REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody optymalizacji podatku w firmie

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Sławomir Ekman
Dyrektor 24iValue
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Przedsiębiorcy nie zawsze jednak są świadomi tego, że mimo danina na rzecz państwa jest obowiązkowa, można ją przecież zmniejszyć, korzystając z narzędzi dostępnych w granicach prawa, które popularnie nazywane są optymalizacjami podatkowymi.


Odroczenie zapłaty podatku


Wprawdzie łatwa do zaimplementowania, dla wielu podatników wciąż jest zbyt mało znana optymalizacja związana z odroczeniem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Nie chodzi w niej, co prawda o nieuiszczenie należnego podatku w ogóle, ale o przesunięcie tejże zapłaty w czasie i zmniejszenie świadczenia o równowartość ostatniej zaliczki.

Optymalizacja odroczeniowa sprowadza się do tego, że podatnik deklarację CIT-8 składa jeszcze przed upływem terminu płatności zaliczki na podatek za ostatni miesiąc lub kwartał (w zależności od wybranego wariantu). Przepisy podatkowe są  tak skonstruowane, że złożenie zeznania podatkowego we wskazanym wyżej terminie skutkuje brakiem konieczności zapłacenia ostatniej zaliczki, a co więcej - do końca trzeciego miesiąca od końca roku podatkowego nie trzeba martwić się zapłatą podatku wynikającą ze złożonej deklaracji.


Amortyzacja środków trwałych i wnip


Optymalizacja podatku dochodowego przy zastosowaniu odpowiednich stawek amortyzacyjnych również nie wydaje się nader skomplikowana. Jest to kwestia oczywista, ale nie każdy podatnik o niej pamięta. Najczęściej bowiem przypisanie stawki amortyzacyjnej wydaje się tak oczywiste, że podatnicy zaglądają jedynie do KŚT. A przecież w wielu przypadkach stawki te można podwyższać o ustawowe współczynniki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dla budynków i budowli używanych w warunkach pogorszonych - nie więcej niż o 1,2, a w warunkach złych - nie więcej niż o 1,4

- dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej - nie więcej niż 1,4

- dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 KŚT, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - nie więcej niż 2,0.

Raz wybrany współczynnik podwyższa stawki przez cały okres użytkowania, chyba że ustaną warunki konieczne do możliwości skorzystania z podwyższonej amortyzacji.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Amortyzacja samochodu w firmie

Ponadto, dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, można przyjmować indywidualne stawki amortyzacyjne. Dlatego też przed zakupem środka trwałego warto zastanowić się, czy zamiast nowego samochodu nie wybrać auta używanego (czyli de facto starszego niż 6 miesięcy), który będzie można amortyzować np. dwarazy szybciej. Wszakże różnica w standardzie przy tak krótkim okresie nie będzie odczuwalna, ale już w kosztach podatkowych jest znacząca.

Istnieje ponadto w określonych przypadkach możliwość amortyzacji jednorazowej. Dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność oraz tzw. małych podatników - mogą oni dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych (z wyjątkiem samochodów osobowych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, do wysokości nieprzekraczającej w roku kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów.

 

 

Podatnik jednorazowo może amortyzować również środki trwałe o niskiej wartości, tzn. nie przekraczające 3,5 tys. zł. Kupując np. zestaw mebli biurowych warto poprosić sprzedającego, aby na fakturze wyszczególnił każdy element oddzielnie, co pozwoli na podwyższenie kosztów podatkowych.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Przegląd rozliczeń podatkowych


Przegląd rozliczeń podatkowych pod kątem zmniejszenia należnego podatku lub odzyskania podatku nienależnie uiszczonego w przeszłości jest rzadko stosowaną optymalizacją, najprawdopodobniej ze względu na fakt, iż podatnicy zbyt często boją się korzystać z usług doradztwa podatkowego, które w tym przypadku są bardzo pomocne. Takie przeglądy przynoszą niemałe korzyści.

Dobrym przykładem są podatki lokalne, szczególnie podatek od nieruchomości. Często okazuje się, że płacimy podatek od budowli, która budowlą de factonie jest (ponieważ spełnia przesłanki uznania jej za budynek) i wówczas zamiast podatku liczonego według powierzchni, nadpłacamy kolosalne sumy od wartości „budowli”. Do tego dochodzi kwestia jej zlokalizowania - jeśli udowodnimy, że znajduje się wewnątrz budynku, wówczas właściwie podatku płacić nie trzeba.

Szczególnie firmom posiadającym grunty dla celów inwestycyjnych zaleca się ponadto ich analizę pod kątem faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności.

Poza podatkami lokalnymi wartym przeanalizowania jest podatek PCC. Jeśli bowiem mamy do czynienia z udzielaniem pożyczek między podmiotami niepowiązanymi, przy czym pożyczkodawca jest czynnym podatkiem VAT, wówczas daniny od takiej umowy płacić nie trzeba w ogóle, co wynika z faktu, iż usługi udzielania pożyczek, co do zasady są zwolnione z VAT-u, a każda czynność, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Również w przypadku zakupu nieruchomości gruntowych nie zawsze trzeba płacić PCC. I nie dotyczy to jedynie umowy, która jest opodatkowana podatkiem VAT, ale również nabywania gruntów rolnych, przy czym o klasyfikacji nie decyduje ich przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego lub warunkach zabudowy, a ich ujęcie w oficjalnej ewidencji. Nienależnie od tego zapłacony podatek można odzyskać nawet za 5 lat wstecz, a więc jeszcze można odebrać go za nieruchomości zakupione w latach 2009 - 2013. Ewentualna nadpłata stwierdzana jest w drodze decyzji, co zapewnia bezpieczeństwo podatnika oraz nieodwołalność stanowiska organu.


Zwolnienia podatkowe


Warto również pochylić się nad zagadnieniem zwolnień podatkowych, które nie zawsze są skomplikowane. Jednym z takich nietrudnych mechanizmów optymalizujących jest przykład ulgi technologicznej. Mimo iż w przepisach jest ona od dobrych kilku lat, w dalszym ciągu nie cieszy się dużą popularnością.

Podatnik może od podstawy opodatkowania odliczyć wydatki poniesione na nabycie nowych technologii (wiedzy technologicznej w postaci wnip, która umożliwia udoskonalanie lub wytwarzanie nowych wyrobów i usług - np. know-how, oprogramowanie). Odliczenie może wynieść nawet  50% poniesionych kosztów i jest ono czymś dodatkowym poza standardową amortyzacją tej technologii. Na każde wydane 100 tys. zł można uzyskać dodatkowo nawet 50 tys. zł kosztu uzyskania przychodu.

Warunkiem koniecznym, aby mieć możliwość skorzystania z ulgi jest nabycie technologii w drodze umowy o przeniesienie oraz korzystanie z praw. Technologia nie może być jednak stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co musi być potwierdzone niezależną opinią.

Ulga nie dotyczy wydatków na wytworzenie technologii we własnym zakresie. Prawo do niej nie przysługuje również podatnikom, którzy w bieżącym lub poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 

Sławomir Ekman

 

Dyrektor, 24EasyAudit

 

 

 

 

 

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA