REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć interes wynajmującego mieszkanie?

REKLAMA

W poniższej publikacji, w związku z nadchodzącym rozpoczęciem roku szkolnego i później akademickiego, a więc sezonem wynajmowania pokoi oraz lokali mieszkalnych (mieszkań), postaramy się przedstawić sposoby zabezpieczenia interesu wynajmującego.

Wielu studentów, uczniów, jak również wiele rodzin z powodów finansowych nie decyduje się na zakup mieszkania, tylko na jego najem. Dla wynajmujących jest to oczywiście okazja do uzyskania dodatkowych środków finansowych. Czasami także dobry sposób na tzw. przetrzymanie mieszkania, bez potrzeby jego sprzedaży, do czasu, kiedy ich dzieci dorosną i usamodzielnią się. Jednak, wynajmujący powinni wiedzieć, że nie zawsze najem własnego mieszkania wiąże się tylko z korzyściami. Może się zdarzyć, szczególnie w przypadkach, kiedy nie mamy możliwości kontroli najemcy, że najemca pozostawi nasz lokal w takim stanie, że będzie nadawał się do kapitalnego remontu, albo też najemca będzie opóźniał się z zapłatą nam czynszu. Co zatem powinien wiedzieć wynajmujący, aby zabezpieczyć się przed niesolidnymi najemcami? Jak powinien on zabezpieczyć swoje prawa w umowie zawartej z najemcą? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w niniejszej publikacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na wstępie warto wskazać, że najem lokali mieszkalnych reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”) oraz ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 266 z późn. zm.). Zatem decydując się na wynajmowanie lokalu mieszkalnego, na pewno warto zapoznać się z przepisami obu powyższych ustaw.

Tak jak w przypadkach wielu innych czynności wywołujących skutki prawne (np. sprzedaży), tak i w przypadku najmu, dla pewności i naszego bezpieczeństwa powinniśmy zawrzeć umowę na piśmie. Dodatkowo, Kodeks cywilny wskazuje, że umowa najmu nieruchomości (w tym np. lokalowej) lub pomieszczenia (a więc np. pokoju) na czas dłuższy niż rok powinna być zawarta na piśmie. Brak zachowania formy pisemnej w przypadku takiej umowy powoduje, że umowę uważa się za zawartą na czas nieoznaczony.

Co powinno znaleźć się w umowie najmu lokalu? Przede wszystkim: data i miejsce zawarcia umowy, dokładne określenie danych wynajmującego i najemcy (imię i nazwisko, adres zamieszkania, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, PESEL, itp.), określenie przedmiotu najmu (poprzez dokładne opisanie lokalu, z podaniem jego adresu. powierzchni, ilości pomieszczeń). Bardzo ważne jest również jak najdokładniejsze określenie, w jakim stanie lokal jest przekazywany najemcy, jakie posiada media (np. ogrzewanie, prąd, wodę, linię telefoniczną, dostęp do Internetu), a także czy jest umeblowany.

REKLAMA

Przy przekazaniu lokalu najemcy warto zadbać o to, aby strony umowy najmu sporządziły protokół, w którym określony będzie stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji i urządzeń, a także zostaną w nim określone aktualne stany liczników oraz wyposażenie lokalu. Taki protokół będzie podstawą sprawdzenia stanu lokalu przy jego zdawaniu, po zakończeniu umowy najmu. Bardzo ważne jest także określenie sposobu używania lokalu i doprecyzowanie, czy będzie on wykorzystywany na cele mieszkalne najemcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny element, który powinien znaleźć się w umowie najmu, to określenie wysokości czynszu, a także terminu i sposobu jego płatności. Jeżeli termin płatności czynszu nie jest w umowie określony, czynsz powinien być płacony z góry, gdy najem ma trwać nie dłużej niż miesiąc - za cały czas najmu, a gdy najem ma trwać dłużej niż miesiąc albo gdy umowa była zawarta na czas nieoznaczony - miesięcznie, do dziesiątego dnia miesiąca. Jednakże, strony umowy mogą kwestię płatności czynszu uregulować według swoich preferencji. Dodatkowo, w umowie najmu lokalu powinno znaleźć się dokładne określenie ewentualnych, dodatkowych, poza czynszem, kosztów korzystania z lokalu. Warto precyzyjnie określić, która ze stron (najemca czy wynajmujący) opłacać będzie rachunki za prąd, gaz, telefon czy Internet.  Wynajmujący powinien również pomyśleć o tym, aby zastrzec sobie prawo kontroli wynajmowanego mieszkania od czasu do czasu. Pozwoli mu to na bieżące kontrolowanie stanu, w jakim mieszkanie się znajduje.

Umowa najmu lokalu mieszkalnego może być zawarta na czas oznaczony lub nieoznaczony. Zawarcie umowy może być uzależnione od wpłacenia przez najemcę kaucji zabezpieczającej pokrycie należności z tytułu najmu lokalu, przysługujących wynajmującemu w dniu opróżnienia lokalu. Taka kaucja stanowi dla wynajmującego bardzo korzystne rozwiązanie, ponieważ już w chwili jej otrzymania, zyskuje on zabezpieczenie swoich ewentualnych przyszłych roszczeń wobec najemcy (np. o zapłatę zaległego czynszu lub zwrot kosztów naprawy zniszczonego wyposażenia mieszkania). Warto przy tym dodać, że kaucja nie może przekraczać dwunastokrotności miesięcznego czynszu za dany lokal. Pod wszystkimi zapisami umowy najmu lokalu mieszkalnego powinny znaleźć się podpisy wynajmującego i najemcy.

Przed wynajęciem mieszkania niepracującemu studentowi, warto zastanowić się, czy dla bezpieczeństwa wynajmującego lepszym rozwiązaniem nie będzie zawarcie umowy z jednym z rodziców studenta. Może się to okazać korzystne w sytuacji, kiedy lokator będzie zalegał z płatnościami bądź z dnia na dzień się wyprowadzi, nie informując o tym właściciela mieszkania. Wówczas właściciel mieszkania, podejmując odpowiednie kroki na drodze sądowej, będzie mógł odzyskać należną mu sumę zaległego za najem czynszu i nieopłacone rachunki.

Wynajmujący powinni również pamiętać, że 28 stycznia 2010 r. została przywrócona do polskiego systemu prawnego korzystna dla nich - instytucja najmu okazjonalnego, o której szerzej pisaliśmy w naszej publikacji z 3 lutego 2010 r.

Podsumowując, w celu zabezpieczenia interesu wynajmującego, wynajmowanie lokalu powinno być poprzedzone sporządzeniem pisemnej umowy najmu, w której uregulowane zostaną wszystkie, powyżej wskazane istotne kwestie, w tym także prawa i obowiązki wynajmującego oraz najemcy. Pominięcie któregoś z istotnych elementów, może utrudnić lub nawet uniemożliwić ewentualne dochodzenie praw wynajmującego przed sądem. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy przygotowany przez nas projekt umowy w wystarczający sposób zabezpiecza nasze interesy, bądź gdy w ogóle nie wiemy jak taką umowę najmu lokalu mieszkalnego sformułować, to zawsze możemy, a nawet powinniśmy, skorzystać z profesjonalnej pomocy prawnej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA