się wyczerpie, nastąpi automatyczne przewalutowanie – bez żadnych prowizji, opłat czy wysokich spreadów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści z używania kart wielowalutowych

REKLAMA

Z symulacji, które każdy może przeprowadzić, porównując płacenie za granicą kartą złotową, gotówką (wcześniej wymienioną w kantorze stacjonarnym) oraz przedpłaconą kartą wielowalutową, wynika, że ta ostatnia forma okazuje się najtańsza. Najwyraźniej przewagę kart wielowalutowych nad zwykłymi można odczuć przy wypłacie gotówki z bankomatu za granicą. Zdarza się bowiem, że banki narzucają przy tym bardzo niekorzystne spready, dodając prowizje za (czasami podwójne) przewalutowanie, a czasami też dochodzą do tego opłaty surcharge naliczane przez operatorów bankomatów. Tymczasem bankomaty traktują karty wielowalutowe jak karty prowadzone w lokalnej walucie.

Co istotne, gdyby w następstwie nieprzewidzianych okoliczności pobyt delegowanego za granicą znacznie się przedłużył, albo też wyjazd i załatwienie spraw wiązałyby się z większymi wydatkami, niż pierwotnie się zapowiadało, pracodawca może bezzwłocznie doładować kartę dodatkowymi środkami, aby nie zostawiać swojego pracownika w kłopotliwym położeniu.

Wygoda dla księgowych wygoda dla korzystającego

Kartą wielowalutową można opłacić każdy rodzaj wydatków – od poważnych rozliczeń między firmami po drobne wydatki, jak choćby przejazd taksówką. Wyposażenie pracownika w kartę, której stałą kontrolę nad subkontami i możliwościami natychmiastowego doładowywania zachowuje pracodawca, pozwala klientom korporacyjnym zarządzać wydatkami, usprawniając proces rozliczeń

Nie zapominajmy o wygodzie samego posiadacza karty – oprócz tradycyjnego plastiku może alternatywnie skorzystać z karty wirtualnej, która dodana do smartfona będzie dodatkowo chroniona hasłem dostępu do urządzenia. Kartą zarządza się wówczas w intuicyjnej aplikacji, a w razie potrzeby można ją natychmiast zablokować i zapobiec nieautoryzowanym płatnościom.

Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA