REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców
Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Zawarcie umowy ubezpieczenia jest potwierdzane polisą. Jej podpisanie nakłada na ubezpieczonego obowiązek opłacenia składki ubezpieczeniowej, która jest wnoszona przez niego „z góry”. Zwykle jest opłacana jednorazowo, chyba że został określony inny sposób i termin zapłaty składki, np. w dwóch ratach w terminach wskazanych w polisie. Z kolei obowiązkiem ubezpieczyciela jest wypłata odszkodowania na okoliczność wystąpienia szkody powstałej na skutek wypadku przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej. Co do zasady, odszkodowanie to powinno przywrócić w majątku poszkodowanego stan sprzed zdarzenia, które spowodowało szkodę.

Wydatki na ubezpieczenia majątkowe jako koszty uzyskania przychodów

O możliwości zaliczenia wydatków na ubezpieczenie firmowego majątku do kosztów uzyskania przychodów decyduje przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków a prowadzoną działalnością gospodarczą i osiąganymi w związku z nią przychodami.

Prowadzenie działalności gospodarczej nieodłącznie wiąże się z ryzykiem wystąpienia zdarzeń losowych lub wypadków powodujących wystąpienie szkody w firmowym majątku. Nie można ich wykluczyć, ale można się przed nimi zabezpieczyć. Zawarcie umowy ubezpieczenia chroni przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami tego typu zdarzeń w ten sposób, że jeśli w czasie jej trwania wystąpi przewidziane w tej umowie zdarzenie powodujące uszczerbek w majątku ubezpieczonego, to wówczas ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za straty w firmowym majątku. Za gotowość ubezpieczyciela do wypłaty odszkodowania w przypadku wystąpienia określonych umową szkód przedsiębiorca opłaca składkę ubezpieczeniową. Składka na ubezpieczenie majątku firmy (np. nieruchomości, maszyn i urządzeń czy samochodów) podlega wówczas zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jako wydatek, który służy zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów (o których mowa w definicji kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 15 ustawy o CIT oraz art. 22 ustawy o PIT). Służąc ochronie firmowego majątku, pozostaje ona w związku z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Zasadność zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie firmowego majątku potwierdził m.in. Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 marca 2013 r. (sygn. IPPB1/415-1285/13-2/KS). Organ podatkowy, odnosząc się do ubezpieczenia składnika majątku użytkowanego przez przedsiębiorcę na podstawie umowy leasingu, wyjaśnił, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) przy umowie leasingu ubezpiecza się przedmiot leasingu. Z jednej strony zabezpiecza to korzystającego przed kosztami wynikającymi np. przy zniszczeniu przedmiotu leasingu. Z drugiej strony zabezpiecza finansującego-właściciela przed stratą przedmiotu leasingu, który sfinansował. Składki na ubezpieczenie środków trwałych stanowią, o ile są ponoszone przez korzystającego, jego koszt uzyskania przychodów. Jest to koszt związany z używaniem przedmiotu leasingu w celu osiągania przychodów z działalności gospodarczej. Składki płacone przez korzystającego pozwolą w razie zajścia przewidzianego w umowie ubezpieczenia wypadku na wypłatę przez ubezpieczyciela na rzecz uposażonego (finansującego) odszkodowania za szkodę powstałą w przedmiocie leasingu.

(...) Zatem wydatki związane z nabyciem ubezpieczeń majątkowych, jako mające związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, czyli służące zachowaniu czy też zabezpieczeniu źródła przychodów poprzez np. zmniejszenie ewentualnych negatywnych następstw zniszczenia przedmiotu leasingu, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Aneta Szwęch


Cały artykuł na INFORFK: Ubezpieczenia majątkowe – w kosztach przedsiębiorców, rozliczanie składek i otrzymywanych świadczeń >>

Artykuł omawia kwestię rozliczania wydatków na ubezpieczenia majątkowe. Podpowiada jak ujmować w księgach rachunkowych koszty ubezpieczeń i rozrachunków z ubezpieczycielem oraz jak rozliczać przychody z tytułu otrzymania odszkodowania. Materiał poparty jest licznymi interpretacjami izb skarbowych i zawiera szereg praktycznych przykładów.

Czytaj także na  INFORFK:

„Jak zaewidencjonować zwrot ubezpieczenia po sprzedaży samochodu” >>

„Czy można zaliczyć do kosztów odsetki zapłacone z tytułu nieterminowej zapłaty polisy OC” >>

„Czy odszkodowanie z polisy OC sprawcy stanowi przychód przedsiębiorcy” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA