REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz trudniej otrzymać od organów podatkowych jakiekolwiek stanowisko w sytuacji, gdy członek zarządu spółki chciałby świadczyć spółce odrębne usługi na podstawie oddzielnej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności takie jak: doradztwo strategiczne, usługi wyszukiwania klientów czy pośrednictwa handlowego. Wydane ostatnio stanowiska organów podatkowych kształtują nowy kierunek w orzecznictwie.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów członka zarządu. Dotychczasowa praktyka

Wydawane w ostatnim czasie interpretacje podatkowe najczęściej dotyczyły możliwości stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskiwanych przez członków zarządu w ramach prowadzonych JDG. Organ akceptował stawkę ryczałtową, jeżeli zakres usług świadczonych przez członka zarządu w ramach JDG nie pokrywał się z obowiązkami korporacyjnymi członka zarządu.

Taki pogląd podzielił np. Dyrektor KIS w interpretacji z 2 września 2022 roku o sygn. 0115-KDIPT3.4011.424.2022.2.JG, gdzie organ zgodził się na zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej, która ma być świadczona na rzecz podmiotów, w którym wnioskodawca jest wspólnikiem, członkiem zarządu lub prokurentem. Ww. usługi miały mieć formę usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i polegały na:
- szczegółowym projektowaniu funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), w tym na tworzeniu projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych,
- tworzeniu dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności,
- analiza odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowaniu i modyfikowaniu projektów funkcjonalnych na podstawie takich analiz.

REKLAMA

Autopromocja

W interpretacji indywidualnej o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.22.2022.2.IM z 28 kwietnia 2022 roku organ zgodził się także z wnioskodawcą na zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu dla szeregu usług świadczonych przez prezesa zarządu dla spółki, takich jak:
- negocjowanie warunków współpracy z dostawcami w imieniu firmy,
- analiza sprzedaży i możliwości substytucji produktów w kategorii,
- monitorowanie realizacji zamówień przez dostawców,
- budowanie długotrwałych wzajemnie korzystnych relacji z kontrahentami,
- wdrażanie skutecznych procesów i procedur związanych z procesem zakupu,
- działania mające na celu optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych,
- realizacja strategii zakupowej przedsiębiorstwa we współpracy z innymi działami,
- doradztwo techniczne w zakresie użycia materiałów dla instalacji fotowoltaicznych realizowanych przez zleceniodawcę pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,
- ustalanie parametrów technicznych i wytycznych dla działu zakupów, które wnioskodawca zakwalifikował jako „pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane” oznaczone kodem PKWiU 74.90.19.0.

W bazie wydawanych interpretacji podatkowych znajduje się także sporo negatywnych stanowisk organów podatkowych. Np. w interpretacji z 5 kwietnia 2022 roku (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.75.2022.1.JS) przed Dyrektorem KIS zostało postawione pytanie o możliwość zastosowania stawki zryczałtowanej stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych dla usług doradczych obejmujących m.in.:
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do rozwoju działalności Spółki oraz osiągnięcia celów postawionych Spółce, w tym ustalonych w jej planach działalności gospodarczej,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do osiągania przez Spółkę odpowiednich wyników gospodarczych, w tym finansowych, m.in. poprzez zarządzanie aktywami i zasobami Spółki,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań - w tym poprzez współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi - zmierzających do realizacji przez Spółkę zadań wynikających z przedmiotu jej działalności czy wyznaczonych przez przepisy prawa,
- opracowywanie i aktualizacja planów strategicznych Spółki w oparciu o plany i oczekiwania jedynego udziałowca Spółki i nadzór nad realizacją.

Organ nie wyraził zgody na zastosowanie zryczałtowanej stawki od przychodów ewidencjonowanych oraz ustalił, że członek zarządu uzyskuje dochody z działalności wykonywanej osobiście, a nie działalności gospodarczej: „Mając powyższe na uwadze, przychody członka zarządu (Prezesa) spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy PIT (stanowi o tym "wyłączenie" określone w art. 13 pkt 9 ustawy PIT).

Dyrektor KIS w interpretacji z 8 kwietnia 2022 roku o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.946.2021.4.ISL także nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, w którym próbowano przekonać organ, iż działalność świadczona na rzeczy spółki nie były przychodami klasyfikowanymi jako „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Organ zaznaczył iż: „(…) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS nie odmawiał zatem wydawania interpretacji i wypowiadał się nawet w sprawach świadczenia przez menedżerów na rzecz swojej spółki usług doradztwa związanego z zarządzaniem, mimo że w tym zakresie interpretacje zawsze były niekorzystne dla podatników.

Nowe podejście? Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B  

W ostatnim czasie daje się zauważyć zmianę podejścia przez Dyrektora KIS, czyli uchylanie się od zajęcia stanowiska. Coraz częściej pojawiają się informacje o odmowie wydania interpretacji podatkowej dla członków zarządu współpracujących ze spółką na zasadach B2B. Organ powołuje się przy tym na klauzulę przeciw unikania opodatkowania. Jego zdaniem, optymalizacją jest oszczędność podatkowa w postaci stosunkowo niskiego ryczałtu zamiast używania standardowych stawek podatku dochodowego (obecnie jest to 12%, 32% dla nadwyżki dochody ponad 120 tys. zł rocznie oraz 4% daniny solidarnościowej dla kwot dochodu powyżej 1 miliona złotych rocznie).

Wydaje się zatem, że w nadchodzącym czasie będą maleć szanse na uzyskanie w takiej sytuacji stanowiska odnośnie możliwości opodatkowania usług świadczonych przez członka zarządu na rzecz spółki na zasadach dotyczących przychodów z działalności gospodarczej.

Umowy z członkiem zarządu a podatek. Na co uważać?

To że organy podatkowe nie rozpatrują merytorycznie wniosków o wydanie interpretacji prawa podatkowego nie sprzyja pewności rozliczeń podatkowych.

Teoretycznie, w celu zabezpieczenia swojej sytuacji prawnopodatkowej, podatnik ma możliwość wystąpienia do Ministra Finansów w takiej sytuacji o wydanie opinii zabezpieczającej (art. 119w – 119zf Ordynacji podatkowej). Trzeba mieć jednak na uwadze, że taka opinia w porównaniu do interpretacji indywidualnej jest dużo bardziej kosztowna i wiąże się z wydatkiem 20 tys. zł. Czas na oczekiwanie na stanowisko organu jest także dwa razy dłuższy niż standardowo przy interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca może czekać na opinię nawet sześć miesięcy. Dlatego nie jest to obecnie opcja zbyt atrakcyjna dla podatników.

Zauważyć należy, że nie każda umowa członka zarządu ze spółką będzie jedynie próbą uzyskania korzyści podatkowej. Często zdarza się, że członek zarządu świadczy na rzecz spółki czynności, które dalece wykraczają poza jego obowiązki korporacyjne i możliwe jest wydzielenie czynności zarządczych od pozostałych. Taki podział nie ma charakteru sztucznego i jest jak najbardziej uzasadniony. Niestety, trend w stanowiskach wydawanych przez organy jest niekorzystny, co się przekłada na coraz większą niepewność wśród podatników i biznesu co do możliwości stosowania tej formy współpracy.

Należy zatem przeanalizować umowy zawarte z członkami zarządu, a także bacznie przyglądać się linii orzeczniczej organów podatkowych.

Monika Spotowska, Adwokat, doradca podatkowy
Hubert Ostrowski, Młodszy konsultant podatkowy

Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA