REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość amortyzacji do kosztów bilansowych bez względu na rodzaj dotacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora

REKLAMA

Jesteśmy stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, utrzymujemy się między innymi z dotacji. Czy jeśli środki trwałe zostały nabyte w ramach dotacji, ale stanowią one jedynie część kosztorysu/harmonogramu wydatków, można nimi obciążać koszty? Przy czym nie jest to dotacja celowa na zakup środków trwałych. Wydaje nam się, że raczej nie powinno się obciążać kosztów. Osoba prowadząca księgi w poprzednich okresach odpisywała wartość amortyzacji środków trwałych nabytych z dotacji raz w roku w ciężar kosztów. Czy można mówić o błędzie podstawowym?
W opisanym przypadku nie może być mowy o błędzie podstawowym, gdyż osoba prowadząca księgi rachunkowe postępowała prawidłowo, zaliczając do kosztów bilansowych wartość amortyzacji środków trwałych sfinansowanych dotacją. Nie ma przy tym znaczenia charakter udzielonej dotacji (celowa, podmiotowa, dotacja do ceny).
 
Ujęcie w księgach rachunkowych jednostki wydatków związanych z nabyciem składników majątku, w tym również tych sfinansowanych dotacją, ustalenie ich wartości początkowej, wprowadzenie do ewidencji bilansowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych oraz ich amortyzowanie powinno przebiegać według ogólnych zasad określonych w art. 28 i 32-33 ustawy o rachunkowości. Szczegółowe zasady w obszarach, w których ustawa o rachunkowości pozostawia jednostkom dowolność, powinny zostać określone przez kierownika jednostki w polityce rachunkowości stosowanej w danej jednostce. Przykładem takiego obszaru jest częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane w okresach miesięcznych, kwartalnych lub raz w roku. Dokonywanie więc przez Państwa księgową odpisów amortyzacyjnych raz w roku jest działaniem prawidłowym, pod warunkiem że taka częstotliwość została określona w stosowanej przez jednostkę polityce rachunkowości.
Metody ewidencji
Podmioty otrzymujące dotacje działają w zróżnicowanych formach prawnych oraz na podstawie różnych przepisów systemowych regulujących ich działalność. W zależności od tych właśnie przepisów systemowych podmioty powinny otrzymane przychody z tytułu dotacji ewidencjonować jedną z dwóch metod:
• metodą kapitałową lub
• metodą wynikową.
Metoda kapitałowa, zwana również metodą funduszową, polega na tym, że środki otrzymane z dotacji księguje się na zwiększenie kapitału (funduszu) własnego jednostki otrzymującej dotację. Ewidencja tych środków jako zwiększenie kapitałów dokonywana jest na podstawie przepisów systemowych regulujących zasady gospodarki finansowej danej grupy jednostek. Przykładem takich jednostek są:
• publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• instytucje kultury,
• uczelnie wyższe,
• spółdzielnie mieszkaniowe.
Metoda wynikowa, zwana też przychodową, jest najczęściej stosowaną metodą. Stosują ją podmioty gospodarcze, w odniesieniu do których przepisy systemowe nie zawierają szczególnych uregulowań. Zgodnie z tą metodą dotacje zalicza się do przychodu na przestrzeni jednego lub większej ilości okresów sprawozdawczych. Takie podmioty, a należy do nich zaliczyć również stowarzyszenia, dotację uzyskaną na sfinansowanie środków trwałych w momencie ich wpływu na rachunek bankowy zaliczają do rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie, równolegle do odpisów amortyzacyjnych, następuje przeksięgowanie do pozostałych przychodów operacyjnych - w takiej wielkości odpisu amortyzacyjnego, jaki jest udział procentowy dotacji w finansowaniu środka trwałego.
Ewidencja księgowa powinna przebiegać następująco:
1. Zakup środka trwałego - faktura VAT
a) wartość brutto
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce „Podatek VAT naliczony”)
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”
2. OT - przyjęcie środka trwałego do używania (wartość netto)
Wn konto 010 „Środki trwałe”
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”
3. Wpływ środków pieniężnych z dotacji na rachunek bankowy jednostki
Wn konto 130 „Rachunek bieżący” (w analityce np. 130-3 „Rachunek dotacji”)
Ma konto 844 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 
4. Odpisy amortyzacyjne dokonywane od zakupionego środka trwałego
Wn konto 401 „Amortyzacja” lub konto zespołu 5 (w analityce „Amortyzacja”)
Ma konto 070 „Umorzenie środków trwałych”
5. Zarachowanie do pozostałych przychodów operacyjnych równolegle do dokonanych  odpisów amortyzacyjnych
Wn konto 844 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Ma konto 763 „Pozostałe przychody operacyjne”
 
Pamiętać należy, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, są przychodem zwolnionym od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o pdop.
Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy odpisy amortyzacyjne dokonywane od tych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów od tej części ich wartości, która została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Anna Kędziora
PODSTAWY PRAWNE:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• rozporządzenie Ministra Finansów z 15 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej - Dz.U. Nr 137, poz. 1539; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 11, poz. 117
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA