REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpłatne konta bankowe dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Bezpłatne konta bankowe dla firm
Bezpłatne konta bankowe dla firm
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank – oferują drobnym przedsiębiorcom firmowe konta za darmo. W przypadku pozostałych instytucji prowadzący działalność gospodarczą muszą się liczyć z opłatami od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Może być sporo taniej, jeśli przedsiębiorca jest w stanie zrezygnować z przyjmowania wpłat gotówkowych.

Pomimo wielu ofert, które kuszą brakiem opłat, konto dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 0 zł jest rzadkością na rynku. Obecnie (listopad 2014 r.) bezpłatny rachunek oferują tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank. Taka sytuacja może zaskakiwać, jako że całkowicie bezpłatne rachunki funkcjonują na rynku już od kilku lat, czyli odkąd taką ofertę wprowadził Idea Bank. Najwyraźniej redukcja stóp procentowych i związany z tym spadek zysków odsetkowych spowodował, że banki niechętnie oferują usługi całkowicie za darmo.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca sam zarządza kontem

Przy konstrukcji rankingu przyjęliśmy założenie, że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą od roku, wykonuje 3 przelewy do ZUS, 2 do urzędu skarbowego i 10 do swoich kontrahentów oraz ma także 4 zlecenia stałe. Miesięczne wpływy przedsiębiorcy wynoszą co najmniej 1,5 tys. zł miesięcznie, wszystkie przelewy wykonuje on w serwisie internetowym, dwa razy wypłaca gotówkę z obcych bankomatów i co miesiąc wykonuje co najmniej dwie płatności kartą na łączną kwotę 500 zł. Oraz – że przynajmniej dwa razy w miesiącu dokonuje wpłat gotówkowych w oddziale.

Gotówka kosztuje

REKLAMA

O tym, że Polacy preferują gotówkę, wiadomo od lat. Jak wynika z ubiegłorocznych badań Narodowego Banku Polskiego, dotyczących zwyczajów płatniczych Polaków, aż 81,8% płatności pod względem liczby dokonywanych jest przy użyciu gotówki (pod względem wartości jest to 63,7%). Nic dziwnego, że do tych preferencji dostosowują się przedsiębiorcy. Z ankiety przeprowadzonej przez Idea Bank wśród osób prowadzących działalność gospodarczą wynika, że aż 32% przedsiębiorców przyjmuje płatności wyłącznie w gotówce. Pozostali akceptują i gotówkę, i płatności bezgotówkowe.

Tymczasem koszty obsługi gotówki zaczynają coraz bardziej ciążyć przedsiębiorcom. W przypadku niektórych banków z rankingu Tax Care, koszty jednej wpłaty gotówkowej wynoszą co najmniej 12 zł. Na przykład, gdyby przedsiębiorca mający konto w Meritum Banku – którego rachunek zajął trzecie miejsce w naszym rankingu - nie dokonywał wpłat gotówkowych w oddziale, również nie płaciłby za obsługę ani grosza. Z kolei w przypadku Raiffeisen Polbanku (6 pozycja) opłata za wpłaty gotówkowe stanowi aż 2/3 wszystkich kosztów miesięcznych prowadzenia rachunku.

Jak złożyć PIT po 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zastanowić się nad kartą

REKLAMA

To, że banki każą sobie coraz więcej płacić za obsługę gotówki, może być sygnałem dla przedsiębiorców, aby jeszcze raz przeanalizować możliwość przyjmowania wpłat bezgotówkowych. Coraz więcej banków proponuje klientom prowadzącym działalność gospodarczą terminale do obsługi kart płatniczych. W niektórych przypadkach – taką ofertę ma np. Idea Bank, choć on akurat nie pobiera opłat za obsługę wpłat gotówkowych – warunki zakupu terminala i prowizje są takie, aby opłacało się w ten sposób przyjmować nawet stosunkowo niewielkie płatności.

Płatności bezgotówkowe mają jeszcze jedną zaletę, mianowicie pozwalają zaoszczędzić na wypłatach pieniędzy z bankomatów. W naszym rankingu założyliśmy, że przedsiębiorca dokonuje wypłat z „obcych” bankomatów, nienależących do banku. A to kosztuje. Koszt wypłaty liczony jest zwykle w procentach, ale banki stosują dodatkowo limity kwotowe – „nie mniej niż”. Najmniej ten limit wynosi w BNP Paribas, gdzie jest to minimum 2 zł, ale najczęściej pojawia się minimalna kwota w wysokości 5 zł, a w przypadku Toyota Banku – jest to nawet 10 zł. W rezultacie także przy płatnościach ze strony przedsiębiorcy warto zastanowić się nad przejściem na płatności bezgotówkowe, bo skumulowane koszty wypłat gotówki bywają większe niż opłaty za użytkowanie karty. Zwłaszcza, że tej ostatniej można uniknąć, jeśli przy pomocy karty dokona się płatności o określonej przez bank kwocie.

Wskaźniki i stawki

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przelewy też kosztują

W rankingu Tax Care widać, że banki próbują radzić sobie ze spadkiem przychodów odsetkowych, wprowadzając opłaty za różnego rodzaju operacje. Niektóre z tych opłat są dotkliwe dla przedsiębiorców. Chodzi przede wszystkim o konieczność płacenia za przelewy wychodzące. Cena może wydawać się niewielka – przelewy kosztują od 1 zł np. w PKO BP do 1,5 zł w BPH, mBanku czy BZ WBK – ale w przypadku firmy, która ma wiele takich płatności, bywa bolesna. Jednak nadal jest to tańsze niż wypłata gotówki i wręczenie jej kontrahentowi, który następnie zapłaci za wpłacenie jej na konto.

Marek Siudaj, Tax Care

Anna Olesiejuk, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA