REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę z o.o.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Jak założyć spółkę z o.o.?
Jak założyć spółkę z o.o.?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. Jedną z dostępnych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce jest spółka z o.o. Z uwagi na swoją odrębną osobowość prawną, stanowi bardzo popularną formę prawną przedsiębiorstwa. Co warto wiedzieć przed jej założeniem?

Mimo pandemii koronawirusa oraz związanych z nią ograniczeń gospodarczych, Polacy wciąż chętnie decydują się na zakładanie własnego biznesu. W I kwartale 2021 r. odnotowano ponad 84,2 tys. rejestracji przedsiębiorstw, czyli 0,1% więcej niż w analogicznym (jeszcze przed-pandemicznym) okresie ubiegłego roku – wskazuje GUS. Największy wzrost zaliczyła branża Informacja i komunikacja (o 39,1%), a najczęściej wybieraną formą prawną, poza jednoosobową działalnością gospodarczą, były spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Stanowiły one 14,26% wszystkich przedsiębiorstw, wyraźnie dystansując spółkę cywilną (1,75%). Nic w tym dziwnego, albowiem spółka z o.o. daje wiele korzyści i jest relatywnie prosta w rejestracji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka z o.o. - wady i zalety

Jedną z głównych zalet spółki z o.o. jest… jej ograniczona odpowiedzialność. Będąc odrębną osobą prawną, działa jako pełnoprawny podmiot we własnym imieniu, niezależny od swoich udziałowców. Odpowiedzialność wspólników jest ograniczona do wartości, jaką wnieśli do spółki.

– Wyłączenie odpowiedzialności osobistej za długi spółki czy nietrafione inwestycje bez wątpienia czyni tę formę prawną przedsiębiorstwa wartą rozważenia – przekonuje Teresa Warska, ekspert od prawa podatkowego w spółce Systim, oferującej oprogramowanie do zarządzania firmą.

Kapitał zakładowy spółki z o.o.

Co istotne, kapitał zakładowy wniesiony do spółki może przyjąć postać zarówno pieniężną, jak i niepieniężną – w formie aportu np. wierzytelności, nieruchomości czy majątkowych praw autorskich, a jego minimalna wartość to 5 tysięcy złotych.

REKLAMA

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to dobre rozwiązanie także dla tych przedsiębiorców, którzy nie mają sprawdzonego i zaufanego partnera biznesowego, ponieważ nie wymaga ona posiadania wspólnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Zamiast zakładać jednoosobową działalność gospodarczą, możemy sięgnąć po taką formę prawną jak spółka z o.o. W takim przypadku 100 proc. udziałów obejmie założyciel przy jednoczesnym byciu jedynym członkiem zarządu – podkreśla Teresa Warska z Systim.

Założenie spółki z o.o - koszty

Mimo wielu zalet, omawiana forma prawna niesie też wiele ograniczeń oraz dodatkowych obowiązków. Przede wszystkim niektóre czynności prawne wymagają stałych wizyt u notariusza, co wiąże się ze stratą czasu i dodatkowymi kosztami. Osoba, posiadająca wszystkie udziały w takiej spółce, powinna w wybranych sytuacjach podpisywać umowy z samym sobą w formie notarialnej. Co gorsza, traktowana jest ona przez ZUS jako osoba prowadząca jednoosobową działalność. Oznacza to, że musi ona odprowadzać składki ZUS. Jeśli chcemy uniknąć takiego scenariusza, konieczne jest posiadanie wspólnika z co najmniej 10-proc. udziałem w spółce.

Dodatkowo, po uzyskaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, należy złożyć deklarację PCC-3, która dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. Co istotne, przepis ten obowiązuje wszystkie spółki. Ponadto trzeba dokonać wpłaty tego podatku w terminie 14 dni od dnia rejestracji spółki. Jak twierdzi ekspertka z Systim:

– Stawka podatku wynosi 0,5% podstawy opodatkowania, która stanowi wartość kapitału zakładowego pomniejszonego o koszty wpisu do KRS, ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym i kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki. Jeśli natomiast korzystamy z portalu S24, obliczenie jego wysokości oraz złożenie deklaracji spoczywa bezpośrednio na nas.

Spółka z o.o. - jak założyć?

W celu zawiązania spółki z o.o. należy sporządzić umowę, która będzie zawierać adres siedziby spółki, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego, a także podział i liczbę udziałów wspólników. Umowa musi mieć formę aktu notarialnego.

– Z chwilą zawarcia umowy powstaje spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w tzw. organizacji, która trwa do momentu wpisu podmiotu do rejestru KRS. W tym czasie możemy nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Możemy chociażby kupować nieruchomości, środki trwałe, zaciągnąć kredyt, zawierać umowy z kontrahentami i pracownikami oraz wystawiać faktury VAT – wylicza Teresa Warska. – Spółka w organizacji nie może jednak trwać dłużej niż sześć miesięcy. Jeżeli po tym okresie, liczonym od dnia zawarcia umowy, wniosek o rejestrację spółki z o.o. nie został złożony w sądzie albo został prawomocnie przez niego oddalony, umowa spółki ulega rozwiązaniu – dodaje.

Rejestracja spółki z o.o.

Aktualne przepisy nie wymagają dołączania dokumentów do urzędu skarbowego, urzędu statystycznego oraz ZUS (wyjątkiem jest druk NIP-8 opisany poniżej). A zatem w przypadku rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością osobiście, wniosek wraz z dokumentami należy złożyć do Sądu Rejestrowego. To on bowiem, po wydaniu postanowienia o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), przekazuje dane nowej spółki za pomocą systemu elektronicznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP) i rejestru REGON. Natomiast wspomniany powyżej CRP KEP przekazuje dane do ZUS. Opłata za wpis spółki do KRS w trybie tradycyjnym wynosi 600 zł (500 zł tytułem opłaty sądowej oraz 100 zł za ogłoszenie wpisu do MSiG).

Zakładanie spółki z o.o. przez Internet

Aktualne przepisy umożliwiają założenie spółki z ograniczoną nie tylko w formie aktu notarialnego, ale również przez Internet. To zdecydowanie szybsza i – co istotne - tańsza formuła, dlatego coraz więcej osób decyduje się z niej skorzystać. Można to zrobić poprzez portal S24 prowadzony przez Ministerstwo Sprawiedliwości. System ten jest prosty i intuicyjny oraz przeprowadzi każdego „krok po kroku” przez cały proces. Zapewnia też komplet standardowych dokumentów, które wypełnia się w elektronicznym formularzu, a przy tym jest tańszy - płacimy 250 zł za wpis do KRS i 100 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Niestety forma ta rodzi też pewne ograniczenia. Korzystając z gotowego wzorca umowy praktycznie nie mamy możliwości kształtowania jej treści. Ponadto rok obrotowy zawsze będzie równy kalendarzowemu (nie licząc pierwszego roku działalności), a pokrycie kapitału zakładowego będzie możliwe wyłącznie poprzez wkład pieniężny. Dodatkowo, wszystkie osoby podpisujące umowę muszą mieć aktywne konto w systemie S24 oraz możliwość podpisywania się elektronicznie.

Zgłoszenie spółki z o.o.

W wybranych przypadkach konieczne jest również zgłoszenie danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Zgłoszenie to składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej crbr.podatki.gov.pl. Dla pełnej rejestracji w charakterze podatnika lub płatnika oraz w zakresie statystyki publicznej, należy również przekazać dane uzupełniające. Są to dodatkowe informacje, takie jak na przykład numer rachunku bankowego lub miejsce prowadzenia działalności. Możemy to zrobić nie później niż 7 dni od daty rejestracji spółki poprzez druk NIP-8, na którym należy wskazać nazwę skróconą płatnika składek. To właśnie na jego podstawie ZUS sporządzi dokumenty zgłoszeniowe, takie jak: ZUS ZPA, ZUS ZBA, ZUS ZAA, które są niezbędne do zamknięcia procedur rejestracyjnych.

Podsumowanie

Spółka z o.o. to bardzo popularna forma prawna przedsiębiorstwa. Jej niewątpliwą zaletą jest spore bezpieczeństwo majątku osobistego wspólników, którzy to nie odpowiadają takowym za zobowiązania spółki. Co więcej, przejrzysta struktura organizacyjna, niskie wymogi kapitałowe, a także nieskomplikowana procedura założenia i funkcjonowania czynią spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wartą rozważenia przy wyborze formy prowadzenia działalności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA