REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakość raportowania klimatycznego w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Jakość raportowania klimatycznego w Polsce
Jakość raportowania klimatycznego w Polsce
Materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Raportowanie klimatyczne. Poziom zgodności raportowania klimatycznego spółek notowanych na GPW z rekomendacjami TCFD jest niższy o 13 pkt proc. od średniej światowej - wynika z badania EY Polska: Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego Polska 2021. Natomiast jakość tych ujawnień jest niższa o 15 pkt proc.

Spółki z WIG20 na poziomie odpowiednio 73% i 42% są lekko powyżej lub na poziomie światowej średniej pod względem zgodności z rekomendacjami i jakości ujawnień. Liderami są banki i ubezpieczyciele oraz sektor energii, które powinny być akceleratorem zmian w innych sektorach.

REKLAMA

Raportowanie klimatyczne

Szybujące w górę ceny energii w ostatnich tygodniach pokazały, że kwestie klimatyczne nie są wydumaną teorią pielęgnowaną przez oderwanych od życia profesorów, ale mają bardzo realne przełożenie na funkcjonowanie całych gospodarek, firm w nich działających i przysłowiowego Kowalskiego. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa mają przed sobą sporo pracy związanej z raportowaniem klimatycznym. Przebadaliśmy największe spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW), skupiając się na firmach najbardziej narażonych na ryzyko klimatyczne. Z badania wynikło, że 57% z nich raportuje kwestie klimatyczne zgodnie z zaleceniami sprawozdawczości w zakresie informacji związanych z klimatem (TCFD) - wynika z badania EY Polska: Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego Polska 2021. Jest to wynik niższy od globalnej średniej na poziomie 70%. Jakość ujawnień wśród polskich spółek wyniosła niespełna 27%, w porównaniu z 42% na świecie. Jedynie trzy analizowane przez EY Polska podmioty w pełni zastosowały się do  zaleceń TCFD, ale żaden z nich nie otrzymał maksymalnej oceny za jakość prezentowanych ujawnień.

Odsetek firm raportujących kwestie klimatyczne zgodnie z zaleceniami TCFD

Raportowanie klimatyczne - raport EY

- Krajowe przedsiębiorstwa powinny zmierzyć się z wyzwaniami klimatycznymi jak najszybciej, ponieważ w nadchodzących latach większość sektorów gospodarki stanie w obliczu wyzwań spowodowanych transformacją klimatyczną. Wraz z rosnącą świadomością społeczną rosnąć będzie również presja wywierana przez pracowników, klientów i inwestorów, którzy coraz częściej biorą pod uwagę informacje o zarządzaniu ryzykiem klimatycznym. Firmy, które chcą opierać wzrost wartości na trwałych fundamentach, powinny konsekwentnie i szybko wdrażać kolejne obszary informacji związanych z klimatem. Mamy nadzieję, że nasz raport będzie dla nich impulsem do przyspieszenia prac – mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający Regionem EY CESA (Central, Eastern and Southeastern Europe & Central Asia), Partner Zarządzający EY Polska.

TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures), powołana przez Radę Stabilności Finansowej (FSB), opublikowała w 2017 r. wskazówki dla firm pokazujące jak mają raportować wpływ ich działalności na środowisko oraz jak powinny rozumieć ryzyko i możliwości związane ze zmianami klimatycznymi. Stosowanie się do zaleceń nie jest jeszcze obowiązkowe, lecz ich przyjęcie popierają międzynarodowe organy regulacyjne i inwestorzy.

- Nasze badanie pokazuje, że największe spółki notowane na GPW w niewystarczającym stopniu uwzględniają rekomendacje TCFD w swoich sprawozdaniach albo w ogóle nie łączą zagadnień klimatycznych z funkcjonowaniem firmy. Jedną z przyczyn, dla których wiele spółek nie uwzględnia zaleceń TCFD w raportach dla inwestorów lub robi to w sposób dość powierzchowny, może być niewystarczająca jeszcze dojrzałość procesów identyfikacji i raportowania ryzyk klimatycznych. Trudność mogą stanowić również odmienne ramy czasowe, w których należy rozpatrywać ujawnienia finansowe i zagrożenia klimatyczne, a także przełożenie ryzyk klimatycznych na konsekwencje finansowe – komentuje wyniki raportu Jarosław Wajer, Partner EY Polska, Lider Działu Energetyki w Polsce i regionie CESA, ekspert zagadnień zrównoważonego rozwoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółki z WIG20 raportują kwestie klimatyczne na globalnych poziomach

W zestawieniu przygotowanym przez EY Polska najlepiej wypadły spółki wchodzące w skład indeksu WIG20. Wśród największych giełdowych firm, średnia zgodność z rekomendacjami poszczególnych obszarów TCFD wyniosła 73%, a jakość ujawnień osiągnęła poziom 42%. Zanotowany wynik w zakresie zgodności z rekomendacjami jest nieznacznie wyższy od średniej globalnej na poziomie 70%, wskazanej w EY Global Climate Risk Disclosure Barometer. Równy światowej średniej jest natomiast wskaźnik jakości ujawnień.

- Stosunkowo najlepsze zastosowanie zaleceń sprawozdawczości w zakresie informacji związanych z klimatem wśród największych giełdowych spółek nie jest zaskoczeniem, ponieważ są to podmioty najbardziej eksponowane na ocenę globalnych inwestorów. Nie bez znaczenia dla wyniku jest również struktura indeksu WIG20, w której duży udział mają banki i ubezpieczyciele oraz spółki z sektora energii (obejmującej obok energetyki też obszar ropy naftowej i gazu ziemnego), charakteryzujące się na całym świecie wysoką jakością raportowania klimatycznego – dodaje Jarosław Wajer.

Banki, ubezpieczyciele i sektor energii najlepiej raportują kwestie klimatyczne

Patrząc na wyniki badania EY Polska przez pryzmat sektorów działalności spółek, najlepiej do zaleceń sprawozdawczości w zakresie informacji związanych z klimatem stosują się banki i ubezpieczyciele, wyprzedzając sektory niefinansowe. Średnia zgodność z rekomendacjami TCFD w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym wyniosła 69%, jakość ujawnień oceniono na 36%. 

Kolejnym z najlepiej prezentujących się – pod względem stosowania się do zaleceń TCFD - jest sektor energii. Tu średnia zgodność z rekomendacjami wyniosła 65%, a jakość ujawnień znalazła się na poziomie 36%. 

Stosunkowo dobrze rozwinięty pod względem dostosowania do rekomendacji TCFD, zarówno pod względem zgodności z rekomendacjami, jak i jakości publikowanych informacji jest sektor materiały i budownictwo (zgodność z rekomendacjami 66%, jakość ujawnień 28%). Zdecydowanie mniej korzystnie na tym tle wypadły w badaniu EY Polska takie sektory jak rolnictwo, żywność i produkty leśne (zgodność z rekomendacjami 39%, jakość ujawnień 18%) oraz transport (zgodność z rekomendacjami 38%, jakość ujawnień 14%). 

Odsetek firm raportujących kwestie klimatyczne zgodnie z zaleceniami TCFD w podziale na sektory

Odsetek firm raportujących kwestie klimatyczne zgodnie z zaleceniami TCFD

- Raportowanie i stosunkowo wysoka jakość danych prezentowanych przez spółki z sektora finansowego czy energii związana jest w dużej mierze z regulacjami prawnymi i koniecznością dostosowywania działalności tego typu spółek do nakładanych przez regulatorów wymogów w najbardziej narażonych na ryzyka klimatyczne sektorach. Można więc spodziewać się, że wraz z rosnącą presją regulacyjną, polityczną i społeczną zastosowanie wskaźników TCFD będzie się dynamicznie poprawiało a akceleratorem tej zmiany mogą być właśnie te firmy, które dziś przodują pod względem raportowania kwestii klimatycznych. Musimy jednak pamiętać, że ujawnienia w raportach są jedynie konsekwencją wcześniejszych działań – czy to w zakresie strategii czy procesów wewnętrznych  – mówi Marcin Witkowski, Manager EY Polska, ekspert transformacji strategicznej i zrównoważonego rozwoju.

Raportowanie klimatyczne w raportach niefinansowych

W 2020 r. analizowane przez EY Polska spółki najczęściej ujawniały zagadnienia z obszarów: „Ład korporacyjny” oraz „Wskaźniki i cele”. Najrzadziej uwzględnianym w sprawozdaniach badanych spółek elementem TCFD była z kolei analiza scenariuszy zmian klimatycznych pod kątem odporności strategii organizacji. 

Najwięcej badanych spółek zgłaszało kwestie klimatyczne w raportach niefinansowych, m.in. w raportach zrównoważonego rozwoju czy sprawozdaniach ESG. Mniejsza część firm uwzględniła swoje ujawnienia związane z klimatem w ramach sprawozdania zarządu ze swojej działalności.

O badaniu

W raporcie Barometr Ujawnień Ryzyka Klimatycznego Polska 2021 oceniono ujawnienia niefinansowe związane ze zmianami klimatycznymi wśród spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w sektorach wyróżnionych zgodnie z zaleceniami TCFD jako najbardziej narażone na ten proces oraz wśród wszystkich spółek z WIG20. Wybrano największe firmy z danego sektora według przychodów ze sprzedaży netto w 2020 r. Ocenie poddano raporty niefinansowe za 2020 r. Łącznie oceniono 59 podmiotów, odnosząc się do 5 sektorów określonych przez TCFD. 

Spółki oceniane były na podstawie dwóch wskaźników tj. zgodności z rekomendacjami (coverage) i jakości (quality) ujawnianych informacji. Maksymalną liczbę punktów (100%) mogły uzyskać tylko te firmy, które wdrożyły wszystkie 11 rekomendacji dotyczących poszczególnych kategorii, a jakość ujawnianych informacji spełniała wszystkie wymogi TCFD (tj. uzyskała maksymalną ocenę 5 punktów).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA