REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody optymalizacji podatku w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Sławomir Ekman
Dyrektor 24iValue
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Przedsiębiorcy nie zawsze jednak są świadomi tego, że mimo danina na rzecz państwa jest obowiązkowa, można ją przecież zmniejszyć, korzystając z narzędzi dostępnych w granicach prawa, które popularnie nazywane są optymalizacjami podatkowymi.


Odroczenie zapłaty podatku


Wprawdzie łatwa do zaimplementowania, dla wielu podatników wciąż jest zbyt mało znana optymalizacja związana z odroczeniem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Nie chodzi w niej, co prawda o nieuiszczenie należnego podatku w ogóle, ale o przesunięcie tejże zapłaty w czasie i zmniejszenie świadczenia o równowartość ostatniej zaliczki.

Optymalizacja odroczeniowa sprowadza się do tego, że podatnik deklarację CIT-8 składa jeszcze przed upływem terminu płatności zaliczki na podatek za ostatni miesiąc lub kwartał (w zależności od wybranego wariantu). Przepisy podatkowe są  tak skonstruowane, że złożenie zeznania podatkowego we wskazanym wyżej terminie skutkuje brakiem konieczności zapłacenia ostatniej zaliczki, a co więcej - do końca trzeciego miesiąca od końca roku podatkowego nie trzeba martwić się zapłatą podatku wynikającą ze złożonej deklaracji.

REKLAMA


Amortyzacja środków trwałych i wnip


Optymalizacja podatku dochodowego przy zastosowaniu odpowiednich stawek amortyzacyjnych również nie wydaje się nader skomplikowana. Jest to kwestia oczywista, ale nie każdy podatnik o niej pamięta. Najczęściej bowiem przypisanie stawki amortyzacyjnej wydaje się tak oczywiste, że podatnicy zaglądają jedynie do KŚT. A przecież w wielu przypadkach stawki te można podwyższać o ustawowe współczynniki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dla budynków i budowli używanych w warunkach pogorszonych - nie więcej niż o 1,2, a w warunkach złych - nie więcej niż o 1,4

- dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej - nie więcej niż 1,4

- dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 KŚT, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - nie więcej niż 2,0.

Raz wybrany współczynnik podwyższa stawki przez cały okres użytkowania, chyba że ustaną warunki konieczne do możliwości skorzystania z podwyższonej amortyzacji.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Amortyzacja samochodu w firmie

Ponadto, dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, można przyjmować indywidualne stawki amortyzacyjne. Dlatego też przed zakupem środka trwałego warto zastanowić się, czy zamiast nowego samochodu nie wybrać auta używanego (czyli de facto starszego niż 6 miesięcy), który będzie można amortyzować np. dwarazy szybciej. Wszakże różnica w standardzie przy tak krótkim okresie nie będzie odczuwalna, ale już w kosztach podatkowych jest znacząca.

Istnieje ponadto w określonych przypadkach możliwość amortyzacji jednorazowej. Dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność oraz tzw. małych podatników - mogą oni dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych (z wyjątkiem samochodów osobowych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, do wysokości nieprzekraczającej w roku kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów.

 

 

Podatnik jednorazowo może amortyzować również środki trwałe o niskiej wartości, tzn. nie przekraczające 3,5 tys. zł. Kupując np. zestaw mebli biurowych warto poprosić sprzedającego, aby na fakturze wyszczególnił każdy element oddzielnie, co pozwoli na podwyższenie kosztów podatkowych.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Przegląd rozliczeń podatkowych


Przegląd rozliczeń podatkowych pod kątem zmniejszenia należnego podatku lub odzyskania podatku nienależnie uiszczonego w przeszłości jest rzadko stosowaną optymalizacją, najprawdopodobniej ze względu na fakt, iż podatnicy zbyt często boją się korzystać z usług doradztwa podatkowego, które w tym przypadku są bardzo pomocne. Takie przeglądy przynoszą niemałe korzyści.

Dobrym przykładem są podatki lokalne, szczególnie podatek od nieruchomości. Często okazuje się, że płacimy podatek od budowli, która budowlą de factonie jest (ponieważ spełnia przesłanki uznania jej za budynek) i wówczas zamiast podatku liczonego według powierzchni, nadpłacamy kolosalne sumy od wartości „budowli”. Do tego dochodzi kwestia jej zlokalizowania - jeśli udowodnimy, że znajduje się wewnątrz budynku, wówczas właściwie podatku płacić nie trzeba.

Szczególnie firmom posiadającym grunty dla celów inwestycyjnych zaleca się ponadto ich analizę pod kątem faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności.

Poza podatkami lokalnymi wartym przeanalizowania jest podatek PCC. Jeśli bowiem mamy do czynienia z udzielaniem pożyczek między podmiotami niepowiązanymi, przy czym pożyczkodawca jest czynnym podatkiem VAT, wówczas daniny od takiej umowy płacić nie trzeba w ogóle, co wynika z faktu, iż usługi udzielania pożyczek, co do zasady są zwolnione z VAT-u, a każda czynność, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Również w przypadku zakupu nieruchomości gruntowych nie zawsze trzeba płacić PCC. I nie dotyczy to jedynie umowy, która jest opodatkowana podatkiem VAT, ale również nabywania gruntów rolnych, przy czym o klasyfikacji nie decyduje ich przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego lub warunkach zabudowy, a ich ujęcie w oficjalnej ewidencji. Nienależnie od tego zapłacony podatek można odzyskać nawet za 5 lat wstecz, a więc jeszcze można odebrać go za nieruchomości zakupione w latach 2009 - 2013. Ewentualna nadpłata stwierdzana jest w drodze decyzji, co zapewnia bezpieczeństwo podatnika oraz nieodwołalność stanowiska organu.


Zwolnienia podatkowe


Warto również pochylić się nad zagadnieniem zwolnień podatkowych, które nie zawsze są skomplikowane. Jednym z takich nietrudnych mechanizmów optymalizujących jest przykład ulgi technologicznej. Mimo iż w przepisach jest ona od dobrych kilku lat, w dalszym ciągu nie cieszy się dużą popularnością.

Podatnik może od podstawy opodatkowania odliczyć wydatki poniesione na nabycie nowych technologii (wiedzy technologicznej w postaci wnip, która umożliwia udoskonalanie lub wytwarzanie nowych wyrobów i usług - np. know-how, oprogramowanie). Odliczenie może wynieść nawet  50% poniesionych kosztów i jest ono czymś dodatkowym poza standardową amortyzacją tej technologii. Na każde wydane 100 tys. zł można uzyskać dodatkowo nawet 50 tys. zł kosztu uzyskania przychodu.

Warunkiem koniecznym, aby mieć możliwość skorzystania z ulgi jest nabycie technologii w drodze umowy o przeniesienie oraz korzystanie z praw. Technologia nie może być jednak stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co musi być potwierdzone niezależną opinią.

Ulga nie dotyczy wydatków na wytworzenie technologii we własnym zakresie. Prawo do niej nie przysługuje również podatnikom, którzy w bieżącym lub poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 

Sławomir Ekman

 

Dyrektor, 24EasyAudit

 

 

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA