REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpłatne konta bankowe dla firm

Bezpłatne konta bankowe dla firm
Bezpłatne konta bankowe dla firm
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank – oferują drobnym przedsiębiorcom firmowe konta za darmo. W przypadku pozostałych instytucji prowadzący działalność gospodarczą muszą się liczyć z opłatami od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Może być sporo taniej, jeśli przedsiębiorca jest w stanie zrezygnować z przyjmowania wpłat gotówkowych.

Pomimo wielu ofert, które kuszą brakiem opłat, konto dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 0 zł jest rzadkością na rynku. Obecnie (listopad 2014 r.) bezpłatny rachunek oferują tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank. Taka sytuacja może zaskakiwać, jako że całkowicie bezpłatne rachunki funkcjonują na rynku już od kilku lat, czyli odkąd taką ofertę wprowadził Idea Bank. Najwyraźniej redukcja stóp procentowych i związany z tym spadek zysków odsetkowych spowodował, że banki niechętnie oferują usługi całkowicie za darmo.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca sam zarządza kontem

Przy konstrukcji rankingu przyjęliśmy założenie, że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą od roku, wykonuje 3 przelewy do ZUS, 2 do urzędu skarbowego i 10 do swoich kontrahentów oraz ma także 4 zlecenia stałe. Miesięczne wpływy przedsiębiorcy wynoszą co najmniej 1,5 tys. zł miesięcznie, wszystkie przelewy wykonuje on w serwisie internetowym, dwa razy wypłaca gotówkę z obcych bankomatów i co miesiąc wykonuje co najmniej dwie płatności kartą na łączną kwotę 500 zł. Oraz – że przynajmniej dwa razy w miesiącu dokonuje wpłat gotówkowych w oddziale.

Gotówka kosztuje

O tym, że Polacy preferują gotówkę, wiadomo od lat. Jak wynika z ubiegłorocznych badań Narodowego Banku Polskiego, dotyczących zwyczajów płatniczych Polaków, aż 81,8% płatności pod względem liczby dokonywanych jest przy użyciu gotówki (pod względem wartości jest to 63,7%). Nic dziwnego, że do tych preferencji dostosowują się przedsiębiorcy. Z ankiety przeprowadzonej przez Idea Bank wśród osób prowadzących działalność gospodarczą wynika, że aż 32% przedsiębiorców przyjmuje płatności wyłącznie w gotówce. Pozostali akceptują i gotówkę, i płatności bezgotówkowe.

Tymczasem koszty obsługi gotówki zaczynają coraz bardziej ciążyć przedsiębiorcom. W przypadku niektórych banków z rankingu Tax Care, koszty jednej wpłaty gotówkowej wynoszą co najmniej 12 zł. Na przykład, gdyby przedsiębiorca mający konto w Meritum Banku – którego rachunek zajął trzecie miejsce w naszym rankingu - nie dokonywał wpłat gotówkowych w oddziale, również nie płaciłby za obsługę ani grosza. Z kolei w przypadku Raiffeisen Polbanku (6 pozycja) opłata za wpłaty gotówkowe stanowi aż 2/3 wszystkich kosztów miesięcznych prowadzenia rachunku.

REKLAMA

Jak złożyć PIT po 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zastanowić się nad kartą

To, że banki każą sobie coraz więcej płacić za obsługę gotówki, może być sygnałem dla przedsiębiorców, aby jeszcze raz przeanalizować możliwość przyjmowania wpłat bezgotówkowych. Coraz więcej banków proponuje klientom prowadzącym działalność gospodarczą terminale do obsługi kart płatniczych. W niektórych przypadkach – taką ofertę ma np. Idea Bank, choć on akurat nie pobiera opłat za obsługę wpłat gotówkowych – warunki zakupu terminala i prowizje są takie, aby opłacało się w ten sposób przyjmować nawet stosunkowo niewielkie płatności.

Płatności bezgotówkowe mają jeszcze jedną zaletę, mianowicie pozwalają zaoszczędzić na wypłatach pieniędzy z bankomatów. W naszym rankingu założyliśmy, że przedsiębiorca dokonuje wypłat z „obcych” bankomatów, nienależących do banku. A to kosztuje. Koszt wypłaty liczony jest zwykle w procentach, ale banki stosują dodatkowo limity kwotowe – „nie mniej niż”. Najmniej ten limit wynosi w BNP Paribas, gdzie jest to minimum 2 zł, ale najczęściej pojawia się minimalna kwota w wysokości 5 zł, a w przypadku Toyota Banku – jest to nawet 10 zł. W rezultacie także przy płatnościach ze strony przedsiębiorcy warto zastanowić się nad przejściem na płatności bezgotówkowe, bo skumulowane koszty wypłat gotówki bywają większe niż opłaty za użytkowanie karty. Zwłaszcza, że tej ostatniej można uniknąć, jeśli przy pomocy karty dokona się płatności o określonej przez bank kwocie.

Wskaźniki i stawki

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przelewy też kosztują

W rankingu Tax Care widać, że banki próbują radzić sobie ze spadkiem przychodów odsetkowych, wprowadzając opłaty za różnego rodzaju operacje. Niektóre z tych opłat są dotkliwe dla przedsiębiorców. Chodzi przede wszystkim o konieczność płacenia za przelewy wychodzące. Cena może wydawać się niewielka – przelewy kosztują od 1 zł np. w PKO BP do 1,5 zł w BPH, mBanku czy BZ WBK – ale w przypadku firmy, która ma wiele takich płatności, bywa bolesna. Jednak nadal jest to tańsze niż wypłata gotówki i wręczenie jej kontrahentowi, który następnie zapłaci za wpłacenie jej na konto.

Marek Siudaj, Tax Care

Anna Olesiejuk, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA