REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa dzięki spółkom na Guernsey

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Rosik
Robert Nogacki
radca prawny
Aleksandra Danielewicz

REKLAMA

Na wyspie Guernsey obowiązuje nowa ustawa o spółkach LPP (limited liability partnership), która daje unikalne możliwości optymalizacji podatkowej. Jakie korzyści podatkowe może odnieść polska firma stając się wspólnikiem spółki na Guernsey?

Pakiet działań podatkowych Ministerstwa Finansów na lata 2015-2017

REKLAMA

 

Od 13 maja 2014 r. na Guernsey można zakładać spółkę osobową LLP z oddzielną osobowością prawną i pełną zdolnością prawną, która może posiadać aktywa, a jej wielkim atutem jest elastyczność.


Korzyści podatkowe dla wspólników spółki


Jakie konkretnie korzyści może odnieść polska firma stając się wspólnikiem LPP zarejestrowanej na Guernsey? Punktem wyjścia do oceny unikatowych korzyści podatkowych tego rozwiązania dla inwestorów z Polski jest brak podatku dochodowego na poziomie spółki. Opodatkowani mogą być natomiast wspólnicy w krajach swojej rezydencji podatkowej, czyli z jednej strony nie ma podatku dochodowego, jak w klasycznym raju podatkowym, a z drugiej strony w 2013 r. Guernsey zniknęło z listy krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, co stanowi efekt ratyfikowania i wejścia w życie umowy między naszym krajem a Baliwatem Guernsey o wymianie informacji w sprawach podatkowych.

Przybliżmy tą kwestię: Guernsey znajdowała się na liście krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową z 16 maja 2005 r. sporządzonej przez ministra finansów. Wyspy nie ma w zaktualizowanym rozporządzeniu z zeszłego roku, bo jej władze przystały na pewne ustępstwa, podpisując w 2013 r. z Polską dwie umowy: jedną w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, a drugą w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Metody optymalizacji podatku w firmie

Na Guernsey nie ma podatku od zysków kapitałowych, podatku od spadku czy podatku VAT, a podatek dochodowy zarówno od osób fizycznych jak i prawnych jest dużo niższy niż w Wielkiej Brytanii. Obowiązuje specjalny reżim podatkowy przewidujący trzy stawki CIT: 0% dla spółek prowadzących działalność gospodarczą na terenie wysp; 10% dla firm osiągających dochody z określonego rodzaju działalności finansowej (specyficzne operacje bankowe, usługi powiernicze, usługi ubezpieczeniowe); 20% dla firm mających dochody z działalności podlegającej nadzorowi Urzędu Regulacyjnego oraz dochody z wynajmu i budowy nieruchomości położonych na Guernsey.

Istnieje jeszcze jedna istotna zaleta nowego rozwiązania w zakresie LLP. Umowa spółki nie jest publicznie dostępna, a co za tym idzie nie musimy ujawniać osobom postronnym zasad rządzących relacjami między wspólnikami.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

 

 

W 2013 r. na Guernsey zarejestrowano 103 fundusze inwestycyjne. Aktywa w zarządzaniu wszystkich tego rodzaju podmiotów działających na wyspie wynoszą 266 mld funtów. Pierwszą spółką osobową LLP na gruncie nowej regulacji została BlueCrest Holdings LLP, firma zarządzająca aktywami o wartości 32 mld USD (dane za serwisem Bloomberg).

Zapisz się na nasz newsletter


Cechy spółki LLP zarejestrowanej na Guernsey:

- musi posiadać co najmniej dwóch wspólników; mogą nimi być zarówno osoby fizyczne jak i prawne;

- ograniczona odpowiedzialność partnera za szkody wyrządzone przez pozostałych partnerów i osoby, które podlegały ich kierownictwu. Ograniczenie odpowiedzialności dotyczy tylko zobowiązań powstałych w związku z wykonywaniem działalności przez pozostałych partnerów (główna różnica w stosunku do spółek LP); odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości kapitału wniesionego przez partnera, zgodnie z umową spółki;

- musi być  przejrzysta dla celów podatkowych Guernsey;

- musi posiadać pisemną umowę określającą prawa i obowiązki między wspólnikami oraz między wspólnikami a samą LLP, która jest  wiążąca dla wszystkich wspólników i samego LLP;

- każdy partner ma prawo reprezentować spółkę samodzielnie, działa jako jej agent;

- wspólnicy mają niemal całkowitą swobodę w uzgodnieniu praw własności i zarządzaniu spółką LLP;

- każda LLP musi ustanowić pełnomocnika rezydującego na Guernsey (Resident Agent), którym jest albo osoba fizyczna albo prawna zapewniająca  obsługę korporacyjną;

- nazwy i adresy partnerów LLP muszą być zgłoszone do rejestru spółek, ale nie ma wymogu, aby upubliczniać inne informacje.

 

Ciekawostki o Baliwacie Guernsey:

Ma on status Dependencji Korony brytyjskiej, co oznacza, że obroną oraz sprawami zagranicznymi zajmuje się Wielka Brytania, zaś sprawami wewnętrznymi lokalne władze. Wyspy zamieszkują Brytyjczycy, Portugalczycy i Łotysze. Oficjalnymi językami są angielski i francuski, ale mówi się tam także w Dgèrnésiais (Guernsey French, spokrewniony z normandzkim) oraz dialekcie Sercquiais (który przywędrował z pobliskiej wyspy Jersey z pierwszymi osadnikami). Średnia długość życia mieszkańców to aż 80 lat. To tu Victor Hugo napisał „Nędzników”, a w jego domu Hauteville House w Saint Peter Port jest obecnie muzeum administrowane przez radę miejską Paryża. Zarówno premier Wielkiej Brytanii David Cameron, jak i władze wyspy, protestują przed określaniem Guernsey mianem „raju podatkowego”.

 


Mec. Robert Nogacki

Aleksandra Danielewicz

Piotr Rosik


Zapraszamy do dyskusji na forum

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA