REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Umowa spółki z członkiem zarządu jako przedsiębiorcą a podatek. Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz trudniej otrzymać od organów podatkowych jakiekolwiek stanowisko w sytuacji, gdy członek zarządu spółki chciałby świadczyć spółce odrębne usługi na podstawie oddzielnej umowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności takie jak: doradztwo strategiczne, usługi wyszukiwania klientów czy pośrednictwa handlowego. Wydane ostatnio stanowiska organów podatkowych kształtują nowy kierunek w orzecznictwie.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów członka zarządu. Dotychczasowa praktyka

Wydawane w ostatnim czasie interpretacje podatkowe najczęściej dotyczyły możliwości stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do przychodów uzyskiwanych przez członków zarządu w ramach prowadzonych JDG. Organ akceptował stawkę ryczałtową, jeżeli zakres usług świadczonych przez członka zarządu w ramach JDG nie pokrywał się z obowiązkami korporacyjnymi członka zarządu.

Taki pogląd podzielił np. Dyrektor KIS w interpretacji z 2 września 2022 roku o sygn. 0115-KDIPT3.4011.424.2022.2.JG, gdzie organ zgodził się na zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej, która ma być świadczona na rzecz podmiotów, w którym wnioskodawca jest wspólnikiem, członkiem zarządu lub prokurentem. Ww. usługi miały mieć formę usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i polegały na:
- szczegółowym projektowaniu funkcjonalności gier komputerowych (mobilnych), w tym na tworzeniu projektów ogólnych, funkcjonalnych, ekonomicznych i matematycznych,
- tworzeniu dokumentacji gier komputerowych (mobilnych) i ich poszczególnych funkcjonalności,
- analiza odbioru gier komputerowych (mobilnych) przez ich użytkowników oraz projektowaniu i modyfikowaniu projektów funkcjonalnych na podstawie takich analiz.

REKLAMA

REKLAMA

W interpretacji indywidualnej o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.22.2022.2.IM z 28 kwietnia 2022 roku organ zgodził się także z wnioskodawcą na zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu dla szeregu usług świadczonych przez prezesa zarządu dla spółki, takich jak:
- negocjowanie warunków współpracy z dostawcami w imieniu firmy,
- analiza sprzedaży i możliwości substytucji produktów w kategorii,
- monitorowanie realizacji zamówień przez dostawców,
- budowanie długotrwałych wzajemnie korzystnych relacji z kontrahentami,
- wdrażanie skutecznych procesów i procedur związanych z procesem zakupu,
- działania mające na celu optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych,
- realizacja strategii zakupowej przedsiębiorstwa we współpracy z innymi działami,
- doradztwo techniczne w zakresie użycia materiałów dla instalacji fotowoltaicznych realizowanych przez zleceniodawcę pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,
- ustalanie parametrów technicznych i wytycznych dla działu zakupów, które wnioskodawca zakwalifikował jako „pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane” oznaczone kodem PKWiU 74.90.19.0.

W bazie wydawanych interpretacji podatkowych znajduje się także sporo negatywnych stanowisk organów podatkowych. Np. w interpretacji z 5 kwietnia 2022 roku (sygn. 0114-KDIP2-1.4011.75.2022.1.JS) przed Dyrektorem KIS zostało postawione pytanie o możliwość zastosowania stawki zryczałtowanej stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych dla usług doradczych obejmujących m.in.:
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do rozwoju działalności Spółki oraz osiągnięcia celów postawionych Spółce, w tym ustalonych w jej planach działalności gospodarczej,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do osiągania przez Spółkę odpowiednich wyników gospodarczych, w tym finansowych, m.in. poprzez zarządzanie aktywami i zasobami Spółki,
- podejmowanie i realizowanie czynności i działań - w tym poprzez współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi - zmierzających do realizacji przez Spółkę zadań wynikających z przedmiotu jej działalności czy wyznaczonych przez przepisy prawa,
- opracowywanie i aktualizacja planów strategicznych Spółki w oparciu o plany i oczekiwania jedynego udziałowca Spółki i nadzór nad realizacją.

Organ nie wyraził zgody na zastosowanie zryczałtowanej stawki od przychodów ewidencjonowanych oraz ustalił, że członek zarządu uzyskuje dochody z działalności wykonywanej osobiście, a nie działalności gospodarczej: „Mając powyższe na uwadze, przychody członka zarządu (Prezesa) spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy PIT (stanowi o tym "wyłączenie" określone w art. 13 pkt 9 ustawy PIT).

REKLAMA

Dyrektor KIS w interpretacji z 8 kwietnia 2022 roku o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.946.2021.4.ISL także nie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, w którym próbowano przekonać organ, iż działalność świadczona na rzeczy spółki nie były przychodami klasyfikowanymi jako „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Organ zaznaczył iż: „(…) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście, zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor KIS nie odmawiał zatem wydawania interpretacji i wypowiadał się nawet w sprawach świadczenia przez menedżerów na rzecz swojej spółki usług doradztwa związanego z zarządzaniem, mimo że w tym zakresie interpretacje zawsze były niekorzystne dla podatników.

Nowe podejście? Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania przyczyną niepewnej sytuacji członków zarządu z umowami B2B  

W ostatnim czasie daje się zauważyć zmianę podejścia przez Dyrektora KIS, czyli uchylanie się od zajęcia stanowiska. Coraz częściej pojawiają się informacje o odmowie wydania interpretacji podatkowej dla członków zarządu współpracujących ze spółką na zasadach B2B. Organ powołuje się przy tym na klauzulę przeciw unikania opodatkowania. Jego zdaniem, optymalizacją jest oszczędność podatkowa w postaci stosunkowo niskiego ryczałtu zamiast używania standardowych stawek podatku dochodowego (obecnie jest to 12%, 32% dla nadwyżki dochody ponad 120 tys. zł rocznie oraz 4% daniny solidarnościowej dla kwot dochodu powyżej 1 miliona złotych rocznie).

Wydaje się zatem, że w nadchodzącym czasie będą maleć szanse na uzyskanie w takiej sytuacji stanowiska odnośnie możliwości opodatkowania usług świadczonych przez członka zarządu na rzecz spółki na zasadach dotyczących przychodów z działalności gospodarczej.

Umowy z członkiem zarządu a podatek. Na co uważać?

To że organy podatkowe nie rozpatrują merytorycznie wniosków o wydanie interpretacji prawa podatkowego nie sprzyja pewności rozliczeń podatkowych.

Teoretycznie, w celu zabezpieczenia swojej sytuacji prawnopodatkowej, podatnik ma możliwość wystąpienia do Ministra Finansów w takiej sytuacji o wydanie opinii zabezpieczającej (art. 119w – 119zf Ordynacji podatkowej). Trzeba mieć jednak na uwadze, że taka opinia w porównaniu do interpretacji indywidualnej jest dużo bardziej kosztowna i wiąże się z wydatkiem 20 tys. zł. Czas na oczekiwanie na stanowisko organu jest także dwa razy dłuższy niż standardowo przy interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca może czekać na opinię nawet sześć miesięcy. Dlatego nie jest to obecnie opcja zbyt atrakcyjna dla podatników.

Zauważyć należy, że nie każda umowa członka zarządu ze spółką będzie jedynie próbą uzyskania korzyści podatkowej. Często zdarza się, że członek zarządu świadczy na rzecz spółki czynności, które dalece wykraczają poza jego obowiązki korporacyjne i możliwe jest wydzielenie czynności zarządczych od pozostałych. Taki podział nie ma charakteru sztucznego i jest jak najbardziej uzasadniony. Niestety, trend w stanowiskach wydawanych przez organy jest niekorzystny, co się przekłada na coraz większą niepewność wśród podatników i biznesu co do możliwości stosowania tej formy współpracy.

Należy zatem przeanalizować umowy zawarte z członkami zarządu, a także bacznie przyglądać się linii orzeczniczej organów podatkowych.

Monika Spotowska, Adwokat, doradca podatkowy
Hubert Ostrowski, Młodszy konsultant podatkowy

Rödl & Partner

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA