REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców
Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Zawarcie umowy ubezpieczenia jest potwierdzane polisą. Jej podpisanie nakłada na ubezpieczonego obowiązek opłacenia składki ubezpieczeniowej, która jest wnoszona przez niego „z góry”. Zwykle jest opłacana jednorazowo, chyba że został określony inny sposób i termin zapłaty składki, np. w dwóch ratach w terminach wskazanych w polisie. Z kolei obowiązkiem ubezpieczyciela jest wypłata odszkodowania na okoliczność wystąpienia szkody powstałej na skutek wypadku przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej. Co do zasady, odszkodowanie to powinno przywrócić w majątku poszkodowanego stan sprzed zdarzenia, które spowodowało szkodę.

Wydatki na ubezpieczenia majątkowe jako koszty uzyskania przychodów

O możliwości zaliczenia wydatków na ubezpieczenie firmowego majątku do kosztów uzyskania przychodów decyduje przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesieniem tych wydatków a prowadzoną działalnością gospodarczą i osiąganymi w związku z nią przychodami.

Prowadzenie działalności gospodarczej nieodłącznie wiąże się z ryzykiem wystąpienia zdarzeń losowych lub wypadków powodujących wystąpienie szkody w firmowym majątku. Nie można ich wykluczyć, ale można się przed nimi zabezpieczyć. Zawarcie umowy ubezpieczenia chroni przedsiębiorcę przed negatywnymi skutkami tego typu zdarzeń w ten sposób, że jeśli w czasie jej trwania wystąpi przewidziane w tej umowie zdarzenie powodujące uszczerbek w majątku ubezpieczonego, to wówczas ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za straty w firmowym majątku. Za gotowość ubezpieczyciela do wypłaty odszkodowania w przypadku wystąpienia określonych umową szkód przedsiębiorca opłaca składkę ubezpieczeniową. Składka na ubezpieczenie majątku firmy (np. nieruchomości, maszyn i urządzeń czy samochodów) podlega wówczas zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jako wydatek, który służy zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów (o których mowa w definicji kosztów uzyskania przychodów określonej w art. 15 ustawy o CIT oraz art. 22 ustawy o PIT). Służąc ochronie firmowego majątku, pozostaje ona w związku z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Zasadność zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie firmowego majątku potwierdził m.in. Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 13 marca 2013 r. (sygn. IPPB1/415-1285/13-2/KS). Organ podatkowy, odnosząc się do ubezpieczenia składnika majątku użytkowanego przez przedsiębiorcę na podstawie umowy leasingu, wyjaśnił, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) przy umowie leasingu ubezpiecza się przedmiot leasingu. Z jednej strony zabezpiecza to korzystającego przed kosztami wynikającymi np. przy zniszczeniu przedmiotu leasingu. Z drugiej strony zabezpiecza finansującego-właściciela przed stratą przedmiotu leasingu, który sfinansował. Składki na ubezpieczenie środków trwałych stanowią, o ile są ponoszone przez korzystającego, jego koszt uzyskania przychodów. Jest to koszt związany z używaniem przedmiotu leasingu w celu osiągania przychodów z działalności gospodarczej. Składki płacone przez korzystającego pozwolą w razie zajścia przewidzianego w umowie ubezpieczenia wypadku na wypłatę przez ubezpieczyciela na rzecz uposażonego (finansującego) odszkodowania za szkodę powstałą w przedmiocie leasingu.

(...) Zatem wydatki związane z nabyciem ubezpieczeń majątkowych, jako mające związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, czyli służące zachowaniu czy też zabezpieczeniu źródła przychodów poprzez np. zmniejszenie ewentualnych negatywnych następstw zniszczenia przedmiotu leasingu, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Aneta Szwęch


Cały artykuł na INFORFK: Ubezpieczenia majątkowe – w kosztach przedsiębiorców, rozliczanie składek i otrzymywanych świadczeń >>

Artykuł omawia kwestię rozliczania wydatków na ubezpieczenia majątkowe. Podpowiada jak ujmować w księgach rachunkowych koszty ubezpieczeń i rozrachunków z ubezpieczycielem oraz jak rozliczać przychody z tytułu otrzymania odszkodowania. Materiał poparty jest licznymi interpretacjami izb skarbowych i zawiera szereg praktycznych przykładów.

Czytaj także na  INFORFK:

„Jak zaewidencjonować zwrot ubezpieczenia po sprzedaży samochodu” >>

„Czy można zaliczyć do kosztów odsetki zapłacone z tytułu nieterminowej zapłaty polisy OC” >>

„Czy odszkodowanie z polisy OC sprawcy stanowi przychód przedsiębiorcy” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA