REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Faktoring niepełny
Faktoring niepełny

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring niepełny jest najpopularniejszą formą tej usługi. Ten rodzaj finansowania jest najbardziej odpowiedni dla podmiotów gospodarczych posiadających stałych i godnych zaufania odbiorców, ponieważ ryzyko niewypłacalności płatników faktoringowych pozostaje po stronie faktoranta.

Dla kogo faktoring?

Faktoring jest usługą dedykowaną dla firm udzielających kredytu kupieckiego, czyli oferujących odroczone terminy zapłaty za faktury i jednocześnie nie stosujących kompensat i potrąceń w relacjach handlowych z kontrahentami. Usługa ta pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi.
Faktoring jest szczególnie korzystny dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Korzystanie z faktoringu pomaga zdyscyplinować kontrahentów do terminowego wywiązywania się z płatności. Jest polecane przedsiębiorcom, którym zależy na dokładnym planowaniu wpływów i wydatków” – rekomenduje Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Na czym polega faktoring?

Firma korzystająca z faktoringu może zaoferować swoim klientom kredyt kupiecki, jednocześnie utrzymując płynność finansową i terminowo regulując własne zobowiązania. Dzięki temu zwiększa swoją konkurencyjność oraz buduje pozytywny wizerunek.

W transakcji faktoringowej uczestniczą trzy podmioty: faktor (bank lub firma faktoringowa),  płatnik faktoringowy (odbiorca produktów i/lub usług) i faktorant (dostawca produktów i/lub usług, który korzysta z usługi faktoringu).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Po wystawieniu faktury dostawca przesyła nam ją do wykupu, a my w ciągu 24 godzin wypłacamy 80% jej wartości. Dzięki korzystaniu z faktoringu faktorant może zaoferować odbiorcy swoich produktów długi termin płatności, jednocześnie nie czekając przez ten czas na zapłatę” – mówi Katarzyna Sokoła, Członek Zarządu INDOS SA.

Pełen zalet faktoring niepełny

Ze statystyk Polskiego Związku Windykacji wynika, że faktoring niepełny jest najpopularniejszą formą tej usługi (w ramach faktoringu niepełnego w 2014 roku zrealizowano obroty o wartość 42 527 mld zł,  co stanowi 52 proc. rynku). Ten rodzaj finansowania jest najbardziej odpowiedni dla podmiotów gospodarczych posiadających stałych i godnych zaufania odbiorców, ponieważ ryzyko niewypłacalności płatników faktoringowych pozostaje po stronie faktoranta. Ponoszenie ryzyka przez faktoranta jest jednak rekompensowane przez niższy koszt usługi w porównaniu z faktoringiem pełnym. Faktorant może także w tym przypadku liczyć na mniejszą, w stosunku do faktoringu pełnego, liczbę formalności związanych z oceną sytuacji finansowej i przyznawaniem limitów odbiorcom,  co skraca proces decyzyjny podmiotów udzielających finansowania. Także wymogi co do zabezpieczeń transakcji są zminimalizowane.

W przypadku braku zapłaty przez płatnika, faktor może zwrócić się do faktoranta o zwrot otrzymanej zaliczki. Aby zabezpieczyć dostawcę przed regresem przed zawarciem umowy sprawdzana jest wiarygodność finansową płatników faktoringowych. Do wad faktoringu niepełnego można zaliczyć to, że należności objęte faktoringiem niepełnym zostają wykazane w bilansie faktoranta. Niedogodnością jest także to, że usługa może być stosunkowo trudna do uzyskania, jeśli sytuacja finansowa faktoranta jest słaba.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jakie parametry decydują o kosztach faktoringu?

Do przygotowania wstępnej oferty faktor potrzebuje zwykle takich informacji, jak: liczba kontrahentów, wysokość limitu finansowania, ilość i terminy płatności faktur. Na koszty faktoringu wpływ ma także wiarygodności płatnika faktoringowego i faktoranta (im bardziej stabilna kondycja finansowa tych podmiotów tym niższa prowizja), jakość zabezpieczeń transakcji (nieruchomości i ruchomości obniżają wysokość prowizji) oraz wysokość wypłacanej zaliczki (im wyższa tym wyższa prowizja).


Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu, a ich struktura różni się w zależności od wybranego faktora. Prowizja podstawowa od wykorzystanego kapitału to nie jedyny koszt, z jakimi może spotkać się faktorant. Wśród opłat mogą pojawić się także  odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy dłużników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także opłatę za niewykorzystany limit w sytuacji, gdy faktorant nie wykorzysta określonego w umowie limitu lub nie będzie cyklicznie przekazywał nowych faktur. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Faktoring niepełny w praktyce - case study

Firma budowlana ze Śląska potrzebowała środków finansowych w wysokości 1,2 mln zł na zakup materiałów budowlanych. Przedsiębiorstwo w ostatnim czasie wygrało cztery przetargi ogłoszone przez gminy na realizację m.in: ścieżki rowerowej i remontu przedszkola. Ogólna wartość kontraktów opiewała na ponad 5 mln zł. Firma wystawiała faktury za realizację kolejnych etapów inwestycji z terminami płatności 60 dni, dlatego zaczynało jej brakować środków na spłacanie własnych zobowiązań wobec dostawców. W związku z realizacją intratnych kontraktów w bieżącym roku firma mogła się pochwalić bardzo dobrymi wynikami finansowymi, w odróżnieniu od roku ubiegłego, w którym odnotowała stratę. Firma złożyła wniosek u udzielenie faktoringu w banku, który po dwóch miesiącach weryfikacji odrzucił jej aplikację. Przyczyną odmowy były złe wyniki finansowe firmy w przeszłości.

W tej sytuacji przedsiębiorstwo zaczęło szukać alternatywy wśród firm faktoringowych i zgłosiło się z wnioskiem o udzielenie faktoringu do INDOS SA. W ciągu trzech dni wniosek został pozytywnie rozpatrzony i została zawarta umowa faktoringu niepełnego. Faktorant weryfikując wniosek wziął pod uwagę aktualny portfel zamówień firmy budowlanej oraz jej bieżący stan finansowy. Ponieważ płatnikami w transakcji były jednostki budżetowe, czyli podmioty o bardzo dużej wiarygodności finansowej, INDOS SA nie wymagał zabezpieczenia materialnego transakcji. Zabezpieczenie stanowiła cesja z kontraktów oraz weksle własne in blanco. Umowa zapewniła faktorantowi możliwość wyboru faktur przedstawionych do finansowania.

Firma budowlana otrzymała do dyspozycji limit finansowania w wysokości 1 mln zł, jednocześnie faktor nie naliczył żadnej opłaty za niewykorzystanie tego limitu. Opłata przygotowawcza pobierana raz w roku od przyznanego limitu finansowania wyniosła 1% czyli 10 000 zł. Koszty wynikające z oddania do finansowania pierwszej faktury o wartości 50.000 zł z sześćdziesięciodniowym terminem płatności i wypłatą 90% kwoty faktury w dniu jej wystawienia, wyniosły 0,06% dziennie, czyli 1.800 zł. Kolejne faktury firma będzie przedstawiała do finansowania w miarę potrzeb.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA