REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zawiesić działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 20 września br. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają żadnych pracowników, będą mogli przerwać prowadzenie firmy nawet na dwa lata i w tym czasie nie płacić składek ubezpieczeniowych ani podatków, jak również nie składać deklaracji VAT.


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej mają nie tylko podatnicy prowadzący działalność w formie jednoosobowej, ale także spółki cywilne. Z tym że w przypadku spółek cywilnych wniosek muszą złożyć wszyscy wspólnicy - art. 14a ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowy warunek skorzystania z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej stanowi fakt, że przedsiębiorca nie może zatrudniać żadnych pracowników.

WAŻNE!

W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.

Działalność można zawiesić na okres od 1 do 24 miesięcy - art. 14a ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca, który zawiesi działalność, nie będzie musiał w tym okresie wpłacać zaliczek na podatek ani składać deklaracji VAT. Jednak w okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy VAT muszą składać deklaracje mimo zawieszenia działalności, gdy (art. 99 ust. 7b ustawy):

• są zarejestrowani jako podatnicy VAT UE,

• dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia,

• dokonują importu usług lub nabywają towaru i są zobowiązani z tego tytułu rozliczyć VAT.

Jakie możliwości ma przedsiębiorca w okresie zawieszenia

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca będzie jednak mógł nadal:

• wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródeł przychodów,

• przyjmować należności lub regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia działalności gospodarczej,

• zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

• uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem działalności gospodarczej,

• wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

• osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

• zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.

Wniosek zgłoszony przez przedsiębiorcę podlega wpisowi do ewidencji

Wniosek o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, jak też wniosek o wznowienie jej wykonywania, podlegają wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioski te są zwolnione z opłat. Do zgłoszenia o zawieszeniu działalności przedsiębiorca będzie musiał dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

WAŻNE!

Składając wniosek o zawieszenie działalności, należy dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników

Zawieszenie prowadzenia działalności przedsiębiorca będzie musiał zgłosić w organie ewidencyjnym (gminie), a także w urzędzie skarbowym oraz w ZUS. Takie zasady będą obowiązywały przy wnioskach składanych do 31 marca 2009 r. Po tej dacie zgłoszenia dokona właściwy organ ewidencyjny. Organ ten będzie musiał przekazać informacje o zawieszeniu bądź o wznowieniu przez przedsiębiorcę działalności właściwemu urzędowi statystycznemu, naczelnikowi urzędu skarbowego oraz oddziałowi ZUS.

Zawieszenia działalności przedsiębiorca może dokonać maksymalnie na 2 lata. Następnie przed upływem 2 lat będzie musiał zgłosić wznowienie działalności. Fakt wznowienia działalności będzie musiał zgłosić organowi ewidencyjnemu. Jeśli tego nie uczyni przed upływem 24 miesięcy od dnia zgłoszenia informacji o jej zawieszeniu, będzie to podstawą dla organu ewidencyjnego do wykreślenia tego przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej.

WAŻNE!

Zgłoszenia zawieszenia działalności gospodarczej należy dokonać w gminnej ewidencji działalności gospodarczej i w ZUS oraz w urzędzie skarbowym.

 

Jakie korzyści ma przedsiębiorca z tytułu zawieszenia działalności

Przedsiębiorca, który spełnił wszystkie warunki, aby móc skorzystać z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej, osiąga z tego tytułu korzyści. Ma możliwość skorzystać z przywilejów, które jednocześnie zdejmują z niego obowiązki finansowe, których musiał dotrzymać, pomimo że jego działalność gospodarcza nie przynosiła zysków.

Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej powoduje bowiem wygaśnięcie obowiązku ubezpieczeń społecznych. Następuje to od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca dokona zgłoszenia wznowienia wykonywania działalności gospodarczej. To samo będzie dotyczyło ubezpieczenia zdrowotnego. Ponadto przez okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie będzie musiał składać deklaracji rozliczeniowej ani opłacać składek na ubezpieczenia społeczne.

Gdy zawiesza działalność w trakcie okresu rozliczeniowego (miesiąc lub kwartał), musi złożyć deklarację VAT-7 na ten okres.

Obowiązki i przywileje przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej

Przykład

Jan Kowalski prowadzący zakład stolarski postanowił zawiesić działalność gospodarczą na 12 miesięcy. Złożył wniosek o zawieszenia działalności gospodarczej od 24 września 2008 r. W takim wypadku musi złożyć deklarację VAT-7 również za wrzesień. Nie będzie również musiał składać deklaracji VAT-7 od października 2008 r.

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA