REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zawiesić działalność

Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września br. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają żadnych pracowników, będą mogli przerwać prowadzenie firmy nawet na dwa lata i w tym czasie nie płacić składek ubezpieczeniowych ani podatków, jak również nie składać deklaracji VAT.


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej mają nie tylko podatnicy prowadzący działalność w formie jednoosobowej, ale także spółki cywilne. Z tym że w przypadku spółek cywilnych wniosek muszą złożyć wszyscy wspólnicy - art. 14a ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowy warunek skorzystania z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej stanowi fakt, że przedsiębiorca nie może zatrudniać żadnych pracowników.

WAŻNE!

W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

REKLAMA

Działalność można zawiesić na okres od 1 do 24 miesięcy - art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który zawiesi działalność, nie będzie musiał w tym okresie wpłacać zaliczek na podatek ani składać deklaracji VAT. Jednak w okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy VAT muszą składać deklaracje mimo zawieszenia działalności, gdy (art. 99 ust. 7b ustawy):

• są zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

• dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia,

• dokonują importu usług lub nabywają towaru i są zobowiązani z tego tytułu rozliczyć VAT.

Jakie możliwości ma przedsiębiorca w okresie zawieszenia

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca będzie jednak mógł nadal:

• wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów,

• przyjmować należności lub regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia działalności gospodarczej,

• zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

• uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem działalności gospodarczej,

• wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

• osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

• zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wniosek zgłoszony przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do ewidencji

Wniosek o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jak też wniosek o wznowienie jej wykonywania, podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioski te są zwolnione z opłat. Do zgłoszenia o zawieszeniu działalności przedsiębiorca będzie musiał dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

WAŻNE!

Składając wniosek o zawieszenie działalności, należy dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników

Zawieszenie prowadzenia działalności przedsiębiorca będzie musiał zgłosić w organie ewidencyjnym (gminie), a także w urzędzie skarbowym oraz w ZUS. Takie zasady będą obowiązywały przy wnioskach składanych do 31 marca 2009 r. Po tej dacie zgłoszenia dokona właściwy organ ewidencyjny. Organ ten będzie musiał przekazać informacje o zawieszeniu bądź o wznowieniu przez przedsiębiorcę działalności właściwemu urzędowi statystycznemu, naczelnikowi urzędu skarbowego oraz oddziałowi ZUS.

Zawieszenia działalności przedsiębiorca może dokonać maksymalnie na 2 lata. Następnie przed upływem 2 lat będzie musiał zgłosić wznowienie działalności. Fakt wznowienia działalności będzie musiał zgłosić organowi ewidencyjnemu. Jeśli tego nie uczyni przed upływem 24 miesięcy od dnia zgłoszenia informacji o jej zawieszeniu, będzie to podstawą dla organu ewidencyjnego do wykreślenia tego przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej.

WAŻNE!

Zgłoszenia zawieszenia działalności gospodarczej należy dokonać w gminnej ewidencji działalności gospodarczej i w ZUS oraz w urzędzie skarbowym.

 

Jakie korzyści ma przedsiębiorca z tytułu zawieszenia działalności

Przedsiębiorca, który spełnił wszystkie warunki, aby móc skorzystać z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej, osiąga z tego tytułu korzyści. Ma możliwość skorzystać z przywilejów, które jednocześnie zdejmują z niego obowiązki finansowe, których musiał dotrzymać, pomimo że jego działalność gospodarcza nie przynosiła zysków.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej powoduje bowiem wygaśnięcie obowiązku ubezpieczeń społecznych. Następuje to od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca dokona zgłoszenia wznowienia wykonywania działalności gospodarczej. To samo będzie dotyczyło ubezpieczenia zdrowotnego. Ponadto przez okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie będzie musiał składać deklaracji rozliczeniowej ani opłacać składek na ubezpieczenia społeczne.

Gdy zawiesza działalność w trakcie okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał), musi złożyć deklarację VAT-7 na ten okres.

Obowiązki i przywileje przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

Przykład

Jan Kowalski prowadzący zakład stolarski postanowił zawiesić działalność gospodarczą na 12 miesięcy. Złożył wniosek o zawieszenia działalności gospodarczej od 24 września 2008 r. W takim wypadku musi złożyć deklarację VAT-7 również za wrzesień. Nie będzie również musiał składać deklaracji VAT-7 od października 2008 r.

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA