REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring niepełny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktoring niepełny
Faktoring niepełny

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring niepełny jest najpopularniejszą formą tej usługi. Ten rodzaj finansowania jest najbardziej odpowiedni dla podmiotów gospodarczych posiadających stałych i godnych zaufania odbiorców, ponieważ ryzyko niewypłacalności płatników faktoringowych pozostaje po stronie faktoranta.

Dla kogo faktoring?

Faktoring jest usługą dedykowaną dla firm udzielających kredytu kupieckiego, czyli oferujących odroczone terminy zapłaty za faktury i jednocześnie nie stosujących kompensat i potrąceń w relacjach handlowych z kontrahentami. Usługa ta pozwala odblokować środki zamrożone w fakturach i zapewnia szybki dopływ gotówki do firmy, chroniąc jednocześnie przed zatorami płatniczymi.
Faktoring jest szczególnie korzystny dla firm realizujących cykliczne transakcje ze stałymi odbiorcami. Usługa stanowi alternatywę także dla tych przedsiębiorstw, które wykorzystały już swoje limity kredytowe lub których zdolność kredytowa jest niewystarczająca w ocenie banku. Dzięki faktoringowi uzyskują one finansowanie bieżącego obrotu.

REKLAMA

Autopromocja

„Korzystanie z faktoringu pomaga zdyscyplinować kontrahentów do terminowego wywiązywania się z płatności. Jest polecane przedsiębiorcom, którym zależy na dokładnym planowaniu wpływów i wydatków” – rekomenduje Katarzyna Sokoła, członek zarządu INDOS SA.

Na czym polega faktoring?

REKLAMA

Firma korzystająca z faktoringu może zaoferować swoim klientom kredyt kupiecki, jednocześnie utrzymując płynność finansową i terminowo regulując własne zobowiązania. Dzięki temu zwiększa swoją konkurencyjność oraz buduje pozytywny wizerunek.

W transakcji faktoringowej uczestniczą trzy podmioty: faktor (bank lub firma faktoringowa),  płatnik faktoringowy (odbiorca produktów i/lub usług) i faktorant (dostawca produktów i/lub usług, który korzysta z usługi faktoringu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Po wystawieniu faktury dostawca przesyła nam ją do wykupu, a my w ciągu 24 godzin wypłacamy 80% jej wartości. Dzięki korzystaniu z faktoringu faktorant może zaoferować odbiorcy swoich produktów długi termin płatności, jednocześnie nie czekając przez ten czas na zapłatę” – mówi Katarzyna Sokoła, Członek Zarządu INDOS SA.

Pełen zalet faktoring niepełny

REKLAMA

Ze statystyk Polskiego Związku Windykacji wynika, że faktoring niepełny jest najpopularniejszą formą tej usługi (w ramach faktoringu niepełnego w 2014 roku zrealizowano obroty o wartość 42 527 mld zł,  co stanowi 52 proc. rynku). Ten rodzaj finansowania jest najbardziej odpowiedni dla podmiotów gospodarczych posiadających stałych i godnych zaufania odbiorców, ponieważ ryzyko niewypłacalności płatników faktoringowych pozostaje po stronie faktoranta. Ponoszenie ryzyka przez faktoranta jest jednak rekompensowane przez niższy koszt usługi w porównaniu z faktoringiem pełnym. Faktorant może także w tym przypadku liczyć na mniejszą, w stosunku do faktoringu pełnego, liczbę formalności związanych z oceną sytuacji finansowej i przyznawaniem limitów odbiorcom,  co skraca proces decyzyjny podmiotów udzielających finansowania. Także wymogi co do zabezpieczeń transakcji są zminimalizowane.

W przypadku braku zapłaty przez płatnika, faktor może zwrócić się do faktoranta o zwrot otrzymanej zaliczki. Aby zabezpieczyć dostawcę przed regresem przed zawarciem umowy sprawdzana jest wiarygodność finansową płatników faktoringowych. Do wad faktoringu niepełnego można zaliczyć to, że należności objęte faktoringiem niepełnym zostają wykazane w bilansie faktoranta. Niedogodnością jest także to, że usługa może być stosunkowo trudna do uzyskania, jeśli sytuacja finansowa faktoranta jest słaba.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jakie parametry decydują o kosztach faktoringu?

Do przygotowania wstępnej oferty faktor potrzebuje zwykle takich informacji, jak: liczba kontrahentów, wysokość limitu finansowania, ilość i terminy płatności faktur. Na koszty faktoringu wpływ ma także wiarygodności płatnika faktoringowego i faktoranta (im bardziej stabilna kondycja finansowa tych podmiotów tym niższa prowizja), jakość zabezpieczeń transakcji (nieruchomości i ruchomości obniżają wysokość prowizji) oraz wysokość wypłacanej zaliczki (im wyższa tym wyższa prowizja).


Podmioty udzielające finansowania stosują różne sposoby obliczania kosztu faktoringu, a ich struktura różni się w zależności od wybranego faktora. Prowizja podstawowa od wykorzystanego kapitału to nie jedyny koszt, z jakimi może spotkać się faktorant. Wśród opłat mogą pojawić się także  odsetki za przekroczenie terminu płatności, opłata przygotowawcza – wynikająca z konieczności wykonania analizy dłużników, opłata za obsługę prawną. Banki pobierają także opłatę za niewykorzystany limit w sytuacji, gdy faktorant nie wykorzysta określonego w umowie limitu lub nie będzie cyklicznie przekazywał nowych faktur. Czasami lista opłat dodatkowych może być bardzo długa, włączając w to opłatę za przelew, wykup każdej faktury, korzystanie z serwisu on-line, dojazdy doradców, tworzenie raportów czy opłaty związane z windykacją. Wyliczając całkowity koszt faktoringu należy wszystkie te koszty wziąć pod uwagę.

Faktoring niepełny w praktyce - case study

Firma budowlana ze Śląska potrzebowała środków finansowych w wysokości 1,2 mln zł na zakup materiałów budowlanych. Przedsiębiorstwo w ostatnim czasie wygrało cztery przetargi ogłoszone przez gminy na realizację m.in: ścieżki rowerowej i remontu przedszkola. Ogólna wartość kontraktów opiewała na ponad 5 mln zł. Firma wystawiała faktury za realizację kolejnych etapów inwestycji z terminami płatności 60 dni, dlatego zaczynało jej brakować środków na spłacanie własnych zobowiązań wobec dostawców. W związku z realizacją intratnych kontraktów w bieżącym roku firma mogła się pochwalić bardzo dobrymi wynikami finansowymi, w odróżnieniu od roku ubiegłego, w którym odnotowała stratę. Firma złożyła wniosek u udzielenie faktoringu w banku, który po dwóch miesiącach weryfikacji odrzucił jej aplikację. Przyczyną odmowy były złe wyniki finansowe firmy w przeszłości.

W tej sytuacji przedsiębiorstwo zaczęło szukać alternatywy wśród firm faktoringowych i zgłosiło się z wnioskiem o udzielenie faktoringu do INDOS SA. W ciągu trzech dni wniosek został pozytywnie rozpatrzony i została zawarta umowa faktoringu niepełnego. Faktorant weryfikując wniosek wziął pod uwagę aktualny portfel zamówień firmy budowlanej oraz jej bieżący stan finansowy. Ponieważ płatnikami w transakcji były jednostki budżetowe, czyli podmioty o bardzo dużej wiarygodności finansowej, INDOS SA nie wymagał zabezpieczenia materialnego transakcji. Zabezpieczenie stanowiła cesja z kontraktów oraz weksle własne in blanco. Umowa zapewniła faktorantowi możliwość wyboru faktur przedstawionych do finansowania.

Firma budowlana otrzymała do dyspozycji limit finansowania w wysokości 1 mln zł, jednocześnie faktor nie naliczył żadnej opłaty za niewykorzystanie tego limitu. Opłata przygotowawcza pobierana raz w roku od przyznanego limitu finansowania wyniosła 1% czyli 10 000 zł. Koszty wynikające z oddania do finansowania pierwszej faktury o wartości 50.000 zł z sześćdziesięciodniowym terminem płatności i wypłatą 90% kwoty faktury w dniu jej wystawienia, wyniosły 0,06% dziennie, czyli 1.800 zł. Kolejne faktury firma będzie przedstawiała do finansowania w miarę potrzeb.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

REKLAMA

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

REKLAMA