REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatory płatnicze to duży problem dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 60 proc. przedsiębiorców zrzeszonych w Business Centre Club uważa, że zatory płatnicze są dla nich dużym problemem w prowadzeniu działalności biznesowej - poinformowali przedstawiciele tej organizacji.


Przewodniczący Konwentu BCC Wojciech Warski, przedstawiając wynik ankiety "Zatory płatnicze z perspektywy przedsiębiorcy", przeprowadzonej wśród członków BCC powiedział, że Polska jest jednym z liderów Europy w zatorach płatniczych. "Trzy kraje w Europie przodują w różnych rankingach dotyczących przeterminowanych płatności. To jest Portugalia, Hiszpania i właśnie Polska. Co więcej, jest to przodowanie nie na zasadzie, że zaraz za plecami mamy wszystkich innych. Za nami jest długo długo nic, a dopiero potem cała reszta krajów Europy" - podkreślił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z badania BCC, przeprowadzonego w maju br. wynika, że firmy w Polsce zwykle czekają ok. 90 dni na uregulowanie przeterminowanych płatności (59 proc. wskazań). Większość firm (59 proc.) wskazuje, że liczba przeterminowanych płatności zwiększyła się w 2011 r. o 20 proc., licząc rok do roku; 25 proc. firm oceniło, że wzrost liczby takich płatności wyniósł od 20 do 50 proc. Tylko 12 proc. firm uważa, że liczba ta się nie zmieniła.

Największymi dłużnikami są firmy o średniej wielkości (49 proc. odpowiedzi), małe (24 proc.) oraz duże (22 proc.).

Firmy biorące udział w ankiecie wskazały, że zatory płatnicze powodują, że trzeba ograniczać płace i zatrudnienie (42 proc. wskazań), podnosić ceny produktów (29 proc.) oraz zalegać z zobowiązaniami wobec Skarbu Państwa (29 proc.).

REKLAMA

Przewodniczący sejmowej Komisji Skarbu Państwa Adam Szejnfeld, który brał udział w debacie powiedział, że zatory płatnicze to bardzo ciekawe zjawisko, bo zdarzają się one zarówno w czasach koniunktury jak i dekoniunktury. "Skutek negatywny zawsze jednak jest taki sam (...) i dla przedsiębiorców i dla gospodarki, ale także dla samego państwa" - powiedział Szejnfeld.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak zarejestrować spółkę przez Internet >>

 

Dodał, że brak wpływów z podatków do Skarbu Państwa, spowodowanych zatorami płatniczymi powinien być najważniejszym argumentem dla rządu, aby tę kwestię uregulować. "Zatory płatnicze wywołują rozszerzanie się szarej strefy, a ta jest gangreną, nowotworem każdej gospodarki. Im jest ona szersza, głębsza, tym gospodarka gorzej się rozwija i państwo wraz ze społeczeństwem na tym traci" - podkreślił.

Poseł mówił też, że rozwiązanie prawne problemu zatorów płatniczych służyłoby wszystkim: "przedsiębiorstwom małym, i przedsiębiorstwom dużym, budżetowi państwa i budżetom ubezpieczeń społecznych oraz zdrowotnych" - wymienił.

Dodał, że aby rozwiązać problem zatorów płatniczych, należy wdrożyć odpowiednie zachęty, m.in. podatkowe dla przedsiębiorców, aby wywiązywali się z płatności w terminie.

Szejnfeld powiedział, że ma już opracowane założenia projektu ustawy dotyczącej zatorów. "Jest kwestia dogrania, dogadania konkretnych szczegółów i wtedy można na bazie tych założeń napisać konkretny projekt ustawy" - zapewnił.

Założenia te przewidują m.in., że wierzyciel, któremu nie zapłacono za dostarczony towar bądź usługę, a wystawił fakturę, nie płaciłby podatku dochodowego do czasu otrzymania zapłaty. "Natomiast dłużnik nie miałby prawa zaliczać sobie wystawionej faktury do kosztów działalności gospodarczej i obniżać przez to należności podatkowej" - powiedział.

Ekspert prawny BCC z Kancelarii "Świeca i Wspólnicy" mec. Michał Jaskólski mówił podczas debaty, że inne kraje już od 50 lat próbują znaleźć sposób na wyeliminowanie zatorów płatniczych. "Niestety jednej recepty nie ma" - dodał.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA