REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego

Grzegorz Błażejczyk

REKLAMA

Chcielibyśmy w naszej spółce z o.o. podwyższyć kapitał zakładowy, przeznaczając na ten cel środki z kapitału zapasowego utworzonego z zysku spółki. Czy możemy zwiększyć go o dowolną kwotę? Jaki podatek należy odprowadzić?

rada

Można wykorzystać wszystkie środki zgromadzone w kapitale zapasowym na podwyższenie kapitału zakładowego. Zmiana umowy spółki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Koszty związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią, zdaniem organów podatkowych, kosztów uzyskania przychodów. Kwestia ta jest jednak problematyczna. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Spółka z o.o. musi posiadać kapitał zakładowy. Tworzenie pozostałych kapitałów (zapasowego i rezerwowych) nie jest konieczne. Dlatego też można o dowolną kwotę podwyższyć kapitał zakładowy ze środków zapasowego. Jedynym ograniczeniem jest wysokość kapitału zapasowego. Inaczej jest w spółce akcyjnej. Kapitał zapasowy musi być utworzony. Przepisy regulujące funkcjonowanie tej spółki określają nawet minimalną wartość kapitału zapasowego. Jest to kwota stanowiąca 1/3 kapitału akcyjnego.

WAŻNE!

Kapitał zakładowy spółki z o.o. może być podwyższony o dowolną kwotę ze środków kapitału zapasowego.

Podwyższenie kapitału zakładowego skutkuje koniecznością zmiany umowy spółki. Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawą opodatkowania jest wartość, o którą podwyższa się kapitał zakładowy. Stawka podatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału i ciąży na spółce. Oznacza to, że spółka powinna wyliczyć podatek i wpłacić go do urzędu skarbowego oraz złożyć deklarację PCC.

Należy jeszcze rozważyć skutki podwyższenia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wspólnikami spółki są osoby fizyczne, a kapitał, z którego środków podwyższa się kapitał zakładowy, był utworzony z zysku spółki. Na ten temat wypowiedział się Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w interpretacji z 11 października 2005 r., nr PDI/415-64/2005:

Dokonując analizy przepisu art. 24 ust. 5 pkt 4, stanowiącego, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu zakładowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, stwierdzić należy, iż dotyczy on sytuacji, w której przekazanie środków na kapitał zakładowy nastąpiłoby z kapitału zapasowego utworzonego z niepodzielonych w poprzednich latach zysków. W takim przypadku, zgodnie z art. 41 ust. 5, w związku z art. 30a ww. ustawy, należałoby pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, np. interpretacja Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 20 kwietnia 2006 r., nr DP/PD/423-0033/06/AK, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2005 r., nr PD-4230Z-6/05/ER. Ich zdaniem wynika to z faktu, że do przychodów osób prawnych nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego. Swój pogląd uzasadniają także orzeczeniem NSA z 1 marca 2000 r., sygn. I SA/Wr 2285/98. Jest to jednak zbyt fiskalne podejście. Także powoływane przez organy podatkowe orzeczenie NSA jest krytycznie oceniane w piśmiennictwie.

Podwyższenie kapitału zakładowego ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki oraz ma niewątpliwy wpływ na zwiększenie wymiaru tej działalności. Większy kapitał zakładowy to m.in. możliwość realizacji nowych większych kontraktów, zabezpieczenie dla instytucji gwarancyjnych oraz banków, ułatwienie w pozyskaniu środków na inwestycje.

Od początku 2007 r. obowiązują przepisy, które wprost wskazują, że za koszty uznaje się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego nie są wymienione w art. 16 ust. 1. Dlatego nie powinno być wątpliwości, że wydatki te zostały poniesione co najmniej w celu zabezpieczenia źródła przychodów. Niektóre organy podatkowe są tego samego zdania, np. interpretacja Naczelnika Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 1 czerwca 2005 r., nr ZD/406-45/CIT/05.

W związku z rozbieżnymi opiniami co do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego najbezpieczniej dla Państwa będzie zwrócić się do swojego urzędu skarbowego z wnioskiem o wydanie interpretacji w tej sprawie.

Podstawa prawna

l art. 260 i 396 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 1-7 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - Dz.U. Nr 41, poz. 399; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629

l art. 24 ust. 5 pkt 4, art. 30a, art. 41 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l art. 12 ust. 4 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA