REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz trudniej otrzymać od organów podatkowych jakiekolwiek stanowisko w sytuacji, gdy członek zarządu spółki chciałby świadczyć spółce odrębne usługi na podstawie oddzielnej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności takie jak: doradztwo strategiczne, usługi wyszukiwania klientów czy pośrednictwa handlowego. Wydane ostatnio stanowiska organów podatkowych kształtują nowy kierunek w orzecznictwie.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów członka zarządu. Dotychczasowa praktyka

Wydawane w ostatnim czasie interpretacje podatkowe najczęściej dotyczyły możliwości stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskiwanych przez członków zarządu w ramach prowadzonych JDG. Organ akceptował stawkę ryczałtową, jeżeli zakres usług świadczonych przez członka zarządu w ramach JDG nie pokrywał się z obowiązkami korporacyjnymi członka zarządu.

Taki pogląd podzielił np. Dyrektor KIS w interpretacji z 2 września 2022 roku o sygn. 0115-KDIPT3.4011.424.2022.2.JG, gdzie organ zgodził się na zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej, która ma być świadczona na rzecz podmiotów, w którym wnioskodawca jest wspólnikiem, członkiem zarządu lub prokurentem. Ww. usługi miały mieć formę usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i polegały na:
- szczegółowym projektowaniu funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), w tym na tworzeniu projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych,
- tworzeniu dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności,
- analiza odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowaniu i modyfikowaniu projektów funkcjonalnych na podstawie takich analiz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W interpretacji indywidualnej o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.22.2022.2.IM z 28 kwietnia 2022 roku organ zgodził się także z wnioskodawcą na zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu dla szeregu usług świadczonych przez prezesa zarządu dla spółki, takich jak:
- negocjowanie warunków współpracy z dostawcami w imieniu firmy,
- analiza sprzedaży i możliwości substytucji produktów w kategorii,
- monitorowanie realizacji zamówień przez dostawców,
- budowanie długotrwałych wzajemnie korzystnych relacji z kontrahentami,
- wdrażanie skutecznych procesów i procedur związanych z procesem zakupu,
- działania mające na celu optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych,
- realizacja strategii zakupowej przedsiębiorstwa we współpracy z innymi działami,
- doradztwo techniczne w zakresie użycia materiałów dla instalacji fotowoltaicznych realizowanych przez zleceniodawcę pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,
- ustalanie parametrów technicznych i wytycznych dla działu zakupów, które wnioskodawca zakwalifikował jako „pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane” oznaczone kodem PKWiU 74.90.19.0.

W bazie wydawanych interpretacji podatkowych znajduje się także sporo negatywnych stanowisk organów podatkowych. Np. w interpretacji z 5 kwietnia 2022 roku (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.75.2022.1.JS) przed Dyrektorem KIS zostało postawione pytanie o możliwość zastosowania stawki zryczałtowanej stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych dla usług doradczych obejmujących m.in.:
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do rozwoju działalności Spółki oraz osiągnięcia celów postawionych Spółce, w tym ustalonych w jej planach działalności gospodarczej,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do osiągania przez Spółkę odpowiednich wyników gospodarczych, w tym finansowych, m.in. poprzez zarządzanie aktywami i zasobami Spółki,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań - w tym poprzez współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi - zmierzających do realizacji przez Spółkę zadań wynikających z przedmiotu jej działalności czy wyznaczonych przez przepisy prawa,
- opracowywanie i aktualizacja planów strategicznych Spółki w oparciu o plany i oczekiwania jedynego udziałowca Spółki i nadzór nad realizacją.

Organ nie wyraził zgody na zastosowanie zryczałtowanej stawki od przychodów ewidencjonowanych oraz ustalił, że członek zarządu uzyskuje dochody z działalności wykonywanej osobiście, a nie działalności gospodarczej: „Mając powyższe na uwadze, przychody członka zarządu (Prezesa) spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy PIT (stanowi o tym "wyłączenie" określone w art. 13 pkt 9 ustawy PIT).

REKLAMA

Dyrektor KIS w interpretacji z 8 kwietnia 2022 roku o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.946.2021.4.ISL także nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, w którym próbowano przekonać organ, iż działalność świadczona na rzeczy spółki nie były przychodami klasyfikowanymi jako „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Organ zaznaczył iż: „(…) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS nie odmawiał zatem wydawania interpretacji i wypowiadał się nawet w sprawach świadczenia przez menedżerów na rzecz swojej spółki usług doradztwa związanego z zarządzaniem, mimo że w tym zakresie interpretacje zawsze były niekorzystne dla podatników.

Nowe podejście? Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B  

W ostatnim czasie daje się zauważyć zmianę podejścia przez Dyrektora KIS, czyli uchylanie się od zajęcia stanowiska. Coraz częściej pojawiają się informacje o odmowie wydania interpretacji podatkowej dla członków zarządu współpracujących ze spółką na zasadach B2B. Organ powołuje się przy tym na klauzulę przeciw unikania opodatkowania. Jego zdaniem, optymalizacją jest oszczędność podatkowa w postaci stosunkowo niskiego ryczałtu zamiast używania standardowych stawek podatku dochodowego (obecnie jest to 12%, 32% dla nadwyżki dochody ponad 120 tys. zł rocznie oraz 4% daniny solidarnościowej dla kwot dochodu powyżej 1 miliona złotych rocznie).

Wydaje się zatem, że w nadchodzącym czasie będą maleć szanse na uzyskanie w takiej sytuacji stanowiska odnośnie możliwości opodatkowania usług świadczonych przez członka zarządu na rzecz spółki na zasadach dotyczących przychodów z działalności gospodarczej.

Umowy z członkiem zarządu a podatek. Na co uważać?

To że organy podatkowe nie rozpatrują merytorycznie wniosków o wydanie interpretacji prawa podatkowego nie sprzyja pewności rozliczeń podatkowych.

Teoretycznie, w celu zabezpieczenia swojej sytuacji prawnopodatkowej, podatnik ma możliwość wystąpienia do Ministra Finansów w takiej sytuacji o wydanie opinii zabezpieczającej (art. 119w – 119zf Ordynacji podatkowej). Trzeba mieć jednak na uwadze, że taka opinia w porównaniu do interpretacji indywidualnej jest dużo bardziej kosztowna i wiąże się z wydatkiem 20 tys. zł. Czas na oczekiwanie na stanowisko organu jest także dwa razy dłuższy niż standardowo przy interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca może czekać na opinię nawet sześć miesięcy. Dlatego nie jest to obecnie opcja zbyt atrakcyjna dla podatników.

Zauważyć należy, że nie każda umowa członka zarządu ze spółką będzie jedynie próbą uzyskania korzyści podatkowej. Często zdarza się, że członek zarządu świadczy na rzecz spółki czynności, które dalece wykraczają poza jego obowiązki korporacyjne i możliwe jest wydzielenie czynności zarządczych od pozostałych. Taki podział nie ma charakteru sztucznego i jest jak najbardziej uzasadniony. Niestety, trend w stanowiskach wydawanych przez organy jest niekorzystny, co się przekłada na coraz większą niepewność wśród podatników i biznesu co do możliwości stosowania tej formy współpracy.

Należy zatem przeanalizować umowy zawarte z członkami zarządu, a także bacznie przyglądać się linii orzeczniczej organów podatkowych.

Monika Spotowska, Adwokat, doradca podatkowy
Hubert Ostrowski, Młodszy konsultant podatkowy

Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA