REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?
Zwrot z inwestycji technologicznej - jak zaplanować i obliczyć?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrażanie nowoczesnych technologii to dla przedsiębiorcy inwestycja długoterminowa. Zyskiem jest w tym przypadku nie tylko pomnożony kapitał, ale też wzrost konkurencyjności firmy i utrzymanie lub wzmocnienie pozycji na rynku. Warunkiem owocnej inwestycji jest starannie zaplanowana oraz prawidłowo zrealizowana strategia działania.

Kalkulacja rzeczywistego zwrotu z inwestycji technologicznych

Inwestycja z definicji stanowi działanie mające na celu powiększenie majątku. Do obliczenia zwrotu z inwestycji wystarczy pozornie proste działanie. Wskaźnik rentowności (ROI) to stosunek zysku operacyjnego opodatkowanego do poniesionych nakładów. Jednak w przypadku inwestycji w nowoczesne rozwiązania technologiczne taka prosta kalkulacja nie wystarczy. Dlaczego? 

Wskaźnik ROI nie uwzględnia wszystkich kosztów inwestycji takich jak koszty finansowania, przygotowania, wycofania czy ryzyka. Przede wszystkim jednak nie pozwala na uwzględnienie czynników charakterystycznych dla inwestycji długoterminowych – a takimi właśnie są inwestycje w nowoczesne technologie, w których bezpośredni wzrost dochodów jest jedynie częścią zysku przedsiębiorstwa. Aby dowiedzieć się, czym będą zyski pośrednie, należy zastanowić się, dlaczego potrzebujemy konkretnej inwestycji (jaki problem rozwiąże) i jakiego efektu oczekujemy. Korzystanie ze wsparcia doświadczonych ekspertów w dziedzinie inwestowania i działalności badawczo-rozwojowej może w tym pomóc. 

Inwestycje technologiczne obejmują działania związane z wymyśleniem, zaprojektowaniem, przygotowaniem, testowaniem i wdrożeniem rozwiązania. Proces ten jest kosztowny i czasochłonny. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona inwestycja przynosi duże zyski, należy jednak pamiętać, że uzyskanie docelowego efektu może zająć nawet lata. Takie przedsięwzięcia wymagają dokładnych badań rynku, analiz oraz wsparcia specjalistów – tłumaczy Paweł Uss, Dyrektor ds. Operacyjnych w Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu. 

Warto również mieć na uwadze, że nie wszystkie innowacyjne rozwiązania powinny być wdrażane w każdym przedsiębiorstwie. Przykładem może być automatyzacja i robotyzacja procesów, która sprawdza się w produkcji seryjnej. 

W przypadku automatyzacji inwestycja będzie opłacalna w przypadku procesów powtarzalnych i monotonnych, w których działania są zaplanowane i ustandaryzowane. Jeśli proces, który chcemy poddać automatyzacji, cechuje się dużą zmiennością, stworzenie i wdrożenie rozwiązania byłoby możliwe, ale prawdopodobnie zupełnie nieopłacalne, ponieważ koszt ciągłego dostosowywania rozwiązania do aktualnych potrzeb przewyższałby możliwy zysk – tłumaczy Paweł Uss z CBRTP.

REKLAMA

Opłacalność inwestycji a wartość konkurencyjnej pozycji na rynku

Oprócz policzalnych zysków niefinansowym zwrotem z inwestycji technologicznej może być na przykład utrzymanie zaufania klientów i inwestorów czy ustanowienie pozycji pioniera nowatorskich rozwiązań. Obecnie lwią część inwestycji zajmują projekty mające na celu dostosowanie działalności przedsiębiorstw do wymagań związanych z polityką klimatyczną obejmującą redukcję emisji gazów cieplarnianych czy eliminację plastiku. Działania związane z ekologią nie są już odbierane jako kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu, a kwestia konkurencyjności.

W przypadku zakładów przemysłowych zyskiem z inwestycji w innowacyjne technologie może więc być nawet możliwość pozostania na rynku jako atrakcyjny kontrahent dla pozostałych podmiotów. Wiedzą o tym przede wszystkim przedstawiciele sektorów ICT oraz automotive, inwestujący kolosalne kwoty w działalność badawczo-rozwojową, umożliwiającą tworzenie rozwiązań związanych z zieloną energią i zrównoważonym rozwojem. Dotrzymywanie tempa i reakcja na presję związaną z transformacją cyfrową i ekologiczną to „być albo nie być” dla przedsiębiorstw działających w branży technologicznej. Starannie zaplanowana i przeprowadzona inwestycja może więc okazać się owocna na wielu płaszczyznach.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA