REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?
Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie nowoczesnych technologii to dla przedsiębiorcy inwestycja długoterminowa. Zyskiem jest w tym przypadku nie tylko pomnożony kapitał, ale też wzrost konkurencyjności firmy i utrzymanie lub wzmocnienie pozycji na rynku. Warunkiem owocnej inwestycji jest starannie zaplanowana oraz prawidłowo zrealizowana strategia działania.

Kalkulacja rzeczywistego zwrotu z inwestycji technologicznych

Inwestycja z definicji stanowi działanie mające na celu powiększenie majątku. Do obliczenia zwrotu z inwestycji wystarczy pozornie proste działanie. Wskaźnik rentowności (ROI) to stosunek zysku operacyjnego opodatkowanego do poniesionych nakładów. Jednak w przypadku inwestycji w nowoczesne rozwiązania technologiczne taka prosta kalkulacja nie wystarczy. Dlaczego? 

Wskaźnik ROI nie uwzględnia wszystkich kosztów inwestycji takich jak koszty finansowania, przygotowania, wycofania czy ryzyka. Przede wszystkim jednak nie pozwala na uwzględnienie czynników charakterystycznych dla inwestycji długoterminowych – a takimi właśnie są inwestycje w nowoczesne technologie, w których bezpośredni wzrost dochodów jest jedynie częścią zysku przedsiębiorstwa. Aby dowiedzieć się, czym będą zyski pośrednie, należy zastanowić się, dlaczego potrzebujemy konkretnej inwestycji (jaki problem rozwiąże) i jakiego efektu oczekujemy. Korzystanie ze wsparcia doświadczonych ekspertów w dziedzinie inwestowania i działalności badawczo-rozwojowej może w tym pomóc. 

Inwestycje technologiczne obejmują działania związane z wymyśleniem, zaprojektowaniem, przygotowaniem, testowaniem i wdrożeniem rozwiązania. Proces ten jest kosztowny i czasochłonny. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona inwestycja przynosi duże zyski, należy jednak pamiętać, że uzyskanie docelowego efektu może zająć nawet lata. Takie przedsięwzięcia wymagają dokładnych badań rynku, analiz oraz wsparcia specjalistów – tłumaczy Paweł Uss, Dyrektor ds. Operacyjnych w Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu. 

Warto również mieć na uwadze, że nie wszystkie innowacyjne rozwiązania powinny być wdrażane w każdym przedsiębiorstwie. Przykładem może być automatyzacja i robotyzacja procesów, która sprawdza się w produkcji seryjnej. 

W przypadku automatyzacji inwestycja będzie opłacalna w przypadku procesów powtarzalnych i monotonnych, w których działania są zaplanowane i ustandaryzowane. Jeśli proces, który chcemy poddać automatyzacji, cechuje się dużą zmiennością, stworzenie i wdrożenie rozwiązania byłoby możliwe, ale prawdopodobnie zupełnie nieopłacalne, ponieważ koszt ciągłego dostosowywania rozwiązania do aktualnych potrzeb przewyższałby możliwy zysk – tłumaczy Paweł Uss z CBRTP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opłacalność inwestycji a wartość konkurencyjnej pozycji na rynku

Oprócz policzalnych zysków niefinansowym zwrotem z inwestycji technologicznej może być na przykład utrzymanie zaufania klientów i inwestorów czy ustanowienie pozycji pioniera nowatorskich rozwiązań. Obecnie lwią część inwestycji zajmują projekty mające na celu dostosowanie działalności przedsiębiorstw do wymagań związanych z polityką klimatyczną obejmującą redukcję emisji gazów cieplarnianych czy eliminację plastiku. Działania związane z ekologią nie są już odbierane jako kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu, a kwestia konkurencyjności.

W przypadku zakładów przemysłowych zyskiem z inwestycji w innowacyjne technologie może więc być nawet możliwość pozostania na rynku jako atrakcyjny kontrahent dla pozostałych podmiotów. Wiedzą o tym przede wszystkim przedstawiciele sektorów ICT oraz automotive, inwestujący kolosalne kwoty w działalność badawczo-rozwojową, umożliwiającą tworzenie rozwiązań związanych z zieloną energią i zrównoważonym rozwojem. Dotrzymywanie tempa i reakcja na presję związaną z transformacją cyfrową i ekologiczną to „być albo nie być” dla przedsiębiorstw działających w branży technologicznej. Starannie zaplanowana i przeprowadzona inwestycja może więc okazać się owocna na wielu płaszczyznach.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA