REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Błażejczyk

REKLAMA

Chcielibyśmy w naszej spółce z o.o. podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego utworzonego z zysku spółki. Czy możemy zwiększyć go o dowolną kwotę? Jaki podatek należy odprowadzić?

rada

Można wykorzystać wszystkie środki zgromadzone w kapitale zapasowym na podwyższenie kapitału zakładowego. Zmiana umowy spółki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią, zdaniem organów podatkowych, kosztów uzyskania przychodów. Kwestia ta jest jednak problematyczna. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Spółka z o.o. musi posiadać kapitał zakładowy. Tworzenie pozostałych kapitałów (zapasowego i rezerwowych) nie jest konieczne. Dlatego też można o dowolną kwotę podwyższyć kapitał zakładowy ze środków zapasowego. Jedynym ograniczeniem jest wysokość kapitału zapasowego. Inaczej jest w spółce akcyjnej. Kapitał zapasowy musi być utworzony. Przepisy regulujące funkcjonowanie tej spółki określają nawet minimalną wartość kapitału zapasowego. Jest to kwota stanowiąca 1/3 kapitału akcyjnego.

WAŻNE!

Kapitał zakładowy spółki z o.o. może być podwyższony o dowolną kwotę ze środków kapitału zapasowego.

Podwyższenie kapitału zakładowego skutkuje koniecznością zmiany umowy spółki. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawą opodatkowania jest wartość, o którą podwyższa się kapitał zakładowy. Stawka podatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału i ciąży na spółce. Oznacza to, że spółka powinna wyliczyć podatek i wpłacić go do urzędu skarbowego oraz złożyć deklarację PCC.

Należy jeszcze rozważyć skutki podwyższenia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wspólnikami spółki są osoby fizyczne, a kapitał, z którego środków podwyższa się kapitał zakładowy, był utworzony z zysku spółki. Na ten temat wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w interpretacji z 11 października 2005 r., nr PDI/415-64/2005:

Dokonując analizy przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4, stanowiącego, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, stwierdzić należy, iż dotyczy on sytuacji, w której przekazanie środków na kapitał zakładowy nastąpiłoby z kapitału zapasowego utworzonego z niepodzielonych w poprzednich latach zysków. W takim przypadku, zgodnie z art. 41 ust. 5, w związku z art. 30a ww. ustawy, należałoby pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, np. interpretacja Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2006 r., nr DP/PD/423-0033/06/AK, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2005 r., nr PD-4230Z-6/05/ER. Ich zdaniem wynika to z faktu, że do przychodów osób prawnych nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Swój pogląd uzasadniają także orzeczeniem NSA z 1 marca 2000 r., sygn. I SA/Wr 2285/98. Jest to jednak zbyt fiskalne podejście. Także powoływane przez organy podatkowe orzeczenie NSA jest krytycznie oceniane w piśmiennictwie.

Podwyższenie kapitału zakładowego ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki oraz ma niewątpliwy wpływ na zwiększenie wymiaru tej działalności. Większy kapitał zakładowy to m.in. możliwość realizacji nowych większych kontraktów, zabezpieczenie dla instytucji gwarancyjnych oraz banków, ułatwienie w pozyskaniu środków na inwestycje.

Od początku 2007 r. obowiązują przepisy, które wprost wskazują, że za koszty uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie są wymienione w art. 16 ust. 1. Dlatego nie powinno być wątpliwości, że wydatki te zostały poniesione co najmniej w celu zabezpieczenia źródła przychodów. Niektóre organy podatkowe są tego samego zdania, np. interpretacja Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 1 czerwca 2005 r., nr ZD/406-45/CIT/05.

W związku z rozbieżnymi opiniami co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego najbezpieczniej dla Państwa będzie zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie interpretacji w tej sprawie.

Podstawa prawna

l art. 260 i 396 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 1-7 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - Dz.U. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

l art. 24 ust. 5 pkt 4, art. 30a, art. 41 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l art. 12 ust. 4 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA