REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie OC - zarząd spółek kapitałowych

 Mateusz Wachowski
Aplikant radcowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym zadaniem ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) członków zarządu, zwanego również D&O (ang. Directors and Officers), jest ochrona ubezpieczeniowa osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie spółki z tytułu zobowiązań spowodowanych błędnymi decyzjami.

Zakresem ochrony są objęte szkody wyrządzone spółce lub osobom trzecim związane z wykonywaniem przydzielonych zadań. Odpowiedzialność osoby sprawującej funkcje wykonawcze kształtowana jest w wymiarze cywilnoprawnym.

REKLAMA

Autopromocja

Przy czym sama podstawa odpowiedzialności może mieć zarówno charakter cywilnoprawny, np. błędnie zawarta umowa, jak również prawnokarny, np. wyzysk kontrahenta, a nawet karnoskarbowy, np. doprowadzenie do zaległości podatkowej z tytułu zobowiązań, których termin płatności upływał w czasie pełnienia funkcji.  

Kto jest objęty ochroną?

Na rynku dostępne są oferty, które w zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia, obejmują ochroną wszystkich byłych, obecnych i przyszłych członków zarządów, rady nadzorczej, dyrektorów zarządzających i wszystkich innych członków porównywalnych organów wykonawczych, przy czym muszą one zostać wskazane we wniosku o ubezpieczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto ubezpieczeniem mogą być również objęci menadżerowie, pełnomocnicy o ogólnym zakresie umocowania, prokurenci.

Teoretycznie możliwe jest objęcie ubezpieczeniem nawet każdego pracownika spółki, ale musi być spełniony wymóg ponoszenia odpowiedzialności za jej działania, jakby był osobą zarządzającą. W praktyce trudno o taką sytuację.

Ubezpieczeniem OC członków zarządu, w zależności od zawartej polisy, mogą być także objęci bliscy członka zarządu lub innej osoby objętej ubezpieczeniem. Jest to szczególnie ważne w przypadku małżonków członków zarządu czy też spadkobierców.

Podsumowując, zakres osób objętych ochroną ubezpieczeniową OC członków zarządu spółek kapitałowych może być bardzo szeroki w zależności od przyjętego wariantu ubezpieczenia.

 Ordynacja podatkowa 2013 - tekst ujednolicony

 Ustawa o VAT 2013 - tekst ujednolicony

Kiedy konieczne jest  OC?

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków zarządu spółek kapitałowych nie jest zaliczane do grupy ubezpieczeń obowiązkowych.

Omawiane ubezpieczenie w zasadzie powinna wykupić każda spółka dla zabezpieczenia swoich interesów, a samo OC członków zarządu winno być traktowane jako uzupełnienie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej spółki.

Kluczową kwestią przy decyzji o wyborze tej formy ubezpieczenia jest kapitał jakim dysponuje spółka oraz wysokość i ilość zobowiązań zawieranych w imieniu spółki przez jej przedstawicieli. Im większa spółka tym pilniejsza potrzeba zabezpieczenia przed błędnymi decyzjami członków organów wykonawczych.

Zakres ubezpieczenia

Ubezpieczyciel świadczy ochronę z tytułu nieprawidłowo podjętej decyzji od momentu zgłoszenia roszczenia przeciw ubezpieczonemu. Za zgłoszenie roszczenia uważa się także oświadczenie o potrąceniu wierzytelności.

Jeśli odszkodowanie z tytułu szkody związanej z odpowiedzialnością członków zarządu zostało wypłacone ubezpieczyciel zwróci odszkodowanie w kwocie odpowiadającej rzeczywistej wysokości szkody jednak pod warunkiem, że roszczenie mogło być dochodzone na drodze sądowej.

Ubezpieczeniem są objęte także koszty ochrony w postępowaniu sądowym. Z uwagi na objęcie ochroną byłych członków zarządu, ubezpieczenia działa również z mocą wsteczną, przy czym warunkiem jest, iż zdarzenie powodujące szkodę musi powstać w okresie ubezpieczenia.

Wyłączenie odpowiedzialności

Jak w każdej umowie ubezpieczenia, tak i w OC członków zarządu spółek kapitałowych, występują przesłanki wyłączające odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkodę. W pierwszej kolejności należy wymienić umyślność przy podejmowaniu błędnych decyzji lub przy odstąpieniu od przepisów prawa.

Inną przesłanką egzoneracyjną jest wiedza osoby ubezpieczonej co do błędu przy danej czynności. Tym samym nie tylko umyślność może powodować wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela, lecz również rażące niedbalstwo.

REKLAMA

Wśród popularnych wyłączeń w ubezpieczeniach OC członków zarządu wskazać należy również zgłoszenie szkody w ramach innej umowy ubezpieczenia czy też brak odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu kar, grzywien sądowych i administracyjnych.

Reasumując, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej członków zarządu spółek kapitałowych stanowi uzupełnienie oferty ubezpieczeniowej dla spółek. Zawarcie takiej umowy pozwala spółce zabezpieczyć się przed szkodą związaną z nieodpowiednimi decyzjami osób odpowiedzialnych za jej funkcjonowanie.

Kancelaria prawna Dittmajer i Wspólnicy spółka komandytowa specjalizuje się w prawie ubezpieczeń gospodarczych, a także w prawie cywilnym, rodzinnym, gospodarczym, budowlanym oraz prawie pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA