REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Picasa
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Funkcjonowanie firmy w takich realiach oznacza konieczność ochrony informacji posiadających wartość gospodarczą, a także konieczność ochrony własnych praw w zakresie informacji ujawnianych instytucjom bankowym.

Tajemnica przedsiębiorstwa

Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią nieujawniane do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności.

Określoną informację uznaje się za objętą tajemnicą przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- jest to informacja o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym przedsiębiorstwa lub inna informacja posiadająca wartość gospodarczą (zakres przedmiotowy);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jest to informacja poufna, tj. taka, która nie została ujawniona do wiadomości publicznej (poufność informacji);

- jest to również informacja, co do której przedsiębiorca przedsięwziął niezbędne kroki w celu zachowania jej poufności (działania gwarantujące zachowanie poufności informacji).

Przyjmuje się, że tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić m.in. dane obrazujące wielkość produkcji i zbytu, źródła zaopatrzenia i zbytu, opatentowane lub nieopatentowane wynalazki, plany techniczne i listy kontrahentów, metody kontroli jakości, sposoby marketingu i organizacji pracy, strategia funkcjonowania przedsiębiorstwa, treść zawartych umów lub porozumień oraz korespondencja handlowa (korporacyjna) czy wyniki badań przeprowadzonych eksperymentów.

Dana informacja zostanie uznana za stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli ma charakter informacji poufnej, niejawnej, niemającej charakteru powszechnego. Wyklucza się objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa takich informacji, które osoba zainteresowana może uzyskać w zwykłej i dozwolonej drodze. Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą zostać objęte także informacje, o których wprawdzie wie pewien ograniczony krąg osób, ale z zastrzeżeniem, że osoby te zostały zobowiązane do zachowania poufności (tak m.in. wyrok SN z 5 września 2001 r., sygn. I CKN 1159/00, OSNC 2002/5/67, czy wyrok SN z 6 czerwca 2003 r., sygn. IV KN 211/01, LEX 585877).

Wymienione regulacje przedmiotu i zakres ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa (poufnych informacji) zawarte są w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i są zgodne ze standardami przyjętymi w TRIPS. TRIPS, tj. porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej, jest załącznikiem 1C do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marrakeszu 15 kwietnia 1994 r. Polska notyfikowała porozumienie 27 grudnia 1995 r. i jest związana umową międzynarodową od 19 marca 1996 r.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zgodnie z art. 39 ust. 2 TRIPS:

Osoby fizyczne i prawne będą miały możliwość zapobiegania temu, aby informacje pozostające w sposób zgodny z prawem pod ich kontrolą nie zostały ujawnione, nabyte lub użyte bez ich zgody przez innych, w sposób sprzeczny z uczciwymi praktykami handlowymi, tak długo jak takie informacje:

a) są poufne w tym sensie, że jako całość w szczególnym zestawie i zespole ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które normalnie zajmują się tym rodzajem informacji;

b) mają wartość handlową dlatego, że są poufne;

c) poddane zostały przez osobę, pod której legalną kontrolą informacje te pozostają, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich poufności.

Emilia Bartkowiak

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Artykuł podpowiada, jakie dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz tajemnicę bankową. Zawiera wzór upoważnienia dla osoby trzeciej do uzyskania informacji stanowiących tajemnicę bankową. Materiał wskazuje również przypadki, kiedy bank może zostać zwolniony z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej oraz kiedy bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących tajemnicę bankową.

Czytaj także:

„Jaką odpowiedzialność wobec pracodawcy ponosi pracownik, który ujawnia tajemnice firmy” >>

„Oświadczenie o zapoznaniu się z tajemnicą przedsiębiorstwa” >>

„Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie zakresu informacji bankowych, które mogą być przekazywane do organów podatkowych” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA