REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe uregulowania prawne dotyczące stowarzyszeń

REKLAMA

Jednym z podstawowych praw obywatelskich, gwarantowanych przez Konstytucję, jest prawo do swobodnego zrzeszania się. Niniejsze memorandum poświęcone jest wyjaśnieniu najważniejszych zagadnień dotyczących stowarzyszenia jako jednej z form zrzeszania się i prowadzenia działalności społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.; dalej „Prawo o stowarzyszeniach”) definiuje „stowarzyszenie” jako dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych. Dobrowolność polega na swobodzie tworzenia stowarzyszeń, swobodzie przystąpienia do już istniejącego stowarzyszenia oraz nieograniczonej swobodzie wystąpienia ze stowarzyszenia. Przy czym, prawo zabrania tworzenia stowarzyszeń przyjmujących zasadę bezwzględnego posłuszeństwa członków wobec władz stowarzyszenia.

Samorządność, jako cecha stowarzyszenia oznacza samodzielność określania celu stowarzyszenia, jego programu działania i struktury organizacyjnej, oraz uchwalania aktów wewnętrznych dotyczących jego działalności. Trwałość, jako cecha stowarzyszenia oznacza, że istnieje ono niezależnie od konkretnego składu swoich członków. Trwałość dotyczy celów stowarzyszenia, a nie określonych osób, wchodzących w jego skład. Cel niezarobkowy odróżnia stowarzyszenia od innych podmiotów, np. spółek handlowych. Należy pamiętać, iż celem stowarzyszenia nie może być uzyskanie dochodu w celu innym niż realizacja celów statutowych, czy przysporzenie członkom korzyści majątkowych.

Stowarzyszenie może zostać utworzone przez co najmniej 15 osób fizycznych, które uchwalają statut stowarzyszenia oraz wybierają komitet założycielski składający się z kilku osób. Zasadą jest, że stowarzyszenia mogą być tworzone przez obywateli polskich, którym przysługuje pełna zdolność do czynności prawnych i którzy nie są pozbawieni praw publicznych. W drodze wyjątku, stowarzyszenie mogą tworzyć małoletni pomiędzy 16, a 18 rokiem życia, oraz poniżej 16 roku życia, pod warunkiem spełnienia warunków określonych w Prawie o stowarzyszeniach. Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Polski, mogą zrzeszać się w stowarzyszeniach, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.  Natomiast cudzoziemcy, niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mogą przystąpić do stowarzyszenia, jeśli jego statut przewiduje taką możliwość. Warto również wskazać, że Prawo o stowarzyszeniach nie przewiduje możliwości utworzenia stowarzyszenia przez osoby prawne. Co więcej, osoba prawna nie może też być zwykłym członkiem stowarzyszenia, lecz jedynie jego członkiem wspierającym.

REKLAMA

Statut stowarzyszenia pełni w stosunkach zewnętrznych rolę jednego z wyznaczników jego zdolności prawnej. Określa on ustrój stowarzyszenia, organizację i sposób jego działania. Komitet założycielski natomiast, ma za zadanie doprowadzić do powstania stowarzyszenia i przestaje istnieć po jego utworzeniu. Komitet założycielski wraz z wnioskiem o rejestrację składa do sądu rejestrowego statut, listę założycieli zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy, protokół z wyboru komitetu założycielskiego, oraz informację o adresie tymczasowej siedziby stowarzyszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Sąd ma obowiązek rozpatrzyć wniosek o zarejestrowanie stowarzyszenia niezwłocznie - nie później niż w ciągu trzech miesięcy od jego złożenia. Sąd jest zobowiązany również do doręczenia odpisu wniosku wraz z załącznikami organowi nadzorującemu stowarzyszenie, który może wypowiedzieć się w sprawie tego wniosku w ciągu 14 dni od daty doręczenia.

W trakcie postępowania rejestracyjnego sąd bada, czy zdeklarowane cele i sposoby ich realizacji są zgodne z prawem. Sad rejestrowy może odmówić zarejestrowania tylko wówczas, gdy stowarzyszenie nie spełnia warunków przewidzianych w Prawie o stowarzyszeniach. Z chwilą wpisu do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność. Postępowanie sądowe w sprawie o wpis stowarzyszenia do KRS jest wolne od opłat sądowych. Jednakże, jeśli stowarzyszenie będzie prowadziło działalność gospodarczą, będzie ono podlegało również wpisowi do rejestru przedsiębiorców KRS i należy wtedy liczyć się z opłatami od wniosków o wpis stowarzyszenia do tego  rejestru.

Warto wspomnieć także o stowarzyszeniu zwykłym, będącym uproszczoną formą stowarzyszenia, które nie posiada osobowości prawnej. Osoby w liczbie co najmniej trzech, pragnące założyć stowarzyszenie zwykłe, muszą uchwalić regulamin działalności, określając w szczególności nazwę stowarzyszenia, cel, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie. O utworzeniu stowarzyszenia zwykłego, jego założyciele informują na piśmie właściwy organ, ze względu na przyszłą siedzibę stowarzyszenia. Co ważne, stowarzyszenie zwykłe nie może prowadzić działalności gospodarczej, a także przyjmować darowizn, spadków i zapisów oraz otrzymywać dotacji, a także korzystać z ofiarności publicznej.

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeśli jakaś grupa osób ma wspólne cele lub zainteresowania, warto rozważyć prowadzenie działalności społecznej lub gospodarczej w formie stowarzyszenia. Niniejsza publikacja przedstawia najważniejsze zagadnienia, z którymi zetkną się osoby zakładające własne stowarzyszenie, a także wyjaśnia jakie formalności należy wypełnić, jeśli podejmiemy decyzję o działalności w takiej formie prawnej.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA