REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Jak założyć spółkę z o.o.?
Jak założyć spółkę z o.o.?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. Jedną z dostępnych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce jest spółka z o.o. Z uwagi na swoją odrębną osobowość prawną, stanowi bardzo popularną formę prawną przedsiębiorstwa. Co warto wiedzieć przed jej założeniem?

Mimo pandemii koronawirusa oraz związanych z nią ograniczeń gospodarczych, Polacy wciąż chętnie decydują się na zakładanie własnego biznesu. W I kwartale 2021 r. odnotowano ponad 84,2 tys. rejestracji przedsiębiorstw, czyli 0,1% więcej niż w analogicznym (jeszcze przed-pandemicznym) okresie ubiegłego roku – wskazuje GUS. Największy wzrost zaliczyła branża Informacja i komunikacja (o 39,1%), a najczęściej wybieraną formą prawną, poza jednoosobową działalnością gospodarczą, były spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Stanowiły one 14,26% wszystkich przedsiębiorstw, wyraźnie dystansując spółkę cywilną (1,75%). Nic w tym dziwnego, albowiem spółka z o.o. daje wiele korzyści i jest relatywnie prosta w rejestracji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka z o.o. - wady i zalety

Jedną z głównych zalet spółki z o.o. jest… jej ograniczona odpowiedzialność. Będąc odrębną osobą prawną, działa jako pełnoprawny podmiot we własnym imieniu, niezależny od swoich udziałowców. Odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wartości, jaką wnieśli do spółki.

– Wyłączenie odpowiedzialności osobistej za długi spółki czy nietrafione inwestycje bez wątpienia czyni tę formę prawną przedsiębiorstwa wartą rozważenia – przekonuje Teresa Warska, ekspert od prawa podatkowego w spółce Systim, oferującej oprogramowanie do zarządzania firmą.

Kapitał zakładowy spółki z o.o.

Co istotne, kapitał zakładowy wniesiony do spółki może przyjąć postać zarówno pieniężną, jak i niepieniężną – w formie aportu np. wierzytelności, nieruchomości czy majątkowych praw autorskich, a jego minimalna wartość to 5 tysięcy złotych.

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to dobre rozwiązanie także dla tych przedsiębiorców, którzy nie mają sprawdzonego i zaufanego partnera biznesowego, ponieważ nie wymaga ona posiadania wspólnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zamiast zakładać jednoosobową działalność gospodarczą, możemy sięgnąć po taką formę prawną jak spółka z o.o. W takim przypadku 100 proc. udziałów obejmie założyciel przy jednoczesnym byciu jedynym członkiem zarządu – podkreśla Teresa Warska z Systim.

Założenie spółki z o.o - koszty

Mimo wielu zalet, omawiana forma prawna niesie też wiele ograniczeń oraz dodatkowych obowiązków. Przede wszystkim niektóre czynności prawne wymagają stałych wizyt u notariusza, co wiąże się ze stratą czasu i dodatkowymi kosztami. Osoba, posiadająca wszystkie udziały w takiej spółce, powinna w wybranych sytuacjach podpisywać umowy z samym sobą w formie notarialnej. Co gorsza, traktowana jest ona przez ZUS jako osoba prowadząca jednoosobową działalność. Oznacza to, że musi ona odprowadzać składki ZUS. Jeśli chcemy uniknąć takiego scenariusza, konieczne jest posiadanie wspólnika z co najmniej 10-proc. udziałem w spółce.

Dodatkowo, po uzyskaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, należy złożyć deklarację PCC-3, która dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. Co istotne, przepis ten obowiązuje wszystkie spółki. Ponadto trzeba dokonać wpłaty tego podatku w terminie 14 dni od dnia rejestracji spółki. Jak twierdzi ekspertka z Systim:

– Stawka podatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania, która stanowi wartość kapitału zakładowego pomniejszonego o koszty wpisu do KRS, ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki. Jeśli natomiast korzystamy z portalu S24, obliczenie jego wysokości oraz złożenie deklaracji spoczywa bezpośrednio na nas.

Spółka z o.o. - jak założyć?

W celu zawiązania spółki z o.o. należy sporządzić umowę, która będzie zawierać adres siedziby spółki, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego, a także podział i liczbę udziałów wspólników. Umowa musi mieć formę aktu notarialnego.

– Z chwilą zawarcia umowy powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w tzw. organizacji, która trwa do momentu wpisu podmiotu do rejestru KRS. W tym czasie możemy nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Możemy chociażby kupować nieruchomości, środki trwałe, zaciągnąć kredyt, zawierać umowy z kontrahentami i pracownikami oraz wystawiać faktury VAT – wylicza Teresa Warska. – Spółka w organizacji nie może jednak trwać dłużej niż sześć miesięcy. Jeżeli po tym okresie, liczonym od dnia zawarcia umowy, wniosek o rejestrację spółki z o.o. nie został złożony w sądzie albo został prawomocnie przez niego oddalony, umowa spółki ulega rozwiązaniu – dodaje.

Rejestracja spółki z o.o.

Aktualne przepisy nie wymagają dołączania dokumentów do urzędu skarbowego, urzędu statystycznego oraz ZUS (wyjątkiem jest druk NIP-8 opisany poniżej). A zatem w przypadku rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością osobiście, wniosek wraz z dokumentami należy złożyć do Sądu Rejestrowego. To on bowiem, po wydaniu postanowienia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), przekazuje dane nowej spółki za pomocą systemu elektronicznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) i rejestru REGON. Natomiast wspomniany powyżej CRP KEP przekazuje dane do ZUS. Opłata za wpis spółki do KRS w trybie tradycyjnym wynosi 600 zł (500 zł tytułem opłaty sądowej oraz 100 zł za ogłoszenie wpisu do MSiG).

Zakładanie spółki z o.o. przez Internet

Aktualne przepisy umożliwiają założenie spółki z ograniczoną nie tylko w formie aktu notarialnego, ale również przez Internet. To zdecydowanie szybsza i – co istotne - tańsza formuła, dlatego coraz więcej osób decyduje się z niej skorzystać. Można to zrobić poprzez portal S24 prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. System ten jest prosty i intuicyjny oraz przeprowadzi każdego „krok po kroku” przez cały proces. Zapewnia też komplet standardowych dokumentów, które wypełnia się w elektronicznym formularzu, a przy tym jest tańszy - płacimy 250 zł za wpis do KRS i 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Niestety forma ta rodzi też pewne ograniczenia. Korzystając z gotowego wzorca umowy praktycznie nie mamy możliwości kształtowania jej treści. Ponadto rok obrotowy zawsze będzie równy kalendarzowemu (nie licząc pierwszego roku działalności), a pokrycie kapitału zakładowego będzie możliwe wyłącznie poprzez wkład pieniężny. Dodatkowo, wszystkie osoby podpisujące umowę muszą mieć aktywne konto w systemie S24 oraz możliwość podpisywania się elektronicznie.

Zgłoszenie spółki z o.o.

W wybranych przypadkach konieczne jest również zgłoszenie danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Zgłoszenie to składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej crbr.podatki.gov.pl. Dla pełnej rejestracji w charakterze podatnika lub płatnika oraz w zakresie statystyki publicznej, należy również przekazać dane uzupełniające. Są to dodatkowe informacje, takie jak na przykład numer rachunku bankowego lub miejsce prowadzenia działalności. Możemy to zrobić nie później niż 7 dni od daty rejestracji spółki poprzez druk NIP-8, na którym należy wskazać nazwę skróconą płatnika składek. To właśnie na jego podstawie ZUS sporządzi dokumenty zgłoszeniowe, takie jak: ZUS ZPA, ZUS ZBA, ZUS ZAA, które są niezbędne do zamknięcia procedur rejestracyjnych.

Podsumowanie

Spółka z o.o. to bardzo popularna forma prawna przedsiębiorstwa. Jej niewątpliwą zaletą jest spore bezpieczeństwo majątku osobistego wspólników, którzy to nie odpowiadają takowym za zobowiązania spółki. Co więcej, przejrzysta struktura organizacyjna, niskie wymogi kapitałowe, a także nieskomplikowana procedura założenia i funkcjonowania czynią spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wartą rozważenia przy wyborze formy prowadzenia działalności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA