REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metody optymalizacji podatku w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
Sławomir Ekman
Dyrektor 24iValue
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.


Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA


Przedsiębiorcy nie zawsze jednak są świadomi tego, że mimo danina na rzecz państwa jest obowiązkowa, można ją przecież zmniejszyć, korzystając z narzędzi dostępnych w granicach prawa, które popularnie nazywane są optymalizacjami podatkowymi.


Odroczenie zapłaty podatku


Wprawdzie łatwa do zaimplementowania, dla wielu podatników wciąż jest zbyt mało znana optymalizacja związana z odroczeniem zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Nie chodzi w niej, co prawda o nieuiszczenie należnego podatku w ogóle, ale o przesunięcie tejże zapłaty w czasie i zmniejszenie świadczenia o równowartość ostatniej zaliczki.

Optymalizacja odroczeniowa sprowadza się do tego, że podatnik deklarację CIT-8 składa jeszcze przed upływem terminu płatności zaliczki na podatek za ostatni miesiąc lub kwartał (w zależności od wybranego wariantu). Przepisy podatkowe są  tak skonstruowane, że złożenie zeznania podatkowego we wskazanym wyżej terminie skutkuje brakiem konieczności zapłacenia ostatniej zaliczki, a co więcej - do końca trzeciego miesiąca od końca roku podatkowego nie trzeba martwić się zapłatą podatku wynikającą ze złożonej deklaracji.


Amortyzacja środków trwałych i wnip


Optymalizacja podatku dochodowego przy zastosowaniu odpowiednich stawek amortyzacyjnych również nie wydaje się nader skomplikowana. Jest to kwestia oczywista, ale nie każdy podatnik o niej pamięta. Najczęściej bowiem przypisanie stawki amortyzacyjnej wydaje się tak oczywiste, że podatnicy zaglądają jedynie do KŚT. A przecież w wielu przypadkach stawki te można podwyższać o ustawowe współczynniki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dla budynków i budowli używanych w warunkach pogorszonych - nie więcej niż o 1,2, a w warunkach złych - nie więcej niż o 1,4

- dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej - nie więcej niż 1,4

- dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 KŚT, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - nie więcej niż 2,0.

Raz wybrany współczynnik podwyższa stawki przez cały okres użytkowania, chyba że ustaną warunki konieczne do możliwości skorzystania z podwyższonej amortyzacji.

Niskocenne środki trwałe - zasady ewidencji

Amortyzacja samochodu w firmie

Ponadto, dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, można przyjmować indywidualne stawki amortyzacyjne. Dlatego też przed zakupem środka trwałego warto zastanowić się, czy zamiast nowego samochodu nie wybrać auta używanego (czyli de facto starszego niż 6 miesięcy), który będzie można amortyzować np. dwarazy szybciej. Wszakże różnica w standardzie przy tak krótkim okresie nie będzie odczuwalna, ale już w kosztach podatkowych jest znacząca.

Istnieje ponadto w określonych przypadkach możliwość amortyzacji jednorazowej. Dotyczy to podatników, którzy rozpoczęli działalność oraz tzw. małych podatników - mogą oni dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych (z wyjątkiem samochodów osobowych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, do wysokości nieprzekraczającej w roku kwoty 50 tys. euro łącznej wartości tych odpisów.

 

 

Podatnik jednorazowo może amortyzować również środki trwałe o niskiej wartości, tzn. nie przekraczające 3,5 tys. zł. Kupując np. zestaw mebli biurowych warto poprosić sprzedającego, aby na fakturze wyszczególnił każdy element oddzielnie, co pozwoli na podwyższenie kosztów podatkowych.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować


Przegląd rozliczeń podatkowych


Przegląd rozliczeń podatkowych pod kątem zmniejszenia należnego podatku lub odzyskania podatku nienależnie uiszczonego w przeszłości jest rzadko stosowaną optymalizacją, najprawdopodobniej ze względu na fakt, iż podatnicy zbyt często boją się korzystać z usług doradztwa podatkowego, które w tym przypadku są bardzo pomocne. Takie przeglądy przynoszą niemałe korzyści.

Dobrym przykładem są podatki lokalne, szczególnie podatek od nieruchomości. Często okazuje się, że płacimy podatek od budowli, która budowlą de factonie jest (ponieważ spełnia przesłanki uznania jej za budynek) i wówczas zamiast podatku liczonego według powierzchni, nadpłacamy kolosalne sumy od wartości „budowli”. Do tego dochodzi kwestia jej zlokalizowania - jeśli udowodnimy, że znajduje się wewnątrz budynku, wówczas właściwie podatku płacić nie trzeba.

Szczególnie firmom posiadającym grunty dla celów inwestycyjnych zaleca się ponadto ich analizę pod kątem faktycznego zajęcia na prowadzenie działalności.

Poza podatkami lokalnymi wartym przeanalizowania jest podatek PCC. Jeśli bowiem mamy do czynienia z udzielaniem pożyczek między podmiotami niepowiązanymi, przy czym pożyczkodawca jest czynnym podatkiem VAT, wówczas daniny od takiej umowy płacić nie trzeba w ogóle, co wynika z faktu, iż usługi udzielania pożyczek, co do zasady są zwolnione z VAT-u, a każda czynność, która jest zwolniona z podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC.

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Również w przypadku zakupu nieruchomości gruntowych nie zawsze trzeba płacić PCC. I nie dotyczy to jedynie umowy, która jest opodatkowana podatkiem VAT, ale również nabywania gruntów rolnych, przy czym o klasyfikacji nie decyduje ich przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego lub warunkach zabudowy, a ich ujęcie w oficjalnej ewidencji. Nienależnie od tego zapłacony podatek można odzyskać nawet za 5 lat wstecz, a więc jeszcze można odebrać go za nieruchomości zakupione w latach 2009 - 2013. Ewentualna nadpłata stwierdzana jest w drodze decyzji, co zapewnia bezpieczeństwo podatnika oraz nieodwołalność stanowiska organu.


Zwolnienia podatkowe


Warto również pochylić się nad zagadnieniem zwolnień podatkowych, które nie zawsze są skomplikowane. Jednym z takich nietrudnych mechanizmów optymalizujących jest przykład ulgi technologicznej. Mimo iż w przepisach jest ona od dobrych kilku lat, w dalszym ciągu nie cieszy się dużą popularnością.

Podatnik może od podstawy opodatkowania odliczyć wydatki poniesione na nabycie nowych technologii (wiedzy technologicznej w postaci wnip, która umożliwia udoskonalanie lub wytwarzanie nowych wyrobów i usług - np. know-how, oprogramowanie). Odliczenie może wynieść nawet  50% poniesionych kosztów i jest ono czymś dodatkowym poza standardową amortyzacją tej technologii. Na każde wydane 100 tys. zł można uzyskać dodatkowo nawet 50 tys. zł kosztu uzyskania przychodu.

REKLAMA

Warunkiem koniecznym, aby mieć możliwość skorzystania z ulgi jest nabycie technologii w drodze umowy o przeniesienie oraz korzystanie z praw. Technologia nie może być jednak stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co musi być potwierdzone niezależną opinią.

Ulga nie dotyczy wydatków na wytworzenie technologii we własnym zakresie. Prawo do niej nie przysługuje również podatnikom, którzy w bieżącym lub poprzednim roku podatkowym prowadzili działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

 

Sławomir Ekman

 

Dyrektor, 24EasyAudit

 

 

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA