REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Picasa
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowanie firmy w takich realiach oznacza konieczność ochrony informacji posiadających wartość gospodarczą, a także konieczność ochrony własnych praw w zakresie informacji ujawnianych instytucjom bankowym.

Tajemnica przedsiębiorstwa

Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią nieujawniane do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności.

Określoną informację uznaje się za objętą tajemnicą przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

REKLAMA

- jest to informacja o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym przedsiębiorstwa lub inna informacja posiadająca wartość gospodarczą (zakres przedmiotowy);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jest to informacja poufna, tj. taka, która nie została ujawniona do wiadomości publicznej (poufność informacji);

- jest to również informacja, co do której przedsiębiorca przedsięwziął niezbędne kroki w celu zachowania jej poufności (działania gwarantujące zachowanie poufności informacji).

Przyjmuje się, że tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić m.in. dane obrazujące wielkość produkcji i zbytu, źródła zaopatrzenia i zbytu, opatentowane lub nieopatentowane wynalazki, plany techniczne i listy kontrahentów, metody kontroli jakości, sposoby marketingu i organizacji pracy, strategia funkcjonowania przedsiębiorstwa, treść zawartych umów lub porozumień oraz korespondencja handlowa (korporacyjna) czy wyniki badań przeprowadzonych eksperymentów.

Dana informacja zostanie uznana za stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli ma charakter informacji poufnej, niejawnej, niemającej charakteru powszechnego. Wyklucza się objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa takich informacji, które osoba zainteresowana może uzyskać w zwykłej i dozwolonej drodze. Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą zostać objęte także informacje, o których wprawdzie wie pewien ograniczony krąg osób, ale z zastrzeżeniem, że osoby te zostały zobowiązane do zachowania poufności (tak m.in. wyrok SN z 5 września 2001 r., sygn. I CKN 1159/00, OSNC 2002/5/67, czy wyrok SN z 6 czerwca 2003 r., sygn. IV KN 211/01, LEX 585877).

Wymienione regulacje przedmiotu i zakres ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa (poufnych informacji) zawarte są w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i są zgodne ze standardami przyjętymi w TRIPS. TRIPS, tj. porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej, jest załącznikiem 1C do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marrakeszu 15 kwietnia 1994 r. Polska notyfikowała porozumienie 27 grudnia 1995 r. i jest związana umową międzynarodową od 19 marca 1996 r.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zgodnie z art. 39 ust. 2 TRIPS:

Osoby fizyczne i prawne będą miały możliwość zapobiegania temu, aby informacje pozostające w sposób zgodny z prawem pod ich kontrolą nie zostały ujawnione, nabyte lub użyte bez ich zgody przez innych, w sposób sprzeczny z uczciwymi praktykami handlowymi, tak długo jak takie informacje:

a) są poufne w tym sensie, że jako całość w szczególnym zestawie i zespole ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które normalnie zajmują się tym rodzajem informacji;

b) mają wartość handlową dlatego, że są poufne;

c) poddane zostały przez osobę, pod której legalną kontrolą informacje te pozostają, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich poufności.

Emilia Bartkowiak

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Artykuł podpowiada, jakie dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz tajemnicę bankową. Zawiera wzór upoważnienia dla osoby trzeciej do uzyskania informacji stanowiących tajemnicę bankową. Materiał wskazuje również przypadki, kiedy bank może zostać zwolniony z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej oraz kiedy bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących tajemnicę bankową.

Czytaj także:

„Jaką odpowiedzialność wobec pracodawcy ponosi pracownik, który ujawnia tajemnice firmy” >>

„Oświadczenie o zapoznaniu się z tajemnicą przedsiębiorstwa” >>

„Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie zakresu informacji bankowych, które mogą być przekazywane do organów podatkowych” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA