REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Błażejczyk

REKLAMA

Chcielibyśmy w naszej spółce z o.o. podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego utworzonego z zysku spółki. Czy możemy zwiększyć go o dowolną kwotę? Jaki podatek należy odprowadzić?

rada

Można wykorzystać wszystkie środki zgromadzone w kapitale zapasowym na podwyższenie kapitału zakładowego. Zmiana umowy spółki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią, zdaniem organów podatkowych, kosztów uzyskania przychodów. Kwestia ta jest jednak problematyczna. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Spółka z o.o. musi posiadać kapitał zakładowy. Tworzenie pozostałych kapitałów (zapasowego i rezerwowych) nie jest konieczne. Dlatego też można o dowolną kwotę podwyższyć kapitał zakładowy ze środków zapasowego. Jedynym ograniczeniem jest wysokość kapitału zapasowego. Inaczej jest w spółce akcyjnej. Kapitał zapasowy musi być utworzony. Przepisy regulujące funkcjonowanie tej spółki określają nawet minimalną wartość kapitału zapasowego. Jest to kwota stanowiąca 1/3 kapitału akcyjnego.

WAŻNE!

Kapitał zakładowy spółki z o.o. może być podwyższony o dowolną kwotę ze środków kapitału zapasowego.

Podwyższenie kapitału zakładowego skutkuje koniecznością zmiany umowy spółki. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawą opodatkowania jest wartość, o którą podwyższa się kapitał zakładowy. Stawka podatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału i ciąży na spółce. Oznacza to, że spółka powinna wyliczyć podatek i wpłacić go do urzędu skarbowego oraz złożyć deklarację PCC.

Należy jeszcze rozważyć skutki podwyższenia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wspólnikami spółki są osoby fizyczne, a kapitał, z którego środków podwyższa się kapitał zakładowy, był utworzony z zysku spółki. Na ten temat wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w interpretacji z 11 października 2005 r., nr PDI/415-64/2005:

Dokonując analizy przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4, stanowiącego, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, stwierdzić należy, iż dotyczy on sytuacji, w której przekazanie środków na kapitał zakładowy nastąpiłoby z kapitału zapasowego utworzonego z niepodzielonych w poprzednich latach zysków. W takim przypadku, zgodnie z art. 41 ust. 5, w związku z art. 30a ww. ustawy, należałoby pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, np. interpretacja Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2006 r., nr DP/PD/423-0033/06/AK, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2005 r., nr PD-4230Z-6/05/ER. Ich zdaniem wynika to z faktu, że do przychodów osób prawnych nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Swój pogląd uzasadniają także orzeczeniem NSA z 1 marca 2000 r., sygn. I SA/Wr 2285/98. Jest to jednak zbyt fiskalne podejście. Także powoływane przez organy podatkowe orzeczenie NSA jest krytycznie oceniane w piśmiennictwie.

Podwyższenie kapitału zakładowego ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki oraz ma niewątpliwy wpływ na zwiększenie wymiaru tej działalności. Większy kapitał zakładowy to m.in. możliwość realizacji nowych większych kontraktów, zabezpieczenie dla instytucji gwarancyjnych oraz banków, ułatwienie w pozyskaniu środków na inwestycje.

Od początku 2007 r. obowiązują przepisy, które wprost wskazują, że za koszty uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie są wymienione w art. 16 ust. 1. Dlatego nie powinno być wątpliwości, że wydatki te zostały poniesione co najmniej w celu zabezpieczenia źródła przychodów. Niektóre organy podatkowe są tego samego zdania, np. interpretacja Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 1 czerwca 2005 r., nr ZD/406-45/CIT/05.

W związku z rozbieżnymi opiniami co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego najbezpieczniej dla Państwa będzie zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie interpretacji w tej sprawie.

Podstawa prawna

l art. 260 i 396 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 1-7 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - Dz.U. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

l art. 24 ust. 5 pkt 4, art. 30a, art. 41 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l art. 12 ust. 4 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA