REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpłatne konta bankowe dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Bezpłatne konta bankowe dla firm
Bezpłatne konta bankowe dla firm
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank – oferują drobnym przedsiębiorcom firmowe konta za darmo. W przypadku pozostałych instytucji prowadzący działalność gospodarczą muszą się liczyć z opłatami od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Może być sporo taniej, jeśli przedsiębiorca jest w stanie zrezygnować z przyjmowania wpłat gotówkowych.

Pomimo wielu ofert, które kuszą brakiem opłat, konto dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 0 zł jest rzadkością na rynku. Obecnie (listopad 2014 r.) bezpłatny rachunek oferują tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank. Taka sytuacja może zaskakiwać, jako że całkowicie bezpłatne rachunki funkcjonują na rynku już od kilku lat, czyli odkąd taką ofertę wprowadził Idea Bank. Najwyraźniej redukcja stóp procentowych i związany z tym spadek zysków odsetkowych spowodował, że banki niechętnie oferują usługi całkowicie za darmo.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca sam zarządza kontem

Przy konstrukcji rankingu przyjęliśmy założenie, że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą od roku, wykonuje 3 przelewy do ZUS, 2 do urzędu skarbowego i 10 do swoich kontrahentów oraz ma także 4 zlecenia stałe. Miesięczne wpływy przedsiębiorcy wynoszą co najmniej 1,5 tys. zł miesięcznie, wszystkie przelewy wykonuje on w serwisie internetowym, dwa razy wypłaca gotówkę z obcych bankomatów i co miesiąc wykonuje co najmniej dwie płatności kartą na łączną kwotę 500 zł. Oraz – że przynajmniej dwa razy w miesiącu dokonuje wpłat gotówkowych w oddziale.

Gotówka kosztuje

REKLAMA

O tym, że Polacy preferują gotówkę, wiadomo od lat. Jak wynika z ubiegłorocznych badań Narodowego Banku Polskiego, dotyczących zwyczajów płatniczych Polaków, aż 81,8% płatności pod względem liczby dokonywanych jest przy użyciu gotówki (pod względem wartości jest to 63,7%). Nic dziwnego, że do tych preferencji dostosowują się przedsiębiorcy. Z ankiety przeprowadzonej przez Idea Bank wśród osób prowadzących działalność gospodarczą wynika, że aż 32% przedsiębiorców przyjmuje płatności wyłącznie w gotówce. Pozostali akceptują i gotówkę, i płatności bezgotówkowe.

Tymczasem koszty obsługi gotówki zaczynają coraz bardziej ciążyć przedsiębiorcom. W przypadku niektórych banków z rankingu Tax Care, koszty jednej wpłaty gotówkowej wynoszą co najmniej 12 zł. Na przykład, gdyby przedsiębiorca mający konto w Meritum Banku – którego rachunek zajął trzecie miejsce w naszym rankingu - nie dokonywał wpłat gotówkowych w oddziale, również nie płaciłby za obsługę ani grosza. Z kolei w przypadku Raiffeisen Polbanku (6 pozycja) opłata za wpłaty gotówkowe stanowi aż 2/3 wszystkich kosztów miesięcznych prowadzenia rachunku.

Jak złożyć PIT po 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zastanowić się nad kartą

REKLAMA

To, że banki każą sobie coraz więcej płacić za obsługę gotówki, może być sygnałem dla przedsiębiorców, aby jeszcze raz przeanalizować możliwość przyjmowania wpłat bezgotówkowych. Coraz więcej banków proponuje klientom prowadzącym działalność gospodarczą terminale do obsługi kart płatniczych. W niektórych przypadkach – taką ofertę ma np. Idea Bank, choć on akurat nie pobiera opłat za obsługę wpłat gotówkowych – warunki zakupu terminala i prowizje są takie, aby opłacało się w ten sposób przyjmować nawet stosunkowo niewielkie płatności.

Płatności bezgotówkowe mają jeszcze jedną zaletę, mianowicie pozwalają zaoszczędzić na wypłatach pieniędzy z bankomatów. W naszym rankingu założyliśmy, że przedsiębiorca dokonuje wypłat z „obcych” bankomatów, nienależących do banku. A to kosztuje. Koszt wypłaty liczony jest zwykle w procentach, ale banki stosują dodatkowo limity kwotowe – „nie mniej niż”. Najmniej ten limit wynosi w BNP Paribas, gdzie jest to minimum 2 zł, ale najczęściej pojawia się minimalna kwota w wysokości 5 zł, a w przypadku Toyota Banku – jest to nawet 10 zł. W rezultacie także przy płatnościach ze strony przedsiębiorcy warto zastanowić się nad przejściem na płatności bezgotówkowe, bo skumulowane koszty wypłat gotówki bywają większe niż opłaty za użytkowanie karty. Zwłaszcza, że tej ostatniej można uniknąć, jeśli przy pomocy karty dokona się płatności o określonej przez bank kwocie.

Wskaźniki i stawki

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Przelewy też kosztują

W rankingu Tax Care widać, że banki próbują radzić sobie ze spadkiem przychodów odsetkowych, wprowadzając opłaty za różnego rodzaju operacje. Niektóre z tych opłat są dotkliwe dla przedsiębiorców. Chodzi przede wszystkim o konieczność płacenia za przelewy wychodzące. Cena może wydawać się niewielka – przelewy kosztują od 1 zł np. w PKO BP do 1,5 zł w BPH, mBanku czy BZ WBK – ale w przypadku firmy, która ma wiele takich płatności, bywa bolesna. Jednak nadal jest to tańsze niż wypłata gotówki i wręczenie jej kontrahentowi, który następnie zapłaci za wpłacenie jej na konto.

Marek Siudaj, Tax Care

Anna Olesiejuk, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA