REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym
Picasa
Media

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie nie sposób wyobrazić sobie prężnie działającej firmy bez strony internetowej i firmowego konta bankowego. Przedsiębiorcy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posługują się różnymi instrumentami technicznymi i bankowymi usprawniającymi choćby pozyskanie klientów i rynków zbytu, usług czy dokonanie comiesięcznych rozliczeń płatności należności publicznoprawnych, rozliczeń z kontrahentami.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Funkcjonowanie firmy w takich realiach oznacza konieczność ochrony informacji posiadających wartość gospodarczą, a także konieczność ochrony własnych praw w zakresie informacji ujawnianych instytucjom bankowym.

Tajemnica przedsiębiorstwa

Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią nieujawniane do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania poufności.

Określoną informację uznaje się za objętą tajemnicą przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

- jest to informacja o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym przedsiębiorstwa lub inna informacja posiadająca wartość gospodarczą (zakres przedmiotowy);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- jest to informacja poufna, tj. taka, która nie została ujawniona do wiadomości publicznej (poufność informacji);

- jest to również informacja, co do której przedsiębiorca przedsięwziął niezbędne kroki w celu zachowania jej poufności (działania gwarantujące zachowanie poufności informacji).

REKLAMA

Przyjmuje się, że tajemnicę przedsiębiorstwa mogą stanowić m.in. dane obrazujące wielkość produkcji i zbytu, źródła zaopatrzenia i zbytu, opatentowane lub nieopatentowane wynalazki, plany techniczne i listy kontrahentów, metody kontroli jakości, sposoby marketingu i organizacji pracy, strategia funkcjonowania przedsiębiorstwa, treść zawartych umów lub porozumień oraz korespondencja handlowa (korporacyjna) czy wyniki badań przeprowadzonych eksperymentów.

Dana informacja zostanie uznana za stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli ma charakter informacji poufnej, niejawnej, niemającej charakteru powszechnego. Wyklucza się objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa takich informacji, które osoba zainteresowana może uzyskać w zwykłej i dozwolonej drodze. Tajemnicą przedsiębiorstwa mogą zostać objęte także informacje, o których wprawdzie wie pewien ograniczony krąg osób, ale z zastrzeżeniem, że osoby te zostały zobowiązane do zachowania poufności (tak m.in. wyrok SN z 5 września 2001 r., sygn. I CKN 1159/00, OSNC 2002/5/67, czy wyrok SN z 6 czerwca 2003 r., sygn. IV KN 211/01, LEX 585877).

Wymienione regulacje przedmiotu i zakres ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa (poufnych informacji) zawarte są w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i są zgodne ze standardami przyjętymi w TRIPS. TRIPS, tj. porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej, jest załącznikiem 1C do Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu (WTO), sporządzonego w Marrakeszu 15 kwietnia 1994 r. Polska notyfikowała porozumienie 27 grudnia 1995 r. i jest związana umową międzynarodową od 19 marca 1996 r.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zgodnie z art. 39 ust. 2 TRIPS:

REKLAMA

Osoby fizyczne i prawne będą miały możliwość zapobiegania temu, aby informacje pozostające w sposób zgodny z prawem pod ich kontrolą nie zostały ujawnione, nabyte lub użyte bez ich zgody przez innych, w sposób sprzeczny z uczciwymi praktykami handlowymi, tak długo jak takie informacje:

a) są poufne w tym sensie, że jako całość w szczególnym zestawie i zespole ich elementów nie są ogólnie znane lub łatwo dostępne dla osób z kręgów, które normalnie zajmują się tym rodzajem informacji;

b) mają wartość handlową dlatego, że są poufne;

c) poddane zostały przez osobę, pod której legalną kontrolą informacje te pozostają, rozsądnym, w danych okolicznościach, działaniom dla utrzymania ich poufności.

Emilia Bartkowiak

Tajemnica przedsiębiorstwa i tajemnica bankowa w obrocie gospodarczym

Artykuł podpowiada, jakie dane stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa oraz tajemnicę bankową. Zawiera wzór upoważnienia dla osoby trzeciej do uzyskania informacji stanowiących tajemnicę bankową. Materiał wskazuje również przypadki, kiedy bank może zostać zwolniony z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej oraz kiedy bank ma obowiązek udzielenia informacji stanowiących tajemnicę bankową.

Czytaj także:

„Jaką odpowiedzialność wobec pracodawcy ponosi pracownik, który ujawnia tajemnice firmy” >>

„Oświadczenie o zapoznaniu się z tajemnicą przedsiębiorstwa” >>

„Ministerstwo Finansów planuje rozszerzenie zakresu informacji bankowych, które mogą być przekazywane do organów podatkowych” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA