REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy utworzyć i jak wykazać w księgach odpis aktualizujący pożyczkę

Maryla Piotrowska

REKLAMA

Udzieliliśmy spółce pożyczki długoterminowej. Dłużnik okazał się niewypłacalny i pożyczka do tej pory nie została spłacona. Czy powinniśmy utworzyć odpis aktualizujący? Jeżeli informację o niewypłacalności dłużnika otrzymaliśmy w maju 2007 r., to czy odpis ten powinien być utworzony dopiero na dzień bilansowy?
RADA

 

Spółka powinna utworzyć odpis aktualizujący pożyczkę w wysokości zagrożonej niespłaceniem. Odpis ten tworzy się pod datą otrzymania informacji o niewypłacalności dłużnika.

uzasadnienie

Jeżeli pojawiło się ryzyko nieodzyskania pożyczonych pieniędzy, spółka powinna utworzyć odpis aktualizujący w ciężar „Kosztów finansowych”. Wartość tego odpisu zmniejsza wartość bilansową udzielonej pożyczki. Odpis trzeba utworzyć w momencie otrzymania informacji o niewypłacalności dłużnika. Nie należy z tym zwlekać do końca roku, ponieważ księgi rachunkowe powinny jasno i rzetelnie odzwierciedlać sytuację majątkową spółki w każdym momencie, nie tylko na koniec roku. Ponadto według przepisów ustawy o rachunkowości księgi rachunkowe powinny być prowadzone rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco. Muszą zatem odzwierciedlać stan rzeczywisty. Jeśli spółka otrzymała w maju informację o niewypłacalności dłużnika, to w tym momencie powinna utworzyć odpis aktualizujący.

Udzielone pożyczki wycenia się nie rzadziej niż na dzień bilansowy w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem ostrożności. Oznacza to, że wyceniając pożyczkę, należy naliczyć odsetki, które dłużnik powinien zapłacić, zgodnie ze stawką oprocentowania wynikającą z umowy. Naliczone odsetki również trzeba objąć odpisem aktualizującym.

Jeżeli skończy się przyczyna, dla której dokonano odpisu, to zgodnie z art. 35c ustawy o rachunkowości należy go rozwiązać w części równej wielkości spłaconej pożyczki.

Przykład

Spółka udzieliła kontrahentowi pożyczki długoterminowej w wysokości 100 000 zł. Naliczone odsetki wyniosły 10 000 zł. Dłużnik okazał się niewypłacalny. W związku z tym spółka postanowiła utworzyć odpis aktualizujący obejmujący pożyczkę oraz naliczone odsetki.

Ewidencja księgowa

1. Udzielenie pożyczki:

Wn „Inwestycje długoterminowe” 100 000

- w analityce „Udzielone pożyczki”

Ma „Rachunek bankowy” 100 000

2. Naliczenie odsetek:

Wn „Inwestycje długoterminowe” 10 000

- w analityce „Odsetki od pożyczki”

Ma „Przychody finansowe” 10 000

3. Utworzenie odpisu aktualizującego:

a) pożyczka

Wn „Koszty finansowe” 100 000

Ma „Odpisy aktualizujące” 100 000

b) odsetki

Wn „Koszty finansowe” 10 000

Ma „Odpisy aktualizujące” 10 000

4. Spłata pożyczki wraz z odsetkami:

Wn „Rachunek bankowy” 110 000

Ma „Inwestycje długoterminowe” 110 000

5. Rozwiązanie odpisu aktualizującego:

Wn „Odpisy aktualizujące” 110 000

Ma „Przychody finansowe” 110 000

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Jeśli pożyczkobiorca został postawiony w stan likwidacji, a należność stanie się nieściągalna, należy zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości przeksięgować ją do pozostałych kosztów operacyjnych. Rozwiązany odpis aktualizujący nie będzie wówczas stanowił kosztów uzyskania przychodu.

l art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 24, 35 i 35b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dotacje dla śląskich przedsiębiorców na transformację działalności w 2024 roku. Od kiedy nabór wniosków?

W dniu 27 czerwca 2024 r. powinien zostać uruchomiony nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów badawczo-rozwojowych, planowanych do realizacji przez przedsiębiorstwa prowadzące działalność w województwie śląskim. 

Komisja Europejska uruchamia wobec Polski procedurę nadmiernego deficytu. Otwarcie możliwe w lipcu 2024 r. Jakie skutki? Co dalej?

Komisja Europejska poinformowała 19 czerwca 2024 r., że jej zdaniem uzasadnione jest otwarcie procedury nadmiernego deficytu m.in. wobec siedmiu państw członkowskich UE (w tym Polski) i zamierza zaproponować Radzie UE jej otwarcie w lipcu br. Zdaniem ekspertów banku PKO BP to sygnał, że m.in. nie ma przestrzeni do zwiększania wydatków budżetowych.

Unijna Odprawa Scentralizowana w Imporcie (CCI), Faza 1. Kurs e-learningowy Komisji Europejskiej

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że Komisja Europejska przygotowała moduł e-learningowy opisujący założenia "Unijnej Odprawy Scentralizowanej w Imporcie (CCI), Faza 1" w ramach Unijnego Kodeksu Celnego. 

Projekt zmian w składce zdrowotnej. Już wiemy kiedy trafi do Sejmu

Projekt zmian składki zdrowotnej i uproszczenia sposobu jej wyliczania powinien trafić do Sejmu po wakacjach. Natomiast jeszcze przed wakacjami sejmowymi minister finansów Andrzej Domański ma spotkać się z Lewicą w celu ostatecznego uzgodnienia propozycji zawartych w projekcie.

REKLAMA

Wyrok TSUE dot. nadpłaty VAT. Prawo do zwrotu nadpłaconego podatku wskutek błędnej ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

TSUE w wyroku z 21 marca 2024 r. zapadłym w sprawie C‑606/22 orzekł, że wykazanie nadpłaty podatku VAT i dochodzenie jej zwrotu dopuszczalne jest również wtedy, gdy sprzedaż z zawyżoną stawką VATu odbywała się na rzecz konsumentów na podstawie paragonów z kas rejestrujących (fiskalnych), a więc nie wyłącznie wówczas, gdy wystawiano faktury. Naczelny Sąd Administracyjny - w oczekiwaniu na powyższe orzeczenie - zawiesił kilka prowadzonych postępowań. Po wyroku TSUE postępowania te zostały podjęte na nowo i oczekują na rozstrzygnięcia.

W bankomacie Euronetu wypłacisz maksymalnie jednorazowo 200 zł (tylko 18 czerwca). Dlaczego? To akcja protestacyjna

We wtorek 18 czerwca 2024 r. w bankomatach Euronetu można wypłacić jednorazowo maksymalnie do 200 zł. Wprowadzone ograniczenie to akcja protestacyjna Euronetu, która - jak powiedział PAP prezes Euronet Polska Marek Szafirski - ma zwrócić uwagę na sytuację operatorów bankomatów.

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników. MRPiPS przygotował zmianę rozporządzenia

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotował 13 czerwca 2024 r. projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, który ma wejść w życie przed 1 lipca 2024 r. Co się zmieni?

Karty przedpłacone - jak rozliczać w VAT. Czy tak samo jak bony?

Aktualnie w obrocie gospodarczym często można się spotkać z różnego rodzaju kartami przedpłaconymi. Jak takie karty przedpłacone należy rozliczać dla celów VAT? Czy może tak samo jak bony (towarowe i usługowe)? A także czy niewykorzystane środki na kartach przedpłaconych należy opodatkować VAT?

REKLAMA

Są już propozycje nowych definicji budynku i budowli, na potrzeby podatkowe. Jest temat garaży wielostanowiskowych

Mamy już propozycje nowych definicji budynku i budowli oraz rozwiązanie kwestii opodatkowania garaży wielostanowiskowych. Zmiany zawiera projekt nowelizacji ustawy o podatku rolnym i innych ustaw, który został właśnie opublikowany na stronach rządowych.

Przedsiębiorca wydaje pieniądze na edukację i szkolenia. Kiedy może te wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych firmy?

Czy przedsiębiorca może zaliczyć różnoraki wydatki edukacyjne i szkoleniowe do kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorca może bowiem podjąć naukę w celu rozpoczęcia wykonywania określonej działalności gospodarczej lub zdobycia przewagi konkurencyjnej w ramach już wykonywanej. Nierzadko również dochodzi do otwierania nowej gałęzi prowadzonej działalności. Idąc tym samym tropem można spotkać się ze szkoleniami dla pracowników oraz współpracowników, które mogą okazać się korzystniejszym rozwiązaniem niż poszukiwanie nowych specjalistów. Co na ten temat sądzą organy podatkowe?

REKLAMA